Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

f4bjheu

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:33

Wat ook daar wel echt fijn aan is, is dat de paarden hun neus gewoon in het hooi kunnen stoppen en niet altijd maar met mazen hoeven te hannesen haha

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:52

zo die trekker zat best diep ook zeg!
stukje extra straten is dan inderdaad wel handig :j
ik vind het mooi hoor, de updates kijk ik elke keer weer naar uit!

heb je nog gevraagd naar hoe lang je met een pak doet in dat voerstation?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:35

f4bjheu schreef:
Wat ook daar wel echt fijn aan is, is dat de paarden hun neus gewoon in het hooi kunnen stoppen en niet altijd maar met mazen hoeven te hannesen haha

Het punt is dat dat dus weer niet voor elk paard geldt. Ik zou die twee van mij niet onbeperkt op ruwvoer willen hebben. Ze zijn nu al moddervet en dat zou alleen maar erger worden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:40

Soms is je ruwvoer te lekker.
Wij voeren altijd twee soorten, waarvan de ene minder lekker, komt meestal uit wat venig land, zit soms wat pitrus bij door en ruikt ook anders. Dus we doen een beetje 'lekkere' en dan vullen we het aan. Daar knabbelen ze de hele dag van en ze zoeken het wat uit. Dan kun je best onbeperkt voeren is onze ervaring.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 20:55

In augustus heb ik onderstaands gepost:

ruitje schreef:
-knip-

Over ruwvoer gesproken:

[ [url=m/iysNOF.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/BGx1Mz.jpg]Afbeelding[/url] ]

In een van mijn vorige posts gaf ik al aan dat we niet tevreden waren. Ze groeiden de pan uit en de Ijslander ging ook jeuken.

Voor ons een signaal om ander ruwvoer in te zetten. Dit is de eerste nieuwe baal. We hopen dat dit voldoende helpt om de dikzakjes wat in toom te houden :') .

Anders kunnen we evt. Nog strookbegrazing of netten in gaan zetten, maar we hopen eigenlijk dat dat niet hoeft :) . Wie weet waar we uiteindelijk op uitkomen :)

Ze staan dus vanaf maart in de loopstal, toen met hoe wij eigenlijk voeren: super beste kwaliteit ruwvoer. Dat ging dus niet, in augustus zijn we hier op over gegaan. Ik blijf nog steeds bij het laatste stuk: als blijkt dat we het niet redden op deze manier gaan we ook echt wel netten gebruiken of iets anders bedenken.

Ik denk dat wij het ook echt zien als 'onze zoektocht' , er staan zoveel verschillende dingen op internet en wij willen gewoon zelf ons proces lopen. Als het nodig is om netten te gebruiken: dan gaan we dat gewoon doen. Zo niet, doen we het niet :+ .

En voorlopig is het niet nodig en staat deze groep straks in ieder geval al een jaar zonder :) . Again: ik weet ook niet hoe dingen die op Bokt niet lijken te kunnen bij ons ( in ieder geval tot nu toe) wel kunnen :')

@Pandora: zandgrond lijkt me heerlijk :')
@Ellepel: ik pb je even!
Laatst bijgewerkt door ruitje op 04-01-21 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 20:56

f4bjheu schreef:

Ik vind dat dus ook best een voordeel tot nu toe. Ik ben heel erg benieuwd trouwens of jij nog iets van verschil merkt aan je paard. Jij komt natuurlijk van een andere stal, is die van jou dikker geworden van bij ons wonen :D ?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:59

Mijn koudbloed eet ook onbeperkt ruwvoer zonder slowfeeden, gaat prima. We voeren arm hooi en in de winter ook stro. Ze hebben echt onbeperkt, hooi is nooit op.

Ik rij nauwelijks dus daar ligt t niet aan...

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:22

Ze is juist tot nu toe afgevallen haha
Nu doet ze dat wel vaker in de winter, maar met dit type hooi wel net iets meer dan op de vorige stal (stonden immers ook wel ander typen paarden, dus ergens ook wel logisch).
Sinds een tijdje opgevangen met krachtvoer (incl soort slobber spul). Vandaag woog ze 580 kg, bij aankomst 617 :)

Vind haar overigens niet mager oid ogen, ze is altijd wel atletisch gebouwd en was van de zomer voor haar doen bijzonder dik haha

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 09:54

Mijn paarden worden niet snel te dik. Maar ik voer mijn hooi ook uit een net in een bak. Anders verspillen ze zo veel. Dan steken ze hun neus op de bodem, gooien de helft er uit, gaan er op staan en eten het dan niet meer op. Doei :n

Ik kan me in een grotere kudde voorstellen dat de lagere in rang het dan misschien opeten. Of de minder kieskeurige eters. Maar als je 3 van die verwende nesten hebt.......

TS: herken je worsteling met de plekken die snel van mooi geel zand naar bagger gaan heel erg. Ik ben echt heel secuur met opruimen (en dat kan met 3 paarden ook) maar zelfs dan merk je het.
Ik wil nog gaan bekijken of regelmatiger lostrekken helpt. Want het is waarschijnlijk de combi tussen vuil wat er in terecht komt icm aanstampen.

En dan hebben wij het nog easy peazy breezy hier op de Brabantse zandgronden. Nadeel is dan weer dat je je standaard ook hoger legt. Dus je nog net zo ergert aan kleine plekjes modder :')

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:16

Wij hebben ze in de winter ook op onbeperkt hooi staan in de paddocks en de weilanden. Zeker de paarden die 24/7 buiten staan hebben dat wel nodig, en in de paddock is overdag weinig beschutting. Bij guur weer willen ze dan ook wel flink eten. Mijn twee paarden krijgen op stal 'beperkt' hooi, in die zin dat de warmbloed het altijd net op heeft (maar wel ruim op stro staat voor de overgebleven honger :+ ) en de Tinker krijgt het in een immens net.

We hebben op dit moment eigenlijk vrij weinig moddervette paarden. Tinker op de foto hieronder is op de foto wat ronder, maar een week later schiet ze weer in een groeispurt en smelt het er weer af :))

In de ene paddock hebben we het hek op onderstaande foto, de andere heeft een vierkante ruif waar ze aan drie zijden van kunnen eten, de vierde is de 'invoerkant'.

Afbeelding

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 16:03

f4bjheu schreef:
Ze is juist tot nu toe afgevallen haha
Nu doet ze dat wel vaker in de winter, maar met dit type hooi wel net iets meer dan op de vorige stal (stonden immers ook wel ander typen paarden, dus ergens ook wel logisch).
Sinds een tijdje opgevangen met krachtvoer (incl soort slobber spul). Vandaag woog ze 580 kg, bij aankomst 617 :)

Vind haar overigens niet mager oid ogen, ze is altijd wel atletisch gebouwd en was van de zomer voor haar doen bijzonder dik haha

Kijk, vind ik dan weer boeiend om te horen. Ik denk dat de koudbloeden nu in de winter gelijk blijven en in de zomer nog wel aankomen. Maar zal dat eens wat navragen bij de eigenaren van de koudbloeden :) .

@Ir, voer jij stro ook echt in de voerplekken? Wij hebben wel stro liggen op de grond,maar zetten dat niet in de ruif.

@Polo. Wij worstelen echt enorm met het voeren in zand. Afgelopen zomer hebben we er 1 apart gehad met ruwvoer in een ton in een paddock, die hele paddock is 1 grote drekbende nu. Naar mijn idee is hooi voeren in het zand bijna elk jaar je bodem vernieuwen. Dat kan financieel gewoon niet uit :o .
Dus dat betekend eigenlijk: niet voeren in de paddock, of bestraten. Hoe heb jij het nu gedaan?

@Berdien, voer jij ze apart?

Over je rek: stappen ze daar nooit overheen? Wij hebben daar ook naar gekeken maar waren daar echt bang voor. Is voor mij ook weer een eye opener, zoals jullie bij sommige dingen van ons denken: ik zou hier of daar bang voor zijn, dat heb ik dan andersom ook weer haha :')

Leuk om ook foto's en verhalen van anderen te lezen. Het is zo bijna een ' hoe stap je over naar 24/7 buiten' topic en daar heb ik echt heel veel aan!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:08

Ondanks dat ik maar twee paarden heb, ben ik ook snel afgestapt van het voeren van hooi op het zand. Ondanks dat ik een stukje van de paddock verhard had, was het echt geen doen met al dat hooi dat in het zand belandde en vertrapt werd. Dus de slowfeeder verplaatst naar een groot verhard deel onder het afdak van de inloopstal. Dat werkt nu al een aantal jaar echt super :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:11

Nee hoor, die van mij staan in een groepje van vier nu. Maar de andere twee wilden niet op deze foto :)) Ze staan overdag in de paddock met zo goed als onbeperkt hooi, en 's nachts op stal.

In principe blijven de paarden er netjes achter. Alleen die blonde wil nog wel eens een beentje er door steken als we er extra hooi neer leggen. Gewoon, omdat het kan :roll: Er staan in deze paddock een Haflinger, de blonde Tinker, het bruine jachtpaard en een Shire. En ze blijven er keurig achter :j

Hooi wordt in de paddocks alleen in de ruiven gevoerd, en beide ruiven zijn voorzien van beton er om heen. Die betonnen platen worden elke avond schoon gemaakt, als ook de mest uit de paddock wordt gehaald. Inderdaad om de bodem goed te houden, anders is er geen houden aan.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 16:16

@Berdien, ah ik dacht dat je dus de hoeveelheden aan het aanpassen was per paard door ze apart voer aan te bieden :)

@Achterom dat is ook wel eens fijn om te lezen haha, soms denk ik nouja, waarom lukt zoiets dan bij een particulier aan huis wel en bij ons niet, zijn wij nou zo lastig :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:17

Nee, ze krijgen alleen op stal aangepaste hoeveelheden per paard. Voor het jachtpaard is dat dus net-niet-onbeperkt, voor de Tinker-in-de-groei is dat zonder meer onbeperkt. Maar buiten eten ze gewoon allemaal hetzelfde. Nou ja.. in theorie dan. De één blijft wat langer aan de hooibar hangen dan de ander :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:38

Bij mij staan ze niet eens in het zand te eten. Gewoon op een stuk overdekte bestrating. Maar ze knoeien ondanks dat op de overgang naar zand. Ik denk dat je minimaal zo'n meter of 3 nodig hebt om dat ook te voorkomen.
Wij hebben het hooi dus in netten in een bak. Dat scheelt zo'n 80% geknoei.

En de ander oplossing is voor jullie niet te doen: met de bladhark aan de gang. 1 á 2 keer per dag.

Ik heb een lichte opruim obsessie (alleen buiten dan....) omdat ik een hekel heb aan troep (again alleen buiten dan) en ook graag een positief beeld wil laten zien richting de buitenwereld: ook je paard 24/7 buiten kan netjes zijn.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:50

Wij voeren het stro op de grond in de schuilstal. Daar heb ik 2 stukken van 4x4 opgestrooid. Daar gooi ik regelmatig een baal op. Dat pluizen ze uit/eten ze op. De resten gaan op een hoop waar ze graag liggen. Geen verspilling zo.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:56

Voeren in zand moet je echt niet willen.

Ik heb een open afdak met rubbermatten errond, aan de ene kant van het afdak de ruif met verharding rondomrond (2.5 m rondom), er rond is het gewoon weide/modder.
Aan de andere kant van het afdak ligt er een deel paddockpanelen (10*6 ) met zand op, wordt wel nat maar zakken ze sowieso niet in weg, en erachter dan gewoon zand.
Op deze manier geen hooi in het zand.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 20:49

Bij ons eten ze ook niet in het zand hoor, dat willen we niet. Maar het zand wat dicht bij de bestrating is vermengd toch met het hooi. Herkenbaar dus wat jullie zeggen.

Ik heb per ongeluk 2 fjorden gekocht samen met mijn moeder. De bedoeling was 1,ineens waren het er 2, weet ook niet wat daar mis ging :D

Afbeelding

En op de terugweg bedachten we ons dat ze zondag gebracht worden maar dat we nog maar 1 noodbox leeg hebben omdat een draver een week later in training gaat op Duindigt :')

Dit zijn echt.... luxeproblemen :+

Bucketlist ding 1 afgestreept voor dit jaar: ooit gaan fokken met een Fjord :D

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:55

Hahaaaahaaaa, sorry.

Dit is gewoon echt te droog.

Veel fun met de fordjes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:55

fjorden kunnen toch gewoon buiten blijven :P

maar wat een luxe zeg jeej koop gewoon 2 stuks!
leuk hoor! een voor jou en een voor je moeder.
zijn deze twee familie van elkaar?

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:57

Super leuk Ruitje

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:13

Ik reageer niet echt vaak als stille meelezers, maar wat tof! Per ongeluk 2 fjorden gekocht :') Wat een droppies!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 21:24

Leuk al die reacties, ik dacht nog wel: past dat wel hier, of denkt iedereen ik wil je stalwerk zien, ga weg met die gele frutsels :')

We fokken uiteraard dravers met de familie voor de sport :)

Mijn moeder heeft vroeger Fjorden en Tinkers gefokt.

Zelf heb ik een jaar gehad wat zo druk was dat ik heel erg ben gaan zoeken naar ' wat vind ik nou leuk' . Klinkt een beetje stom, maar met zoveel paarden, veel dravers in training: er zijn dagen dat ik aan het einde van de dag gewoon denk: ik wil helemaal geen paard meer trainen( of eigenlijk zien, klink ik nu als een ondankbaar kreng :+ ) . Dus ik dacht ik wil er graag nog een paard bij, maar zonder 'sportdoel' .

Dus mijn bucketlistding werd: Ik wil fokken

Het liefste met een ras waarvan we de veulens eventueel kunnen verkopen aan klanten. Zo hebben we ook nog Tinkers staan die we zelf gefokt hebben, dat is gewoon leuk om die te zien opgroeien!

Mijn moeder wilde graag meedoen, dus we gingen samen 1 paard kopen.

Niet gelukt :')

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:27

:D Dat wordt een paddockje afzetten met prikpaaltjes? Of hoe gaat de oplossing worden en deel je die met ons :')