Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:24

Hier staan ze gewoon in de regen...alleen binnen als ik daar voer. Eigen keuze dus ik maak me dr niet druk om.

Waar ik me wel druk om kan maken is Hoe anderen hun paarden anders houden haha.

Hier in het dorp 2 dames waarvan de paarden niet en bijna niet buiten komen.

De ene heeft een rijbak. 2 jonge pony's (2 en 3) en een paard. Staan de godganze dag op stal en mogen er ff uit als ze gaat mesten. Zelfs als het mooi weer in maar wel fris komen ze denk ik een uurtje buiten..

Man man gooi ze om 8 uur naar buiten, slowfeeder in de bak en lekker de hele dag in de frisse lucht.
Die 2 jarige is daar als veulen gekomen en praktisch binnen opgegroeid . Daar kan ik me druk om maken. .paard waardig bestaan..no way. .

Top anke. Hopen op wat verlichting voor jou

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:25

Vandaag is onze Noortje jarig, 21 jaar. En nog steeds zo gek als een deur en even fanatiek voor de wagen!
Afbeelding

Martje80

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:26

Gefeliciteerd noortje!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:28

karev schreef:
Hier staan ze gewoon in de regen...alleen binnen als ik daar voer. Eigen keuze dus ik maak me dr niet druk om.

De ene heeft een rijbak. 2 jonge pony's (2 en 3) en een paard. Staan de godganze dag op stal en mogen er ff uit als ze gaat mesten. Zelfs als het mooi weer in maar wel fris komen ze denk ik een uurtje buiten..

Man man gooi ze om 8 uur naar buiten, slowfeeder in de bak en lekker de hele dag in de frisse lucht.
Die 2 jarige is daar als veulen gekomen en praktisch binnen opgegroeid . Daar kan ik me druk om maken. .paard waardig bestaan..no way. .

je kan het ook zo bekijken misschien vinden ze jouw dieren wel zielig dat ze de hele dag in het regen staan? Ieder zijn ding.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:29

meggiemeg schreef:
Vandaag is onze Noortje jarig, 21 jaar. En nog steeds zo gek als een deur en even fanatiek voor de wagen!
[ [url=m/hifT6h.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hiep hier hoera! Daar moet op gedronken worden hihaho

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:30

karev schreef:
Man man gooi ze om 8 uur naar buiten, slowfeeder in de bak en lekker de hele dag in de frisse lucht.Die 2 jarige is daar als veulen gekomen en praktisch binnen opgegroeid . Daar kan ik me druk om maken. .paard waardig bestaan..no way. .

Hier 3 huizen verderop staan er ook 2 sinds 1½ jaar, ronduit zielig, heb er vaak wat van gezegd de afgelopen tijd en het maakt ze allemaal niet uit. Ze staan nu op een klein stukje wat complete drek is, staat een schuilhokje op, alleen de merrie laat vaak de oude ruin niet naar binnen dus staat hij buiten te kleumen. Ze zijn graatmager, het lijkt nog wat door het winterhaar maar nu ze nat zijn zie je ruggengraat, heupen en ribben er door komen. Ze krijgen geen krachtvoer en hooi wat eigenlijk niets mag kosten dus oude bende is en ook niet voldoende voeding geeft. Ze krijgen 2 plakjes hooi per dag en ze doen het er maar mee is zijn motto. Tenzij er visite is dan kan er in eens een hele baal hooi in om het vervolgens daags er na te moeten bezuren wat de vorige dag meer kregen.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 04-03-16 14:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:30

karev schreef:

Daar komt mijn allergie voor stallen ook een beetje vandaan denk ik :o
Kennissen met paarden die momenteel ongeveer 3 dagen in de week 5 uur buiten komen als ze geluk hebben. Verder mesten ze de stallen niet echt uit en staan ze dus tot aan der hakken in de stront zo nu en dan, plus dat ze "een plukje" hooi per dag krijgen en verder een bult brok..

Vind ik zo enorm sneu -O-

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:34

meggiemeg schreef:
karev schreef:
Man man gooi ze om 8 uur naar buiten, slowfeeder in de bak en lekker de hele dag in de frisse lucht.Die 2 jarige is daar als veulen gekomen en praktisch binnen opgegroeid . Daar kan ik me druk om maken. .paard waardig bestaan..no way. .

Hier 3 huizen verderop staan er ook 2 sinds 1½ jaar, ronduit zielig, heb er vaak wat van gezegd de afgelopen tijd en het maakt ze allemaal niet uit. Ze staan nu op een klein stukje wat complete drek is, staat een schuilhokje op, alleen de merrie laat vaak de oude ruin niet naar binnen dus staat hij buiten te kleumen. Ze zijn graatmager, het lijkt nog wat door het winterhaar maar nu ze nat zijn zie je ruggengraat, heupen en ribben er door komen. Ze krijgen geen krachtvoer en hooi wat eigenlijk niets mag kosten dus oude bende is en ook niet voldoende voeding geeft. Ze krijgen 2 plakjes hooi per dag en ze doen het er maar mee is zijn motto. Tenzij er visite is dan kan er in eens een hele baal hooi in om het vervolgens daags er na te moeten bezuren wat de vorige dag meer kregen.

dat is idd een triest gevalletje daar, grote schande dat ze zo paarden houden tot hun knienen in de blub, het eten wordt ook in die drek gegooit dus grootste gedeelte hooi trekt of wordt in de modder gestampt.
Laatst bijgewerkt door dynamiek op 04-03-16 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:35

Als je paarden niet goed kan/wil voeren, moet je ze niet nemen.
Hier komen ze momenteel ook weinig buiten. Twee keer per dag los en als ze getraind worden.
Eerst paddockjes met stal altijd open. Echter alles werd blubber. Nooit meer houtsnippers. Binnenkort aan de slag met drainage aanleggen.
Heb nu m3c zand in de drainagebak. Voor de paddocks hetzelfde of ander zand?
Wat hebben jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:36

Maar hebben jullie dan al gebeld naar de dierenbescherming of dierenpolitie?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:39

Ik kan me eigenlijk niet heel druk maken om hoe andere mensen het doen, mits het redelijk blijft uiteraard.
Wel vraag ik mezelf weleens af waarom het zo gaat/moet.

Er komen hier bijvoorbeeld vrij regelmatig paarden van de buren over de weg gegaloppeerd, los. Dan vraag ik me weleens af hoe dat kan :P
Dat noemt zich dan professionele stal.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:40

ohjajoh6 schreef:

Bij de mensen die ik bedoel zijn ze wel geweest, vonden de paarden er goed uit zien (zeker niet geprobeerd een voet op te tillen oid, beesten hebben rotstraal waar je u tegen zegt).

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:42

ohjajoh6 schreef:

Ja ik heb dat gedaan vorig jaar. Ze kunnen schuilen en dus daar droog staan en ze krijgen eten ook al is het te weinig en er staat een bak met water dus voldoen ze aan alle wettelijke eisen. Dat het wettelijke eisen zijn die voor alle dieren gelden en dat er niet naar gekeken wordt of dat voor een paard ook van toepassing is maakt niet uit. Het enige wat ik er mee bereikt heb is dat ze in hun gedachten gang gelijk zijn gesteld want het is goed volgens de dierenbescherming. Heb de man uitgenodigd om bij mij te komen kijken omdat mijn paarden maar een klein stukje verderop staan en ook dezelfde winter mee maakten toen. Nee dat wilde hij niet, we hadden tenslotte niet allemaal de middelen om er wat van te maken was zijn antwoord. Paarden zijn vorig jaar ook al uitgebroken omdat er totaal geen eten meer was, hebben met zijn tweetjes over de N weg gesjeesd 1 km lang, wonder boven wonder helemaal niets fout gegaan toen. Kon nog niet eens een bedankje vanaf voor iedereen die er achter aan is geweest, de stallen waar ze toen zijn opgevangen ook niet, niets aangeboden om ze schoon te maken toen ze die 2 op kwamen halen 's avonds laat.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 04-03-16 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:45

dynamiek schreef:
karev schreef:

je kan het ook zo bekijken misschien vinden ze jouw dieren wel zielig dat ze de hele dag in het regen staan? Ieder zijn ding.

dar mag ze vinden maar de mijne hebben een keuze en de harde niet..dat is het verschil.
ik kan gewoon niet zo goed tegen opsluiting. Nacht op stal echt geen moeite mee maar 1 uur dagelijks, en vaak niet eens, dat vind ik sneu...

Tuurlijk heb je soms geen keuze. Bijv als het glad is..maar als je de ruimte er voor hebt om ze naar buiten te doen, doe dat dan..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:46

Ik dacht net naar aanleiding van dit topic mijn paarden dan toch maar binnen te halen. Want ze stonden zo sneu voor zich uit te kijken.
Dat was dus een fraai staaltje vermenselijking; ze stonden heerlijk voor zich uit te staren en hooi te eten. Ik mocht er best gezellig bij komen staan, maar meekomen naar stal daar hadden ze toch echt geen zin in :n :D

Ik maak me ook niet te druk meer om paarden van anderen, ik kan het toch niet veranderen...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:47

ohjajoh6 schreef:

Ja heb ik eens gedaan. Die doen er niks mee. Paarden zien er goed uit en Staan droog en krijgen te eten..kunnen ze dus niks mee..

Dus ik prijs mijn eigen paarden maar gelukkig. .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:48

Oh dat is wel heel triest zeg!
Ik heb van redelijk dichtbij totaal andere zaken meegemaakt met de voedsel en waren gedoe (ANWA of zoiets?)
Die paarden stonden er perfect bij echt waar, maar daar had 1 jaloerse engnek jaren geleden eens een telefoontje aan gewaagd en die mensen zijn nu nog niet van ze af, terwijl er niet een paard daar geschikt is voor consumptie. Die lui zijn pas streng...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:51

Hier alles goed uitgekient...vanmorgen rond half 7 draad naar de baan open zodat ze even uit konden razen.
Half 8-half 11 op het gras en daarna weer richting paddock.Hun hapje hadden ze al op de kuierden ze rustig weer naar achter.Was al wat aan het spatten maar denk laat maar even staan...na blik op BR toch maar (onder protest :+ ) weer teruggestuurd naar de paddock.

Daar staan ze lekker uit de wind onder het afdak,net plukje hooi gebracht dus moeten porum weer even houden :o

Mijn paard stond vroeger in een ruime stand,wel altijd mijn best gedaan om het zo vaak mogelijk eruit te krijgen.In de zomer naar de weide waar hij bleef totdat de temp in de nacht weer beneden de 15gC kwam en nam ik hem weer mee.
Uiteindelijk verhuisd naar een stal waar hij in een buitenbox stond en een paar uur p/d de weide op kon en ook 's zomers weer zo lang mogelijk op het land.

Fan en Beer hebben in Amsterdam altijd 's nachts binnen gestaan en van 9-4 op het land.Helaas geen mogelijkheid om ze permanend buiten te houden maar hier wel.Merkte dat ze de ruimte en vrijheid heerlijk vonden :)

Wij hebben hier enkel de makelaar van de tegenpartij ontmoet,zelf niemand in de hand genomen.Waren erg aardige lui ook.Alles fijn afgehandeld maar ken ook andere verhalen waarbij de makelaar een bod niet had doorgegeven aan zijn klant.De klant het water aan de lippen stond en pas over het bod hoorde toen de 3 partijen rond de tafel zaten.Je kunt je voorstellen dat deze makelaar verder "bedankt"is voor zijn diensten...

Soms heb je de middelen niet om ze langer buiten te houden maar jongen paarden moeten veel bewegen en frisse lucht om groot en sterk te worden.Net als voldoende voer trouwens...en fris water.
Als je geen zin hebt om ervoor te zorgen,begin er dan ook niet aan...

YAY!! Anke...goed zo *\o/*
Ik kan je trouwens oordoppen aanbevelen...heb ik ook.Als je wilt kan ik wel paar opsturen zodat je kunt uit proberen :)

Wat een schattig punthuisje...paardjes staan lekker zo.Nog even en dan hebben ze straks meer ruimte :)

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:01

Ik ben zelf ook geen voorstander van ophokken, nu een 1 dagje zoals vandaag staan ze paar x per dag effe buiten. Maar anders staan ze ook zo lang mogelijk in de paddock en of op weide.

Vind wel dat als je paard buiten laat lopen permanent ze de keuze moeten hebben of ze kunnen schuilen en droog moeten liggen. Als je een paard alleen maar zo in de bagger moet houden zoals bij de bijna buren van Meggiemag diep en diep striest. Zo hou je nog geen eens varkens :o

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:08

Klopt dynamiek dat vind ik ook. Droog kunnen staan is wel fijn. En op dagen als deze snap ik echt wel dat men ze meer binnen houdt. Maar als het dan mooi weer is, doe ze dan lekker naar buiten. .

Op deze dagen stoor ik me dr ook niet zo aan hoor. Maar als het prachtig weer is en ze staan San het grootste deel vd dag binnen, dat vind ik sneu..

Ik ben echt niet anti stal of pro 24/7 buiten maar soms is paarden welzijn wel erg ver te zoeken..

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:17

Ha, die van mij kunnen gewoon naar binnen, staan heerlijk in de regen. Ik bibber mijn gebit uit mijn lijf.... Zij vinden het kennelijk niet erg.

Goed van je Anke, de eerste stap is gezet....

Jammer van dat huis.... Kirr...haha, nieuwe Nickname....

Ik wacht met smart op een droog moment.... In ruil voor tosti's maken is mijn man tussen de middag hooi gaan voeren... Krijg het maar niet warm.
Zo een snertdag maak je niet veel mee, zelfs mijn zandpaddock is nu nat, gebeurt niet veel.

Nou ja, nog maar even doorgaan met nakijken.... Heb nu toch niets beters te doen...

OHRA, nieuwe serie op Netflix ... White colar.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:21

Heb ze net maar naar binnen gedaan, tegen mijn principes in. Stonden buiten van 8 uur vanmorgen en het was toen al regen en natte sneeuw. Hooi buiten hebben ze amper aangeraakt. Stonden alleen maar naast elkaar met de konten tegen de regen in en de hoofden naar beneden. Stalletjes net gemest, hooi er in en wortels en ze kwamen al uit zichzelf. Dan vind ik het minder erg om ze naar binnen te doen. Het is nog op 1 hand te tellen sinds dat we hier wonen dat ze niet of veel eerder naar binnen moesten. Anders rond 8 uur naar buiten totdat het donker wordt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:04

meggiemeg gefeliciteerd, mooie leeftijd!

Ik ben heel blij met mijn stallen en afdak.
Zo kunnen ze overdag zonder problemen naar buiten en snachts fijn op stal, zodat ik ieder het voer kan aanpassen .
Ze gaan hier allemaal graag op stal en met weer zoals vandaag hebben ze ook geen haast om naar buiten te gaan dus dan krijgen ze een zetje. :P

kirr jammer van het eerste huis.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:23

De jarige is net verwend met wortels door Dynamiek, zo leuk en onverwachts!

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:43

Afbeelding

Stomme grieten, ze kunnen gewoon naar binnen!