Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lindar1985

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:52

Ha thanx voor t hart om de riem dames, voor bij het spuiten van de distels.
Gelukkig ben ik al wel gewend aan elke dag wat te doen, ben al meer dan een jaar mn huis aan het verbouwen :)
Daarom staat mn paardje nu nog maar even op een andere stal waar ik er zelf niet zo veel voor hoef te zorgen :)

Ik blijf jullie ff volgen voor tips voor het aan huis houden van paarden ☺️

Ik ga jullie binnenkort ook ff om input vragen voor mn plannen met de stal etc.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:05

Let wel op met het plaatsen van lantaarnpalen ed, als ze hoger zijn dan 2 of 3 of 4 meter (sorry weet ik even niet, het is te laat voor me) heb je een bouwvergunning nodig of je moet er zelf 1 maken die je in kan klappen.
En met een beetje geluk krijg ik binnenkort toestemming om een schuilstal te plaatsten. Alle tips zijn welkom!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 06:32

Daan...hoe is het met oma??

Bennie...die kleine lampjes hebben idd geen nut en kunnen gevaarlijk zijn.
Optie zijn verstralers maar ook daar heb je er meerdere van nodig om een hele bak te verlichten.Wij hebben er een voor op de trekker.Met ledlamp..zuinig en op accu.
Is een pittige investering en een lantaarnpaal zoals Natalie oppert is ook een idee maar ook daar zitten haken en ogen aan.

Wellicht ook een optie om het trainingsschema aan te passen naar de winter...wellicht wat meer buig/stelling oefeningen.Rustig warm draven en geen galop op een veld met slecht zicht.
Kun je in de weekenden en dagen dat je vrij bent wat meer doen...

Natalie....schuilstal...super!!
Zo groot als mag neerzetten :P Een kleine opslag voor bedding of hooi en gereedschap is altijd fijn.
Let goed op de windrichting zodat ze in de winter niet weg staan te waaien en een luifel is ook zeker een aanrader voor inregenen/sneeuwen.Eigenlijk dezelfde eisen als een gewone stal...alleen dan zonder deuren :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 08:14

Bennie, heb je al eens gekeken of het wel echt donker is? Wij zitten in de buurt van 2 steden en hier is het na 30 seconden wennen helemaal niet echt donker. Hier kun je prima rijden zonder licht op een betrouwbaar stuk.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 08:16

Ik zou niet rijden in een een weiland met hobbels en kuilen, zeker niet in het donker.

Is er in de buurt geen bak waar je terecht kan?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 09:18

Kirr jeetje hoe krijg je het inderdaad voor elkaar zo veel op een avond te doen?!

Verlichting moet ik ook nog wat aan gaan doen...

Met oma gaat het wel goed. Gistermiddag nog even onrustig maar dat duurde gelukkig niet lang. Sindsdien alleen af en toe een beetje flemen na het eten maar ze heeft wel eetlust en gaat niet meer steeds liggen. En ze heeft praatjes haha. Vanmorgen kan mijn tante haar gelukkig in de gaten houden en vanmiddag mijn moeder :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:41

Haha, ik kom thuis en geef direct de paarden eten en open de poort zodat ze nog even op het gras kunnen. Terwijl zet ik binnen kookpotten op het vuur (heb wel alles in potjes klaar staan) terwijl gaat mijn potje avondeten in de micro. Ik heb nogal een goed vuur, je kan alles apart instellen met timers, het springt af als er iets moest over koken. Dus pasta/rijst/aardappelen moet ik alleen maar 4minuten wachten tot het kookt en dan stel ik de juiste tijd in. Voor groenten net hetzelfde en ja vlees moet ik uiteraard bij blijven. Maar dat is ook maar iets simpel zoals bijvoorbeeld kip. Dus dat is op no time gebakken. Ondertussen is de vaatwasser al uitgeladen, wasmachine ingeladen en ben plooi ik was op. De dingen die ik moet strijken in een mand en de rest recht in de kast.
Ben ondertussen ook aan het eten. Alles is de vorige dag al gesneden in een potje gegaan, dus hoef er niet voor aan tafel te gaan zitten.
Rond kwart voor 9 ben ik meestal terug buiten.
Ik neem idd vaak het jongste paard aan de hand mee als ik met de honden ga wandelen. Hoef wel alleen maar de oprit af te wandelen en via een zandweg ben ik 300meter later in het bos. Dus ze gaan ook niet aan de leiband ofzo. Afhankelijk van het weer is het iets na 9 al redelijk donker in het bos. Als ik terug kom zadel ik de jongste op, die rij ik toch maar een minuut of 10. Of vaak alleen wat grondwerk. En dan zadel ik mijn 2e paard op. Die rij ik voorlopig in het donker. Heb wel wat licht van een spot aan het huis en van de buren en ook van de maan. Ben al blij als ik een halfuurtje kan rondbollen met haar.
Rond 10uur haal in de andere paarden van het gras, vul ik de hooinetten voor de nacht en voor de ochtend, water checken en klaar. Voorlopig schep ik alleen mest in de ochtend, dan staan ze op de paddockjes. Overdag staan ze op de weide, die moet toch omgeploegd worden, dus daar blijft de mest maar liggen.
Als ik dan terug binnen kom dan kan alles in potjes voor de volgende dag en zet ik een potje klaar voor als de vriend thuis komt, zodat die ook alleen de microgolf maar moet opzetten.
Nog snel even de keuken opruimen en douchen. Ik probeer altijd tegen 23:00uur in bed te liggen.

Op maandag en woensdag ben ik om 6uur thuis. Dus dan is het ongeveer dezelfde routine, maar dan heb ik dus extra tijd voor strijk en te kuisen.
Donderdag en vrijdag avond ga ik op verplaatsing trainen. En er is ook altijd wel 1 dag waarop ik niet rij en dus andere klusjes zoals kippenhok kuisen, gras afrijden, etc kan doen.
Langs de winkel passeer ik in de middagpauze, zodat dat in de avond geen tijd vraagt.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:59

Jeetje pittig Kirr! En je werkt 5 dagen per week? Wel knap dat je het zo doet hoor. Vind het met 4 dagen per week werken en sommige periodes extra op onze boomkwekerij (en nu nog een huis in aanbouw) al pittig zat!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:01

5 dagen inderdaad.
En in het weekend zijn wij dan ook altijd aan het klussen.
Heb een hele tijd het rijden op een lag pitje gezet, maar daar werd ik ook niet gelukkig van en de paarden ook niet. Dus ik probeer alles zo goed mogelijk te combineren.
Gisteren had ik mijn strijkplank en strijkijzer klaar staan, maar ik heb het gewoon terug weg gezet zonder te gebruiken. Ik heb er vrede mee dat niet alles op de planning elke avond lukt.

Vriend is aan zijn opzeg bezig op zijn huidige job en gaat dan over naar een job met stabiele uren. Zal heel wat druk/werk wegnemen. Dus ik ben aan het aftellen! *\o/*

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:10

Dat is dan wel een fijn vooruitzicht :) Ik heb al snel dat ik op drukke momenten de klusjes waar ik geen zin in heb laat liggen, het is dus nogal eens een bende bij ons in huis :+ Wil ik in het nieuwe huis straks wel beter bijhouden.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:32

Ons huis is klein, ook nergens deuren (behalve badkamer) dus je kan geen rommel verstoppen. Je komt ook binnen in de keuken. Dus ik probeer alles zo opgeruimd mogelijk te houden anders heb ik helemaal geen rust in mijn hoofd. :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:36

@kirr: ik zo gesloopt zijn na zo'n dag :D

Waar ik me zo dagelijks mee bezig houd... gesloopte hooinetten 8)7

De meiden hadden weer iets met een hooinet uitgespookt... je snapt niet hoe ze het voor elkaar krijgen ???

Je ziet aan de onderkant nog net de 50 kilo beton zitten waar de ene kant aan vast zit. De andere kant hoort om de paal vast.
Het net is dus over het hek heen gevlogen en door het gaas terug getrokken |o

Afbeelding

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:04

Huh dat is inderdaad best knap van ze >;)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:34

Haha, ik heb ook zo'n paard die dingen voor elkaar krijgt dat je niet voor mogelijk acht. Maar dit is toch een mooi staaltje 'kunst'.

Zarterdag leveren ze 2 nieuwe 1000liter vaten. We willen deze graag zo'n metertje van de grond zetten, zodat er altijd genoeg druk op zit. Iemand een tip wat er het makkelijkste onder kan..
Ik dacht aan treinbilzen omdat de buurboer er nog een berg liggen heeft, maar vriend denkt dat ze te rot zijn om 1000kg te dragen..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:43

Stoeptegels? Dat was het eerste wat in mij op komt

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:44

Daar had ik ook al aan gedacht, maar ik twijfel aan de stabiliteit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:49

Ik had ze vol op 3 of 4 pallets staan, maar dat zouden ook de 600 liter vaten kunnen zijn geweest.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 14:24

Stoeptegels zou ik niet doen, maar dikke grindtegels moet kunnen.
Pallets (hardhouten) zal ook wel een tijdje goed gaan, maar gaan uiteindelijk ook wegrotten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 14:25

Als je aan zoiets zou kunnen komen lijkt me dat wel stevig genoeg

Afbeelding

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 14:31

Heeft zoiets een naam? :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 14:42

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 14:43

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 14:45

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 21:10

Bedankt Tinky! Wind en regenrichting had ik al bedacht ruimte voor opslag is niet nodig. Schuilstal komt tegen de vaste stal te staan, die minder dan 10 meter van mijn huis staat, of max 6 meter daar vandaan.

Kirr, ik wordt al moe als ik alleen maar lees wat jij op een dag doet! Ik werk ook 5 dagen met 2 paarden en weiger door de week dus elke vorm van huishoudelijk werk muv boodschappen als de paarden vrij zijn.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 21:12

Goh, zie ik weer iets voorbijkomen waarvan ik het bestaan niet kende. :D

Kirrr jij bent echt de meester in multitasken. :')