[volg] een droom die uitkomt, mijn eigen stal....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 13:12

Mijn man en zijn collega gebruiken op de kliniek hun 4x4 om paarden uit de stal te halen, gaat prima.

woepsie90

Re: [volg] een droom die uitkomt, mijn eigen stal....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 13:27

Van vrolijke kleurtjes naar transport ideeën voor dode paarden. Wat een bijzondere switch :')

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 13:48

Hahaha ja, maar op zich wel relevant :=

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 14:56

Allereerst diep respect voor je doorzettings vermogen, jullie hebben echt een huzarenstukje geleverd..
Je zag potentie in een object waar menigeen waarschijnlijk geen heil in zag..
Denk ook oprecht dat je er een fijne plek hebt gecreëerd..
Van huis uit ben ik opgegroeid met ouders die een Pensionstal aan huis hadden, dat was trouwens wel de directe overweging om er zelf nooit aan te beginnen.
Onze 4 paarden staan aan huis in een PP die we zelf de afgelopen 4 jaar hebben opgebouwd..

Ik vraag me echter wel af of je het economisch gezien goed door gerekend hebt..
De kosten voor de wederopbouw heb je enorm laag gehouden ook hier mijn welgemeende complimenten voor.
Maar een kleine vaste lasten berekening leert al snel dat als je huur €500 is ( staat bij de advertentie) het stro en hooi ( ik hou het goedkoop) €75 per paard ( je zonder water en energie ) € 950,00 per maand aan vaste lasten hebt.
Ik neem aan dat je voor al het arbeid dat je verricht, ik denk aan mesten, voeren, waterbakken vullen, mestafvoeren etc etc je eigen twee paardjes graag vrij wil houden.
Dat betekend kort gezegd dat de 4 andere stalgenoten minimaal die €950,00 op gaan hoesten..
Is dat haalbaar?
Begrijp me niet verkeerd hoor geen kritiek, ik ben geen econoom.. Maar ik weet uit ervaring dat een kostenraming best lastig is, maar je vaste lasten fluctueren niet.
Ik volg je met veel plezier....!!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 15:06

75 euro hooi per paard? Per welke periode? Een maand?
Edit: ik zie dat je hooi en stro samen bedoeld. Dan zit je nog wat aan de hoge kant denk ik.
Daarnaast heb je echter nog wel een hoop andere kosten.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 15:17

Dank jullie wel.

Ik ben met huur, stro en hooi/kuil 750 euro per maand kwijt. Water en elektra betaal ik niet apart. Dus dat haal ik er wel uit. Ik ben geen bedrijf, dus ik hoef alleen maar kiet te spelen.

Update tijd...

Mijn man was ook mee, dus we konden veel doen. Veel van de bak geschoffeld en geharkt
Afbeelding

Al het stro uit de "stal" gehaald en al het troep wat er stond. Hier komen de kasten. Ik heb besloten het bij 5 stallen te houden
Afbeelding

Mijn zusje en zwager hadden een Keukenblokje van kennissen opgehaald, die hebben wij vast neergezet. Nu nog een koelkastje
Afbeelding

Heel de overkapping is nu leeg en klaar voor het stro en hooi/kuil. Dinsdag wordt het eerste al geleverd. Alleen nog wat extra pallets regelen
Afbeelding

We hebben ook had gekocht voor om de buitenkant van de bak. Daar ga ik morgen mee beginnen.
Deurtje voor de shet stal nog even op maat maken en dan kan ik die ook erin maken

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 15:18

Ik heb het voordeel dat ik balen van 450 kilo kwijt kan. Dat scheelt in de kosten

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 15:48

luzerne schreef:
Allereerst diep respect voor je doorzettings vermogen, jullie hebben echt een huzarenstukje geleverd..
Je zag potentie in een object waar menigeen waarschijnlijk geen heil in zag..
Denk ook oprecht dat je er een fijne plek hebt gecreëerd..
Van huis uit ben ik opgegroeid met ouders die een Pensionstal aan huis hadden, dat was trouwens wel de directe overweging om er zelf nooit aan te beginnen.
Onze 4 paarden staan aan huis in een PP die we zelf de afgelopen 4 jaar hebben opgebouwd..

Ik vraag me echter wel af of je het economisch gezien goed door gerekend hebt..
De kosten voor de wederopbouw heb je enorm laag gehouden ook hier mijn welgemeende complimenten voor.
Maar een kleine vaste lasten berekening leert al snel dat als je huur €500 is ( staat bij de advertentie) het stro en hooi ( ik hou het goedkoop) €75 per paard ( je zonder water en energie ) € 950,00 per maand aan vaste lasten hebt.
Ik neem aan dat je voor al het arbeid dat je verricht, ik denk aan mesten, voeren, waterbakken vullen, mestafvoeren etc etc je eigen twee paardjes graag vrij wil houden.
Dat betekend kort gezegd dat de 4 andere stalgenoten minimaal die €950,00 op gaan hoesten..
Is dat haalbaar?
Begrijp me niet verkeerd hoor geen kritiek, ik ben geen econoom.. Maar ik weet uit ervaring dat een kostenraming best lastig is, maar je vaste lasten fluctueren niet.
Ik volg je met veel plezier....!!

€950 aan vaste lasten... dat zou betekenen dat TS €230,- per stal moet vragen minimaal... :Y) Voor die omgeving? Beste een goedkoop stalletje dan.. :o

DenHaag is vrij prijzig in de randstand noem maar op.. Een goedkope stal daar kost 200,- 9/10 keer heb je dan niet eens een bak en komen ze swinters niet buiten.. Een stal daar halfpension (alleen zelf uitmesten) kost zo'n €300,-. En dan komen ze minimaal buiten.. Denk niet dat het gek is zo... Vind dat het erg leuk wordt. Voor mij te ver weg, maar zou er zo gaan staan. Nu rij ik wel veel in de bak, maar dit is eigenlijk altijd savonds :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 17:20

In de randstad regio Amsterdam zijn stallen onder de 300 euro moeilijk te vinden (tenzij verder weg in de p olders) het klopt dat de paarden dan in de winter vaak weinig buiten komen. (En in de zomer ook vaak beperkt/ op kleine postzegeltjes) Daar tegenover staat wel vaak een binnenbak en/of een altijd beschikbare buitenbak en een longeerkraal en soms stapmolen.
Ik zeg niet dat ik dat beter vind (ik ben uit de regio vertrokken met mijn paarden) maar er zijn, blijkens het feit dat die stallen allemaal vol staan, blijkbaar genoeg mensen die daar voor kiezen en het geld er voor over hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 18:00

Of bij gebrek aan "beter" (in de buurt) er genoegen mee nemen

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 19:18

Ja maar dat zou je niet meer dan 1 x moeten gebeuren, bij je eerste paard, omdat je niet beter wist. Maar mensen nemen keer op keer in dezelfde situatie weer een paard. dan is het geen kwestie meer van geen andere keus hebben. je bent niet verplicht een paard te nemen.

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 21:06

Het schiet al flink op. Ik kan je wel aanraden een koelkast met kleine vriesvak te nemen. Dan kan je in ieder geval ice packs kwijt. :) Wat toch altijd handig is.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 16:36

Koelkast met vriesvakje was idd de bedoeling.

Weer een update...

Het was even een werkje, maar bijna al het gaas zit nu aan de buitenkant van de bak. Nog wat kleine stukjes en dan is het klaar. Morgen weer verder ermee. Morgen komt ook mijn eerste hooi/kuil bestelling binnen, spannend. Vanavond gaan we bij een shetje kijken, ben ik ook heel benieuwd naar

Afbeelding
Afbeelding

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 17:01

Ben benieuwd hoe het gaat verlopen. Wanneer komen de eerste klanten?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 17:10

Wat is dat voor een huisje op de laatste foto.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 17:22

Het gaat echt snel nu! Ik heb er misschien over gelezen maar waarom het gaas langs de bakrand?

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 18:21

De eerste klanten zullen mijn eigen paard en shet zijn. Dat is deze week al.

Huisje is het huis dat is verhuurd.

Er zit gaas omheen, omdat ik bang ben dat er een kleine onder door gaat. Op sommige stukken was er best een grote opening en je weet nooit of je houdini's hebt haha.
Dus zekere voor het onzekere, dan hoef ik me daar geen zorgen over te maken

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 18:52

En het houdt ongenode gasten zoals honden en vossen ook mooi tegen!

Wat spannend, je eerste voer *\o/*

En die shet, ken je die nog helemaal niet?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 18:52

Kijk wel alsjeblieft dat het onder goed vastzit- zal wel niet écht nodig zijn, maar...shetlanders he.. :roll:

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 19:35

@schirocco24

In deze regio vind je genoeg stallen vanaf 200,- simpele doe het zelf stalletjes weliswaar,maar met bak en paddock.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 19:35

Ik blijf veel respect houden. Super om het zo zien te veranderen maar bovenal ook knap dat je zo veel of eigenlijk alles zelf hebt gedaan, wat soms de eerste keer was!

Blijven trouwens die plantjes in de bak of lijkt het zo. Kan ook aan mijn scherm liggen hoor :')

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 20:32

In hoeverre is er een vorm van toezicht op stal?

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 20:37

Chasey schreef:
Wat is dat voor een huisje op de laatste foto.

Das alleen de keuken hoor :') tis een flink huis..

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 21:49

Thanks allemaal.

Ja super spannend haha nu moet ik het regelen.

Heb idd gezorgd dat het onder ook echt goed vast zit. Het staat ook helemaal strak haha.

Ik kan met veel plezier vertellen, dat wij zojuist onze nieuwe aanwinst hebben gevonden. Hij staat letterlijk bij ons om de hoek en wordt zaterdag lopend gebracht.

Mag ik jullie voorstellen aan bjordy. Een oudere ruin, super lief en aanhankelijk. Bomproof en extreem kindvriendelijk. Ook super gezond en houd van knuffelen en poetsen. Tevens beleerd onder het zadel en voor de kar en doet dit ook super braaf
Afbeelding
(De gevlekte)

vso1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 22:02

wat is er al veel gebeurd super hoe jullie dit oppakken. leuke shet ik hou van bont :)