Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 09:22

arjaaaaa schreef:
misschien een beetje off-topic, maar ik lees in een ander topic dat mensen die hun paard 24/7 op het land hebben staan, dat zij vinden dat ze niet iedere dag naar hun paard hoeven, omdat ze in het land staan. Wat vinden jullie hiervan?

Ja waarom niet? Op stallen komen ze ook niet elke dag hoor, komen soms wel een week lang niet. Bij mijn pension komt de helft alleen op zondag en als die zondag niet uitkomt een week later. Op zondag moeten we zelf uitmesten, nou dus not!! Die beesten worden wel goed verzorgd, zeker wel, maar komen maar een uurtje of 4 buiten en de rest staan ze te staan, beweging en aandacht hebben ze dan niet.

Paarden die altijd buiten lopen, kunnen de hele dag eten, bewegen en als ze ook nog niet alleen staan hebben ze de ganse dag sociaal contact, een plaats van een paard kan je als mens sowieso niet innemen. Ze vinden het geweldig als we komen, maar ze hebben ons niet nodig een paardenmaatje dus wel daar kunnen ze niet buiten.

Miichelle90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 11:59

Ja het is een moeilijk onderwerp. En veel verschillende meningen. Maar zolang ik zie dat de paarden niet ongelukkig is stal zijn, en het gaat goed zo hoeft er ook niet anderhalf uur gereden worden naar een stal waar wel een stukje land op is. De paarden gaan gewoon de zomer het land in, lekker vakantie.
Russel, daar ben ik het niet meer eens. Onze pensioenpaarden hebben ook een goede conditie en de pensioenpaarden krijgen hetzelfde voer als de manegepaarden.
Teminsten krachtvoer en kuil dan, Maar de pensioenpaarden worden beter gevoerd. De meeste krijgen dan ook lekker meusli en haver en granen. En veel vitamines binnen, Appeltjes-Penen en noem maar op.

Miichelle90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:00

En bij de manege paarden ligt dat maar net aan of de kindertjes die dan rijden ze ook nog lekkers geven.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:22

Hier in de buurt barst het van de maneges (ik heb er al 3 binnen een straal van een halve kilometer rondom mijn huis). Allemaal zonder weidegang. Daarom ben ik negatief over maneges. Ik vind het al een ander verhaal als er weide bij is, maar helaas, ik ken ze niet en in de omliggende steden ook niet. Scheve mond

Fijn dat veel manegepaarden zoveel lopen, zodat ze tenminste hun stal uit zijn, maar hoe zit het dan met sociaal contact? Even lekker paard kunnen zijn in een kudde? Wat ik toch echt een vereiste vind om je paard een mentaal gezond leven te bieden.....

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:30

waarom zou je een paard NIET op een wei zetten...dan kan ik maar 1 reden geven en dat isdat je die niet hebt....als dat het enige is doe ik mijn best om er voor te zorgen dat ik dat juist wel heb. Ik vind het persoonlijk een nachtmerie als ik paarden alleen maar buiten zie komen als ze een rondje mogen rijden. Als je denkt vanuit het dier is er GEEN enkele reden om je paard niet buiten te laten lopen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:33

ik vind het echt onzin dat als je je paard geen weidegang kunt bieden in de winter je dan maar geen paard moet houden. Mijn paard komt iedere dag een uurtje op de wei, maar wil dan ook echt wel naar binnen.
Het belangrijkste vind ik dat ze iedere dag loskomt, dan ontbreekt al bij veel paarden, en hier gaan ze lopen zeuren over dat paarden niet op de wei kunnen in de winter.

Tuurlijk wil iedereen het ideaalbeeld voor het paard nabootsen maar dan ook niet rijden of inspannen!!!!
en paard zit niet te wachten op een stuk ijzer in zn mond!!!

Echt belachelijk, mijn paard komt niks te kort! heeft geen weidegang heel de dag en toch gelukkig, rarararaaa??!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:35

Waar mijn paard staat lopen ze ook het land kapot in de winter. Dat groeit wel weer aan in het voorjaar, hoor. Is keer op keer gebleken. Desnoods wordt er bijgezaaid.......

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:39

Sommige maneges laten de paarden elke ochtend vroeg 1 of 2 uurtjes rondlopen in de bak. Dan zou ik er al minder op tegen zijn. Ik heb ook geen weiland in mn achtertuin, mag ik dan geen paard hebben? Nee niet in mn achtertuin nee. Het lijkt mij dat je dan zoekt naar een plek waar ze dat wel zoveel mogelijk hebben. Als je midden in de stad woont, woon je nou eenmaal niet op een plek waar paarden kunnen leven. Nix mis met manege's zonder weidegang hoor, maar dan moeten ze de dieren wel in de bak losgooien met zn allen. Ik vind het vooral belangrijk dat een paard in een groep sociaal kan blijven met andere paarden. Dat mag je geen enkel paard ontnemen, vind ik. Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 13:24

@ arja, ik hoef inderdaad niet elke dag te komen, mijn dieren staan in twee kuddes (de twee kleintjes met de kleintjes en de grote met de grote), 24/7. de kleintjes krijgen al wat hooi bijgevoerd, meestal doe ik dat zelf, maar vaak wordt het door de stalhouder gedaan. de grote paarden krijgen nog niets bij, hebben een drinkbak die zich automatisch vult dus je hebt er wat dat betreft geen omkijken naar. toch ben ik er elke dag. ik vind het prettig om ze even te zien, even aanhalen, evt. het hooi brengen en even checken of er niemand in de drinkbak heeft gekakt oid.
het komt weleens voor dat ik er een dag niet ben, maar dat is geen probleem. er komen genoeg andere mensen die zien of er misschien ééntje wat heeft oid.

maar goed, als ik mijn paard hier op stal zou zetten (17 paarden blijven buiten en 12 gaan er op stal 's nachts), zou het nog geen probleem zijn als ik een dag niet kan. dan zou ik afspreken met iemand om mijn stal even uit te mesten, daar is niemand te beroerd voor. bovendien mest ik al regelmatig uit, want voor de 'buitenpaarden' zijn er twee stallen, imo is dat ook noodzakelijk want ook een buitenpaard kan ziek worden en daardoor even op stal moeten. bovendien voer ik daar na het werk, en als ze erg bezweet zijn staan ze er ook even in. meestal wordt er dan wel gepoept (mijn paard plast nooit in de stal als hij dat kan voorkomen, vaak als ik hem dan meeneem naar buiten gaat hij zo snel mogelijk een plekje zoeken om te plassen, hij vindt het niet prettig om op stal te plassen nl.), en dan ruimen we dat ook gelijk op.

ik heb gemerkt dat mijn paard hier erg vooruit gegaan is, eerder had hij in de zomer 24/7 weidegang maar in de winter niet. op een vorige stalling kwam hij zo'n tien uur per dag buiten, maar liep vergiftiging op door de vieze lucht/ atmosfeer in de stallen. nu kan hij de hele dag sociaal doen, hij heeft hier geleerd met andere ruinen om te gaan in het bijzijn van merries, en heeft zijn plekje in de kudde gevonden. mijn andere twee (de kleintjes) kennen niet anders dan buiten, ze hadden op de vorige stalling wel een giga stal voor zichzelf (3 bij 6 meter voor twee kleine ponies), maar daar kwamen ze zelden.

@ ladygiroc, een paard kan zich op heel veel vlakken goed aanpassen, ik denk ook niet dat veel paarden nog zoveel binnen zouden staan als ze er diep ongelukkig bij stonden. er zijn nou eenmaal paarden die het lekker vinden om op stal te staan, maar het is en blijft aangeleerd gedrag. mijn eigen paard heeft de eerste jaren dat hij bij mij was altijd een loopstal ter beschikking gehad, en toen we op een stal kwamen zonder loopstal begon hij bij elke regenbui te piepen dat hij naar binnen wilde.
mooi pech voor hem, want hier gaat hij gewoon niet op stal. in het begin zeurde hij bij slecht weer wel om naar binnen te mogen, maar inmiddels heeft hij zich aangepast en interesseert het hem niet meer. het naar binnen willen bij slecht weer was al aangeleerd gedrag, en zo kan menig paard ook leren dat hij NIET naar binnen hoeft bij slecht weer. overigens begon mijn paard na eventjes op stal ook gelijk weer te zeuren dat hij eruit wilde. natuurlijk heeft een paard liever geen regen, maar ze krijgen er niets van, zijn erop ingesteld om ertegen te kunnen. imo hoort het gewoon bij het 'paard zijn' dat ze buiten lopen, en niet bij de minste druppel binnengehaald worden. bovendien denk ik dat het voor een paard veel belangrijker is dat ze lekker de vrijheid hebben met hun kudde dan dat ze droge ruggetjes houden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 13:43

Arja, ik hoef ook niet elke dag te komen bij mijn weidepaard. Maar ik doe het wel, omdat ik hem graag elke dag wil zien. Maar het is niet echt nodig. Lachen

arjaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:13

Nadya, of het land in het voorjaar goed genoeg aangroeid verschilt per grondsoort. Waar mijn paard staat heeft niet genoeg aan alleen het voorjaar en is er, door de regen, nu zó slecht aan toe dat ik er mijn paard niet eens in wil zetten(en het mag ook niet van de manege eigenaar).

Of je naar je paard gaat als hij 24/7 op het land staat was meer bedoeld als een vraag naar je mening(zoals nadya hierboven zegt) niet of het perse nodig is om te gaan. Maar meer of jij waarde hecht aan het feit dat je bij je paard bent, ook al staat ie in t land...

Over dat het aangeleerd gedrag is om binnen te blijven staan. Als een paard in een stal wordt geboren, dan ervaart het pard dat wellicht als zijn "thuis", wordt het naar buiten gaan dan niet juist aangeleerd gedrag? De paarden van tegenwoordig zijn niet de prezwalskys die in het wild leven.
(dit is bedoeld as een stelling om over te discussieren, dus niet mijn mening, dus graag niet persoonlijk op mij ingaan dat ik het wellicht verkeerd zie)(misschien is het interessant om het van meerdere kanten te bekijken?)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:19

Arjaaaaaa, mijn paard staat op veengrond en geloof me, dat het een aardige prut wordt 's winters (ook 's zomers als het teveel regent, zoals tegenwoordig). Maar hij staat in een nogal groot gebied, dat scheelt wel.

Ik hecht zelf heel veel waarde aan veel bij mijn paard zijn. Ik mis hem echt als ik een dagje moet overslaan. Al ga ik alleen maar even bij hem kijken, dan is het ook goed, maar ik doe alle mogelijke moeite hem elke dag in elk geval even te zien. Al is het in het stikkedonker 's avonds (wat 2x per week gebeurd in de winter en ik moet ca. 1 km lopen in natuurlijk gebied).
Ik ken persoonlijk geen paard die omdat 'ie binnen geboren is, niet graag naar buiten gaat. Jij wel? Ik niet, hoor.

Mijn paard leeft trouwens het grootste deel van de dag als een aardig Przewalsky, hoor. Knipoog

arjaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:24

nee, ik ken er ook geeneen, maar t is wel een manier om er anders naar te gaan kijken. Soms merk ik op bokt dat mensen alleen hun mening van waarde achten, dat vind k jammer...(in dit topic valt t wel mee hoor, maar als ik soms dingen lees!)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:39

Heel veel bokkers 'volgen het boekje'. Ze vinden het niet passen dat een paard in een stal staat (hetzij 's nachts of dag en nacht) maar vinden het heel normaal dat je erop gaat zitten en met sporen gaat zitten porren.

Als je de stelling aanneemt volgens het boekje moet je wel het hele boekje naleven.

arjaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 20:15

ladygiroc, er zit wel wat in in wat je zegt, maar hoe je het zegt is t net of jij kan bepalen wat iemand moet vinden...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 20:37

Ladygiroc schreef:
Heel veel bokkers 'volgen het boekje'. Ze vinden het niet passen dat een paard in een stal staat (hetzij 's nachts of dag en nacht) maar vinden het heel normaal dat je erop gaat zitten en met sporen gaat zitten porren.

Als je de stelling aanneemt volgens het boekje moet je wel het hele boekje naleven.

Ik vraag me af over wie je het hebt???? Knipoog
En over welk boekje? Vork

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 20:55

arjaaaaa schreef:
Over dat het aangeleerd gedrag is om binnen te blijven staan. Als een paard in een stal wordt geboren, dan ervaart het pard dat wellicht als zijn "thuis", wordt het naar buiten gaan dan niet juist aangeleerd gedrag? De paarden van tegenwoordig zijn niet de prezwalskys die in het wild leven.
(dit is bedoeld as een stelling om over te discussieren, dus niet mijn mening, dus graag niet persoonlijk op mij ingaan dat ik het wellicht verkeerd zie)(misschien is het interessant om het van meerdere kanten te bekijken?)

Of een paard binnen geboren wordt of niet veranderd niets aan de zijn fysieke behoefte aan beweging. Voor hun gezondheid hebben paarden veel beweging nodig.

@Ladygiroc, welk boekje?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 22:08

@ ladygiroc, ik heb het idee dat je de bel hebt horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. nota bene heb je zelf een paard met klachten met de luchtwegen, die op advies van de DA op het land moest. daaruit mag je toch concluderen dat in ieder geval dát dier beter af is op de wei dan op stal.
ook krijg ik de indruk dat je denkt dat wij een stal per definitie fout vinden, en vastgeroeste naturals zijn. niets is minder waar. nogmaals, er is een heel verschil tussen 'onnatuurlijk' en verkeerd. bij een groep paarden in de wei gaan zitten met een boek is onnatuurlijk, maar is het ook verkeerd? een paard met prikkeldraad in zijn mond rijden is onnatuurlijk, en is het ook verkeerd? onnatuurlijk betekent niet per definitie dat iets verkeerd is, aan de mens zelf is nog maar weinig écht natuurlijks.

een paard is makkelijk te buigen naar de wensen van de mens, helaas is de mens vaak zelfzuchtig en egoïstisch, en wordt het paard 'te ver doorgebogen'. een paard is en blijft een paard, en of het nou een przewalsky is of een Engels Volbloed, de basisbehoeften blijven hetzelfde.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 22:21

Het is gewoon bewezen dat te lang stilstaan voor een paard slecht gedrag veroorzaakt bij veel paarden, het is gewoon niet echt goed.
Denk zelf ook eens na, hoe vervelend en saai dat is voor een dier dat eigenlijk van nature vele kilometers maakt.
En dat mensen met een wedstrijd of stalpaard niet meteen voor het andere uiterste zal gaan (24/7 weidegang) zou er wel al voor gezorgd worden dat ze zoveel mogelijk buiten komen.
En wat de modder betreft.
Iedereen heeft het hier altijd over afspuiten na het rijden, dan doe je dat toch als je paard van de wei komt.
Lekker schoon spuiten en afdrogen.
Paard blij, jij blij.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 22:23

lekker iin de winter Lachen met die wintervacht Hyper!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 22:28

scheren, als het niet anders kan? mijn paard staat ook gewoon in zijn wintervacht, niks geen modderproblemen. vorig jaar moest ik door omstandigheden mijn NMPRS en jaarling Welsh scheren, die bleven daarna alsnog gewoon 24/7 buiten.

evaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 22:29

@ merrieveuelen; Wel met deken op neem ik aan? Knipoog

Ook al heb ik mijn pony 24/7 buiten, ik wil wel iedere dag heen om het water te controleren en de omheinig en te zien of alles met de pony en de wei in orde is. Ik hoef alleen niet LANG heen als ik dat wil, terwijl je bij een 'stalpaard' dat wel zult moeten om het paard zijn dagelijkse beweging en aandacht te geven.

Ik zou zelf geen manege uitzoeken waar ze geen weiland bij hebben. Toch vind ik het niet vreselijk, zolang je paard er maar dagelijks een paar uur uitkomt. Ik zie een paard liever 3 uur per dag in een bak dan 1 uur per dag op een wei, als je snapt wat ik bedoel Knipoog Ik vind de beweging en het sociale contact dus belangrijker dan het kunnen grazen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 22:33

merrieveulen schreef:
@ ladygiroc, ik heb het idee dat je de bel hebt horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. nota bene heb je zelf een paard met klachten met de luchtwegen, die op advies van de DA op het land moest. daaruit mag je toch concluderen dat in ieder geval dát dier beter af is op de wei dan op stal.

Gek he dat mijn paard juist nu ze op stal staat nergens last meer van heeft.
Ik irriteer me gewoon aan mensen die vertellen dat je geen paard moet houden als je paard niet heel de dag op de wei kan.

Hoeveel paarden zijn er in NL? Hoeveel paarden daarvan staan er niet hele weken achter elkaar binnen, of worden eruit gehaald om te rijden en daarna weer op stal gekwakkeld?

Mijn paard heeft het alles behalve slecht dus ga niet zeggen dat mijn paard het slecht heeft, omdat ze de wei op moest, weet niet tot hoeverre je hebt verdiept maar ze moest de wei op om te kijken waar de allergie vandaan kwam.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 22:35

sporten en 365 buiten gaat niet........... tis maar net wat voor een paard je hebt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 22:43

Waarom zou dat niet gaan, dat wij mensen ze ongeveer in een glazen kastje stoppen wil niet zeggen dat het niet gaat.
Maar een stal en een deken is vaak ook gemak.