Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:21

Mijn paard staat ook zonder schuilstal, hoor. Er zijn wel bomen en struiken, maar in de winter gaan ze altijd bij elkaar staan in een hoek waar geen bomen/struiken zijn. Is 'ie nou zielig? Merk er niets van, hoor. Clown
Meestal zit ik me thuis drukker te maken over het weer dan hij als ik bij hem kom. Haha!

Overigens mag er niets gebouwd worden in natuurgebieden. Die regel gaat nooit veranderen, denk ik.

(En ik schrok destijds echt van die omheiningen daar Scheve mond . Dat zie ik bij mij in de buurt toch echt niet meer, hoor. Wel in de jaren 70 en 80, maar in de loop der jaren heb ik gemerkt dat de mensen het belang van goede omheiningen wel in hebben gezien. Uitzonderingen daargelaten).
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 01-05-08 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:24

hier hetzelfde, geen schuilstal, maar een grote eikenboom waar ze kan schuilen. Bovendien veel struiken waar ze tegenaan kan staan om uit de wind te staan.

Niets zieligs aan...ze hebben op IJsland in het wild ook geen schuilstallen maar bomen en struiken Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:26

Nee, is niet zielig. Hier heeft mijn paard een stal, maar hij staat er zelden in. Ook al giet het. Maar hij heeft wel de mogelijkheid. Ook heeft hij de mogelijkheid om onder bomen te gaan staan. Wat hij met die mogelijkheden doet, is zijn probleem. Imo moet er altijd wel één of andere schuilmogelijkheid zijn, bomen, struiken, stal, afdak... als het er maar is. Als het paard dat niet benut, is dat zijn zaak, maar dan heb je tenminste de mogelijkheid gegeven.

Als ik dan paarden zie die in een weide staan zonder schuilmogelijkheid in de brandende zon, dan vind ik dat wel zielig. Ik zeg niet dat die paarden dan zouden schuilen als ze wel de mogelijkheid zouden hebben, maar het moet ze imo wel aangeboden worden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:28

Die van mij staat er ook nooit in.... Dat is ook echt een 200% buitendier, al hoewel ik bij extreme regen in de winter wel een regendeken op doe, hoor..... Maar dat komt nog best weinig voor (afgelopen winter 2x).

Tieneke, wij mogen niets bouwen. Het is natuurgebied. Mijn paard is daar zielsgelukkig. Hij heeft vorig jaar nog even op een landje gestaan met schuilstal, maar dat vond hij niets. Heb hem dus heel snel weer terug verhuisd. Hij staat er super bij........ zonder schuilstal. Lachen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:29

Ik zeg toch ook niet dat je iets moet bouwen Clown

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 15:46

Wiz heeft in de winter een schuilstal. In de zomer niet. Wel hoge eiken met kreupelhout langs de hele wei, altijd schaduw en beschutting dus.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 15:50

Tieneke schreef:
Ik zeg toch ook niet dat je iets moet bouwen Clown

Hahaha, dat had ik ook niet helemaal goed gelezen.... Bloos Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:39

Hier is het in de zomer wel noodzaak...maar helaas mag het dan weer niet Verdrietig

Slechte afgemaakte weides zie ik nl ook genoeg.
Vooral bij pony's of belzen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:09

En die staltent (verplaatsbaar) mag je die ook niet neerzetten?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:13

Staltent? Kan iemand mij daar meer over vertellen Pling? (pb of link oid???)

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:20

Op zich ben ik het daar wel mee eens, omdat ik van mening ben dat een paard nou eenmaal een stuk gelukkiger is als ie lekker buiten mag lopen.
Geen weidegang= geen paard, vind ik wel erg streng maar ik vind het dan wel belangrijk dat het paard veel buiten komt (in de paddock)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:29

suus_ schreef:
Staltent? Kan iemand mij daar meer over vertellen Pling? (pb of link oid???)

Gewoon een partytent neerzetten in de zomer! Ja Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:37

Er schijnen tegenwoordige verplaatsbare schuilstallen te zijn. Ik zal 'es effe googlelen. Knipoog

Edit: kan 't zo niet vinden. Het zou een bedrijf ergens in Drenthe zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-05-08 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:38

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:17

oooh oke. Dat heb ik echt nog nooit gezien!

Mijn 2jarige komt 24/7 op de wei te staan en moet zelf voor schuilmogelijkheid zorgen ook in de winter. Zet het bij me favorieten, bedankt
Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:47

waaien die dingen niet weg? (op die laatste na dan)
Partytent ligt hier ook regelmatig wat verderop Lachen
Die laatste is wel mooi Ja

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:48

Claudia__ schreef:
Op zich ben ik het daar wel mee eens, omdat ik van mening ben dat een paard nou eenmaal een stuk gelukkiger is als ie lekker buiten mag lopen.
Geen weidegang= geen paard, vind ik wel erg streng maar ik vind het dan wel belangrijk dat het paard veel buiten komt (in de paddock)

Mijn paard blijft 's nachts ook buiten als het lekker weer is en droog blijft, met regen zet ik haar gewoon in de stal, en ja ze staat ook op het gras, maar daar mag ze nou nog niet op dat moet eerst nog iets langer worden

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:50

runningkawa schreef:
waaien die dingen niet weg? (op die laatste na dan)
Partytent ligt hier ook regelmatig wat verderop Lachen
Die laatste is wel mooi Ja

Nee dat heeft wel even een ander frame als een partytent. Héél anders, niet van die iele buisjes. Dit is speciaal ontworpen om als stalling te dienen. JJ heeft in die tenten haar merries met veulens gehad, dat zou ze vast niet doen als ze weg zouden waaien

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:50

Wat een prachtige partytent. Haha!

Wij mogen niets neerzetten, ook geen verrijdbare containerstal of iets in die trant. Is al eens geprobeerd, maar we kregen bijna een vette boete, als het niet heel snel weggehaald werd. Clown

Overigens durf ik te verwedden dat mijn paard nooit onder dat ding op die foto gaat staan. Nagelbijten / Gniffelen
Hij zal er eerder alles aan doen om dat ding onderuit te krijgen, vrees ik. Bloos Bloos Bloos
Ik zou trouwens ook niet weten waar ik die moet zetten in dat enorm grote stuk land waar hij op loopt........
Als ze aan de andere kant staan, gaan ze echt niet deze tent opzoeken. Geloof er niets van. Haha!

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:52

die 3e is misschien wel mooier.. maar is die tweede niet veel beter.. minder wind enzo.. die 3e lijkt me best koud voor het paardje..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:55

Er zijn speciale zijdoekdelen te koop.
Dit wordt in Duitland heel veel gebruikt als stalling (zoek op weidezelt), terwijl het in Nederland dus niet bestaat. Raar.

Volgens mij mag je dit hier in de buurt wel neerzetten Ja
qua vergunningen dus..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:59

Candy_x3 schreef:
die 3e is misschien wel mooier.. maar is die tweede niet veel beter.. minder wind enzo.. die 3e lijkt me best koud voor het paardje..

de mijne hebben niet eens een schuilstal, koud heeft een paard het niet zo snel hoor. ik vind zo'n eenvoudig afdak ideaal, kunnen ze wel uit de regen maar zijn ze toch echt 'buiten', imo zeer geschikt voor paarden die vanwege luchtwegproblemen niet op stal mogen maar toch iets meer nodig hebben dan alleen hun eigen vacht. en natuurlijk ook voor in de zomer, bij ons op stal liggen alle weiden aan één of meerdere beboste zijden, en in de meeste weiden staan ook bomen. dat is natuurlijk niet overal zo, en dan is zo'n afdak voor schaduw imo echt ideaal!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 21:18

Nadya schreef:
Wat een prachtige partytent. Haha!

Wij mogen niets neerzetten, ook geen verrijdbare containerstal of iets in die trant. Is al eens geprobeerd, maar we kregen bijna een vette boete, als het niet heel snel weggehaald werd. Clown

Overigens durf ik te verwedden dat mijn paard nooit onder dat ding op die foto gaat staan. Nagelbijten / Gniffelen
Hij zal er eerder alles aan doen om dat ding onderuit te krijgen, vrees ik. Bloos Bloos Bloos
Ik zou trouwens ook niet weten waar ik die moet zetten in dat enorm grote stuk land waar hij op loopt........
Als ze aan de andere kant staan, gaan ze echt niet deze tent opzoeken. Geloof er niets van. Haha!

Wel een goede oefening wanneer je bezig bent met grondwerk Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 21:23

Hahahaha, Ninx, die is echt grappig ROFL . Ik vermoed dat hij braaf met me mee loopt, hoor. Knipoog
Effe serieus, ik denk dat hij er echt wel in gaat uit pure nieuwsgierigheid (hoeft het niet eens te regenen), maar hij gaat daar niet in staan als het 3 dagen achter elkaar regent, hoor. Ik zie hem al staan dagenlang, whaha... Dan doe ik hem liever een regendeken om (in de winter), blijft 'ie vast een stuk droger. Nagelbijten / Gniffelen

Bovendien zie ik vooral gebeuren dat hij het voor elkaar krijgt om het ding compleet te vernielen. Leer mij Sam kennen Tong uitsteken . Die ziet daar geheid een hele gezellige uitdaging in..... Haha!
En tegen de tijd dat het regent, kun je de scherven (stukken dak Knipoog ) bij elkaar vegen. Nors opkijken

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 21:31

Volgens mij is het heel verschillend per paard. Wiz staat met vrijwel ieder weertype buiten. Alleen bij de combi harde wind, hagel of harde regen, gaat hij naar binnen.

Lan stond overdag altijd buiten en 's avonds met haar kont binnen en de voorkant buiten. Vandaar dat ik die niet 's nachts op de wei laat. Die wil languit liggen slapen in de stal.