Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Libera

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 16:44

Wij hebben ook veel bomen, waaronder een paar prachtige Esdoorns van wel 200 jaar oud <3
Die strooit helaas wel veel zaailingetjes in de wei maar gelukkig niet giftig dus de paarden eten ze gewoon op.

Hier ook goed gevulde EHBO kist! Heb ook zelf pijnstillers, koortsremmers, antibiotica en verdoving liggen.... altijd handig in geval van nood

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 17:08

Ik ben van plan eens een tuinder langs te laten komen om alles eens te benoemen. Dan weet ik zeker wat wat is, want zelf heb ik er ook geen verstand van.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 17:20

Mijn buurman was zijn hele leven hovenier, echt heel handig! Als ik iets niet weet kan ik het gewoon aan hem vragen en hij weet meestal wel wat het is :D

Ook handig dat zij vanalles kweken kwa planten, dus krijg altijd leuke stekjes enzo!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 17:25

xXutopiaXx schreef:
Ik ben een lijstje aan het maken voor een EHBO kit voor de paarden. Heb een en ander natuurlijk sowieso al, maar ben benieuwd wat jullie echt vinden dat niet kan missen in zo'n pakket :D

praam
thermometer
vet wrap
wattenverbnd
honingszalf
Betadine scrub
zilverspray
sudocreme
zonnecreme
handschoentjes
koelgel

ik heb zelf altijd nog bute op voorraad voor mijn oudje

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 17:44

Ik heb een praam, betadine, soda en een thermometer op stal.
Een schaar en een oude pollepel (voor een tourniquet). Ook altijd een schone handdoek op voorraad.
Voor mezelf een klein ehbo tasje van de trekpleister.

De regen schuift hier net langs, echt maar 3 druppels gehad. Maar ik gok erop dat er eind van de week nog wat komt....

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 18:22

Ohja een praam heb ik hier ook.
alleen die is niet van mij. DA laatst vergeten

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 18:26

xXutopiaXx schreef:
Ik ben een lijstje aan het maken voor een EHBO kit voor de paarden. Heb een en ander natuurlijk sowieso al, maar ben benieuwd wat jullie echt vinden dat niet kan missen in zo'n pakket :D

Vetadine
Zelf klevende bandage
Tensoplast (van dat kleefverband)
Verband
Gaasjes
Van dat wattenverband
Predniderm
Sumidol (is een antibiotica zalf)
Scheermesje (die van de dierenarts daarmee kan je echt mooi rondom een wond scheren)
Latex handschoenen
Honingzalf
Ekyflex (werkt fijn voor de pezen)
Krammen (met het apparaat)
Een pijnstiller
Praam
Schaar
Thermometer

Nou heb ik natuurlijk ook een dierenarts aan huis ;)
En toen ik nog geen nieuw werk had gevonden en voordat onze oudste werd geboren ging ik bijna dagelijks mee visites rijden dus heb veel gezien en zet dus ook rustig krammen zelf mocht ik het nodig achten en manlief is niet in de buurt.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 19:33

Eerste bui gehad hier, zo nog eentje als het goed is

Ik ben helemaal geen springruiter, maar ik wil wel graag wat balkjes om haar achterhand wat meer te trainen. Denk ook dat onze oudste dat straks wel heel leuk vindt met Jonique. Twijfel of ik nu 6 cavaletti zal kopen of 2 of 4 staanders met een aantal balken... Volgens mij heeft Elevada nog nooit gesprongen dus ben ook wel benieuwd wat ze daar van vindt :')

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 20:04

Ik heb 4 balken maar die heb ik nooit in elkaar gezet. Dus i.p.v. 4 balken van 3 meter heb ik er 4 van 1,80 en 4 van 1,50. 3M was voor kliek niet nodig en Twix weet niet beter. Staanders heb ik niet, wel 4 blokken. Afhankelijk hoe je ze neer legt wordt je sprong 20, 40 of 60 cm hoog. Als ik hoger wil zijn ze ook te stapelen of ga ik naar de club :D

Robijntje, de tweede foto lijkt een appelboom maar ik zou een close up van het blad moeten zien om het zeker te weten. Boom word niet gegeten maar als de appels bijna rijp zijn zou ik de paarden erbij weg houden.
Foto daarna is laurier. Heb ik ook al jaren op de wei maar is zeer giftig. Mn het jonge blad. Als er altijd voldoende ruwvoer is is er niets aan de hand en af en toe een hap kan echt geen kwaad maar ze mogen er niet van gaan vreten.
Foto daarna doet wel een belletje rinkelen maar ik ben niet 100% zeker.
De rest herken ik zo niet.
Antheman uit dit topic is echt heel goed in het herkennen van planten maar een close up van blad, bloem en groeiwijze is wel het makkelijkst. En mocht hier dan niemand het weten kan je ook de Plantifier app downloaden en het daar vragen.

Superpony, er zijn buiten de esdoorn nog meer boom soorten die helicopters maken. Zou de komende dagen even wat vaker omhoog kijken naar de bomen die in het oosten staan, kan zomaar nog iets inhangen en dan weet je gelijk waar je aan toe bent.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 20:10

Ik zou balken met staanders kopen, kun je uiteindelijk meer mee
balken heb ik zelf bij een houthandel gekocht en geverfd, stuk goedkoper of je moet zo`n mooie lichte kunststoffen willen hebben
Bij mij gaat al het groen eruit op misschien de hele oude grote kersenboom na,, bij de buren staat taxus en ook al komt er stroom voor, ik wil er alsnog een schutting voor

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 20:22

Ik heb helaas wel de giftige esdoorn staan en het is bizar geweest de laatste tijd. Ik vind óveral in mn tuin zaailingen.
Heb de paddock nu afgesloten vanwege Jewels been maar voordat ik die opengooi kan ik eerst plukken want ik zie veel zaailingen staan.
Wordt er best nerveus van :=
En verder 2 eiken. Het waait nu flink hier dus ik zie veel eiken en esdoorn blad de bestrating van de paarden op waaien -O-

Wel 2 flinke buien gehad. Alle beetjes helpen voor de wei en tuin *\o/*

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 20:27

Een cavaletti, cavaletto? Kost €33,50 ex btw per stuk dus dat valt me alles mee. Als je een set blokken koopt, ben je al meer kwijt.
Denk dat als ik losse balken wil, ik ook goedkoper uit ben dan ze bij de houthandel halen, net name vanwege de verf die we dan nog op moet.
Ik ga zelf sowieso niet de hoogte in (iets met enorme mega extreme springangst) en voordat Pepijn zo ver is, zijn we nog wel een jaar of 2, 3 verder. Dus vandaar dat ik nu neig naar cavaletti... als ze stapelbaar zijn, kan de hoogte in altijd nog natuurlijk

Hier gaat het nu enorm hard tekeer. Hopelijk schiet het gras van dit water omhoog, kunnen we als het droog is mooi hooien. Dan red ik het waarschijnlijk net met mijn voorraad :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 20:29

Thanks voor alle tips mbt tuin, wei en begroeiing, hier kan ik wat mee!

Nu druk aan de opruim en inpak want morgen komen hier de nieuwe eigenaren met een lading aannemers etc!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 20:31

Ik zou voor staanders gaan, qua prijs maakt het niet veel uit. Ik heb staanders voor €30 per stuk, cavaletti’s zaten op €25 per stuk. Ik moet ook nog een keer wat hindernismateriaal gaan kopen, wil graag wat balken om ook trailoefeningen te doen. Ik wil ze vanwege de prijs zelf gaan schilderen (denk ik...) dus dat wordt het zomerklusje :')

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:07

Ik heb geen springmateriaal maar zou wel een keer een paar balkjes willen.

Hier flitst het als een gek en nu regent het ook flink.
Paarden zijn als idioten Aa. Het rennen.
Of eigenlijk melle en de rest rent er dom achteraan.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:08

Maar als je alleen balken hebt, waarmee breng je ze dan een beetje op hoogte? Want daar gaat het me eigenlijk om, dat ze net van de grond af zijn

Hier staan ze nu binnen te eten, had ze net voor de regen in de stal staan. Hopelijk hebben ze voldoende hooi om de volgende bui nog net uit te houden. Al denk ik dat ze toch eerst weer het gras op gaan voor ze hun hooi eten, zoals altijd :+

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:12

Maartje_M schreef:
Maar als je alleen balken hebt, waarmee breng je ze dan een beetje op hoogte? Want daar gaat het me eigenlijk om, dat ze net van de grond af zijn

Hier staan ze nu binnen te eten, had ze net voor de regen in de stal staan. Hopelijk hebben ze voldoende hooi om de volgende bui nog net uit te houden. Al denk ik dat ze toch eerst weer het gras op gaan voor ze hun hooi eten, zoals altijd :+

Met van die balkonbloembakken?
Daar zit een mooie inkeping in en schijnt precies een balk in te passen.

Ik kan de paarden niet opsluiten.
Ze kunnen wel naar binnen maar Melle is nu aan het stressen en dan gaat hij rennen en paniekerig doen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:14

Oh das misschien wel een goede ja! Even uitzoeken!

Ze staan hier ook niet opgesloten, heb maar 2 boxen en 3 paarden

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:20

Hier geen flitsen maar alleen regen, prima zo. Wel ooit giga onweer gehad dat ik er onrustig van werd, uit bed gegaan en zie ik in de lichtflitsen 2 paarden super chill onder de boom staan :=
Ik me druk maken maar de beesten vinden het allemaal wel prima.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:22

Bij Ikea op de kinderafdeling hebben ze van die plaspotjes, die worden ook vaak gebruikt als cavaletti-blokjes.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:26

Die IKEA potjes kunnen ook indd.
Maar vind de bloempotten net iets leuker staan. En lekker fleurig.
Action heeft ze wel eens en kosten geen drol.

Normaal staan ze hier ook gewoon rustig te eten met onweer.
Maar het begon ineens ontzettend te flitsen, geen donder, geen regen alleen elke sec 4 flitsen te gelijk.
Denk dat Melle dat niet zo grappig vond.
Kneus krijgt nog eens een hartstilstand van dat gestres van m.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:31

Ik heb gewoon afrasteringspalen van de karwei.
Puntjes afgezaagd en in de verf gezet.
Mijn quarters springen niet :') dus van de grond af hoeven ze niet.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:31

Die bui zit nu bij ons, Claudia.
Gaat flink los! Mijn man staat op de veranda te genieten. Komt hij naar binnen crossen: "je moet echt even komen, dit moet je meemaken. Zoiets komt niet vaak voor!" Dus ik naar buiten, vraag wat hij bedoeld. "Nou, dit noodweer!"
Ik direct weer naar binnen, ik ben als de dood voor onweer...

Is het bij jou al afgelopen Claudia? Dan weet ik hoe lang deze ellende nog duurt :o

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:35

In m limburg ook flink regen (nog) geen onweer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:47

Voor balkjes die 'net niet' op de grond liggen gebruik ik idd de plaspotjes van de ikea, hartstikke handig :D

Hier ging het flink los met onweer, maar nu is het alweer rustig. Ik zet de paarden wel altijd binnen met onweer, maar dat is meer voor mijn eigen gemoedsrust dan voor hen. Ik doe geen oog dicht als ze buiten staan in onweer/noodweer :')