Tapijt als ondergrond bij modder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fenny

Berichten: 1981
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Waskemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 10:45

Zidore schreef:
Oh jammer, ik heb 24m2 nodig maar zit in het zuid westelijke puntje van het land


Een beeeetje uit de richting hihi :') Hopelijk kunnen we nog iemand anders er blij mee maken en anders brengen we het naar het stort.

Tancreda4

Berichten: 24162
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 08:35

Even een schepje ipv een nieuw topic te openen. Super interessant topic en echt een uitkomst in sommige gevallen!

Ik zit er aan te denken tapijt te gebruiken voor mijn HB shet die niet op het gras mag. Ze staat nu apart van de grote die wel op het land mag. Ik wilde voor pony als elk jaar een graspaddock in het land afzetten dat ze wel bij elkaar staan. Maar dat gras durf ik niet meer. Zand storten is heen optie (niet mijn land ) maar wilde nu betegelen met rubber matte zodat ze weinig tot geen gras er geeft. Maar dit is zwaar en veel werk. Nu dacht ik aan een tapijt. Die twee leggen zodat gras wordt beperkt. Dit is te verwijderen en dat stuk kan ik dan weer opnieuw inzaaien. Het tapijt zou dus over gras heen gelegd worden en niet perse over natte modderige stukken. Wat denken jullie, zou dat wel oplossing kunnen zijn?

DubbelFun

Berichten: 88929
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 09:11

Je kunt tapijt overal overheen leggen zolang het maar redelijk vlak is.

Ik merk nu na járen dat mijn stukken aan de randen wat gaan rafelen en merk ook duidelijk verschil in kwaliteit.

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 19:08

Welk merk is het beste hiervoor DD?

DubbelFun

Berichten: 88929
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 19:54

Merk zou ik niet weten. Ik heb ooit hele goedkope bij de Kwantum gekocht, die kwaliteit was niet zo best. Toen heb ik nog een stuk gekocht dat was bij een discounter en héél goedkoop ( € 2 euro de m2), maar dat was superstevige kwaliteit en gaat nu al jaren mee. Helaas was dat maar één partij en op was ook echt op.

Tancreda4

Berichten: 24162
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 21:07

Ik ga van de week even rond rijden. Dan kan ze er bij op de wei zonder gras te hebben. Even uitproberen. Haar stukje is niet heel groot dan, 5x5 met een deel rubber matten. En dan elke dag er uiteraard wel uit en wil ze 1 of 2 nachten per week in de paddock hebben anders groeit die dicht. Die is 10x15

Duhelo

Berichten: 28613
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 10:59

ik heb net ruim 50m² grastapijt op de kop getikt. Vaalgroen met witte lijnen in, 4 stukken van 4*4. Mocht voor het ideale wat groter zijn, maar zal ideaal zijn om te testen of het op mijn grond werkt.
Er komt binnen een paar weken zand en ik heb een deel kunststofroosters, dus het idee is om in de kleine paddock een stukje in grastapijt te doen (vlak voor de ingang van de box. Zou ik er wel of geen roosters onder doen?) zodat ik daarop hooi kan voeren. De rest van het paddockje in de roosters met zand.
het afdak heeft rubbertegels eronder, daar komt ook roosters met zand, en als de tapijten goed bevallen wil ik aan de andere kant een paddock van 10*10 in tapijten maken waarop dan later een hooiruif met dak kan komen.

DubbelFun

Berichten: 88929
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 11:01

En leg je het grastapijt dan met de graskant naar boven of de onderkant boven ??

keeyzie

Berichten: 5721
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 14:32

Naskapower schreef:
[ [url=m/FKeeUS.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier een voorbeeld van sport grasmatten.
Er lopen op mijn werk zo'n 50 paarden op o.a. deze matten.

We mesten hier met een borstel machine.


Welke ondergrond zit er onder deze matten?
Het ziet er namelijk super mooi strak uit! :o

Duhelo

Berichten: 28613
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 14:47

DubbelDun schreef:
En leg je het grastapijt dan met de graskant naar boven of de onderkant boven ??

Goede vraag XD

DubbelFun

Berichten: 88929
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 14:50

Persoonlijk zou ik bang zijn dat ze met de graskant boven de kunststof grasjes gaan eten, iets waar je met de onderkant boven geen last van hebt.
Sommigen vinden de graskant ook erg glad en niet veilig om in galop een bocht te nemen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:46

DubbelDun schreef:
Persoonlijk zou ik bang zijn dat ze met de graskant boven de kunststof grasjes gaan eten, iets waar je met de onderkant boven geen last van hebt.
Sommigen vinden de graskant ook erg glad en niet veilig om in galop een bocht te nemen.


Paard proeft toch wel dat t niet te eten is? Ik denk dat beide kanten mss glad zijn. Maar een paard is echt niet gek hoor. Dat weten ze snel genoeg. Hier op de tegels is t met mest en regen op plekken ook wel eens glad. Er is wel eens een paard gevallen. Maar dat gebeurt maar 1 x. Daarna kijken ze wel uit.

En natuurlijk kun je zeggen, dat het ney die ene keer fataal kn zijn, maar ze zijn bij mij ook wel eens gewoon op de paddock of gras onderuit gegaan bij onbesuisd gedrag. Dat ga je nooit helemaal tegen, helaas. Of zo’n opblaasbubbel om je paard doen :=

DubbelFun

Berichten: 88929
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 16:07

Ik ben erg voorzichtig op mijn oudje ;)
In een bejaardentehuis nemen ze ook andere maatregelen als in een kindercreche...

Duhelo

Berichten: 28613
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 17:08

Ik heb hier allemaal kleinere stukken. Aan de ene kant komen twee paddockjes van 5 x 7 die uitkomen op een grotere van 15x15 of 15x25.
Grasmat komt de eerste meter voor de uitgang van de ene box. En aan de andere kant van mijn afdak.
Indien er een grotere grasmatpaddock komt zal die ook maar 10x10 ofzo zijn met een hooiruif op. En ik heb drie saaie merries,die nemen geen bochten in galop. Gek doen doen ze wel op de grotere paddock of op de weide. Dus voor uitglijden heb ik niet echt schrik.

Duhelo

Berichten: 28613
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 09:24

Ik zou vanavond een deel van de grasmatten willen (voorlopig) leggen (volgende week komt er een lading zand). Vraag blijft, graskant naar boven of naar beneden? :D

DubbelFun

Berichten: 88929
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 09:25

Ik zou het naar beneden doen. ik weet zeker dat die van mij er in zouden gaan graven als ze dat groen per ongeluk zien en proberen er van te eten.

Sybelle
Berichten: 817
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 09:56

Ik juist andersom. Bovenkant boven. Omdat die er voor gemaakt is om op te lopen en (beetje afhankelijk van je merk) de gaatjes voor de afwatering er zo in zitten dat het van boven beter loopt. Maar mijn paarden weten het verschil tussen echt gras en kunststof prima. :+

Ik heb nog steeds last van de trekker die er op gedraaid is. -O-
Het ligt wel strak, geen modder en het water loopt mooi af. Ik had de zandlaag eronder weer goed gevlakt en aangestampt voor ik het terug legde. Maar bij heftige reggen zie je wel een soort bobbels/bellen ontstaan waar het tapijt uitgerekt is. Niet veel maar ik zie het. Hoop dat het het nog een paar jaar volhoudt. Maar goed voorste stuk ligt nu jaar uh...5 (?) op deze stal dus mag niet zeuren.
Laatst bijgewerkt door Sybelle op 03-10-19 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Sybelle
Berichten: 817
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:07

Hier zie je het een beetje in het midden. Dit was van de winter met heel veel regen. Inmiddels heb ik het nog eens omhoog gehaald en zand bijgevuld/gevlakt/gestampt maar zo netjes als het was ligt het helaas niet meer.

Afbeelding

Duhelo

Berichten: 28613
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:25

Ik vind het er toch nog behoorlijk netjes uitzien hoor! Strak!
Bij jou ligt het met de graskant omhoog en een laagje zand eroverheen?
Ik twijfel nog van het zand, stukje dat ik vanavond of morgen mleg blijft even bloot (zaterdag en 8 dagen komt er op dat stuk zand met paddockroosters onder, het tapijt is bedoeld voor de andere kant van de verharding, maar omdat mijn paarden nog niet samen kunnen staan is het even een noodoplossing voor de modder van afgelopen regendagen (en volgende week weer regen, ze staat kogeldiep in de drek.
7 meter verder is er droge weide hoor, maar madam staat liever in de slijkt te draaien om een sprietje hooi van de andere twee te kunnen stelen (ondanks een vol hooinet in haar box en eentje op het droge stuk weide, maargoed :+ )

Sybelle
Berichten: 817
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 15:32

Nee, ik heb gewoon tapijt. Ik ken wel iemand met grastapijt en dat ligt met boven omhoog. Mijn tapijt ook. Maar er ligt wel een dikke laag aangestampt zand onder. Net zoals je bij tegels zou doen. Wij zitten hier op vette klei dus dat is super snel modder zonder iets.
Erop ligt idd een dun laagje zand. Eerst vanwege de kleur (erg rood) en nu lopen ze het er zelf op omdat de rest van de paddock zand is. Als het te veel wordt schuif ik het er een beetje af.

Stort je wel zand op de plek waar het moet komen? Tapijt op modder leggen werkt niet voor lang. Ze trappen het er snel doorheen. En het eruit halen is zwaar. Als de bodem vlak en droog is bij het leggen gaat het beter.

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 14:45

37 pagina's doorlezen gaat me iewat ver, de zoekmachine levert weinig op, maar ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die tapijt hebben neergelegt toen het al nat was?

Hier een stenen plaats, en een droge wei maar het pad er tussen is uiteraard drama.. afgelopen jaren niet zo'n probleem maar met een hoefbevangen pony die dus niet verder mag dan het pad is het nog erger dit jaar..

Het is dus al een blubberbende, zou in dit geval een tapijt ook een oplossing zijn?

Duhelo

Berichten: 28613
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:13

nee, je ondergrond moet min of meer vlak liggen. Als je het op al vertrapte blubber legt, dan krijg je allemaal putten en bulten eronder en trappen ze het enkel nog dieper erin.
Ofwel moet je kijken dat je een stuk kan afgraven tot je terug op hardere grond zit, ofwel wachten tot volgende zomer (en bij voorkeur eerst plat trekken voor het helemaal droog is zodat je een goede stevige grond hebt.

Amalarab

Berichten: 7456
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 22:17

Of zand erop, vlakken. Tapijt erop!

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 22:48

Amalarab schreef:
Of zand erop, vlakken. Tapijt erop!


Dat zand mengt dan ongetwijfeld weer met de blubber die er al ligt toch? In dat geval zijn we echt een heel stuk verder van huis

Amalarab

Berichten: 7456
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 22:54

Dat tapijt icm zand maakt dat ze er vervolgens óp blijven lopen. Ik heb het op een klein stukje en het bevalt zo goed.