Kokos in de buitenbak??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:00

JO93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:58

Zammie schreef:
Op welke manier gaan jullie het verwerken in de bak JO93? Met een rotoreg of iets anders?

Niet met een rotoreg, Als de kokos over de bak ligt wordt het verder door het zand gefreesd. Ik dacht met een Lelie frees ofzo....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:27

anne7

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:01

Ik heb niet het gehele topic doorgelezen, wellicht staat het dus al ergens, maar ik zit ook te overwegen om kokos in mijn zware bak te gooien.
Heeft iemand enig idee wat dit kost? (bak is 20 x 40)

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:36

We hebben de knoop doorgehakt en de kokos besteld, binnen een week zullen we het krijgen. Ach het zijn maar 40 baaltjes om te plukken :D :D ben heel benieuwd of het echt gaat werken.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:52

Waar hebben jullie het besteld en wat kost het?

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 09:41

Belker schreef:
Waar hebben jullie het besteld en wat kost het?

We hebben het gekocht bij go-koko vindt het toch wel prijzig bijna 1300 euro maar we hebben een bak er mee gezien en die zag er goed uit. Dit is de korte variant de lange variant is goedkoper bij een ander maar lastiger te verwerken en te slepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:07

Maar van de korte variant heb ik al begrepen dat je bij moet vullen omdat na verloop van tijd je kwijt raakt, ja hoe, weet ik niet, maar misschien te veel naar onderen toe komt.

Maar het voordeel van de korte variant is dat je de bak kan slepen en dat is wel heel makkelijk.

Adami

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:09

Na lang informeren en rondkijken hebben we de kokos besteld . We hebben gekozen voor de lange haren, we hebben geen waterproblemen in de bak hij is alleen veel te zwaar !
Vandaag wordt het geleverd +:)+ en dan kunnen we alvast gaan pluizen .
We hebben op aanraden van de leverancier 5 balen a 140 kg besteld E95.00 per baal ex BTW plus E60,00 bezorgings kosten.
Dan wordt er 15 cm van de bestaande zandbodem afgegraven en komt er 120 kub ophoogzand op.
De kokos wordt dan verdeeld over de bak , door de bodem verwerkt met een frees en daarna nog met een rotorkop eg ( of zoiets )verspreid door de toplaag . Daarna met de trekker met platte bak de bodem weer flink aan drukken en de klus is geklaard :D
We kunnen haast niet wachten om te gaan beginnen , er worden geen paarden meer los gegooid / of gelongeerd in de rijbak . De paarden kunnen gelongeerd worden in de nieuwe longeercirkel die ondertussen al gemaakt is .

JO93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:38

En zijn jullie al aan het pluizen @Adami? Succes ermee.

Wij hebben de kokos in de bak liggen! Was echt een mega klus!
Maar de bak is super nu! Echt veel compacter en niet zwaar meer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:44

Ik heb nog steeds een aantal pakken van Agterberg nodig of anders kokos. Maar ik heb Ton Agterberg gesproken en hij zegt dat kokos een drama gaat worden als het een jaar in je bak ligt. Ook zijn zij van de M3c zand afgestapt en alleen nog gewassen kwartszand gebruiken.

Ik heb dus M3c zand en het is best zwaar, zoals hij al aangaf. Er veranderd steeds wel weer wat in bakkenbouwland. Maar als ik dus kokos heb en ik krijg er een probleem mee, dan zit je er wel mee. De geopad wordt al jaren gebruikt en doordat het oppervlakte van die kantoen een stuk groter is, kan het relatief meer water vast houden en wat bovenal heel belangrijk is voor elke bak, is de sproeimogelijkheid. Als mijn bak gesleept is en nat is, is hij al bijna goed.

De kosten zijn wel hoger met Agterbergsnippers, maar ik heb een aantal offertes van kokos gekregen en kwam ik ook uit op de prijs van Agterberg totaal....

Het is een moeilijke beslissing.

Adami

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:56

JO93 schreef:
En zijn jullie al aan het pluizen @Adami? Succes ermee.

Wij hebben de kokos in de bak liggen! Was echt een mega klus!
Maar de bak is super nu! Echt veel compacter en niet zwaar meer!

Ja , we zijn bezig hoor .Wat een giga klus !!!!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 00:06

russel schreef:
Ik heb nog steeds een aantal pakken van Agterberg nodig of anders kokos. Maar ik heb Ton Agterberg gesproken en hij zegt dat kokos een drama gaat worden als het een jaar in je bak ligt. Ook zijn zij van de M3c zand afgestapt en alleen nog gewassen kwartszand gebruiken.

Ik heb dus M3c zand en het is best zwaar, zoals hij al aangaf. Er veranderd steeds wel weer wat in bakkenbouwland. Maar als ik dus kokos heb en ik krijg er een probleem mee, dan zit je er wel mee. De geopad wordt al jaren gebruikt en doordat het oppervlakte van die kantoen een stuk groter is, kan het relatief meer water vast houden en wat bovenal heel belangrijk is voor elke bak, is de sproeimogelijkheid. Als mijn bak gesleept is en nat is, is hij al bijna goed.

De kosten zijn wel hoger met Agterbergsnippers, maar ik heb een aantal offertes van kokos gekregen en kwam ik ook uit op de prijs van Agterberg totaal....

De kokos ligt hier meer dan een jaar (1,5 en 2 winters) en van dat 'drama' heb ik nog niks gemerkt :n

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 00:10

Hier ook nog altijd geen drama hoor :D

Wel vinden de vogels de kokosvezels geweldig nestmateriaal merk ik :roll: :D

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 00:11

Verkooppraat van meneer Achterberg.....;)

JO93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:01

russel schreef:
.

De kosten van kokos net zo hoog als van Agterberg?
Onze kokos niet hoor! Wij hebben ze van Kokosverzels.nl en dan kom je toch echt onder de € 500,- uit hoor. Denk niet dat je daar een Agterberg voor hebt (al denk ik dat de kwaliteit van Agterberg super zal zijn, maar dat mag ook wel voor € 20.000,-)

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:57

Zit nu toch weer te twijfelen, heb een aantal maanden terug kokos besteld (lange vezel) die door de toenmalige bak gemengd, maar bleef toch slecht, nu licht die laag onder de huidige bodem (10 cm gele zand erop) en die blijft nu te los en als het nat is word de toplaag zacht ( geen modder smurrie, gewoon als net zand)

Zal ik toch nog een x de gok wagen om de rest erdoorheen te mengen.
Voorheen slipte de bak dicht, daarbij hielp de kokos niks.
Nu kan die goed zijn water kwijt maar blijft die te los en is die snel droog/los.

moeilijk moeilijk moeilijk...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:10

Ik heb afgelopend weekend eindelijk mijn proefmonsters kokos chips en fiber door wat plaatsen in de paddock gewroet, maar ik merk dat het niet 'onder' blijft. Ze lopen het steeds weer naar boven.
Is dat normaal??
Ik heb er ong 10 cm zand overheen gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:54

JO93 schreef:
russel schreef:
.

De kosten van kokos net zo hoog als van Agterberg?
Onze kokos niet hoor! Wij hebben ze van Kokosverzels.nl en dan kom je toch echt onder de € 500,- uit hoor. Denk niet dat je daar een Agterberg voor hebt (al denk ik dat de kwaliteit van Agterberg super zal zijn, maar dat mag ook wel voor € 20.000,-)

20.000 euro is het totaal plaatje, dus de drainage aan laten leggen en verschillende lagen tot je een bak hebt.

Maar jullie hebben het over die grote rollen die je moet uitpluizen, maar als je korte vezels of snippers wilt en je neemt af zoveel als ze adviseren, komt je op de 2300 tot zelfs wel 3000 euro. Agterberg kost 1.10 per kg incl. btw, ze adviseren 4kg per m2. Maar natuurlijk dan ook weer afhankelijk van je toplaag en of je drainage goed werkt, zo ja, of je dan regelmatig gaat sproeien. Ik denk niet dat ik op die hoeveelheid uitkom. Ik zie nl de bak van mij buurvrouw, die vind ik veel te hard...ik wil dat hij ongeveer een cm of 4 met zijn hoef in het zand komt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:36

Klopt het dat je korte vezels niet hoeft te pluizen en dat die beter te slepen zijn ? Maar dat korte vezels wel duurder zijn ?
En kan je een bak met lange vezels wel slepen of moet dat op een andere manier ?

Ik lees net ergens op een site dat langere vezels geschikter zijn voor een zware bodem omdat die vezels meer een soort spinneweb maken tov elkaar. Dus meer in elkaar grijpen en zo meer stabiliteit geven.
Hebben jullie die ervaring ook ?

Adami

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 08:46

Maris schreef:
Klopt het dat je korte vezels niet hoeft te pluizen en dat die beter te slepen zijn ? Maar dat korte vezels wel duurder zijn ?
En kan je een bak met lange vezels wel slepen of moet dat op een andere manier ?

Ik lees net ergens op een site dat langere vezels geschikter zijn voor een zware bodem omdat die vezels meer een soort spinneweb maken tov elkaar. Dus meer in elkaar grijpen en zo meer stabiliteit geven.
Hebben jullie die ervaring ook ?

Dat is de reden dat we gekozen hebben voor de lange vezels , puur omdat dit meer stabilliteit geeft .
En wat betreft het slepen zie ik geen probleem , we slepen altijd al met een soort platte bak inplaats van iets met lange tanden :D

NandaSenora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:34

hallo allemaal het is gelukt! kokos in de rij bak!! uitpluizen viel heel erg mee!!! echt waar met z,n tweeën gedaan.van 10 tot s,avonds 8u volgende dag met de vrees er door heen. zijn er nog bokkers die mij advies willen/ kunnen geven? dank je wel!!

Adami

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:42

WE HEBBEN DE OPLOSSING VOOR HET PLUIZEN GEVONDEN +:)+

Omdat we de klus met z´n tweetjes moesten doen kreeg de vriend van mijn stalgenootje medelijden met ons !
En vanmorgen kwam hij met de oplossing . Een tractor met daar achter een hydraulische mestverspreider de kokos ging er in plakken in en de machine ploos alles keurig alles uit !!
Binnen 20 minuten hadden we een giga berg uitgeplozen kokos erachter liggen , We zijn helemaal blij _/-\o_
We wachten nu even tot de bak is afgegraven en het nieuwe zand erin ligt dan de hydralische mestverspreider eroverheen , meteen uitgeplozen en verspreid over de bak :D

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:43

NandaSenora schreef:
hallo allemaal het is gelukt! kokos in de rij bak!! uitpluizen viel heel erg mee!!! echt waar met z,n tweeën gedaan.van 10 tot s,avonds 8u volgende dag met de vrees er door heen. zijn er nog bokkers die mij advies willen/ kunnen geven? dank je wel!!

plat rijden met tractor en de bak goed nat houden ;)

NandaSenora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:26

hoi hoi Adami super oplossing! wide dat ik naast je woonde dan ging het bij mij ook wat sneller, top oplossing!