Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

diana1

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:59

@ Jannepauli,
Jij hebt dus 3 weken niet bijgestrooid? Ik ben nu 16 dagen onderweg met stal 2 en hoef ook nog niet bij te strooien.
Heb jij ook nog geen natte plekken verwijderd dan? Zal idd een dikke klus worden maar het komt vast weer goed. Kun je die plakken niet beter met een hooivork weghalen dan? Lijkt me gemakkelijker dan met een schep. SUCCES!

@Fitzroy,
Ik heb jouw verbruik ed even in een lijst verwerkt, is misschien wel leuk om van iedereen (JP ook?) te verzamelen met merknaam ed.. en dan ter vergelijk "presenteren"?

Het is maar een suggestie....

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:01

Nou, ik ben het met de moddies eens. Dan gaat het weer over het ophalen van de mest, dan over hooinetten en voor je het weet gaat het over kinderwagens en fietsventieltjes. :Z
Hier gaat het over de ervaringen met strokorrels. Kijk, kleine uitstapjes zijn niet dramatisch, maar zoals de split-off naar 'zullenweeenpalletdelen' zijn gewoon niet de bedoeling.
Dan kun je beter zelf een topic maken en daarnaar refereren in dit topic, maar het moet voor eenieder hier wel overzichtelijk blijven.

Enough said daarover, wat mij betreft, ik denk dat we verder heel goed op weg zijn met het strokorrelgebeuren en hoe het iedereen vergaat die zijn/haar eigen experiment heeft opgestart. En dat lijkt me het belangrijkst. +:)+

*edit typo*

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:03

Imker, dan moet je zelf ook niet iedere keer OT gaan over DA, zieke kinderen en wedstrijden met jonge paarden. Laat dat dan zelf ook achterwege.
Ik vind het anders een beetje 'de pot verwijt de ketel'-gebeuren.

Goede suggestie, Diana!!

Wat alleen jammer is, is dat de 'oude' Top-korrels niet meer te leveren zijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:07

Ja, ik gebruik Strovan en ben er nog steeds erg goed over te spreken. Die harde plekken verwijderen zal wel even een klus zijn maar tot nu toe doorstaat het ieder vergelijk met andere bodembedekkers. En misschien besluiten we om 't alleen maar los te hakken en zoals meneer Bellinco mij destijds aanraadde, het naar de zijkanten te transporteren en daar te laten drogen. Ligt er een beetje aan hoe manlief er morgen over denkt: buffelen óf lui zijn! Wat mij opvalt is dat die plekken, nat en taai als ze zijn, niet stinken.

Als we het spul er wel uithalen, dan ga ik bijstrooien. Dat wordt idd de eerste keer. Eigenlijk is ongeveer 80% van de bodem nog steeds mooi rul en los ( ook dankzij het graven van de dames) - die harde plekken zijn duidelijk de mest-en plasplaatsen - en nog steeds een dikke, veerkrachtige laag.

Imker - heb jij jezelf benoemd tot moddie dan? Ik vind je opmerkingen erg gechargeerd en vind dat niet prettig.
Zoals gezegd, de zijlijntjes zijn telkens relevant bij dit onderwerp en ik denk niet dat iemand het hier over kinderwagens of fietsventielen heeft. Mij vergaat de lol om mijn ervaringen en nieuwe vindingen te delen. :(

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:10

Jannepauli schreef:
Mij vergaat de lol om mijn ervaringen en nieuwe vindingen te delen. :(

Dat is erg jammer, ik begrijp dat ik jouw gegevens niet hoef te noteren..... ;(

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:13

Jawel, ben al uitgestoomd - je hebt pb!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 00:44

Als je eenmaal een gat hebt tot aan de vloer in je strokorrelbodem (met riek), dan schep je de harde koek met een schep er zo uit, tenminste dat vond ik vandaag wel zo.
En over die zijstap met die hooinetten, mijn probleem met kuil is dat, dat iedere keer door de stal wordt gelopen, dan zijn die tips over hooinetten toch wel erg handig en voor mij ook strokorrel gerelateerd.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 01:06

Voor mij ook! Ik heb eerder al geschreven dat dat voor mij een probleem is. Ik heb meteen twee van die netten besteld... Mss dat de bodem daardoor minder bevuild wordt met hooi en het nog makkelijker wordt om de vuiligheid weg te halen! Ben nog steeds enthousiast en heb de indruk dat de strovankorrels het beter doen dan de topkorrels. De topbox ligt nu al wel een week of 9 (paarden staan wel 24/7 buiten met inloopmogelijkheid)! De strovanboxen (pas) 2 weken. Ik heb wel de indruk dat ze er minder in liggen dan die ene vlasbox die ik nog heb.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 07:38

Kijk, Wuswa, dat is nuttige informatie, bedankt. Ik ben echt benieuwd hoe de oude Top-korrels het doen in verhouding tot andere merken.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:07

Het verslag van de Ecobodemstallen dag 37 en 17 is bijgewerkt op mijn website.

Als er meer mensen zijn die het leuk vinden om hun gegevens te delen met anderen dan graag de volgende gegevens per PB.

De volgende gegevens graag vermelden: merknaam korrels//hoeveelheid zakken verbruikte korrels/aantal weken,dagen/vermelding buiten of binnen hebben van de paarden.

Ik zal hier dan een lijst van maken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:27

Het viel me op dat delorrels op jouw foto van Helianthe's stal van dag 34, op dag 36 al weer helemaal weg waren. Zijn de korrels daar daadwerkelijk uitelkaar gevallen of zitten ze tussen 't oude spul in?

Ik pb je even mijn 'lijstje'

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:29

Wat ik me al de hele tijd afvraag is jullie ervaring met de stal leeg halen? Ik zelf ben niet zo sterk en kan het met elke dat de stal schoonmaken redden. Maar ik begrijp dat de natte plekken er 1 maal in het geheel worden uitgehaald heb je daar veel kracht voor nodig?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:33

Dag 8 gewone stal:
Vanochtend in de stal één natte plek omdat mevroi niet in het middan maar meer aan de rand geplast had. Voor de rest lag het er nog netjes bij.

Dag 3 HIT-stal:
De plasplek is beduidend donkerder, maar na rechttrekken kan het nog wel. De rest van de korrels is nog niet uit elkaar gevallen al beginnen ze wel wat mulliger te worden.

@Dinopino: daar ben ik ook een beetje bang voor. Ik vermoed dat ik dat ook een erg zwaar klusje ga vinden. Maar heb wel geleerd om dan een niet zo'n grote schep te nemen. Dan maar er wat langer over doen. Hopelijk hoeft het nog lang niet :D
Ik denk dat ik de riek met brede tanden ga gebruiken om het meeste eruit te halen en dan de zandschep voor de restandjes. Zo deed ik het met vlas/houtkrul ook.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:40

Ik doe het met een gewone mestvork. Die prikt er makkelijk in tot de bodem en de hoeveelheid is dan ook niet te zwaar.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:48

De reden waarom ik het ook elke dag precies moet doen is dat het anders te zwaar voor me wordt>
Dus daarom ben ik er wel benieuwd na. Want grote natte plekken klinkt niet bepaald ligt. Maar je kan er net als vlas gewoon doorheen prikken begrijp ik.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:08

Ik heb die grote natte plekken gisteren gewoon met een sneeuwschuiver eruit geschept. Ik vond het echt niet zwaar. Ik had een kruiwagen vol en die vond ik zelfs niet zwaar. Terwijl die plekken toch echt zeiknat waren. Met stro moest ik iedere dag de stal bijna helemaal leegscheppen, op een gegeven moment was ik dat zo zat, dat ik 2 dagen opstrooide en de 3e dag uitmesten. Dat uitmesten was vele malen zwaarder dan het natte spul van de strokorrel eruit halen was.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:40

Week 2 Imker, MERKLOOS nieuwe zending:

Stal ligt er super bij. Niet plassen in de stal werkt ge-wel-dig!
Het enige nadeel is, dat Imker zijn mest verstopt en het iedere dag een gezoek is naar de mesthopen.
Het bed is mooi luchtig en de kleur is een beetje lichtgroenig.
Op de foto lijkt het een beetje donker achterin de stal, alsof het nat is, dat komt echter door de belichting van de foto.

Afbeelding

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:44

Hele stal uitmesten heb ik nog niet gedaan, wel stukken van de stal.
Ik heb het tot nu toe gedaan met de mestvork die ik normaal gebruik, maar als het echt helemaall leeg moet, dan gebruik ik een gewone riek. Omdat die, zoals hierboven vermeld, niet zo zwaar wordt (oftewel te vol geladen kan worden).

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:56

fitzroy: ik heb twee soorten Topkorrel gehad. De "bruine" in de 20kg zakken en de "groene" .
De bruine heb ik in 2 stallen gehad, bij creamer heeft het 7 weken volgehouden (4 zakken), bij Sjanty maar 5 weken. Toen was het één grote papbende.
De groene korrels waren toen al ingevoerd en die durfde ik haar niet te geven omdat het een enorme veelvraat is en zo gauw ze ind e stal van Larouscha kwam begon ze te vreten van de korrel.
Larouscha stond dus op de groene korrels (5 zakken want er zit 5 kilo minder in de zak) deze korrels waren veel vaster en deze stal houdt het super! Ik heb wel een week geleden een zak dolsma erbij gegooid.
Ik baal dus echt dat ze die korrels gewoon te lekker vinden anders had ik die bij creamer nu ook wel gebruikt, maar dat is net zo'n veelvraat (zoniet nog erger) dan Sjanty.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:29

@imker: net je update gelezen. Als je de stal leeg gaat halen en opnieuw begint zou ik graag het totaal aantal gebruikte zakken willen weten.
Ga je -als de stal leeg is- deze stal nu van Strovan veranderen in Merkloos??
Dit zou met hetzelfde paard dus een mooie vergelijking kunnen geven, mits het aantal uren buiten ook redelijk gelijk blijven.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:48

Vooralsnog zit er niets anders op dan even overgaan op Merkloos, aangezien ik nog een halve pallet heb staan van Merkloos en die toch even op moet.
Daarna ga ik, denk ik, hangt van een paar factoren af, definitief over op Strovan.

Het totaal aantal zakken staat nu ook tussen de updates door vermeld in een lijstje.
Zodra ik compleet uit ga mesten, ga ik er denk ik een filmpje van maken, als jullie willen (ook om te zien hoe zwaar het is en hoe het gaat). Dan komt er ook een compleet verslag van hoe het verlopen is en een totaaloverzicht aan zakverbruik.
Tot nu toe heb ik het vermoeden dat dat volgende week gaat worden in het weekend.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:59

[quote="Jannepauli"]
Het viel me op dat delorrels op jouw foto van Helianthe's stal van dag 34, op dag 36 al weer helemaal weg waren. Zijn de korrels daar daadwerkelijk uitelkaar gevallen of zitten ze tussen 't oude spul in?[quote]

De nw. korrels zijn verspreid door de oude en voor het grote deel toch uit elkaar gegaan. Dit kan ik duidelijk merken aan het droger geworden bed, precies zoals de bedoeling van het bijstrooien is.

@Imker,
Het is toch zeker geen straf om over te gaan op MERKLOOS??
Laatst bijgewerkt door diana1 op 20-02-09 14:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:00

Jennyk, dus even voor de duidelijkheid :D
Je hebt 3 paarden: Creamer, Sjanty en Larouche.
Creamer heeft het 7 weken volgehouden met 4 (?) zakken 'oude'Topkorrel, Sjanty 5 weken. In beide boxen liggen nu de Dolsma korrels of niet? Hoe lang liggen deze erin en hoe bevallen ze?

En hoe lang staat Larouche nu op de groene Topkorrel?

Dan kunnen we het een beetje vergelijken.

Imker, weet jij al wanneer je de stallen definitief leeg gaat halen?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:11

JennyK, heeft Dolsma nu een eigen merk of betrekt Dolsma het bij Ecobodem (wat mij het meest logische lijkt)? Eco schijnt toch in een soort van überpositie te zitten hier in strokorrelland.

Diana, nee dat is geen straf. Ik denk alleen dat ik uiteindelijk toch overstap op Strovan.
Dat ligt aan verschillende omstandigheden, waaronder o.a. repliek van leverancier en geen uitsluitsel kunnen/willen geven over de samenstelling van Merkloos.

Fitzroy, waarschijnlijk moet Strovan volgend weekend leeggehaald worden, zoals het er nu uitziet. Echter mocht ik het langer kunnen trekken met de stal, doe ik dát natuurlijk. Maar ik laat het jullie bijtijds weten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:22

Jij hebt de 10 weken grens al gehaald, dat vind ik al super!

Ik ga zo eens kijken hoe de stallen erbij liggen en of ik dit weekend de boel al leeg moet halen in de eerste box. Deze zit dan op 9 weken. Andere box zit morgen op 7 weken.
Ik zit nog te twijfelen tussen meer bijstrooien of helemaal leeghalen.