Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:50

kamsel schreef:
Kleding voor mezelf tel ik niet mee hoor. Die kosten had ik zonder eigen paard ook gehad.

De kunst is om in de lijstjes die iedereen post, die dingen te selecteren die echt van belang zijn. Dan krijg je alsnog een goed beeld.

Je kunt het zo duur maken als je zelf wil. Ik kan ook zeggen dat alle kosten van mijn Range Rover bij de paarden horen omdat je een dikke 4x4 hebt om de paarden te kunnen vervoeren.
Maar die Range Rover is ook gewoon mijn auto. Ik kies ervoor om die Range te rijden, gewoon omdat ik het een fijne auto vind. Dat kan ik doen omdat ik in staat ben om die auto goeddeels zelf te onderhouden en er geen woon-werkverkeer mee hoef te doen.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:53

Jorienn schreef:
Haha. Als je het zo bekijkt wel! Maar als je een sloper hebt en 30 kilo bent afgevallen in een jaar heb je veel nieuwe dingen nodig, en ook als je geen eigen trailer hebt en daar dus al €35 voor betaald.

Ik denk: je bent een goede voor de economie _/-\o_ . Want aan mij verdienen ze niet veel :) .

Voor mei stalling: 185 euro
wormenkuur: 5.50 euro
paardentandarts: 54 euro

totaal: 244.50

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:57

ikke schreef:
kamsel schreef:
Kleding voor mezelf tel ik niet mee hoor. Die kosten had ik zonder eigen paard ook gehad.

De kunst is om in de lijstjes die iedereen post, die dingen te selecteren die echt van belang zijn. Dan krijg je alsnog een goed beeld.

Je kunt het zo duur maken als je zelf wil. Ik kan ook zeggen dat alle kosten van mijn Range Rover bij de paarden horen omdat je een dikke 4x4 hebt om de paarden te kunnen vervoeren.
Maar die Range Rover is ook gewoon mijn auto. Ik kies ervoor om die Range te rijden, gewoon omdat ik het een fijne auto vind. Dat kan ik doen omdat ik in staat ben om die auto goeddeels zelf te onderhouden en er geen woon-werkverkeer mee hoef te doen.

Wij hebben ook een wat grotere auto, maar mijn vriend rijdt veel en wil sowieso een hoge, grotere auto. Dan ga ik die kosten idd ook niet meenemen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:59

yarrah schreef:
Jorienn schreef:
Haha. Als je het zo bekijkt wel! Maar als je een sloper hebt en 30 kilo bent afgevallen in een jaar heb je veel nieuwe dingen nodig, en ook als je geen eigen trailer hebt en daar dus al €35 voor betaald.

Ik denk: je bent een goede voor de economie _/-\o_ . Want aan mij verdienen ze niet veel :) .

Voor mei stalling: 185 euro
wormenkuur: 5.50 euro
paardentandarts: 54 euro

totaal: 244.50

Dan ben ik nog altijd goedkoper }:) Maar als je jouw stallingkosten vervangt door de stallingskosten van Jorienn, dan ga je alsnog best hard; 389 euro..........

Lianne86

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:32

Soms lijkt het net of mensen willen opscheppen van "Kijk wat ik voor mijn beest over heb" :')

Je kan het echt zo gek maken als je zelf wil... Stalling is leuk, maar je paard moet er goed staan. En ik ken een stal die tegen de 300,- maar daar krijgen ze maar 1x per dag kuil/hooi (vaker kuil, dat is goedkoper) et. Terwijl je dezelfde luxe ook ergens anders hebt voor 50 euro minder, meer ruwvoer etc. Dus vraag me af of mensen door hebben dat duur niet altijd beter is ;)

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:45

Jorienn schreef:
Nou ik had dan geen Kingsland polos gekocht om in te rijden :+

Het snap je helemaal hoor.
Als je 30 kilo bent afgevallen snap ik dat je leuke kleding wil kopen voor het rijden.
En dat heb je ook dik verdient.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:11

Lianne86 schreef:
Soms lijkt het net of mensen willen opscheppen van "Kijk wat ik voor mijn beest over heb" :')

Je kan het echt zo gek maken als je zelf wil... Stalling is leuk, maar je paard moet er goed staan. En ik ken een stal die tegen de 300,- maar daar krijgen ze maar 1x per dag kuil/hooi (vaker kuil, dat is goedkoper) et. Terwijl je dezelfde luxe ook ergens anders hebt voor 50 euro minder, meer ruwvoer etc. Dus vraag me af of mensen door hebben dat duur niet altijd beter is ;)

Ja maar dan heb je ook weer het punt dat niet elk paard dezelfde stalling wil. Als ik daar naar moest kijken, had ik beide paarden op twee stallen staan. Dat is niet handig in de praktijk, been there, done that. Het blijft, linksom of rechtsom, een compromis tussen het paardenbelang en het mensenbelang, waarbij dat laatste best vaak de boventoon voert, helaas........

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:23

Ik zit dit jaar tot nu toe op ong 600 euro per maand gemiddeld.
Dit voor 8 (en de eerste 3 maanden 9) shetten die aan huis staan.
Incl nieuw enkelspan tuig, onderhoud trailer, les, wedstrijden, hooi, alles naar de tandarts, paar osteopaat bezoekjes, reparatie en vervanging van spullen en omheining.
Excl auto en brandstof.

De goedkopere maanden komen er nu aan ivm het bijna niet te hoeven kopen van hooi. Land huur komt in het laatste kwartaal dus dat word wel weer een groot bedrag in 1x. Er komt nog wel een dierenarts rekening aan van 3 á 400 euro.

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:43

Afgezien van de kosten alleen voornde stalling, kun je het zelf zo duur maken als je wilt.

Wat is het doel? Wat wil je bereiken, als je wedstrijden rijdt met je paard op intensieve trainingen gaat danben je veel eer kwijt dan iemand die alleen recreactief rijdt.

Ik zelf kan de kosten zo laag mogelijk houden omdat ik niet van wedstrijden hou, ik wil zelf geen intensieve trainingen. En dat is de reden ondanks dat ik zelf in een duur gebied woon, ik de kosten laag kon houden.

En of je nou meer kingsland rijdt of niet, het is maar wat je er zelf aan wilt uitgeven.
Ik vindt het zelf te duur en zal het dus niet voor kleding over hebben daarvan. Maar als je het geld hebt, waarom niet?

Ik heb een kamer vol eskadron spullen, gemiddeld dekje is 80 euro, veel mensen snappen niet dat ik zoveeeeeel geld aan eskadron wil uitgeven, maar de dekjes die ik heb zijn tweedehands en voor een koopje :o

En ik zelf heb besloten dat ik niet perse nieuwe spullen altijd hoef. En dat heeft mij een hoop geld bespaard. :)

Alleen kleding koop ik altijd nieuw. :')

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 21:55

ikke schreef:
Lianne86 schreef:

Ja maar dan heb je ook weer het punt dat niet elk paard dezelfde stalling wil. Als ik daar naar moest kijken, had ik beide paarden op twee stallen staan. Dat is niet handig in de praktijk, been there, done that. Het blijft, linksom of rechtsom, een compromis tussen het paardenbelang en het mensenbelang, waarbij dat laatste best vaak de boventoon voert, helaas........

Stalling zoeken is idd drama... Maar goedkoop kan duurkoop zijn en duur hoeft zeker niet per se goed te zijn... Bij stalling zoeken komt gewoon heel veel kijken... (En ook heel regio-afhankelijk) het scheelt hier bijna 150 euro per maand met waar ik eerst woonde :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 22:30

Lianne, ik neem aan dat je het niet over mij hebt? Hier in de buurt zijn dus echt geen stallingen van €50 per maand, dat kan je dus echt vergeten.. Vanaf 200 euro en daar zit dan 1 voerbeurt bij en geen bak. Heel fijn als je wil dat je paard er goed uitziet.
Naar mijn idee heb ik de perfecte stalling voor deze locatie, met hele fijne bodems, heel veel ruwvoer, wei en losgooipaddocks en hele grote ruime stallen en veel toezicht. Op de stallen van 600pm hier kun je ze max 20 min losgooien en is het voerbeleid ronduit bijzonder.

Kansel, ik bedoel als ik niet zou rijden. Verder pas ik mijn kleding van vroeger niet meer en heb ik twee jaar plat op bed gelegen dus kon ik niet rijden.

Yarrah, wat Ikke zegt :D. Vervang de stallingskosten, pak de hoefsmid met ijzers (die nodig zijn) erbij en mijn les (wat ik heel belangrijk vind) erbij en dan kom je toch al heel wat hoger uit.

Thanks Cam!!!

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 22:42

Nou de maand mei

Stalling € 220,00
Hoefsmid €100,00
Vervoerskosten €75,00
Diverse kosten €125,00

totaal € 520,00 Hoera mijn goedkoopste maand dit jaar.

Volgende maand wordt een dure maand want ik moet een nieuwe leskaart kopen.
Laatst bijgewerkt door cam op 05-06-14 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 22:45

Ik denk dat stiekem heel veel mensen voor hun eigen comfort gaan in plaats van het comfort van het paard...

Ik ben vorige week verhuisd voor het comfort van mijn paard. Tot nu toe bijzonder tevreden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 22:54

Dat zie je hier heel vaak Yvon. Stallen van 500 a 600 pm en geen weidegang of paddocks, hooguit klein losgooibakjes (en dan staan er 50 tot 200 paarden en donkere kleine stallen met slechte bodembedekking.

Maar wel drie binnenbanen 3 buitenbanen solariums en hele mooie verwarmde kantine etc. ;)

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 22:55

2013, paard werd niet bereden en stond bij vriendin 75 km verderop, stond ze sinds sept 2012 ivm blessure, bleef staan ivm zwangerschap van mij

75 per maand 900
300 aan hooi en stro ( in principe dag en nacht buiten)
15 per maand krachtvoer, liksteen etc is 180
200 DA
60 wormenkuren
Zelf bekappen
Met lease auto erheen in principe geen kosten, rij toch al Prive ermee
Niks gekocht verder, was ook niet nodig

Totaal 1640 / 136 pm

Nu sinds mei op stal voor 235 per maand, einde zomer wordt dit 335 ( ivm nu zomerweide en straks winterstalling incl trailer )
Ijzers 55 per 6-7 weken
Krachtvoer geef ik nog steeds zelf nu ong 20-25 per maand, wordt aan het werk gerelateerd
Straks weer lessen, maar einde zomer eerst nog scannen a 200 bij DA om te kijken of blessure niet terugkomt
Lessen wordt dan ong 60 per maand, mocht dat goed gaan dan ook weer wedstrijden

Wordt vervolgt dus :+

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 23:03

vonneke schreef:
Ik denk dat stiekem heel veel mensen voor hun eigen comfort gaan in plaats van het comfort van het paard...

Ik ben vorige week verhuisd voor het comfort van mijn paard. Tot nu toe bijzonder tevreden.

Precies dit! helemaal mee eens, wilde hetzelfde zeggen!

Daarom zal ik zelf ook nooit op de maneges in de buurt gaan stallen.
Ken genoeg mensen die zeuren over de service van de manege zelf en veel klachten hebben over de prijzen van de stalling, eetschema en bakregeling etc. maar als ik dan vraag 'Waarom ga je dan niet naar een andere stal?' Dan krijg ik bijna altijd als antwoord ' maar het is hier zo gezellig met de mensen '

Zelf heb ik zoiets, op elke stal kan het gezellig zijn, maar ik heb liever veel comfort voor me paard, dan voor me zelf.. vrienden maak je toch wel op stal. :j

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 14:08

Maandag ga ik naar een andere stal het gaat een stuk duurder worden van 185,- naar 225,- het is niet anders, maar het is wel een stuk veiliger. dan mijn huidige stal waar de paarden constant uitbraken en waar de staleigenaar niets mee deed. Vrijdag zijn er dingen gebeurd, ik ben er klaar mee het is de welbekende druppel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 14:18

Voor de maand mei kom ik op 403,65 euro.
Valt in mijn ogen mee, maar het klopt gewoon dat als je stalgeld hoog is, dat je al snel aan wauw-bedragen komt.
Stel dat ik in 1 maand alleen maar de hoefsmid laat komen en voor de rest echt niets anders koop voor mijn paard. Echt alleen stalgeld en hoefsmid, geen euro meer, dan ben ik al 360 euro kwijt.
Dat zijn bij mij ook de twee grootste kostenposten, ik sta op een dure stal en mijn hoefsmid behoort tot het duurdere segment, dan moet je niet veel extravagants doen om aan een "leuk" bedrag te komen.

MiesWen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 15:27

Veel gaan voor eigen belang ergens staan.
Heb 12 jaar op een luxe manege gereden (530 pm stal) maar daar draaide t om hoeveel geld je had. Prive Paarden stonden zomer en winter in stal omdat het 'sportpaarden' zijn. De manege paarden reden 3/4 uur per dag. Elk weekend wedstrijden.
Ik ben na een half jaar met m'n eigen paard er gestaan te hebben, blij dat ik weg ben gegaan.
Sta nu op een stal met alleen prive paarden voor de helft van t bedrag. Er is vrijwel t zelfde aanwezig als op de luxe manege. Alleen kan mijn paard hier gewoon met de kudde mee naar buiten en hoeft ie niet meer elke dag een uur te rijden. Hij is er heel erg van opgeknapt. Voor mij is t want minder luxe maar ach, zolang hij blij is.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:18

Ik ben heel blij met mijn huidige stalling. Enige wat ik ik mis is een vriendje voor mijn blinde erg sociale hengst.

Mijn hengst staat van zonsopgang tot zonsondergang op de paddock of wei met onbeperkt hooi. S'nachts in een ruime stal met veel contact met zijn buurvrouwen ook op stal heeft hij onbeperkt hooi (uiteraard overal water).
Mijn merrie staat overdag op de paddock of wei en s'nachts kan ze ook op het stoepje met afdak. Zei staat dag en nacht buiten met onbeperkt hooi met drie shet dametjes.
Mijn paarden ogen tevreden en het is vlakbij huis. Kan het fietsen.
Dan hebben we een longeercirkel en een buitenbak van 20x40 dus ik ben ook zeer tevreden.

En betaal geen grof geld voor mijn merrie 180 en voor mijn hengst 200 per maand.

Tis alleen jammer dat die van mij een abonement hebben op de dierenarts want daar ben ik steeds wel veel geld aan kwijt.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 20:35

Maand Juni:

150 stalgeld
25 bak huur
30 verzekering
15 voer
35 hoefsmid
20 wormenkuur

Totaal: 275

LB_ED

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 12:07

ik ga het niet eens uitrekenen voor m'n paarden, maar van mijn shettie kan ik wel een klein overzichtje maken..
2013:
stalling 55 euro p.m. totaal: 660
hooi 45 euro p.m. totaal: 540
dierenarts totaal: 1280
hoefsmid totaal: 180
wormenkuur totaal: 0 (ik doe met met de kliekjes van de andere pony) :x
dekens, halsters etc. totaal: 27.50
weiland totaal: 200 ong. (nieuwe draad erbij, palen zetten etc. omdat meneer overal onderdoor kan)
overige totaal: 50 (deken laten repareren)

totaal: 2937.50 arme mij |( hopelijk wordt hij dit jaar niet ziek, en kan die 1280 euro achterwege blijven...

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:11

Isabonny schreef:
Wat een goed idee, de kosten bijhouden van een jaar. Heb ik nog nooit gedaan, denk dat ik redelijk goed kan schatten :P , maar we zullen zien:

Paarden staan aan huis.
Dit jaar nog niet veel uitgegeven, maar het hooi en stro moet nog van het land. Dat zijn 2 grote kostenposten.

Kosten 2014:
Kunstmest € 75,00
Deze maand de DA 2 keer aan huis gehad voor de enting en wormkuren voor de rest van het jaar € 70,00.
Tandartsbehandeling € 80,00.
Hoefsmid is 2 keer geweest, maar heeft mijn paard elke keer gratis bijgevijld (omdat daar maar weinig aan hoefde te gebeuren), toen hij het ander paard kwam beslaan. Dus dat kostte mij lekker niks *\o/* .

Eergisteren hebben we hooi van het land gehaald. 160 balen a € 2,50 (valt dus nog mee, ik had verwacht dat de prijs misschien de lucht in gegaan was, maar ook de prijs vanuit de schuur is gelijk gebleven, € 3,00 per baal.) Ik heb nog een baal of 60 liggen van vorig jaar, dus ik heb voor dit jaar waarschijnlijk voldoende voor 2 e-pony's en hoef dus geen hooi meer bij te kopen.

Serena_Milco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 17:55

Zijn er mensen die de kosten van Juni weer bij hebben gehouden?
Ik ben erg nieuwsgierig, dus ga het vanaf nu ook zelf bijhouden :)

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 18:51

Ja ikke,.. Stalling 168,- maar dat is maar gedeeltelijk. Ik ben verhuist naar een andere stal en ga straks 225,- betalen. Het is een stuk dichterbij dus benzinekosten gaat een stuk naar beneden.