Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 20:02

Het zijn 2 spaanse merrietjes. Een valk veulen van 7 maanden oud en een palomino jaarling van 18 maanden oud.

Nadat begin januari mijn eigen merrie te vroeg beviel heb ik contact gehad met Stal Iberica. Ik wist namelijk dat ze een veulen verwachte uit een hele mooie combinatie. Toen haar merrie beviel en het veulen 3 dagen oud was zijn mijn moeder en ik wezen kijken en heb ik besloten haar te kopen. Mijn fok ervaringen waren tot nu toe tenslotte alleen maar op teleurstellingen uitgekomen, dus ik was klaar met fokken.

Dulce liep in de wei met Lunera en haar mama. Ze was vorig jaar aangekocht in Spanje door de fokker met het idee dat ze hier wel snel verkocht zou worden, maar er was weinig animo voor dit palomino merrietje. Zodoende hebben we Dulce ook gekocht omdat ze echt heel leuk is samen met Lunera en zo kunnen ze samen opgroeien <3

Belker

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 21:50

Wat een leukerds Dais, gefeliciteerd met deze knappe dames.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 21:56

Leukerds. Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinsten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 22:06

Wat een leukerds Dais!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 23:00

Ze zijn echt heel leuk <3

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 09:17

Wat een leukerds Dais en ideaal dat je er nu 2 hebt om samen op te laten groeien. Scheelt voor het wennen nu vast ook enorm, steun aan elkaar.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 09:17

Ze zijn mooi!
Veel geluk met ze

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 09:18

Leuk Dais en mooi dat ze samen kunnen opgroeien.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 09:44

Wat een leuk stel, Dais!

Ik moest lachen om de camerabeelden van Mir op stap. :') Heel kalm, alsof het zo hoort.

Jane808

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 09:46

Mooie paarden zeg , leuk dat ze zo samen kunnen opgroeien.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 10:14

Wat leuk dais! Knap zijn ze. Ga je de ander ook houden of komt die tzt te koop?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 11:24

Jij heb gelukkig niets gebroken.
Alleen gekneusd, dus dat zou over Max 5 weken over moeten zijn :)

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 11:56

Aaah dat is fijn!

Hier wat moeilijke paardenkeuzes aan het maken naast degene die we natuurlijk noodgedwongen al gemaakt hadden. Ik vind het even een heel stomme hobby. En hopelijk kan ik dat dan dit jaar ook afsluiten en volgend jaar met hernieuwde energie en fijne vooruitzichten weer verder.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:38

Oei Audesta, dat klinkt zwaar. Waarom ben je niet blij zoals het nu is?

Hier staan de paardenkeuzes even on Hold.
Mir nog 2 weken op de regumate voor we er wat over kunnen zeggen.
Ikzelf verwacht die tijd nog wel uit de running te zijn, dus ‘t geeft niet echt.
Maar ook ik hoop in het nieuwe jaar meer te gaan genieten van m’n hobby dan nu. :o

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:47

Gefeliciteerd Dais , wat een leuk stel !

boemel schreef:
Jij heb gelukkig niets gebroken.
Alleen gekneusd, dus dat zou over Max 5 weken over moeten zijn :)

Oo gelukkig ! toch fijn dat een breuk uitgesloten is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 13:01

Boemel wat fijn dat het "alleen maar" gekneusd is.

Audesta, sterkte met keuzes maken.
Is er doordat er nu een paard uitgevallen is ook onrustigheid in de groep gekomen?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 13:55

Dankjulliewel allemaal!

Boemel, gelukkig niet gebroken maar kneuzen doet ook flink zeer! Beterschap!

Audesta; het de bedoeling dat ze blijft. Ze zal wel te klein blijven om mee te kunnen rijden, maar er is zoveel meer dan alleen rijden :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 13:58

Gelukkig niks gebroken maar dat maakt het niet minder pijnlijk

Sterkte met je beslissing audesta

Leuk dat de 2 blondies nu bij jou staan. Ik zag ze vaker op fb voorbij komen. Veel geluk ermee

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 14:17

Vanuit hier wat weinig reactie, lees wel mee maar het is een beetje blehhh. Weer is stom, paardjes hebben daardoor ook helaas nog meer vrije tijd, rijbak/wei is nat, wind is stom, vallende blaadjes zijn stom en mijn hoofd en lijf vind ik ook even stom.
Maar gaat wel goed komen, gewoon even wat veel aan mijn hoofd gehad en de komende tijd ook nog wel wat dingen om mee bezig te zijn. Nieuwe collega, zieke collega, leukste collega die uit ons team gaat en iets anders gaat doen intern (gelukkig wel nog veel samenwerken).

Audesta sterkte met beslissing.

Boemel gelukkig geen breuk, maar kneuzing is ook niet zo lekker... Nou ja maar duimen dat de regumate dan wat gaat doen? Zou fijn zijn natuurlijk. Mir's uitstapje zag er wel leuk uit :D de schrik bij jullie denk ik wat erger.

Dais heeft leuke nieuwe paardjes en de stal klaar.

Hutcherson aan de klus met verwarmde waterleiding. Nu maar gewoon hopen dat alle stress resulteert in een fijne winterperiode met water geven zonder gedoe.

Karin is een bikkel met die kou en regen gewoon een hardloopwedstrijd te lopen.

Hier ondertussen de laatste week van de cursus sterke bovenlijn. Blij dat ik deze heb gedaan, ze gaat verder met Lichtheid in dressuur. Sluit hier mooi op aan maar zit in de twijfel om mee te doen. Maar dat is meer door de periode die we in gaan. Maar tja ook in maart kan het nat zijn natuurlijk (weet niet wanneer de volgende keer start). Er zit ook veel theorie bij dus dat is wel een voordeel en mocht ik nu deelnemen en later nog eens dan is de volgende cursus van hetzelfde voor de halve prijs. En de volle prijs is net zo duur als wekelijks les. Nog een weekje om over na te denken.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 16:26

Ik was ook even van de radar verdwenen door een ontzettend drukke werkweek en weekend.

Daisy, je paardjes zijn prachtig en die stallen zien er echt mooi uit. Mijn kijk op het houden van paarden is aan het veranderen, en als ik stallen zou moeten kiezen, zou ik ook voor zoiets gaan. Het voelt veel 'opener' aan. Veel geluk met je nieuwe aankopen!

Boemel, gelukkig is er niets gebroken, maar je zult er nog wel even zoet mee zijn.

Sterkte met je beslissing, Audesta.

Van wie is die cursus over een sterke bovenlijn? Noor?

Hier gaat alles z'n gangetje. De pony's staan voor het eerst in jaren al drie weken stil. Het voelt erg lang, maar door koliek, korte dagen, regen, drukke weken en de nieuwe groepsformatie van de pony's is het allemaal wat veel geweest. Picasso gaat nog steeds goed en gisteren hebben we indoor mennen gereden. De eerste ronde ging waardeloos, maar de tweede ronde was compleet het tegenovergestelde. Deze foto is gemaakt tijdens onze eerste ronde, zoals je aan onze gezichten kunt zien :')
Afbeelding

Daarna kwamen vrienden helpen met het afzetten van een extra stuk voor de pony's. Er moet vanavond nog een poortje in, en dan kunnen we het vanaf morgen gebruiken. Het geeft weer wat meer rust als er meer ruimte is. Dit stuk is verhard, dus hoewel het niet zo idyllisch is als een mooi grasland, is het wel erg functioneel voor deze tijd van het jaar.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:21

Vervelend als je er allemaal niet lekker aan toe komt hè Joyce. Doet de nieuwe haf het nog goed?

Eigenlijk waren we niet echt geschrokken. Ze liet zich gemakkelijk pakken en stond op het gazon te grazen.
Toen we terugkeken hoe ze t gedaan had, lagen we in een deuk.

Wat zulke dingen betreft is Mir een soort eigenwijze grappige shetlandpony van > 160cm. :D

Wel goed dat galopwerk Lyss PPA.
Maar, ik kan me indenken dat het niet gemakkelijk is.
De ponies vieren vakantie :)

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:35

Ook, DP.

Het gaat over de projectpony, het is echt een heel ingewikkeld dier. En nou ben ik daar niet vies van maar de combinatie met haar jeuk is wel echt lastig en ze is veeeeeeel slimmer dan goed voor haar is. Wat betekent dat ze nu van 1 seizoen jeuk al heeft geleerd hoe ze onder halsteren uit moet komen. Haar gedrag escaleert heel snel.
Voorbeeld: tandarts: normale pony krijgt de klem dicht en dan is er niks aan de hand. Deze pony doet het 1 keer en vervolgens houdt ze er dus niet meer mee op want het is constant onwijs zelfbelonend gedrag en ze weet nou eenmaal hoe het werkt.

Mensen die dit kunnen willen dit niet en mensen die dit willen kunnen dit niet. Ik ben een heel eind gekomen maar ik zie niet meer in hoe ik de jeuk moet gaan behandelen op een wijze die werkbaar blijft voor haar en mij en die niet gaat escaleren in gevaarlijke situaties.

Heb van de week dus alles ontwormd behalve haar want dit begon al aardig gevaarlijk te escaleren.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 18:31

Dat klinkt heftig Audesta.
Heb je een idee van de oorzaak van haar jeukklachten?
En ik neem aan dat je al van alles geprobeerd qua voer en medicatie.

Wat doet ze voor gevaarlijk gedrag?
Moeilijk.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 18:38

Ze krijgt al enkel hooi, allergie op brok kan het dus niet zijn. Het is ook echt extreem. Ze gooit zich gewoon tegen bomen aan en gaat tot bloedens toe door. Ze heeft nu nog (veel minder maar alsnog) jeuk. Het is eind november.

Haar gedrag breid zich steeds opnieuw uit maar bevat in de basis: uitbreken, lostrekken, claustrofobie en verlatingsangst, opbouwend tot wanneer niks meer werkt gericht uithalen aan zowel de voor als achterkant.

Elk nieuw trucje wat ze bedenkt en wat 1 x werkt is meteen aangeleerde succes ervaring. Dus werk ik om het een heen, komt er iets nieuws voor in de plaats. Het is ook niet alleen gevoeligheid, het is bovenstaande, spanning, lompheid, een tikkeltje dominantie maar vooral een pony die dus extreem snel leert.

Bij de vorige eigenaresse is ze gewoon met grof geweld uit de voordeur van de trailer komen zeilen, halsteren is echt dramatisch sinds de jeuk en dan werk ik al met name met positieve reinforcement.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 18:50

Jeuk is echt vreselijk. Dat is compleet gekmakend.
Met name als ze dicht bij bomen staan en ze zich kapot schuren. Wat triest voor de pony.
Zou iemand aan de kust het niet willen proberen?

Ik ben wel benieuwd wat je geprobeerd hebt om de jeukklachten te verminderen.