Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 10:47

HIer nog niks, maar er komt wel wat zeggen ze, dus wachten maar af. Ik vind het dan meteen zo extreem als het dagen moet regenen en hou echt niet van onweer. Nat worden vind ik niet erg, maar als het onweert kan ik spontaan niks meer.

Robijntjah, mooi paard. Ik zou zelf ook met longeren al wat meer naar de pasvorm kijken. De associatie met een zadel moet goed zijn. En als het wel ( onzichtbare ) plekken veroorzaakt kan het straks naar zijn voor het paard als je erop gaat zitten. Ook al doe je dat met een ander zadel tegen die tijd. En met een niet passend zadel gaan ze vaak toch anders lopen, compenseren etc etc.

Libera, ziet er gezellig uit zo.

Karin, dat is wel balen......Helpt aan de hand stappen niet? Wij hadden iemand op stal met een geblesseerd paard dat erg tekeer ging op de paddock. ( die veel te zwaar waren ) Dan stapte ik dat beestje eerst over het erf, dus bestraat en pas als ze ontspande zette ik haar op de paddock. Die stuiterde heel erg aan de hand, maar voelde je dan wel tot rust komen en was daarna op de paddock oke.

Ik baal echt.....Hebben een net gespannen in de tuin dat de katten er niet uit kunnen. Maar we hebben een afdakje staan waar de spullen onder staan en waren daarnaast begonnen zeg maar.
Het ging nu eindelijk dagen prima, en het kleine zwarte monster ging er nergens meer uit.

Zit ik gister te eten, springt hij vanaf de grond in 1 vloeiende beweging zo op dat afdakje en daarna bij de buren de bamboe in........Loop ik naar achter met voer, springt hij terug. Loop ik terug, springt hij weer naar de buren. Dus weer naar achter, springt hij weer terug.....Gelukkig ging hij daarna naar binnen, maar nu zijn ze dus boos dat ze weer even binnen moeten blijven. Gaan wel net spannen bove dat afdakje en wat schuin, maar echt grrrrr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 10:49

Ze geeft gelukkig duidelijk aan waar ze het mee eens is en ook waar niet dus dat komt goed.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 11:25

Hier ook een hoestende pony door de droogte.
Vanochtend zowaar 2 minuten een paar spetters gehad, maar dat mag geen naam hebben. Ik hoop op een flinke bak vanavond, dan is ook mooi de regenton weer een stuk gevuld. En de vijver bij de kippen, die staat steeds leger doordat er wel uit gedronken wordt, maar er niks meer bijkomt.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 12:26

Volgens mij was ik ook enthousiaster dan de regen -O- Het is hier alweer geruime tijd droog. Volgens de voorspellingen gaat het om 5 uur regenen met de piek tussen 7 en 10, dus dat zal wel weer niet rijden worden...

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 13:14

Hier nog geen spat gevallen.. leuk altijd, die berichten over het weer :') Heb helemaal geen zin in regen.. ben net een beetje gewend aan dit weer <3 Maar voor het land en de bak is het inderdaad wel écht nodig :oo

Ziet er al goed uit Jolijn, knappe pony :+:

En wat een beestjes in de ziekenboeg allemaal.. -O- Beterschap voor alle trouwe viervoeters :(:)

Ik ben een lijstje aan het maken voor een EHBO kit voor de paarden. Heb een en ander natuurlijk sowieso al, maar ben benieuwd wat jullie echt vinden dat niet kan missen in zo'n pakket :D

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 13:44

Ik heb eigenlijk alleen betadine en acederm :')

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 13:48

ClaudiaHS schreef:
acederm

Da's een soort 'blauwsel'? Dat is de term die ik vanuit de veehouderij ken, waar m'n paarden nu nog staan :P Ontsmettende spray?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 13:56

Ik heb alleen betadine en honingzalf haha.

@superpony, ze staat ip 24/7 buiten dus geen sprake van opbouwen van spanning door "ophokken" zeg maar.
Ik stap 1x per dag 5min op het harde.
Maar de shet stond verder dan 5 meter van haar dus was een reden om uit haar panty te gaan >;)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 14:18

Mijn auto vond dat het 29 graden was net. %)

Mijn bak is een zandverstuiving, ik moet nog gras zaaien en voor vanavond staat een plensbui gepland.

Sterkte met alle gewonden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 14:35

Utopia, Voorheen betadine scrub, maar nu ook hibiscrub om wonden schoon te maken, Iets ontsmettends, hoingzalf, Vetwrap, thermometer, tekentang, schaar, verband en watten, handschoenen, colosan, traumeelgel, touw, tape, naald en draad, tranquigel, klos of stok ( voor evt slagader bloeding )pincet, cold packs ( van die witte zachte ) in de vriezer.
En ik heb op stal altijd een scherp mes in mn zag. Zo aangeleerd en zal ik nooit vergeten. Liggen ook zeker 3 reserve op stal.

Karin, lastig he?! Onze staan ook 24/7 buiten, maar de merrie bouwt evengoed spanning op. Ik had haar nu laten staan vanwege dr been, maar het is gewoon geen optie, ondanks 24/7 vrij bewegen. Gister dacht ik ze met zn 4en te laten rond stappen en zij ging als enige compleet uit haar plaat.

Laatst deed ze ook echt druk onder het zadel, maar na een tijdje stappen zakt het wel weg.

Vorige week liep ik met mn ene ruin en de honden in het bos en hoorde ik haar nog roepen.......ppff. Ze kunnen als ze samen lopen wel heel erg gehecht raken.
Sterkte! Hopelijk houdt ze toch wat rekening met zichzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 14:47

Ik ben ook bij ons benieuwd hoe ze het gaan doen als ik er 1 uit vis...

Hoe pakken jullie het trouwens aan met begroeiing op de stukken waar je de paarden wil hebben?

Bij ons staat nogal wat en ik ben echt niet op de hoogte van wat wat is en wat giftig is en wat niet.
Alleen de beschutting vind ik best wel weer fijn.

Wellicht iemand een idee over iemand in de buurt die mee zou kunnen kijken?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 14:49

Robijntjah schreef:
Ik ben ook bij ons benieuwd hoe ze het gaan doen als ik er 1 uit vis...

Hoe pakken jullie het trouwens aan met begroeiing op de stukken waar je de paarden wil hebben?

Bij ons staat nogal wat en ik ben echt niet op de hoogte van wat wat is en wat giftig is en wat niet.
Alleen de beschutting vind ik best wel weer fijn.

Wellicht iemand een idee over iemand in de buurt die mee zou kunnen kijken?

Ik hou van begroeiing en vind het echt balen dat ik geen bos meer heb, zou alles gewoon laten staan :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 14:50

Tjah alles laten staan vind ik een beetje risicovol met alle berichten over esdoorns enzo :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 14:55

Als je foto's maakt, kunnen wij misschien wel meedenken?

Wij hebben nu lindes in de weide staan maar die zijn nog klein. En een grote wilg, maar daar kunnen ze nu nog niet onder staan want dat stuk weide is nog dicht :+ Maar goed, ze hebben hier een inloopstal waar ze uit de zon kunnen als ze willen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 14:56

Wilgen wil ik ook <3

Dit is wat ik tot nu toe vast heb gelegd:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-04-19 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 14:58

xXutopiaXx schreef:
ClaudiaHS schreef:
acederm

Da's een soort 'blauwsel'? Dat is de term die ik vanuit de veehouderij ken, waar m'n paarden nu nog staan :P Ontsmettende spray?

Ja een soort ontsmettende spray. Is niet blauw. Meer gelig.
Blauwspray heb ik volgens mij ook nog wel ergens liggen.
Maar ik heb sinds we hier wonen, nu bijna 4 jaar nog nooit wat hoeven gebruiken eigenlijk.
Zelfklevend verband heb ik dacht ik ook nog ergens maar dat is al jaren oud.

Begroeiing hebben wij hier alleen dennenbomen.
Langs de rand en in de paddock 1 eik.
En in de berm staan nog wat berken en een beuk.

Wat ik zo snel kan zien heb je geen esdoorn staan.
Die hebben we een vrij kenmerken blad.
Ik meen dat wilde kastanje ook giftig is voor paarden?
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 24-04-19 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 14:59

Jeetje wat een pakket superpony! :') :oo Maar je zal 't inderdaad maar nodig hebben!! Goede lijst, thanks!!

Snap je helemaal Jolijn, precies waar ik ook mee zit.. :P En ook geïnitieerd door het bericht over de esdoorn haha.. ik herken ook 99% van de planten niet :') Dus een lijst met wat giftig is, werkt niet echt bij mij denk 'k...

Gelukkig maar dat je het nooit hebt hoeven gebruiken Claudia!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 15:01

Ja echt he, en qua afbeeldingen ga ik het ook gewoon niet goed doen, weet ik al van mezelf :=

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 15:01

Ik schaam me ook diep, maar kan ook te weinig bomen en planten benoemen helaas.......

Mooi stuk Robijntjah. Dat zou zonde zijn als daar wat van weg moet. Ik zie op fb steeds mensen de stam met jute inpakken om de bomen te sparen. Misschien is dat hier en daar ook wel wat?

Wij hebben 1 hele mooie boom die nu hij weer groen wordt echt een soort grote parasol is. De paarden staan daar echt graag onder. Ze kiezen het boven de stallen en er staat ook altijd een windje onder. Ben er vorige zomer ook wel onder gaan staan. Ook minste beestjes etc.

Zou zo eentje weer willen, maar moet ik ook eerst de naam weten..

Verder valt het me heel erg op dat er allemaal jong eikenblad de paddock in waait. Mensen hebben het over esdoorn en waarom het nu zo erg is, maar ik denk echt door de droogte en wat heftige storm/buien.
Hier staat thuis ook geen esdoorn, maar de helikoptertjes liggen wel op onze oprit.....Voor het eerst in de 7jr dat we hier wonen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 15:05

xXutopiaXx schreef:
Jeetje wat een pakket superpony! :') :oo Maar je zal 't inderdaad maar nodig hebben!! Goede lijst, thanks!!

Snap je helemaal Jolijn, precies waar ik ook mee zit.. :P En ook geïnitieerd door het bericht over de esdoorn haha.. ik herken ook 99% van de planten niet :') Dus een lijst met wat giftig is, werkt niet echt bij mij denk 'k...

Gelukkig maar dat je het nooit hebt hoeven gebruiken Claudia!

Ja, maar door de jaren heen opgebouwd he?! En ook dingen die ik gewoon heb meegekregen van stallen waar ik heb gewerkt en je dat dan ooit hebt gebruikt. Cold packs klaar hebben liggen in de vriezer is echt een must imo.
Het nadeel is dat als er iets gebeurt, je niet kan kiezen wat er gebeurt en wat je nodig hebt. Meeste dingen bederven niet, dus kan je gewoon laten liggen.

En dingen zoals schaar en tape bijv, pak je zo ook weleens. En eerlijk? Ik heb zelf vaker wondjes dan de paarden en ook weleens wat op mezelf gesprayd en een wondje moeten inpakken, haha
Gewone pleister heb ik dan weer niet liggen........Alles voor de paardjes.

O, ja en onze ervaring is dat die van ons als ze eens wat hebben het weekend uitkiezen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 15:06

Hmm Dan zou er toch in de buurt een esdoorn moeten staan SP, als zullen die zaden misschien wel een eind kunnen meeliften met die harde wind.

Hier sws geen esdoorn in de buurt gelukkig.
Enig licht giftige wat er staat zijn de eiken.
De paarden vinden ze heerlijk en ze mogen er altijd wel een paar opeten maar probeer het altijd wel zoveel mogelijk te beperken.
De dennen in de tuin gaan er denk ik volgend jaar uit
Staan er minimaal 40 en is een duur grapje op dat weg te halen, dus daar wachten we nog even mee.
Stuk waar ze staan wil in dan inzaaien met gras en een klein weitje van maken. +-800m2 en dan heel misschien Puck er op zetten en voor hem dan een klein vriendje erbij kopen.
Zo kan ik toch iets beter zijn voer managen aangezien hij onbeperkt meevreet met Melle en Rocky en hij zomers toch altijd wel aan de dikke kant is.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 16:18

Als je foto's van een volgroeit blad heb wil ik wel met je meekijken.
Hier staan ook heel veel bomen, gelukkig veel die niet giftig zijn voor paarden dus die staan gewoon in de wei.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 16:20

Ja, hier veel bomen, dus zal er wel ergens tussen staan. Aan de achterkant hebben wij ene stukje bos en opzij ook, maar daar kom ik nooit, omdat we geen achterom hebben.
Voor is alleen een parkeerplein en woonerf. Daar staan 2 bomen. Maar als ik kijk, hebben wij ook 1 boom in de bloesem staan en dat waait gewoon over ons huis naar voren, dus de esdoorn zaadjes zullen ook ergens vandaan komen.

Bij de paarden geen esdoorn. Vooral eik en den. Dennen rond onze bak en met flinke dennenappels ook.

De bomen die binnen onze paddock staan, zijn er 3 en daar zit rond de stam hekwerk. Zou het zelf liever anders zien, maar zo zijn de regels van gemeente geloof ik.

Kan je niet iemand die belang heeft bij het hout het weg laten halen? Een soort ruil doen?

Hier zijn 2 eiken weggehaald, Joost mag weten waarom........Eigenaar had er last van en kreeg krankzinnig genoeg toestemming van de gemeente.
Dat kostte natuurlijk geld, maar hout is opgehaald en levert ook aardig wat op. Maar goed, dat was eik.

Kan je Puck geen graasmaskertje om doen? Ik doe het bij mn NF ook af en toe. Hij doet hem af en ik wil dat hij kan kroelen dus wissel het wat af, maar elke keer dat hij hem om heeft, scheelt weer wat.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 16:26

Sp, het is Douglas en het bedrag voor het kappen en wegfrezen van de stammen is al verrekend met het bedrag wat het hout opbrengt.
Op zich valt het kappen nog mee maar de frees die is het duurste per uur. En die is wel even bezig. We hebben zelf 3 jaar terug al een 20 bomen omgezaagd dus er moeten er minimaal 60 gefreesd worden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 16:34

ClaudiaHS schreef:
Sp, het is Douglas en het bedrag voor het kappen en wegfrezen van de stammen is al verrekend met het bedrag wat het hout opbrengt.
Op zich valt het kappen nog mee maar de frees die is het duurste per uur. En die is wel even bezig. We hebben zelf 3 jaar terug al een 20 bomen omgezaagd dus er moeten er minimaal 60 gefreesd worden.

O, ja dat hebben ze hier ook gedaan bij eentje. de andere niet helemaal zag ik. Duur grapje