[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 14:46

Ir111 schreef:
@Van, ben je niet bang dat het slecht voor je bomen (wortels) is als ze met de nattigheid zo op de paden lopen? Omdat je zegt dat de wortels het opvangen?
Nee zo erg is het niet. En als er wel bomen sneuvelen, so be it :Y) Die kleine boompjes zullen het ook zeker niet allemaal overleven.

Het bosje is wel echt de favoriete hangplek. Daar staan ze liever dan bij de stal, terwijl er bij de stal eten is en in het bosje niet.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 14:47

Goed, onze modder op dit moment. Ik verwacht overigens dat het in feb/mrt op het hoogtepunt is maar zeker weten doe ik het niet, we wonen hier nét 12 maanden. :D

Ingang schuilstal, wel modder maar niet diep. Wel vervelend om met je kruiwagen door te moeten. Ik weet nog niet of ik hier van die stenen roosters wil of paddockroosters of alleen wat zand erop.

Afbeelding

Je ziet om het hoekje naast de ingang van de schuilstal de favoriete slaapplek van mijn pony. Zodra het nat wordt buiten slaapt hij minimaal 1x per dag in het stro. Jammer dat ze het ook als wc gebruiken maar ach. Ik mest het eens in de zoveel tijd uit en er gaat eens per week ongeveer een baal stro op. Weinig werk voor mij en veel plezier voor de pony dus. edit: het is een plek van 5x4 meter ongeveer, het lijkt op de foto niet zo groot maar de inloopstal is vrij groot, 10x20mtr.

Afbeelding

Gelukkig is de track droog genoeg om ook heerlijk te tukken.

Afbeelding

Maar deze post ging over modder. We hebben dus de track vorig jaar (we kwamen hier in januari) gewoon op het gras uitgezet. Geen succes, dat hadden we ook niet verwacht maar het was even niet anders. Dat resulteerde in dit:

Afbeelding

Deze zomer de boel laten keren en nu is het zo:

Afbeelding

Gewoon droog! *\o/* Ondanks dat de track naast de schuur ligt met flinke daken en geen dakgoten. Tot nu toe zeer tevreden.

Bij de voerplekken wordt het wel natter, logisch ook want er wordt hooi gemorst en ze staan er veel dus de grond verdicht snel. We hebben als experiment op 1 plek paddockrooster gelegd (25m2). Dat ziet er nu zo uit, wel een plasje maar stabiele goede bodem.

Afbeelding

Zo ziet de track eruit als het nat is, een paar cm nattigeheid en daaronder droge stabiele bodem.

Afbeelding

Ter vergelijk, een stukje dat niet is gekeerd.

Afbeelding

edit 2: onze gedachte is dat de paarden in de wintermaanden (ongv 3 mnd) minimaal de track en de schuilstal moeten hebben om comfortabel te leven. De track mag nat zijn maar niet zuigen of te diep nat worden. De rest van het jaar hebben ze ook nog stukjes met wat gras en in het najaar (nu) hebben ze nog een flink stuk weide erbij. Dat blijft open tot het daar te nat wordt.

Volgende zomer hopen we grond te kunnen keren voor de bak, daar krijgen ze ook 24/7 toegang toe.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 14:59

Lotte_Wessel schreef:
Oke dus beter afwachten met frezen tot het voorjaar dan denk ik. Het was medio november nog gemaaid omdat het zo hard groeide dus het is redelijk kort gelukkig. Heb een pony die 3 maanden geleden bevangen is geworden en PPID heeft en nog herstelde is vandaar dat ik het wilde frezen. Misschien hem maar op klein stukje zetten, hij staat zo met 2 andere paarden die het vast wel kort houden

Ik snap dat je dat spannend vindt!

Wij hadden ze de eerste 2 weken s nachts op stal om de overgang naar meer gras wat soepeler te laten lopen. Je zou nog evt een graasmasker kunnen omdoen tot het ergste gras weg is?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:23

Prairy, oh leuk zo die hoogtemeter! Zie daarmee ook dat er hier gewoon nagenoeg twee meter hoogteverschil tussen het hoogste en laagste stuk zit. Klopt wel ongeveer met wat ik zelf ook al dacht. En de lijn loopt ook ongeveer zoals ik had verwacht haha!

Hilary, haha dat is wel heel herkenbaar! Hier vinden ze het ook echt hélemaal niks als ze een langere tijd op de paddock moeten staan om wat voor reden dan ook. Ik merk het zelfs al wanneer de helft van de track langere tijd dicht is (in de winter vanwege de natheid en van het zomer een week omdat ik bezig was met nieuw pad aanleggen) dat ze dat echt minder leuk vinden en heel blij zijn als alles weer open is.

Sure_lee, dat ziet er uit als een fikse verbetering zeg! Ben ook benieuwd hoe lang het mooi gaat blijven nu en hoe het precies opgebouwd is. Ik vermoed ook aangereden puin?

Lotte_Wessel, in principe maak je met frezen echt de graslaag kapot. Het gras blijft daarbij niet echt als een mooi laagje er los op liggen, je hebt wel heel veel pollen die er in op en doorheen zitten haha. Heb ze hier vorig zomer zoveel mogelijk een beetje bij elkaar geharkt. Maar met dit weer nog frezen is wel echt een risico op een flinke modderbende. Dus als het je enige optie is om de paarden neer te zetten kan je misschien beter kiezen voor zo laten nu en dan in het voorjaar frezen. Op zandgrond zitten betekend niet dat je geen blub krijgt, helaas.

Ik heb net even wat foto's gemaakt van hoe het hier nu is van een aantal stukjes. In totaal heb ik nu iets over de 750 meter track denk ik (en daarnaast dan nog de paddock en de roundpen die ook altijd open staat).

Dit is het lagere voerpunt met de pallets er onder waar ik nog niet helemaal tevreden over ben. Waar mijn merrie staat wás (voor de pallets) minstens net zo blub meer voor in de foto. Nu met de pallets droogt het wel snel weer op en is de onderlaag natuurlijk stevig. Maar ik wil eigenlijk de voerplekken zeker nog droger hebben dan dit.
(Heb het rooster gisteren een tijd open gehad, daarom veel knoei er bij langs wat ik nog even moet opruimen :Y) )
Afbeelding

Vanaf die voerplek de slinger richting de poel. Naar achteren toe loopt de grond steeds verder af, dat zie je ook goed in droog voorin vs natter achterin
Afbeelding

Het pad iets omhoog richting paddock en wintertrack
Afbeelding

Met mijn rug naar de paddock, de hoogst gelegen track van de "zomerhelft". Die blijft ook altijd wel lang goed
Afbeelding

Hoofdpad van de wintertrack.
Links die plas is waar de "blubberslinger" eerst liep, die heb ik recent aangepast en valt nu buiten de track (komt straks beplanting)
Afbeelding

En de gewreekte blubberslinger :')
Afbeelding

En het is niet dat je er tot over je enkels weg zakt ofzo. Maar het is wel echt blubber en vervelend, ook glad daardoor.
https://boktimg.nl/img/m/96DNZ8.jpg

Wintertrack
Afbeelding

De afwaterhoek van de wintertrack. Hier had ik ook een paar kuub zand gestort voor die voerplek. Eigenlijk tot dit weekend hield dat zich erg goed, maar toen er maandag weer zo'n 20mm regen viel werd schijnbaar het verzadigingspunt bereikt en nu is het ook blub. Ik ben benieuwd hoe het nu weer opdroogt (tot het weer droog is vul ik dit voerpunt niet bij).
Afbeelding

En nog een foto gemaakt van mijn meest laag gelegen stuk track (blijkt dus 2 meter lager te liggen ook dan hoogste stuk op de wintertrack). Daar is het ook wel echt drassig nu en ervaring vorig winter was ook dat het hier op een gegeven moment ook bijna niet meer droog wordt. Merk ook de paarden hier nu bijna niet meer komen (vul dit hooipunt nu ook niet, binnenkort nog even de netten weghalen ook).
Afbeelding

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:31

Wauw Ir111, dat keren heeft echt een wereld van verschil gemaakt zeg! Mijn ervaring met een paddock paradijs was ook meer vergelijkbaar met de echte modderfoto die je hebt gemaakt. Het waren ook hele lieve mensen waar mijn pony toen stond en ik had het zelf op dat moment niet door hoe erg het eigenlijk was qua blubber tot mijn zusje een keer mee ging en stond te schelden in de modder dat je zo toch geen dieren kon houden. Dat was wel een inzichtelijk moment. Ow en het moment dat er zaagsel in de schuilstal kwam, zoo wat een opluchting en een blijheid bij de pony's dat ze daarin konden liggen/rollen. In de periode dat het zo nat was daar kwamen de pony's ook eigenlijk niet meer uit de schuilstal waar het eten stond, dat was wel een indicatie.

Grappig Van, dat ze toch in de modder in het bosje willen staan ipv in de droge schuilstal waar ook het eten is.

MarliesR, er zijn toch echt nog wel grote verschillen in nattigheid in jouw stukken. Is het niet zo dat hoe meer je afsluit hoe sneller het stuk waar ze nog op lopen natter wordt? Wat ik echt leuk vind aan jouw stukje is dat je echt stukjes heb gecreëerd waar de paarden niet overzicht kunnen hebben over het hele stuk, het lijkt me dat ze zo meer blijven scharrelen? Hoeveel voerplekken heb je nu nog in gebruik?

Na aanleiding van jullie verhalen (waarvoor veel dank!) is de algemene conclusie eigenlijk dat een paddockparadijs prima kan in de winter zonder overal modder te krijgen, maar dat je vanaf het begin goed moet investeren in droge voerplekken en (een deel van) de tracks door het te keren of op te hogen met zand of te verharden met roosters.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:37

Femek2902 schreef:
Na aanleiding van jullie verhalen (waarvoor veel dank!) is de algemene conclusie eigenlijk dat een paddockparadijs prima kan in de winter zonder overal modder te krijgen, maar dat je vanaf het begin goed moet investeren in droge voerplekken en (een deel van) de tracks door het te keren of op te hogen met zand of te verharden met roosters.

Ja, dat klopt als een bus!

Wij hebben bewust gekozen om te investeren zodat 1 stuk (de track) goed begaanbaar blijft in de winter. Dat is het minimale wat wij vinden dat ze nodig hebben. Ik zou nooit mijn paard willen hebben op een plek waar het elke winter zo nat is als op mijn 'voor' foto. Dat is gewoon niet ok.

Ik heb een vergelijkbare ervaring als jij, toen het vorig jaar zo nat was zijn ze op een gegeven moment een week nauwelijks de schuilstal uit geweest. Het was gewoon niet leuk buiten zo nat...

neile

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:43

Ik heb bijlange na niet zo'n natte paden als jullie hier, maar het zal wel erg liggen aan de oppervlakte/hoeveel paarden erop/hoe nat is je grond sowieso/hoe laag ligt 'ie..
Ik heb mijn paden niét gefreesd/bewerkt/verhoogd... Wél hier en daar rond de vaak belopen punten verhard. Ik heb twee paarden op een hectare staan, maar de weides zijn nu toe.

Nee, ik heb ook ervaring genoeg met blub-plekken en dat is iets wat ik mijn paarden écht niet meer toewens. Dat wil ik zelf niet voor mezelf als verzorgend persoon en al zeker niet voor de paarden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:45

Welke omgeving zit jij Neile? En wat voor grond?

Wij hebben 2 paarden op 1,5 ha. We zitten op zandgrond maar wel met leemplaten erin. Voor het mooie ligt de grond ook iets te laag. Maar goed, met het keren van de grond is het tij letterlijk en figuurlijk gekeerd zeg maar. :+

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:54

Noord-Limburg, België, zandgrond. Als ik even nadenk, ons stuk zou ook iets lager gelegen zijn.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 16:02

Afbeelding
Mijn afgesloten pad naar achteren. Als de vorst er is mogen ze er weer op.

Afbeelding
Weide die ze ivm veel onkruid stuk mogen lopen.
Kunnen ze peuzelen en vier ze er wat hooi bij

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 16:17

Ik moet me even inlezen. Was bij pag 1 :D

Ik ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die huren of pachten en daar een PP hebben gemaakt. Ik heb per 1 januari 8500m2 tot mijn beschikking er komt waarschijnlijk nog een stukje bos bij. Ik heb al eens eerder gewerkt met tracks, mijn oudje vond dat niet erg fijn en ik ben er toen weer mee gestopt. Ik zou het zelf wel er mooi vinden en handig. Dus moet er nog over puzzelen. Het land is een beetje een scheve driehoek met platte punt, dus nog een uit daging om dat in te delen.

Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 16:22

Waar merkte je aan dat je paard het niet prettig vond? Waren de paden breed genoeg? Zaten er geen gekke hoeken in? Was de bodem ok?

Ik zou op jouw perceel beginnen met een pad rondom (zoals de blauwe lijn) waarbij de hoeken aan de binnenkant goed afgeschuind worden zodat ze makkelijk rondkomen. Je krijgt dan gelijk een paar mooie hangplekken. De meest schuine punt zou ik de hoek ook afschuinen, zo krijg je gewoon een wat grotere paddock daar.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 16:24

Oh ik was zo lang bezig met foto’s uploaden etc dat er al weer nieuwe posts waren haha!

Van, goed om te lezen dat jouw gekeerde paden zich goed houden! Hoe dik is de zandlaag die jij naar boven hebt gehaald?

Ir111, hahaha die foto! Lekker vast met de laars in de modder? Het gekeerde ziet er bij jou ook goed uit!

Lotte_Wessel , met PPID en net hoef bevangen geweest snap ik heel erg goed dat je het spannend vind! Misschien nog een optie om een vrachtwagen zand te laten komen en daarmee een veilige paddock te maken? Maar moet qua terrein natuurlijk wel ook nog kunnen…

Femek2902, dankje! Met de beplanting straks wordt dat nog meer het geval (niet alles in 1x kunnen overzien). Ik kan het natuurlijk niet echt vergelijken met hoe het anders zou zijn geweest, maar zie ze hier heel erg veel rondlopen in elk geval! Iets waar ik natuurlijk erg blij mee ben.

Er zitten inderdaad grote verschillen in qua modder, maar de stukken modder zijn over het algemeen maar kleine stukken van de 750 meter track. Ruim de helft is nog gewoon echt droog en zeker 70% is gewoon nog goed te belopen. Ik sluit inderdaad het liefst zo min mogelijk af (zeker omdat ze de keus wel hebben). Maar vorig jaar dus wel twee maanden de wintertrack dicht gedaan omdat de poel zo enorm overspoelt was en ik dan dus niet meer kon zien hoe de grond er onder aan toe was (en nat vind ik niet erg, een beetje blub ook niet, zuigende modder echter wel!). En als die slinger erger wordt dan nu gooi ik die misschien ook dicht. Maar dat is dan 50 meter ofzo van het geheel wat ze moeten missen. Daarnaast kan ik ook de “rijbak” (afgezet stuk weiland) nog open zetten voor ze, die blijft ook heel lang droog.

Met nu twee paarden heb ik nog vier voerplekken in gebruik.

Afgezien van het extra zand bij de voerplekken leggen is er hier dus ook tot dusver nog niks aan de paden gedaan. Ik ben ook gewoon begonnen met paden uitzetten in het weiland.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 16:27

Wat fijn dat jullie zulke mooie duidelijke fotoverslagen hebben gemaakt!
Goed te zien zo wat voor effect bepaalde maatregelen hebben.

Lotte_Wessel schreef:
Oke dus beter afwachten met frezen tot het voorjaar dan denk ik. Het was medio november nog gemaaid omdat het zo hard groeide dus het is redelijk kort gelukkig. Heb een pony die 3 maanden geleden bevangen is geworden en PPID heeft en nog herstelde is vandaar dat ik het wilde frezen. Misschien hem maar op klein stukje zetten, hij staat zo met 2 andere paarden die het vast wel kort houden

Ja nu frezen is eigenlijk niet handig. Maar pas wel op met die PPID pony, dat korte gras is juist heel riskant, meer dan lang gras. Helemaal met nachtvorst en overdag zon, dat is echt het moment om bevangen te raken, in zulke periodes zou ik echt zorgen dat de pony helemaal niet op het gras staat.
Als je die mogelijkheid momenteel niet hebt dan zou ik toch alvast een stukje frezen. Beter natte grond dan bevangen pony.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 16:49

Ik heb mijn PPID'er half september van de wei gehaald en ze komt er pas weer op als ik zie dat de nachttemperaturen de komende 10-14 dagen minimaal 8 graden zijn. Afgelopen jaar betekende dat dus pas begin juni ofzo. De anderen mogen alvast wat eerder beginnen met opbouwen van hun graastijd, maar ook bij hun kijken we erg goed naar de temperaturen en hoe de paarden reageren. Eentje krijgt jeuk en dunne mest, eentje is gevoelig voor koliek en eentje... wordt gewoon dik :+
Ik zou dus voor je PPID'er óf frezen óf een vrachtwagen zand laten storten. Of de hele boel volgooien met tapijten als tijdelijke oplossing.

kvulden, wij zitten op gehuurde grond, daarom kunnen / mogen we er ook niet van alles. Ik ben blij dat we paden mochten maken door te frezen. Als het eigendom zou zijn, zou ik veel creatievere routes uitzetten en meer paden keren etc. Dan zou er een heuvel zijn, een poel (waarschijnlijk niet vrij toegankelijk ivm speciaal beslag van de PPID'er), slingerpaadjes, etc. Dan zou ik meer doen wat MarliesR doet qua paden. We hebben nu een U in de winter, waar we een vierkant van kunnen maken in de zomer. Dat pad is in de winter dicht. Vanaf augustus gaat ie door de helft (van 5 naar 2,5-3 meter breed), omdat de eikenbomen dan hun eikels laten vallen. Als die gevallen zijn, gaat het blad vallen, en tegen de tijd dat dat klaar is, is het daar te nat om de boel open te houden. Dat pad hebben we dus ook niet gefreesd, dat is zonde van de moeite. En op gras is het makkelijker eikels en blad harken.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:04

Bedankt voor de adviezen! Als ik zand laat storten - hoe kan ik dit het beste doen? Eerst frezen en dan zand erop of gewoon zo bovenop gras zand storten? En als ik het er zo bovenop stort, voor hoeveel centimeter dikte zou ik moeten rekenen? Heb een stuk van 45 meter bij 15 meter gemarkeerd voor paddock al kan dit groter/ kleiner gezien het eigen grond is en ongeveer 1.5 ha beschikbaar heb. Paddock deel (nu dus nog wei) ligt ook hoger en is eigenlijk afgelopen 7 jaar niet nat geweest maar er hebben alleen koeien gestaan paar jaar geleden en sinds jaar of 2 niets meer (alleen gebruikt voor hooien). Land is vrij glooiend en lage gedeeltes kunnen ze tot late voorjaar ook niet komen vanwege natte grond. Maar bovenste stuk van ongeveer 5000m2 ligt hoog en is altijd droog en staan ook zo'n 30 bomen dus genoeg om water op te nemen denk ik.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:07

Ik zou contact opnemen met een loonwerker in de buurt. Die kennen de grond vaak goed en kunnen je waarschijnlijk het beste adviseren. Tip: bel er een paar, het duurde bij ons even voor we er eentje gevonden hadden die echt snapte wat wij wilden met de paarden.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:40

ben ik ook wel benieuwd naar, als wij tzt meer blub krijgen is keren geen optie, dus dan wordt het ook zand bijstorten, of roosters plaatsen, maar dat vind ik wel een dure aangelegenheid, we hebben al een rooster-pad van zo'n 130m lang en 3.30m breed, dat deed wel een beetje pijn toen ik het moest betalen :')

@sure_lee, ik ben ook wel benieuwd naar het type granulaat, en of ze het niet weer kapot lopen als het wordt dicht gewalst.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:52

Ja vanwege kostenplaatje zit ik er ook beetje naar te kijken. Ik wil de paddock paradise (of mijn pp zegmaar) steeds verbeteren en wanneer paarden er in januari op gaan is het echt nog maar het begin. Wei is dan omheind, in ieder geval het "eerste" stuk van ongeveer 8000m2. Er is een schuilstal van 6 meter breed aanwezig en ik ben bezig wat paden af te zetten. Heb ook al 3 slowfeeders gehaald dus wat dat betreft klaar maar heb een paddock nodig waar ze 24/7 kunnen staan en in eerste instantie wilde ik dit stuk ongeveer 45 meter x 10-15 meter breed maken. Eind 2021/ begin 2022 doe ik dit helemaal goed en gedraineerd en alles zodat er ook in getraind kan worden (dit is het plan in ieder geval) maar voor nu begin van het jaar moet het even makkelijk en goedkoper. Vroeg mij dan ook af of ik er bijvoorbeeld zo 5 centimeter zand op kan laten storten bovenop grasland (en zit dus al op zandgrond) en of dat redelijk goed blijft? Of kom zand er gelijk door? Of blijft dat gewoon zeer slecht? Of is het een prima Paddock oplossing om voor ze te staan en hooi te eten en rollen/ slapen zonder dat het gelijk mega blub of diep wordt? Iemand anders zo zand gestord? Dan zijn kosten namelijk redelijk te overzien.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:02

Zand storten zonder wegendoek er tussen is modderzooi. Verder is 5cm echt te weinig, begin maar met 20cm dikte en meer als je gravers hebt.
Laatst bijgewerkt door tamary op 09-12-20 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:27

5 cm doet inderdaad niks. Flinke laag waar ze niet gelijk door heen trappen alsnog flink afzetten.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:05

Oke, heel erg bedankt! Zal eens zien dan en even navragen bij een loonwerker/ grondverzetter in de buurt hoeveel het zou zijn en wat zij denken. In mijn hoofd zat ik gelijk te denken dat 20cm zo veel is maar als je nagaat is dat waarschijnlijk alsnog niet mega verschil in hoogte als ik het er bovenop laat gooien. Daarnaast zit ik dan voor mijn stuk gelijk op 90 kuub. :$ Dus jullie raden wel aan worteldoek te doen tussen gras en zand?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:15

Wauw wat een activiteit hier, leuk!

Mijn nieuwe plek is ook rond *\o/* Ondanks dat ik fiks inlever op de ruimte (even huilen) ben ik er wel echt heel blij mee! Enorm veel werk, maar enorm veel mogelijkheden en verhuurders die echt pro PP zijn :D

Zou zeker worteldoek doen en als je niet eerst laat afgraven van ook liefste nog bandjes of bielzen erlangs tegen het weg spoelen op de kritieke plekken.

Ik heb foto's gemaakt, zal ze vanavond of morgen even plaatsen. Maar vind echt top hoe droog het op de meeste plekken is, goed werk! Ik heb eens op een stalling gestaan waar mijn Tinkers tot boven die knieen door de dreg van gemengd zwart zand en mest moesten, gatver!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:18

Lotte_Wessel schreef:
Oke, heel erg bedankt! Zal eens zien dan en even navragen bij een loonwerker/ grondverzetter in de buurt hoeveel het zou zijn en wat zij denken. In mijn hoofd zat ik gelijk te denken dat 20cm zo veel is maar als je nagaat is dat waarschijnlijk alsnog niet mega verschil in hoogte als ik het er bovenop laat gooien. Daarnaast zit ik dan voor mijn stuk gelijk op 90 kuub. :$ Dus jullie raden wel aan worteldoek te doen tussen gras en zand?

Dit stuk wil je later nog verder omzetten/draineren toch? Dan is worteldoek misschien weer niet handig want dat moet er dan weer uit lijkt me?

Verwacht je dat je paddock nat gaat worden of is het puur het gras dat je weg wilt hebben? Ik ben het even kwijt...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:28

Lotte_Wessel schreef:

Ik zal er dus geen wortelden tussen doen. Als je een serieuze paddock wil aanleggen zou ik een loonwerker vragen het goed te doen. Wortelden komt uiteindelijk omhoog.

Of van het voorjaar gras eraf en passende dikke laag geel zand erop 20/39 cm of keren.

Als je laag zand hoger is dan het geheel kan je iig je water kwijt