Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 00:18

Tinky12 schreef:
Mallootje...dat is balen zeg -O- Gelukkig alleen materiële schade maar vrolijk wordt je er niet van :n

Ik kon niet slapen...blijven draaien dus er maar even uitgegaan.Kijk op buienradar en zag meteen waarom ik niet kon slapen. :+ Jongens maar weer opgesloten in de paddock...komt een flink schip met zure appelen aan :x

Rennen jullie ook wel eens midden in de nacht in je pyjama naar de paarden om nog wat (onzinnigs) te doen?? :P

bij veel lawaai om te kijken of er iets mis is en ook wel met erg onweer om de schakelaar vd schrikdraad om te zetten of stekker er uit te halen.

Sure_lee

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 07:10

Thanks!
Ja, ben er inderdaad wel een beetje aan gewend. Maar goed. Ik heb hier ook hard gewerkt maar dan lichamelijk en ben wel gewoon iedere doordeweekse dag om 6.00 uur opgestaan. Dus wat dat aangaat is het niet wennen. Eindelijk weer eens echt wat met het koppie doen als het goed is en niet alleen met de handjes!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 07:12

En salaris! Dat is ook wel lekker! Kun je weer paardenspul kopen. :P

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 07:15

ohw yeah! Daar kijk ik echt naar uit haha!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 09:27

Sure_lee *\o/* *\o/* *\o/* gefeliciteerd!!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 10:31

Maken jullie de stallen (als je die hebt) eens per jaar schoon met een hogedrukspuit? Ik heb laatst even spinnenwebben geragd en dacht er opeens aan... Onze stallen zijn vorig jaar oktober gebouwd en we houden alles behoorlijk netjes maar ik dacht misschien in het voorjaar eens de spuit erdoor te halen.. nu is het niet echt nodig nog geloof ik. Lijkt me wel lekker, even echt alles eruit en alles schoon. Die paarden zal het een worst zijn want die liggen in hun eigen kak te slapen. :')

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 11:38

Ik spuit inderdaad mijn inloopstal 1 x per jaar helemaal uit. Tussendoor af en toe de stukjes waar de mest is aangekoekt. Vies werkje haha

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 11:50

op m'n werk spoot ik wel elk jaar de boel schoon maar dat was met een grote stoomreiniger. Dan spuit je niet alleen maar schoon maar dood je ook meteen de bacteriën. Binnen een dag zitten die er wel weer maar het gaat dan meer om de ziektes etc.
Maar dan deed ik 120 boxen en dan is het wel een beetje een k*t klus. Deed ik dan de hele week over ;)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 11:57

Oh jemig wat veel! :') En aangekoekte stront, mmmmm! :P

Als het nog een keer mooi weer is komende weken kunnen we het dan ook wel doen... dan gaan we lekker schoon de winter in. En anders volgend voorjaar, alles is spiksplinternieuw en alleen onze eigen paarden staan er in en die zijn niet ziek geweest oid.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:02

Nog een reden waarom ik zo blij ben dat ik ze niet in een box heb :D .Doe eens per jaar even de lichtslang oppoetsen vanwege de stof.Af en toe wat rag weghalen wat naar beneden dreigt te storten.
Hooiopslag maak ik schoon voordat de nieuwe lading erin komt...maar ook dat is vegen en met de stoffer langs de wanden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:05

ik moet ramen lappen binnen en buiten (heeeeel veel werk) en dat moet eigenlijk meerdere keren per jaar. Verder als we tijd hebben spinrag wegvegen met veger en ragebol en meestal 1x per jaar de wanden ivm zwaluwpoep en aangekoekte stof en mestresten. Mijn man gaat dan buitenom nog een keer overal langs met de verfkwast.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:22

Poeh jongens, heb net de wei gespoten tegen de distels ( want de wei wordt overgenomen door de distels omdat er nog geen paarden in staan), maar wat een klus zeg! Ik ben een avond bezig geweest en ben nog pas op 1/3...
Heb de paarden nog niet eens aan huis, en vind het nu al veel werk... Oepsie

( paard komt pas aan huis als ik mn huis, oude boerderij, gerenoveerd heb)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:04

Schrale troost, als je de routine er een beetje in hebt, dan valt het echt wel mee, is mijn ervaring. Alleen houd je soms dat soort grote klussen helaas.

Ik heb wel een halve zaterdag besteed aan het onkruid in de bak en ik ben nog niet klaar :') :+ Bijvoorbeeld.
Maar ach, het voelt minder als werk omdat het thuis is.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:30

Ik kwam gisteren totaal niet uit. Meer klussen dan tijd. Als normale dag was het al heel optimistisch (beter gezegd: onrealistisch), maar met ziekenbezoek en de komst van een nieuw trainingspaard (geen standaard dingen) kom ik meteen in de knel. Wat écht moest, is gelukt, maar eigenlijk waren er nog zoveel meer klussen. Ik heb rond 23.00 uur nog bij het licht van een zaklamp een nieuwe hoekpaal in de wei gezet (van alle palen die kapot gereden konden worden met de tractor….). Alleen het aanvegen is me niet meer gelukt. Omdat de paarden daar geen last van hebben, is dat iets wat eventueel kan blijven liggen, maar ik vind het zo slordig staan. :o Ik heb best een leuk stalletje, maar met zooi op de grond ziet het er meteen niet meer uit en dan baal ik daar weer van. Het is ook helemaal niet handig dat ik eerst 20 slakken moet wegzetten, omdat ik te soft ben om ze gewoon weg te vegen. Ik kon de moed niet meer opbrengen. :=

Het is inderdaad zo dat je je ertoe moet zetten om het bij te houden. Toen ik mijn rug brak, kwamen er toch wel zoveel klussen op achterstand. En toen ik weer iets kon, moest ik zo'n inhaalslag maken dat het eigenlijk niet meer leuk was (en niet verantwoord voor mijn lijf).

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:32

Inderdaad, het went wel dat je altijd iets te doen hebt en thuis bezig zijn vind ik tot nu toe best fijn :) Het maakt me juist ook wel weer bewust van hoeveel geluk we hebben dat we überhaupt zo veel ruimte hebben.
Maar spuiten is wel een beetje een rotklusje... Succes met de rest in ieder geval ;)

Mijn arme oudje had gisteravond ineens weer koliek, werd binnen een kwartier behoorlijk heftig. Direct de dierenarts gebeld, pijnstillers en darmverslappers gespoten en paraffine via de sonde. Ze bleef tot eind van de avond behoorlijk pijnlijk, zo klote om te zien en niets te kunnen doen... Gelukkig werd ze begin van de nacht rustiger, ben ieder uur gaan kijken (over 's nachts je bed uit gaan gesproken :+ ) en ze werd steeds rustiger. Om 3 uur was ze ongeveer 40 meter verplaatst en stond ze op toen ik aankwam, wilde ze hooi gaan eten. Leek me niet zo'n goed idee dus in de bak gezet zonder eten. Om 7 uur een beetje lijnzaad gegeven en wat hapjes hooi, dat ging goed. Nu staat ze met grasmasker waarmee ze met moeite wat hooi uit het net kan halen. Lijkt nog steeds goed te gaan gelukkig :)

Zag het even niet goed zitten gisteravond, ze was zo pijnlijk ;( Gelukkig is het een ouwe taaie. Heeft me tussendoor nog een keer getrapt ook, oud kreng >;) Afgelopen jaar is ze vaker koliekerig, dierenarts zei dat het vaker voorkomt bij oude paarden omdat de darmen wat trager werken. Ga haar op advies seniores priores voeren (en lijnzaadvlokken van de paardendrogist heb ik net bedacht).

Hopelijk hebben we het weer gehad voorlopig... Gelukkig heb ik een werkgever met veel dierenliefde en zijn vrouw heeft jarenlang een paard gehad dus hij weet hoe het is. "blijf maar lekker bij je paardje vandaag, als ik je vanmiddag een uurtje nodig heb laat ik het weten".

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:38

Wat fijn, zo'n werkgever! Gelukkig lijkt je oudje er weer redelijk bovenop te zijn. :(:)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:43

Ja je kunt bezig blijven lorette, dat is hier ook, maar om het overzicht te houden moet je soms juist even rustig aan doen.

Ik ben ook een keer tot 00.30 palen in de wei aan het zetten geweest maar handig was anders. Maar er was beloofd dat we dat zouden doen zodat de boer z'n koeien aan de andere kant kon gaan zetten.
Maar hier is de grond iets anders, dat is net beton in de zomer, dus sommige palen staan maar 15 cm in de grond omdat ik het na een kwartier wel zat was met m'n grondboor die toch niet verder kwam.

Maar ze staan al 2 jaar en komende winter moeten we er wel een paar opnieuw zetten omdat die te los staan.

Gisteren heb ik nog ff gekeken op de andere wei waar de paarden volgende maand heen gaan, en daar komt door het dode gras gelukkig ook weer wat jong gras. Die paar kleine buitjes doen de wei wel goed.
Hij zal ook wel bijtrekken als de paarden er eenmaal gestaan hebben en wat gras afgegraasd hebben.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:44

sure lee gefeliciteerd!

Daan sterkte met je oudje :(:)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:52

@daan: fijn dat je oudje weer wat opknapt. Lastig hoor, vooral omdat je zo weinig kunt doen. En super fijn van je werkgever! Daar mag je zuinig op zijn ;)
@lorette: toch schattig dat je die slakken aan de kant zet :D Maar ik ken het gevoel, meer klussen dan dat je uren hebt :j Frusterend soms.
@palousa: wat een paar buitjes niet kunnen doen... gelukkig maar, anders zouden jullie nog woestijn taferelen krijgen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:57

Het gaat best snel hoor als het in 3,5 maand maar 150mm heeft geregend en tussendoor gewoon tegen de 40 graden is.

Dat droogt zo hard dat het nog wel de halve winter nodig zal hebben om weer bij te trekken. Dan kunnen al bronnen zich weer vullen enzo, want die staan ook bijna droog.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:39

Pfff niet alles gedaan krijgen wat je wil doen, dat gevoel ken ik.
Vriend werkt weer dag en nacht. Ik was gisteren pas om 8uur thuis. Moet dan alles nog doen bij de paarden, wandelen met de honden, eten en eten maken voor de volgende dag, had nog wat was en strijk en heb dan nog met 2 paarden gereden.
Er blijven zoveel dagdagelijkse/wekelijkse klusjes liggen + dan zijn er nog grote klussen en de weekend zijn zo kort en de werkweken zo druk.

Daan, hopelijk is je paardje snel terug de oude! Fijne werkgever! Hier is hij ook wel flexibel. Maar we zijn maar 2 om 2 vestigingen te runnen, dus tijdens de kantooruren moet ik er gewoon zijn behalve bij echte noodgevallen natuurlijk.

Surelee, nog proficiat!!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:15

Ook hier bekend dat niet alles gedaan wordt,mijn gezondheid laat gewoon veel te wensen over.Sommige dagen mag ik al blij zijn als ik kan voeren en wat mest kan ruimen :\
Het is niet anders...vandaag met hangen en wurgen wasje gedraaid.Morgen weer veel regen voorspelt dus vandaag maar het betere tandvleeswerk.

Daan...beterschap met oudje,fijn dat je werkgever het begrijpt.Heel wat waard hoor...ik hoor trouwens over Zuppa ook wel goede dingen.

Hier maandag fijn 2 balen hooi gebracht,zou eigenlijk alleen maar even kijken welke ik wilde hebben.Toen zei hij dat hij ook wel tijd had om ze even langs te brengen,was toch mooi weer.Ook weer waar...jammer alleen dat ik niet geslapen had maar goed,uiteindelijk toch de boel aan kant kunnen krijgen zodat hij ze kon parkeren.
Mooi spul...lekker grof en kruidig.Ga morgen voor het eerst voeren.Als de jongens goed eten zal ik hem eens lief aankijken en vragen of hij nog een baal of 5 wil bewaren voor me :D
Uiteindelijk blij dat hij maandag heeft gebracht...gister hier toch wel veel kleine buitjes en ik was alles behalve fit.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:21

Kirrr schreef:
Pfff niet alles gedaan krijgen wat je wil doen, dat gevoel ken ik.
Vriend werkt weer dag en nacht. Ik was gisteren pas om 8uur thuis. Moet dan alles nog doen bij de paarden, wandelen met de honden, eten en eten maken voor de volgende dag, had nog wat was en strijk en heb dan nog met 2 paarden gereden.
Er blijven zoveel dagdagelijkse/wekelijkse klusjes liggen + dan zijn er nog grote klussen en de weekend zijn zo kort en de werkweken zo druk.

Wacht eens even hoe doe jij dat? :oo Zoveel uur zit er niet in een avond. Tot hoe laat ben je dan bezig? Wat is je geheim? Rijd je op twee paarden tegelijk terwijl je de hond aan de zadelknop vastbind ofzo? :o?

Daan wat sneu voor je oudje... Kan me goed voorstellen dat je je er rot om voelde. Wel fijn, zo'n baas die met je meedenkt.

Kijk Tinky heeft voorlopig d'r voorraadje liggen da's mooi. :D

Bennie_Maudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:53

Hoi! Ik heb even een vraag:
Omdat ik nog op school zit ben ik meestal om 4-5 uur thuis en nu wil dat nog prima met rijden en verzorgen maar in de winter... Ik rijd altijd in een weiland (incl hobbels en gaten := ) zonder licht oid. In de winter is het dan dus al donker, is het dan handig om gewoon van die tuinlampjes te kopen? (die je in de grond kan steken)

Enige probleem is wel dat ik altijd door het volledige weiland rijd omdat we, vooral in galop, veel moeite hebbenet bochtjes dus dan moet ik een stuk of 30 lampjes kopen :+

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:07

Zou ik niet doen. Ten eerste kan het gevaarlijk zijn als je paard er per ongeluk op stapt, ten tweede heb je daar gewoon niet genoeg licht van.
Ik heb bij mijn paddock een sierlantaarnpaal staan met 3 lantaarns. Daar moet ik flink sterke lampen in draaien wil ik genoeg licht hebben om iets te kunnen doen. Het valt echt vies tegen hoeveel je nodig hebt om een stuk grond om op te rijden voldoende te verlichten.