Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 00:51

half vijf laatste hooi zou ik niet blij mee zijn... tenzij dat zo'n enorme bult is dat ze daar tot halverwege de nacht genoeg aan hebben...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 09:22

silversomali schreef:
3x44, echt! De paddocks liggen op een rij naast elkaar

Kunnen ze daar geen andere vorm van maken? 3 m is nl haast te smal om te rollen, terwijl 44m natuurlijk ruimte zat is.
Mag je er dan niet met zn 2en in staan?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 09:23

Beloven schreef:
Stal 2! Overduidelijk.

Inderdaad

bellizdej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 14:46

joyce B schreef:
half vijf laatste hooi zou ik niet blij mee zijn... tenzij dat zo'n enorme bult is dat ze daar tot halverwege de nacht genoeg aan hebben...

Sorry foutje savonds brok moet hooi zijn!!

MariskaLoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 16:58

Hallo kunnen jullie me misschien helpen,

Ik zit te twijfelen of ik van stalling zou veranderen ik zou even de voordelen en nadelen op een rijtje zetten.

Stalling 1 (huidige stalling)

Voordelen:
- Paarden 9 uur per dag buiten.
- Lekker rustig je rijdt 's avonds bijna altijd alleen
- Ruime zadelkast

Nadelen:
- Eigenaar heeft niet veel kennis van paarden
- Paarden worden op een hele smalle pad losgelaten om naar de wei te rennen, wat ik al een aantal keren bijna heb zien misgaan (denk aan been bijna in draad door bokken)
- Geen uitrijmogelijkheden
- Geen luisterend oor naar wat jij eventueel te vertellen hebt over je paard of wat je anders wil
- Geen kwaliteitsvol grasland (paard word zo de hele dag van een kale weide naar een heel lang grasland gezet, wat ook niet gezond is)
- Overdag niet kunnen rijden, omdat het andere paard waar de mijne bij staat absoluut niet alleen kan staan en draaien met mijn paard op het gangpad om het hek te sluiten lukt ook niet omdat het gangpad zo smal is.

Stalling 2 (waar ik misschien naar toe wil)

Voordelen:
- 2 ruime binnen en buitenbakken
- Poetsplaatsen met warm en koud water/ solarium
- Elke week wedstrijd op locatie dus niet meer zo vaak de deur uit
- Geweldige uitrijmogelijkheden
- Veel verstand van paarden
- Paard word aan de hand buiten en binnen gezet

Nadelen:
- Kleine zadelkast ( ik heb veel spullen :+ )
- Paard komt 4 uur per dag buiten (wat ik nog niet echt als heel erg nadeel zie)
- Drukke stalling, maar ik heb ook de mogelijkheid overdag te rijden wanneer het rustiger is.

Waar zouden jullie voor kiezen? Ik weet dat ik de beslissing uiteindelijk zelf moet maken, maar ik was benieuwd waar jullie voor zouden gaan. Misschien dat het me een beetje helpt bij mijn keuze.

Optie stalling nummer 3 is er niet, de rest van de stalling hier in de buurt voldoen al helemaal niet aan mijn lijstje. Over een paar jaartjes hoop ik ze thuis te hebben :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 17:43

Als er geen optie is voor stalling 3, dan zou ik bij stalling 1 blijven vanwege de weidegang.
Voordeel aan iemand die geen verstand van paarden heeft, is dat je diegene jou visie kunt laten inzien.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 18:09

Ik ben zeker voorstander van veel buiten, maar veiligheid is toch ook echt belangrijk. En dat je je niet elke dag ergert aan amateuristisch gepruts en niet kunnen rijden wanneer je zelf wil.
Dus ik zou me kunnen voorstellen dat je serieus over stal 2 nadenkt.
Zijn die vier uur buiten van stal 2 wel op gras? Genoeg ruimte? Samen met een maatje?

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 08:27

Ik zou voor stal 2 gaan. Ik vind de veiligheid ook absoluut belangrijk en ik zou het heel irritant vinden dat als je in de avond niet kan, je dan helemaal niet kan rijden in verband met het maatje.
Ik zou voor stal 2 gaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:13

Ik zou voor stal 2 kiezen.
Ik wil nooit mijn paard bij iemand zonder verstand van paarden hebben staan. Ik wil mijn paard met een gerust hart kunnen achterlaten bij mensen die weten waar ze mee bezig zijn.

bellizdej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:15

kellyxx schreef:
Ik zou ook graag advies willen over 2 stallen:

Stal 1
Grote pensionstal (40 paarden)
Binnenbak
Buitenbak (meestal niet geschikt om fatsoenlijk in te rijden)
Komt buiten in paddock
Altijd druk in de bak met rijden
Krijgt sochtends beetje hooi in paddock en daarna als ze binnenkomt nog. Savonds geef ik haar zelf nog hooi bij. 2x per dag brok, maar voordat ze hooi krijgen dus maak ik altijd bakjes met gras en brok.
geen fijne uitrijmogelijkheden.
Buitenstal
260

Stal 2
Stal aan huis bij iemand (2 andere paarden)
Buitenbak die bijna altijd te rijden is.
Weidegang + paddock
Krijgen sochtends hooi en brok, rond half 5 hooi en brok en savonds rond 9 uur nog een keer hooi.
De bossen liggen om de hoek
Binnenstal / kunnen wel met hun hoofd naar buiten en is een lichte stal
Veel verzorging van het paard ( supplementen geven & dekens wisselen evt)
200

Alvast bedankt!!

ik heb een lijstje gemaakt met min en plus punten en stal 2 heeft meer pluspunten.
De enige twijfel die ik heb is het niet hebben van een binnenbak.
Wat is jullie ervaring hiermee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:18

Als je een goed te rijden buitenbak heb mis je die binnenbak echt niet hoor.

Of je moet zo verwend zijn dat je geen binnenbak kan missen..

bellizdej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:34

Beloven schreef:
Als je een goed te rijden buitenbak heb mis je die binnenbak echt niet hoor.

Of je moet zo verwend zijn dat je geen binnenbak kan missen..

Ik ben in die mate 'verwend' dat ik nog nooit geen binnenbak heb gehad, dus ik weet niet wat ik moet verwachten. Er ligt inderdaag een goede bodem in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:56

Tsjha, even een extra dikke jas meenemen voor de zekerheid als het koud is. Paard kan sneller schrikken, ligt eraan wat voor paard je hebt (dit was bij mij op stal altijd de reden om binnen te gaan rijden). Ik heb zelf de binnenbak hooguit 20x gebruikt totaal omdat ik altijd buiten reed :+

Kan je verder niet het advies geven van een echte binnebakker die naar alleen een buitenbak gaat.

bellizdej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:03

@beloven, ik heb een haflinger die redelijk cool is zeker als die de bak eenmaal kent!

Toch bedankt!!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:17

Een binnenbak als puur onnodige luxe beschouwen vind ik niet helemaal kloppen.
Met kou kun je prima buiten rijden, tenzij natuurlijk de bakbodem bevriest.
Maar vergeet niet hoeveel het in dit land kan regenen. Eindeloze grijze dagen, liefst gecombineerd met wind. Je kunt dan de volgende situatie krijgen: je komt zeiknat aangefietst, regenpak heeft het niet overal gehouden. Dan haal je je paard van de wei of uit de paddock. Die is onder zijn deken nog droog maar heeft het ook wel gehad met het hondeweer. Maar dan ga je dus rijden in de regen. Paard zet zijn kont in de wind en is niet tot ontspanning te bewegen. Nadien is niet alleen je harnachement zeiknat maar ook je paard. Die moet dus eerst een tijdje drogen onder een fleece voordat je zn klamme buitendeken weer om kan doen. Daarna moet je nog weer in de regen naar huis fietsen. Leuk zo'n hobby :(:)

Kom je met de auto? Staat je paard hele dagen op de wei en rij je geen wedstrijden waardoor je bij slecht weer ook gerust een keer het rijden kan overslaan, dan wordt een binnenbak minder belangrijk.

bellizdej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 14:49

@ Nikass Ik kom met de auto. Paard komt in de middag naar binnen en ik rijd meestal savonds. Ik rijd geen wedstrijden maar omdat mijn pony een beginnende vorm van kissing spines heeft moet ik wel regelmatig rijden! Een paar dagen vrij kan natuurlijk geen kwaad.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:34

Ik heb nu een jaar zonder binnenbak gedaan, ging prima maar we hadden echt mazzel qua weer.

Nu wil ik voorlopig niet meer zonder, misschien verwend maar aan de andere kant heb ik een paard wat niet goed tegen dagen achter elkaar niet rijden. Als hij nou relaxt daaronder was had het me niet uitgemaakt. Ik vind kou ook niet erg maar met regen rijden hoef ik niet aan te komen. En als ik het zelf al niet lekker vind ga ik het mijn paard toch ook niet aan doen?

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:08

Ik kreeg van alle kanten commentaar toen ik met mijn paard naar een stal verhuizde zonder binnenbak.
"Dat houd je niet vol." "Zal ik de stal voor je resveren." "Die rijdt de hele winter niet meer."
Ik heb niet 1x niet kunnen rijden door het weer. Was niet te koud.
Nu een binnenbak en een 'slechte' buitenbak zonder verlichting en wil soms wel naar buiten :o

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 14:20

Ik sta nu op deze stal;
- grote pensionstal
- binnen en buitenbak
- in de winter overdag op paddock in groep. Vaak wel te lang zonder eten bv 7 uur. Dit los ik op door zelf tussendoor mijn paard binnen te halen en te laten eten. Dit lukt niet alle dagen.
- zomers overdag op het land en in de nacht op stal
- laatste voerbeurt kuil rond 18.00. Dit is niet genoeg voor de nacht. Paarden staan wel op stro
- zelf mesten
- kosten 350,- per maand

Ik kan naar:
- Volledig zelf doen
- in de winter 24/7 in een paddock met schuilstal met 3 andere paarden
- paddock is nu wel erg nat en modderig, zitten wel wat droge stukken tussen maar paard is zeer mokgevoelig
- onbeperkt hooi
-zomers 24/7 op het land met schuilstal
- buitenbak is redelijk tot goed te rijden
- kosten 150,- per maand

Ik twijfel het meest over dat 24/7 buiten in een natte paddock ivm de mok.
Ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 14:35

Hmm twijfel.
7 uur zonder eten werkt echt maagzweren in de hand.. Dat moet je ook echt niet onderschatten hoor.
Alles zegt bij mij stal 2 op de mol/ natte plek na. Is het een stal die open staat voor oplossingen wat dat betreft? Bijvoorbeeld een stuk betegelen rond de schuilstal/ etensplekken zodat het minder modderig wordt?

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:17

Je mag het op stal 2 helemaal zelf regelen dus ik zou wat kunnen betegelen. De schuilstal is wel droog. Ik ging eergister kijken en waar stonden alle paarden: tot hun kogels in de modder. Ik ben dus ook bang dat die van mij dat doet. Wat nou droog staan baas, laat mij maar in de modder staan.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:34

Zoveel modder is ook niet goed. Mag je op je huidige stal niet zelf hooinetten oid in de paddock hangen? Met een grote slowfeederbak oid kun je meerdere dagen doen.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:56

Nee er mag op de huidige stal niet gevoerd worden in de paddock

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:00

Ik zou hem daar sowieso niet laten staan als ik heel eerlijk ben. 7 uur in de paddock zonder ruwvoer.. Belachelijk dat je paard voor 350 euro niet eens fatsoenlijk geboerd wordt. Krijg je echt maagzweren van. Zijn er geen andere stallen in de buurt?
En als je op die andere stal nu een betegeld stuk maakt waar jouw paard kan staan met extreme regen zodat ie alsnog droog staat? Desnoods met een shetje? Je houdt dan toch 200 euro per maand over.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:11

Ik zou geen van beide stallen kiezen. Zijn er niet nog meer stallen in de buurt waar je eens kan kijken?