Zorgen maken om wolf...

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17408
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 20:50

Janneke2 schreef:
Citaat:
Volgens mij is dit niet waar. Ik heb juist in die tent veel foto's gezien, waarvan een schaap gegeten was onder de kop tot aan de romp (de rest , dus rug met vier poten kont staart was heel en blijven liggen ), het merens veulen was een flinke homp uit de buik gegeten en stukje bil en juist geen een dier was echt goed aangevroten. Dat verbaasd enik in hoge mate. Maar dat blijkt volgens die fransman in die voorlichtingstent normaal te zijn.


...eh - normaal voor een roedel?
Of voor een lone woolf?


Allebei.

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 21:01

Janneke2 schreef:
Citaat:
Volgens mij is dit niet waar. Ik heb juist in die tent veel foto's gezien, waarvan een schaap gegeten was onder de kop tot aan de romp (de rest , dus rug met vier poten kont staart was heel en blijven liggen ), het merens veulen was een flinke homp uit de buik gegeten en stukje bil en juist geen een dier was echt goed aangevroten. Dat verbaasd enik in hoge mate. Maar dat blijkt volgens die fransman in die voorlichtingstent normaal te zijn.


...eh - normaal voor een roedel?
Of voor een lone woolf?



Ik denk allebei want de foto vd Haute Vienne betrof un loup solitair (eenling) . Hier komen tot nu toe doortrekkende eenlingen voor met name inde herfst en lente. De wolf is hier nog niet gevestigd.

tienus63

Berichten: 12342
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 11:12


pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 11:20


Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 21:50

...en uiteraard kun je over woorden eindeloos debatteren -
'aanvreten' klinkt mij in de oren als wat mijn katten doen. De beestjes zijn weldoorvoed, maar het jachtinstinct is er ook, de muis wordt (dood)gebeten, er wordt nog een of twee keer een hapje genomen 'en dan is het niet interessant meer'.

Een groep wolven heeft als ritme: na de 'rest & digest' en wat spelen wordt er gejaagd tot er buit is - en dan eten de roofdieren hun buik vol.
Uiteraard: een roedel van 10 wolven die een dag lang gejaagd hebben eten driekwart moeflon op,
een kleinere roedel zal minder eten en als de dieren geen volle dag hebben gejaagd zal dat ook schelen.

Kymalin

Berichten: 3058
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 22:28

Janneke2 schreef:
...en uiteraard kun je over woorden eindeloos debatteren -
'aanvreten' klinkt mij in de oren als wat mijn katten doen. De beestjes zijn weldoorvoed, maar het jachtinstinct is er ook, de muis wordt (dood)gebeten, er wordt nog een of twee keer een hapje genomen 'en dan is het niet interessant meer'.

Maar wat is nu precies je punt?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 22:35

Janneke2 schreef:
...en uiteraard kun je over woorden eindeloos debatteren -
.

Valt reuze mee hoor. Praktisch genoeg hebben de meeste woorden erg duidelijke, algemeen aanvaarde definities.
Problemen ontstaan in het algemeen als mensen die negeren, en in plaats daarvan hun zelfbedachte gaan hanteren.

Paardenfann4
Berichten: 1384
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 23:00

Janneke2 schreef:
...en uiteraard kun je over woorden eindeloos debatteren -
'aanvreten' klinkt mij in de oren als wat mijn katten doen. De beestjes zijn weldoorvoed, maar het jachtinstinct is er ook, de muis wordt (dood)gebeten, er wordt nog een of twee keer een hapje genomen 'en dan is het niet interessant meer'.

Een groep wolven heeft als ritme: na de 'rest & digest' en wat spelen wordt er gejaagd tot er buit is - en dan eten de roofdieren hun buik vol.
Uiteraard: een roedel van 10 wolven die een dag lang gejaagd hebben eten driekwart moeflon op,
een kleinere roedel zal minder eten en als de dieren geen volle dag hebben gejaagd zal dat ook schelen.



Wolven eten levende prooien, dat is niks geks. Dat doen honden ook. Of ze nu volgevreten zijn of niet. Dat is gewoon de manier van jagen van die beesten. Je kan er van alles bij bedenken maar het is gewoon zoals het is.

Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 23:25


tienus63

Berichten: 12342
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 23:48

https://www.ark.eu/nieuws/2019/zwarte-w ... wildcamera

Uitstapje naar de zwarte wouw.
Vooral stukje tekst dat ie baat zou hebben van aas/prooi die gedood zijn door wolven is interessant.

Nu snap ik waarop de zwarte wouw niet meer te vinden is in de waarneming.nl/iObs app.

Ik meld trouw ‘onze’ rode wouw. (Is sinds april familie rode wouw geworden!!! Heel gaaf en de familie is inmiddels uitgevlogen.)
Twee weken geleden vloog er ook een zwarte.
Maar die is niet meer in de lijst te vinden.
Alleen de hybride en rode wouw.

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 23:56

Leuk en interessant bericht Tienus. Ik wist niet dat wouwen aaseters zijn. Wij zien er hier in Zuid Frankrijk zat (zwarte wouw ) en soms rode Wouw. Zooooo vreselijk mooi.
Maar hier zitten GEEN wolven en toch zien wij (vogelaars ) regelmatig wouwen. Ik denk dus dat hier de vossen voldoende aas laten liggen voor de wouw. MAAR de zwarte wouw jaagt naast aas ook op kleine prooidieren, en dat is er hier ook volop en wellicht minder in Nederland.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 08-07-19 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 23:59

Er staat ook duidelijk in dat artikel dat de Wauw de laatste jaren meer te zien is in Nederland. Dus daar hebben we de wolf niet voor nodig.

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 00:02

Loretta schreef:
Er staat ook duidelijk in dat artikel dat de Wauw de laatste jaren meer te zien is in Nederland. Dus daar hebben we de wolf niet voor nodig.


Zie mijn aanvulling @Loretta. Dat denk ik dus ook. Maar of jij (en ik) het wel of niet ermee eens zijn dat de wolf oprukt, het gaat zoals het gaat met de wolf zolang er niet ingegrepen wordt.

tienus63

Berichten: 12342
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 00:11

Wouwen eten ook kleine dieren, kikkers, jonge hazen en konijnen, duiven.
Maar het ie ‘zwakke’ roofvogel. Is wel heel groot, maar weegt heel weinig.
Paar wat hier jonkies heeft, heeft wel eens ruzie met de kraaien.
Kraaien winnen het altijd.
Maar 3 kraaien tegen een buizerd, dan verliest de buizerd het ook.
Als er een havik gevestigd is, zal een wouw verder trekken. Een havik slaat een wouw uit de lucht.
De rode wouw overwintert in Spanje en Frankrijk.
Dus ik hoop zo dat jonkie volgend jaar ook naar zijn geboorte grond komt.
Vorig jaar zeer waarschijnlijk 1 jong hier geboren.

Weet dat er drie jongen uit Nederland een zender hebben gekregen. Meen dat er 8 succesvolle broedsel zijn geweest dit jaar, 15 paartjes in Nederland.

Iets mooiers dan een zwevende rode wouw kan ik me niet voorstellen!

Absoluut een @loretta en @pdm

Ik denk dat de vogel meer kansen heeft doordat er minder mais verbouwd mag worden door boeren en er meer grasland en andere gewassen zijn waardoor de vogel beter zijn kostje bij elkaar kan scharrelen.
En bij mij in de omgeving zijn wel wat poelen in het bos aangelegd, klein nat natuurgebiedje wat weer vogels en amfibieën trekt.
Plus dat ik zelf heef veel tuinvogels heb, afgelopen winter 14 buizerd in de wei, de brutaalste zat zelfs bij mij op de schutting of in tuin.
Bos, weide en heide in de buurt.
Dus aantrekkelijk voor heel veel wild.

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 00:19

Rode Wouw zien we hier soms en dat is zo vreselijk bijzonder.
Ik hou van de dappere kraaien die strijd en om hun leefgebied en winnen van buizerds en zwarte wouwen. Bijzonder om te zien.
Ik denk niet dat de wolf verandering gaat aanbrengen in het wouwbestand.

Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 00:30

pien_2010 schreef:
Ik denk niet dat de wolf verandering gaat aanbrengen in het wouwbestand.


Ik zie de postzegelparkrangers al janken als de wolf straks een bepaalde soort waar ze dol op zijn bijna laat verdwijnen. (Al zullen ze dat misschien nooit toegeven)

tienus63

Berichten: 12342
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 00:38

Loretta schreef:
Ik zie de postzegelparkrangers al janken als de wolf straks een bepaalde soort waar ze dol op zijn bijna laat verdwijnen. (Al zullen ze dat misschien nooit toegeven)

Dan moet de wolf de Sallandse heuvelrug links laten liggen ivm korhoen.
Of mag je hem dan schieten ivm kwetsbare diersoort?
Vossen mag je schieten bij overlast en als er kwetsbare fauna aanwezig is.

Ik hoop overigens niet dat de rw net zo talrijk wordt als de ooievaars hier.
Die krengen grazen een weiland of bouwland af als krekels.
Je ziet ze de eieren en jonge dieren en kikkers op vreten.

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 08:58

Die korhoen is sowieso al geen succes ;) Scheelt weer dure jaarlijkse reisjes naar Scandinavie om een nieuwe voorraad te halen.

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 09:15

tienus63 schreef:
Loretta schreef:
Ik zie de postzegelparkrangers al janken als de wolf straks een bepaalde soort waar ze dol op zijn bijna laat verdwijnen. (Al zullen ze dat misschien nooit toegeven)

Dan moet de wolf de Sallandse heuvelrug links laten liggen ivm korhoen.
Of mag je hem dan schieten ivm kwetsbare diersoort?
Vossen mag je schieten bij overlast en als er kwetsbare fauna aanwezig is.

Ik hoop overigens niet dat de rw net zo talrijk wordt als de ooievaars hier.
Die krengen grazen een weiland of bouwland af als krekels.
Je ziet ze de eieren en jonge dieren en kikkers op vreten.


Gisteren in Zevenaar zagen we een stuk of 25 ooievaars vliegen, ze cirkelden boven een boerderij. Kort daarna kwamen we de groep tegen in een weiland. Heb nog nooit zoveel ooievaars bij elkaar gezien, bizar!

En wbt de wolf, wij hebben een Ierse Wolfshond dus technisch gezien zitten we goed :') al vangt ze volgens mij nog geen muis. Dat ras heeft overigens wel bijgedragen aan het uitroeien van wolven in Engeland.

Kymalin

Berichten: 3058
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 09:22

Oh Ierse wolfshonden vind ik gaaf, moet ik daar ook maar 2 van aanschaffen :D

tienus63

Berichten: 12342
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 09:30

Als we gras maaien, komen er rustig stuk of 30 aanvliegen.
Plus heel veel meeuwen van af de Waddenzee.
Hemelsbreed toch 100 km verderop.
En weg zijn de kuikens van de weidevogels.

Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 10:23

tienus63 schreef:
Als we gras maaien, komen er rustig stuk of 30 aanvliegen.
Plus heel veel meeuwen van af de Waddenzee.
Hemelsbreed toch 100 km verderop.
En weg zijn de kuikens van de weidevogels.


Zo blijft het altijd gaan in Nederland. Dan is er van deze soort weer te weinig en dan is er van die soort weer te veel.
De eeuwige import van Korhoenders is ook zoiets mafs.

Anne_GTI

Berichten: 18215
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 10:41

Ooievaar is heel goed in drijfjacht. Ze gaan met een hele groep op een rij tussen de zwillen lopen en vreten alles wat ze voor de snavel komt.

Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:32

Anne_GTI schreef:
Ooievaar is heel goed in drijfjacht. Ze gaan met een hele groep op een rij tussen de zwillen lopen en vreten alles wat ze voor de snavel komt.



Erg zonde van weidevogels die erg zeldzaam geworden zijn. Maar gelukkig zijn de meeste soorten niet afhankelijk van Nederland denk ik dan maar weer. Een voordeel is wel weer dat de ooievaar een hoop ongedierte meeneemt. Van de ene plaag naar de andere en ze leren er nooit iets van.

Tancreda4

Berichten: 24209
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 12:31

Als het gras lang zou blijven hadden ze meer overlevingskansen. Maar ja. Dat kan weer niet voor de mens.