Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 17:24

Hahaha heerlijk beschreven Kristel. Vooral dat "tot ze zich weer herinnert dat ze normaal moet doen" _O- .
Fijn dat je uiteindelijk wel je doel bereikt hebt. Ga je nu een andere verzorgster zoeken dan? Ik vind t wel knap dat je een verzorgster hebt. Heb het zelf, toen Foek nog in pension stond, ook wel eens overwogen. Maar alleen al bij het idee wat er allemaal kon gebeuren als ik er niet bij ben steeg mijn bloeddruk naar ongekende hoogte :+

Ahhh wat een knappie! Ze heeft ook echt een prinsessenblik. Mooie stallen trouwens!

Edit: Typfout
Laatst bijgewerkt door PPPeet op 25-11-15 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 17:24

Ze hebben karakter.. laten we het daar maar op houden... :') Ik zal vanavond even een linkje zoeken, thanks voor het meedenken!

kristelhans

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 17:27

Nee, ze verzorgt ze niet hoor, ze komt alleen af en toe rijden zodat ik met 2 paarden op pad kan, gezellig. :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 17:57

kirr ik stap uit en na het astappen gaat er een dikke wollen deken op voor een kort stukje en een winterdeken als het een langer stuk is, thuis nieuwe deken er op.

mooie fjord!

ik heb ooit een scheermachine overgenomen van een vriendin, duur zwaar ding maar scheert fijn.
De schaapjes doe ik echter nog altijd liever met een nieuwe keukenschaar.
Paard dus met scheermachine al scheer ik eigenlijk zelden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 17:59

Oh en net een zwarte kat van de weg geschept, was helemaal aan gort gereden :r
Gelijk thuis mijn eigen stel bekeken maar mijn 3 zwartjes zijn gezellig thuis dus geen van ons.
Ik heb een kat of 10 ongeveer :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:01

Bah, altijd vervelend dat soort dingen ;(

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:14

Ah getsie Spatter! Lijkt me naar.. :(

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:37

Sorry voor de verwarring.. laten we het op de hersenschudding houden :')
Was ook een beetje een wazig berichtje

Bah naar Spatter :(

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:19

Ha Lianne! Ook met de paarden aan huis hou je constant het gevoel dat het beter kan hoor! Althans ik heb dat wel. En kies dan ook bewust wat ik denk dat het beste is voor de paarden. Lezen op bokt maakt me soms wat onzeker.

Zo ook nu over het scheren, vrijdag les. En paard heeft het zo warm dat ze zelf minder ruwvoer kan gaan eten op stal. En in de les kan ze haar warmte slecht kwijt. Maar voel me momenteel erg slecht als ik erover nadenk haar eigen winterjas uit te doen. Dit omdat ik haar wel zoveel mogelijk uren buiten wil hebben! Overigens heeft ze het nooit koud hoor.

Kristel: Ohjee project V! Ik heb er ook zo 1 staan, maar in zo'n periodes vind ik maar dat ze met pré pensioen is en begin ik een paar maanden later weer overnieuw!

Scheren doe ik altijd zelf! Wat veel scheelt is lange halen maken, zo heb ik in 4 streken de hele buik eraf :+. Maar ik heb mijn veehouderij diploma en al heel veel koeien geschoren in mijn carrière.

Nu ga ik weer bijlezen, want een dag werken en ik mis 3 pagina's...

@Kirrr hier is ze geschoren meestal gelijk droog. Het is erg warm op de vrachtwagen dus meestal een dunne zweetdeken, maar thuis op stal meteen haar Amigo winter deken. Ongeschoren is ze overigens helemaal nat en krijgt ze niks op, dit om inderdaad haar warmte kwijt te kunnen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:45

Pre pensioen :D dat is karev ook elke winter haha.

De koningin ziet er piekfijn uit kristel!

Bah dooie kat brrr..hoor hem nog kraken.

Hier is het weideseizoen ten einde. Gras is op. Dus nu paddock arrest.
Heb besloten niet onbeperkt hooi te doen. Ze krijgen dagelijks 15 kg.wat eigenlijk aardig onbeperkt is. S'ochtends 7 kg. Savonds 8. Voor de rest stro. Ze doen het er maar voor.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:47

Mooie fjord Kristel, en geweldige omschrijving van haar kuren :-) .

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:42

Ik heb vandaag een keer het hooi net gewogen. Het was 12 kilo. Dat betekend dat ik 's morgens 12 kilo voer en 'savonds 18 kilo.

Ik denk als ik het zo lees dat ik rond 18/20 kilo per dag zou moeten voeren. Dus wat ik nu doe is te veel. Maar heb zelf eigenlijk het idee dat ik niet veel minder moet doen. Het klopt dan wel dat ik 2 weken met mijn baal doe.

Kristelhans jij was het geloof ik met die mooie kachel. Super. Ik vind het heerlijk om voor de kachel te zitten.

Ach wat naar van dat poesje. Wij hadden hier ook 2 katten. Eerder altijd in huis dag en nacht. We woonden op een flat. In ons andere huis alleen met naar buiten gaan in de tuin. Hier namen ze steeds meer vrijheid. Er kwam er eentje onder de auto. De andere had zo veel verdriet die lag 3 weken erna op de zelfde plek. Voor mij geen poezen meer. Vind het nog altijd jammer. We hadden ze 13 jaar.

Ik had net een bericht gezien over het wormen tellen, maar met het bij lezen kwam ik hem niet meer tegen. Ga nog even weer terug bladeren. Zag op internet wel cursussen, maar die zijn best aan de prijs.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:56

Ik ben een echt ponymeisje, ben dol op koudbloeden.

Scheren doe ik hooguit een heel smal streepje op de borst. Mijn shetje heeft deze. Mijn Haflinger kreeg dat vroeger ook toen hij er nog was. De fjord en Merens scheer ik niet. Ik rij wel lekker de winter door, maar werk ze niet in t zweet, of maar een beetje. ;)

Vandaag hadden de groten de kinderles:
Afbeelding

Ik zou mijn hooi ook eens moeten wegen.. ;)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:05

Onze kat was ook onder de auto gekomen.. altijd sneu als dat gebeurd..
Nu twee kittens (4 en 5 maanden inmiddels) die nog veel binnen zitten.. ze mogen naar buiten als ik ook buiten ben.. straks is t de bedoeling dat ze zelf in en uit kunnen lopen.. en hopen dat ze net zo goed gaan jagen als onze vorige kat..

Op t moment liggen ze er zo bij.. Samen met de hond.. Vooral de rode is echt vriendjes met de hond.. de grijze is echt mijn knuffelkont
Afbeelding

Afbeelding

Morgen komt de smid en mss dat ik daarna nog een rondje ga rijden.. anders vrijdag maar weer.. hoop dat hij zich gedraagt.. want met fris weer kan hij nogal jolig zijn haha

Mijn draver heb ik vrij gegeven deze winter.. die is door de verhuizing zo afgevallen dat t zadel eigenlijk niet lekker meer past.. verwacht dat hij nog wel tot t voorjaar nodig heeft voordat hij weer dik wordt.. hij is nogal gevoelig voor grote veranderingen

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:16

[***] daardoor kreeg ik ook steeds afwijzingen, omdat het verder dan 5KM was. Nu doe ik een wijk waarvan het startpunt 6,7 KM van mijn huis is, reistijd krijg je dan niet betaald maar zoals ik al zij, ben blij dat ik werk heb ;) heb nu een contract voor 1 jaar

Snap ik goed dat je blij bent met de bak na al dat getob Daan!

Kirr wat balen dat het nu minder goed gaat met trailerladen, hopelijk gaat het na een paar keer weer wat beter als hij er weer wat vertrouwen in krijgt

O ik vind em wel gaaf die kachel Kristelhans! zou hem geloof ik alleen liever niet in het groen hebben :+ maar lijkt me heerlijk om daar s'avonds te zitten na een tijdje buiten bikkelen in de kou :D Haha die Jos met z'n mandarijn

Terras ziet er goed uit Solleke Noah! Heet jouw paardje toevallig Noah? Mijn vorige heette Noah maar hebben we vorige jaar moeten laten inslapen op 19-jarige leeftijd ;( kwam van de week nog een wedstrijddekje tegen met zijn naam erop, aangezien je dat er natuurlijk nooit meer 'mooi' ervanaf krijgt heb jij er misschien iets aan?

Wat een schatjes Horsies <3

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:17

Lief zo, poes en hond. <3
Wij hebben nooit poezen gehad, mijn man wil er ook liever geen. Maar ik heb ze altijd leuk gevonden en ik denk dat als we eindelijk op onze boerderij gaan wonen er ook echt wel een komt, al is het maar een buitenpoes voor de muizen in de stal. :o

Maar ik heb dus wel goed nieuws. Vandaag bericht gekregen dat de bank alsnog heeft toegezegd om onze koper van haar oude hypotheekakte te halen. Dus dat betekend dat haar de weg vrij staat om hypotheek aan te vragen voor ons huis.
Dus vooralsnog gaan de ver- en aankoop door. *\o/*

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:29

Oh dat is mooi Abbyblues

amiette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:33

Spatter: Hij was niet toevallig zwart-wit... Het is een beetje ( :') ) uit te buurt, maar het kan... Zolang ik hem niet vindt is hij nog ergens..

Vanavond toch nog gereden, 2 buien over me heen gekregen. 1ste bui zijn we gaan schuilen in zijn stal, was erg knus.. Tweede bui was is aan het uitstappen en toen vond ik het wel best en ben ik gaan afzadelen...

Hij krijgt niet echt een dikke wintervacht, dus scheren vindt ik niet nodig... Hij zweet eigenlijk zomers sneller dan swinters :o?

Wat een schatjes die 2 katten met de hond... Hier zijn de honden iets te dol op de katten... -O-

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 07:28

Die kachel is echt heel mooi,ik vrees dat ik eraan geplakt zou zitten :P

Kvulden...hooi voeren is een kwestie van op het ook en wegen,niet wat in een boek staat.Veel is afhankelijk van de kwaliteit van het hooi maar ook van het individu.Sommige paarden hebben nu eenmaal meer of minder nodig dan de standaard.Hoeveel moet er gewerkt worden,leefomstandigheden enz,enz.
Als je paarden wat schraal worden geef je meer,simpel.Het wegen zorgt ervoor dat je iedere keerhetzelfde aantal kg geeft omdat inschatten nogal voor enorme schommeling kan zorgen.

Bij onbeperkt voeren of hooi overhouden is het een ander verhaal :)

Brr Karev...doorgereden kat.Ik ben ook een groot voorstander om kat in eigen tuin of erf te houden.Katten horen niet los,ze zorgen voor veel schade en overlast en ook veel verdriet als ze worden aangereden of je konijn/cavia/voliére vernietigen.

Abbyblues...duimen maar,juigen als de sleuteloverdracht is geweest ;)

Solleke...mooi terras,fijn dat ze droog kunnen met de voeten :j

Antheman...leuk zo'n regenboog.

Ik hoop dat ze vandaag wat gras kunnen snoepen op de eigen paddocks.Ben blij dat ik die "bewaard"had voor nood.Ze kunnen nu echt de winterweide niet op.Beneden aan is het gewoon te sompig en lopen alles stuk,dat is niet de bedoeling.Wel een enorme kwelling want er staat een lading gras op waar je eng van wordt -O-

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 08:48

Ik had nog nooit van een tegelkachel gehoord, heel apart, even gekeken maar daar is nog veel meer in te krijgen zag ik wel op google.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 09:04

Jullie gaan hard zeg. Vanmiddag ff bijlezen :D

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 09:08

Morning!
Het heeft hier gevroren! Had ik niet verwacht. :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 09:10

Hier ook :brr:

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 09:10

Volgens mij heeft t hier niet gevroren maar is wel goed kkkkoud. :brr:

Tinky12 schreef:
Abbyblues...duimen maar,juigen als de sleuteloverdracht is geweest ;)

Ja daar heb je ook weer een punt. Voorzichtig juichje dan. :wave:

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 09:29

AB over jou goede nieuws heen gelezen, wat een goed nieuws , we duimen door :j