Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:00

tja, ik zou mijn paard ook wegdoen als deze 24/7 op stal moest blijven.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:19

Hier ook 24/7 op stal. Alleen als ik rij of hem losgooi in de paddock komt hij eruit.
Soms ook een dag niet. Tja, is niet anders. Hij staat eigenlijk liever op stal, dan dat hij moet rijden...is een beetje erg lui aangelegd.
In de paddock staan vindt hij wel leuk met een vriendje, maar doe ik de paddock open, dan loopt hij na een uurtje zelf naar stal.
Soms laat ik hem los over het erf lopen.....en na 15 minuten staat hij al weer uit zichzelf op stal, lekker aan zijn hooi te knabbelen.
Per paard denk ik dus heel verschillend. Als het regent of erg koud is, wil meneer helemaal zijn stal niet uit.

Vroeger stond hij ergens waar hij heel veel op de wei stond. Als het lekker weer was, vond hij het erg leuk, maar hij stond dus ook buiten als het regent of als er erg veel dazen waren....geen succes dus, dus daarom weer continue stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:29

chikohaa schreef:
jesito schreef:
Dit is echt weer zo'n wellis/ nietes toppic, ben het dan ook helemaal met Gini eens.
Het is zwart of het is wit hier, maar grijs is compleet kwijt.

Ik doe mijn oude dame er geen plezier meer mee om haar in een groep dag en nacht buiten te zetten.
In de natuur zou zij waarschijnlijk door zwakte uiteindelijk sterven.
Maar ik als lieve eigenaar zorg ervoor dat ze haar eigen plek heeft en zoveel mogelijk buiten komt dagelijks.
Op stal krijgt ze hooi en buiten gras, maar ze heeft niet 24/7 hooi, maar wel altijd lekker stro.
Als mijn paard altijd hooi kan eten kan ik haar de stal uit rollen, met alle gevolgen van dien.
Ze krijgt haar ruwvoer verdeeld over de dag en de momenten dat het op is staat ze te dutten.

Verder vind ik dat iedereen hier moet doen wat die goed acht voor zijn paard en dat 24/7 binnen niet goed is weten we intussen wel.
Maar nu wordt het weer zo'n toppic, dat ALLEEN 24/7 buiten geweldig en goed is.

Met dit weer, wil je ze toch voor je verdriet nog niet 24-7 buiten hebben staan. Ik haalde vanochtend wat paarden binnen die na 4 uur wei stonden te trillen als een rietje van de kou. Ze waren blij weer naar binnen te gaan.

nee ik heb geen goed woord over voor de 24-7 sekte.

Mijn paarden hebben het zooooooooooooooooooo koud nu.... NOT (wnt dat werkt bij een paard toch even anders)
Mijn paarden zijn zooooooooooooooooo zielig nu.... NOT

De paarden spelen en eten en rennen en slapen hier vrolijk door alsof er niks aan de hand is.... Lekker uit de wind hooi vreten met je maatjes met een deken op.
En al zouden ze even een paar uurtjes moeten afzien; beter dan je hele leven afzien omdat je je gruwelijk staat te vervelen wegens gebrek aan prikkels.

En jij vind jezelf niet nogal extreem mt deze reactie? Jij vind het dus beter om paarden op stal op te sluiten dan veel 24/7 buiten mens hun paard laten KIEZEN of ze in de loopstal willen of buiten willen staan? >;) Kortzichtigheid ten top.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:32

Hippotha schreef:
Soms ook een dag niet. Tja, is niet anders.

-O- :Y) :+ Het is niet anders??? het is zeker wel anders... Alleen jij doet daar niks aan blijkbaar. Een andere stal misschien?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:43

tja...die dazen, daar heb je een handige uitvinding voor, een vliegendeken :) Zonder zo'n ding zouden die van mij ook een aantal maanden niet buiten kunnen, en dat gaan we echt niet doen.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:50

Fellor schreef:
Hippotha schreef:
Soms ook een dag niet. Tja, is niet anders.

-O- :Y) :+ Het is niet anders??? het is zeker wel anders... Alleen jij doet daar niks aan blijkbaar. Een andere stal misschien?

Nee, ik doe daar niets aan. Soms na veel en lang werken heb ik daar geen tijd voor of zin in. Zielig, nee hoor.
Ik vind mezelf na zoveel uren werken en uitgeput thuiskomen veel zieliger:)
En kom op, dieren in de bio-industrie zijn pas zielig!! Zoek daar maar eens wat filmpjes van op!!!!
Koop je dan ook duurder diervriendelijk vlees als je zo'n dierenvriend bent??? Of gaat het alleen maar om het geluk van je eigen paardje???
Want dat is pas kortzichtig.......voor je eigen dier alles perfect in orde en dan lekker die kiloknallers kopen.
Ga toch weg...mijn paard heeft een goed leven, ook als ik eens een dag niet kom. En door al dat werken kan ik wel diervriendelijk vlees kopen....
Ik ben zo allergisch voor al dat obsessieve paardengedoe.......
Iemand bij ons op stal kwam drie keer per dag, omdat haar paardje zich anders verveelde!!!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:53

Even een checkvraag, dat ik het goed begrijp. Als jij een lange werkdag hebt, dan ga je niet meer naar je paard. Dus die komt dan die hele dag, minimaal 24 uur, maar waarschijnlijk veel langer, niet z'n stal uit??

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:54

Ehm ja!! En ze vind het de normaalste zaak van de wereld blijkbaar! :x

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:03

Vroeger stond mijn paard 24/7 op stal, winter en zomer, tenzij ik haar een uurtje of twee op de paddock zette. Nu is dat wel anders haha :j Ze gaat indien het weer het toelaat van 9-5 de paddock of weide op, beetje afhankelijk van mijn stalgenootjes... Wie zijn paard het eerste op de weide heeft staan heeft geluk. Natuurlijk zijn er ook wel groepen gevormd die samen op hat land kunnen, is voor de paarden ook fijner. Maar ik sta dus op één van die pensionstallen waar het heel normaal is om je paard dag in dag uit, weken na elkaar gewoon enkel te rijden en voor de rest op stal te laten staan. Gebeurd meer dan genoeg, zelfs een paard dat nooit uit de stal komt, maar echt nooit :n

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:08

chikohaa schreef:
Gypsy schreef:
Ik gebruik inderdaad even een voorbeeld om te laten zien hoe belachelijk het klinkt wat jij zegt. Je vind het zelf blijkbaar ook nogal belachelijk klinken om net te doen alsof iets voor alle vormen van stalling geld. Je snapt mijn punt gelukkig, niet leuk, dat generaliseren.

Je chargeerd nogal. Hier krijgen de paarden 3 keer daags kuil, 1 keer stro en 3 keer krachtvoer en lopen ze allemaal buiten in de winter voor ongeveer 5 uur. En daarnaast staan ze in boxen van 3,5 bij 6.

Noem jij dat maar eens slecht. Ok dat weilandje achteraf is een stuk goedkoper, en dat zal waarschijnlijk een goede reden zijn om goed te praten dat je paard dag en nacht buiten staat. Want laten we eerlijk zijn, de dag en nacht sekte, wil zo goedkoop mogelijk staan.

Ik mag toch hopen dat verder alles goed met je is, arme jij :(:)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:11

Goedkoper? Ik ben toevallig zelfs nog 20 euro duurder uit als toen mijn paard in pension stond en weinig buiten kwam in de winter.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:15

Tooske schreef:

Maar owee als paard ineens kreupel word.. dan vragen ze zich ineens af hoe dat komt 8)7

Sommige mensen za ik wel nooit snappen :Z

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:28

Cowgirl schreef:
Tooske schreef:

Maar owee als paard ineens kreupel word.. dan vragen ze zich ineens af hoe dat komt 8)7

Sommige mensen za ik wel nooit snappen :Z

Hoeft ook niet. Ik snap mezelf. Ieder zijn visie.
Als mijn paard kreupel is (wat hij sinds mijn afschaffing van het natuurlijk bekappen en natuurlijk houden niet meer is geweest!!! ), dan komt dat door een trap van een ander paard, want een andere oorzaak (behalve bovenstaande) is er nog nooit geweest.
En ik heb hem al 22 jaar!!! Door de dagelijkse schone stal, goed hoefonderhoud en natuurlijk een zeer goede smid, zijn zijn voeten in topconditie!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:43

Hippotha schreef:
Nee, ik doe daar niets aan. Soms na veel en lang werken heb ik daar geen tijd voor of zin in. Zielig, nee hoor.
En kom op, dieren in de bio-industrie zijn pas zielig!! Zoek daar maar eens wat filmpjes van op!!!!
Koop je dan ook duurder diervriendelijk vlees als je zo'n dierenvriend bent??? Of gaat het alleen maar om het geluk van je eigen paardje???
Want dat is pas kortzichtig.......voor je eigen dier alles perfect in orde en dan lekker die kiloknallers kopen.
Ga toch weg...mijn paard heeft een goed leven, ook als ik eens een dag niet kom. En door al dat werken kan ik wel diervriendelijk vlees kopen....
Iemand bij ons op stal kwam drie keer per dag, omdat haar paardje zich anders verveelde!!!

Jij hebt geen tijd en geen zin soms???? Mijn hemel, wat een ongelofelijk egoisme. Overigens voor je gaat blaten, ik eet al 25 jaar vegetarisch en ja, ik ga voor het geluk van mijn paard. Net als dat ik voor het geluk ga van mijn kind (die heb jij vast niet). En voor al mijn andere dieren heb ik inderdaad alles perfect in orde, rekening houdend met hun natuurlijke behoeften. Anders was ik niet aan ze begonnen. En dat geldt dus ook voor mijn paard. Geen tijd? Dan regel ik wat met iemand anders en anders maak ik tijd. En ja, ik snap dat een paard zich enorm verveelt, als 'ie dag in, dag uit 24/7 op stal staat. Of 23/7. Of 22/7. Is gewoon te lang, meid, het is wat het is en dan kun je keihard schreeuwen, maar er is gewoon geen enkel excuus voor. :n

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:43

@ Hippotha: Begrijp ik het goed dat je jezelf zielig vind na een dag waarin je wordt uitgedaagd, sociaal bezig bent en daarmee ook nog een fijn zakcentje verdiend en dat je jezelf dan nóg zieliger vind dan je paard die de hele dag in een box heeft staan kijken, niet wordt geprikkeld en geen contact met soortgenoten kan hebben? Sorry maar daar kan ik even echt niet bij.

Je koopt toch ook geen hond als je zoveel moet werken om het onderhoud (lees: alleen voeding en medische verzorging, geen andere behoeften) dat je soms een dag geen tijd hebt om er naar om te kijken?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:44

oja dat is ook zo 'natuurlijk' bekappen en 'natuurlijk' paard houden is dodelijk.

Ik ga een film kijken. gegroet.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:53

Ik vind het wel dapper van Hippotha dat ze hier durft toe te geven hoe ze haar paard houdt, dat moet gezegd... En helaas is het hier in de regio ook heel normaal. Ik woon ook in die regio en rijd dus 35 km om mijn paard 24/7 buitengang met schuilstal te kunnen bieden. En hier op het dorp/in de nabije regio zijn echt veel stallen. Ik denk dat kleigrond (dus supernat in de winter) en dure, gewilde grond de oorzaken zijn van weinig buitengang..

Maar Hippotha, ik vraag me wel serieus af of jij je wel een verdiept heb in het wezen paard. Dat is echt geen persoonlijke aanval, maar wel een zeer zeer kritische kanttekening bij jouw manier van paarden houden. Je ontneemt je paard zo echt essentiële behoeften. Lees anders op je gemak dit topic eens door, of http://www.paardnatuurlijk.nl (of het artikel dat hier 2 keer geplaatst is), misschien verrijkt het je. Geen zweverig gedoe, maar wetenschap (en ethiek, vind ik zelf). En dat je het al 22 jaar zo doet, vind ik geen argument.. Ik kan ook 95 worden in een wc-hokje, en omdat ik dat gewend ben lijk ik vast content, maar iedereen zal het erover eens zijn dat dat echt verre van de waarheid zou zijn.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 12-10-13 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:55

Hippotha schreef:

Daarom eet ik uberhaupt geen vlees. Ik ben allergisch voor mensen zoals jij die het niet verdienen een paard te hebben
Schandalid.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:14

Ik wil mijn mening toch even geven over de mensen die zeggen:'' mijn paard staat 24/7 of bijna 24/7 op stal en dit vind hij fijn''.

Bijna 4 jaar lang stond ik met mijn merrie op een stal waar ook dit het geval was, je paard kwam enkel uit zijn traliebox als je ging rijden of als hij even in de paddock mocht.
Zodra mijn merrie in de paddock stond, was ze snel verveeld en wilde ze terug naar stal.
Ze zag er altijd erg blij uit toen ze weer terug stond in haar stal.

Toch ben ik 2 jaar geleden verhuisd met mijn paard naar een andere stal.
De bedoeling van deze stal is eigenlijk in de zomer 24/7 buiten en in de winter overdag buiten en s'nachts op stal.
Ik dacht op dat moment, onee dat word niks met mijn merrie.
Ze vind het niks om buiten te staan en dan moet ze zoveel naar buiten?!?!

Nu 2 jaar later, wil ik niets anders meer mijn paard is een heel ander paard geworden.
De eerste week was ze wat onwennig met het zoveel buitenstaan, maar na een week vond ze het buiten al leuker dan binnen.
Ik sta nu 2 jaar op deze stal, en wil nooit meer anders, mijn merrie is veranderd in een nog liever paard en ze heeft nog nooit zo goed in haar vel gezeten.

Ik wil hier dus mee zeggen dat het maar net is wat je een paard aanwent, ik kan niet geloven dat er paarden zijn die 24/7 op stal staan leuk vinden, en dat ze enkel even een uurtje in de paddock mogen of een rondje mogen rijden.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:25

SteffiiY schreef:
Ik wil mijn mening toch even geven over de mensen die zeggen:'' mijn paard staat 24/7 of bijna 24/7 op stal en dit vind hij fijn''.

Bijna 4 jaar lang stond ik met mijn merrie op een stal waar ook dit het geval was, je paard kwam enkel uit zijn traliebox als je ging rijden of als hij even in de paddock mocht.
Zodra mijn merrie in de paddock stond, was ze snel verveeld en wilde ze terug naar stal.
Ze zag er altijd erg blij uit toen ze weer terug stond in haar stal.

Toch ben ik 2 jaar geleden verhuisd met mijn paard naar een andere stal.
De bedoeling van deze stal is eigenlijk in de zomer 24/7 buiten en in de winter overdag buiten en s'nachts op stal.
Ik dacht op dat moment, onee dat word niks met mijn merrie.
Ze vind het niks om buiten te staan en dan moet ze zoveel naar buiten?!?!

Nu 2 jaar later, wil ik niets anders meer mijn paard is een heel ander paard geworden.
De eerste week was ze wat onwennig met het zoveel buitenstaan, maar na een week vond ze het buiten al leuker dan binnen.
Ik sta nu 2 jaar op deze stal, en wil nooit meer anders, mijn merrie is veranderd in een nog liever paard en ze heeft nog nooit zo goed in haar vel gezeten.

Ik wil hier dus mee zeggen dat het maar net is wat je een paard aanwent, ik kan niet geloven dat er paarden zijn die 24/7 op stal staan leuk vinden, en dat ze enkel even een uurtje in de paddock mogen of een rondje mogen rijden.

Mijn paard heeft 4 jaar in een stal met uitloop naar een grote wei gehad. Dus hij is wel anders gewend.
Ik merkte geen verschil, nou ja......het verschil dan dat hij graag naar stal wilde. Het enige waar hij blij van wordt is eten en dat iedereen van zijn eten af blijft......en op stal heeft hij dat. Hij heeft trouwens wel een stal waar hij contact heeft met soortgenoten, de stallen zijn open aan de bovenkant.
Helemaal afgesloten zou ik niet prettig vinden. Maar goed dit is zoals het is.
En ik kan je zeggen dat er ook mensen zijn die bijna nooit naar hun paard komen....dus die paarden komen dus echt vaak een hele week niet uit hun stal!
Ik laat ook als ik meer dan een dag niet kan komen, mijn paard in de manegeles meelopen, zodat hij toch zijn beweging heeft gehad.
Dit snapt ook niet iedereen. Van mij mag iedereen erop die er goed voor is.

drama1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:26

Ik vind dat een paard elke dag een paar uurtjes naar buiten moet kunnen. Mijn vorige paardje had een super plekje, had een buitenstalletje met een paddock, zomers lekker 24 uur per dag op de wei en als het weer slechter werd in de paddock en haar buitenstalletje. Nadat wij gingen verhuizen moest ook mijn paard naar een ander plekje, daar kwam ze maar weinig in de wei ( wat trouwens eerst wel beloofd werd ) merkte aan mijn paardje dat ze er niet gelukkiger van werd. Heb haar toen aan een hele lieve meid kunnen verkopen en zij heeft haar na een aantal weken verhuisd naar een super leuke stal en waar ze weer lekker veel naar buiten kwam, resultaat een veel vrolijker paard!! Dus ja ik vind dat een paard elke dag even lekker zijn of haar hoofd leeg kan en moet maken in de wei of paddock en niet alleen maar de stal uitkomt voor een uurtje onder het zadel.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:31

Tooske schreef:
Goedkoper? Ik ben toevallig zelfs nog 20 euro duurder uit als toen mijn paard in pension stond en weinig buiten kwam in de winter.

In beide gevallen op andermans terrein,
Op stal, 270,- inclusief voeren maar 2x per week zelf mesten en elke dag (soms 2x) naar stal om hem eruit te laten dus dat kost me minimaal 3 uur per dag.
Op de wei (zomervakantie) 100,- hoef zelf niets te doen daar. Een keer of 3/4 per week, half uurtje werk behalve die dag dat ik hem lekker borstel, dan ben ik een uurtje bezig.

Hmmmm goedkoper? Ja !
Hmmmm makkelijker? Ja !

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:34

@ Nens77: In de zomervakantie kan het het wel een stukje gemakkelijker zijn, maar laat maar eens drie paarden het hele jaar door (dus ook de natte maanden) op kleigrond lopen.

Makkelijker? Nee.
Goedkoper? Nee.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:48

Hippotha schreef:

Ik eet niet alleen vlees van dieren die veel meer ruimte hebben dan jouw paard, ik eet ook nog eens niet iedere dag vlees, mag ik nu commentaar hebben?

Sorry, jouw paard wordt gehouden als een kiloknaller, denk daar maar eens goed over na. Jouw paard heeft even weinig ruimte als een varken in de bio-industrie.

Afbeelding
Afbeelding

Pardon, ik vergis me, deze varkens hebben meer ruimte.....
Maar eet smakelijk met je biologisch stukje vlees, denk er maar niet aan dat je je paard houdt op een manier die je niet wil eten.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:51

Tiepfoudt schreef:
@ Nens77: In de zomervakantie kan het het wel een stukje gemakkelijker zijn, maar laat maar eens drie paarden het hele jaar door (dus ook de natte maanden) op kleigrond lopen.

Makkelijker? Nee.
Goedkoper? Nee.

Niet een stukje makkelijker, er ging een wereld voor me open !
Hij stond wel bij iemand aan huis, een huis met zoveel grond dat je je paarden erop kunt houden is financieel voor ons niet weggelegd, dat is in deze regio onbetaalbaar.
Zou hem graag vaker buiten hebben maar hier in de regio zie je dat vooral tijdens het 'mooi weer' seizoen (lees niet teveel regen).
Dan moet ik wel verder weg gaan staan (niet meer op fietsafstand), probleem wordt daardoor groter want ik heb twee dagen waarop ik niet naar stal kan en mijn dochter het dus doet, ze is er nu met de fiets in 10 minuutjes. Als ik verder weg moet komt hij dus minimaal 2 dagen per week in de winter helemaal zijn stal niet uit want mijn dochter kan daar net zelfstandig komen
24/7 zou voor hem niet goed zijn, niet op gras iig. Hij vreet zich doodziek, dag en nacht met graasmasker vind ik niks.
Een hitactief daarentegen :D
Maar goed, daar sta ik op de wachtlijst en het kan wel wat jaartjes duren.
Omdat er zo weinig van zijn en zeer geliefd, duurt het lang eer je aan de beurt bent.
Daar is dan weer het nadeel dat ze mogelijk in de toekomst van de grond af moeten, tsja en dan kan ik weer gaan zoeken....