Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:31

Tenzij mijn 2 mini's :')

Had dat ook al bedacht dat het daar te klein voor was + rechthoekvorm, niet ideaal vind ik persoonlijk. 3 galoppassen en je zit aan de overkant bij wijze van spreken op het lange stuk. Daarom laat ik mijn 2 grotere kerels (1m63 en 1m40) naast rondlopen op de paddock ook dagelijks even los in de buitenbak, daar kunnen ze dan even lekker rennen en klieren.

Het is ook een leuke meid hoor :) Haar ene paard klikt ook erg goed met mijn hengst trouwens :) kan dat we gaan testen of ze weer wat samen naar buiten kunnen. alleen durf ik dat niet op die kleine paddock (risico voor blessures + beperkte ruimte om te dollen) en haar paddock grenst aan een merrieweide. No thx :D

Vind het alleen sneu dat het dus kan dat ze nog meer moeten inboeten op tijd om buiten te lopen. In de buitenbak laat ik hem niet zonder toezicht, de draden aan de toegang zijn best laag en heb geen zin dat meneer leert dat hij er met een hups overheen kan om naar de merries toe te gaan.

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:48

Depende schreef:
Kodaloverr: Het is maar net waar je genoegen mee neemt. Heel misschien zou het voor het paard prima zijn om 1 uurtje buiten te komen want dat is immers beter dan niets. Voor mij is dat niet genoeg dus ik zou daar geen paard neer zetten :)

En ja misschien valt alles wel goed te praten met beter een uurtje dan niets, maar als ik alleen kon kiezen tussen niets of een uurtje wei zou ik toch voor de wei gaan.
Maar voor mij/mijn paard is dat ook niet genoeg daarom ga ik ook verhuizen met mijn paard naar een stal waar ze overdags buiten staan.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:57

mijn paard gaat de paddock in s`ochtends maar met deze wind en regen heeft hij het niet naar zijn zin :n en geen van allen ze staan te dringen bij de ingang en willen maar al te graag weer naar binnen :j

vanmorgen ook weer, ze zijn dan ook na het mesten weer naar binnen gegaan, gelukkig was het vanmiddag wel droog en hebben ze weer 3 uurtjes buiten gestaan.

mijn paard doe je echt geen plezier om met wind en regen buiten te zetten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:01

Hinke schreef:
Idd, hooinet zal dat probleem verhelpen. Bij hooinet.nl verkopen ze ook grote hooinetten geschikt voor paddocks :)

Mijn paard is de laatste dagen enorm stijf en niet vooruit te branden met rijden en longeren. We denken dat dat of komt door de kou (heb daarom toch maar vast een 300 gr deken besteld) maar misschien ook door het veel op stal staan -O-

(Licht) Spierbevangen misschien?

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:30

Mijn pony komt vanaf 1 dec. in een uitloopstal te staan, dus 24/7 buiten met andere paardjes. Ook nog eens waanzinnige uitrijmogelijkheden en we krijgen (ooit) een overkapping over de 2e buitenbak, dus altijd droog/ sneeuwvrij rijden _/-\o_

Louise74

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:34

Mijn paardje gaat iedere dag minstens 4 uur de paddock in, in de wintermaanden. Met weer en wind en ze vind het heerlijk.

BruineWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:27

Wij zetten ze de hele dag buiten, maar in de avond zetten we ze wel op stal! :D

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:25

Mijn fjorden staan 24/7 buiten. We hebben zelf een hele natte wei, maar ik huur een stukje wei erbij dat eigenlijk de hele winter mooi droog is. Er staan wel eens plassen, maar er zijn altijd droge plekken om te staan of te liggen.
We hebben ook wel boxen, daar staan ze in als het echt guur weer is, dus kou met regen en wind, als er veel sneeuw gaat vallen ofzo. Of als er een veulen op komst is.
Meestal kan ik het wel aan ze merken als ze in de stal willen, gaan ze bij het hek staan, maar dat is niet zo heel vaak..

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:12

24/7 buiten,zonder dekens wel met grote inloopstal die zeker tocht en regenvrij is.Goede laag stro op de grond en hooi in de ruif.
Ze staan er zelden in, zelfs als t giet van de regen staan ze nog buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 10:54

Woensdag was het erg mooi weer en hebben ze allemaal hun beweging gehad buiten. 3 op de paddock en eentje ben ik een mooie herfstwandeling mee gaan doen. Rit zelf duurde ongeveer 2u en dan nog even transport dus denk 3,5u in totaal maar bon, alles is beter dan in een box staan.
Gisteren was het rampweer dus zijn ze binnen gebleven. Alleen met uitmesten even uurtje in de buitenbak, met deken. Man man man wat konden die 2 chagrijnig kijken zeg, kont tegen de wind in en oren plat naar achter het rotweer trotseren. Heb ik ze dus geen plezier mee gedaan.

Vandaag is het droger maar ze blijven ook binnen. Er staat een flinke wind en wil de paddock even de kans geven om ook wat op te drogen. er komt dit weekend weer erg veel regen aan en als ze alles omwoelen kan het niet zo goed weg. Dus om overstroming te vermijden...

Wel goed nieuws gehad! Stalbaas heeft de buurman aangesproken die een redelijk stuk land heeft grenzen aan het domein. Hij gebruikt het erg weinig en wil naar volgend jaar toe het eventueel wel verhuren. Ik blij, dat is dan ook weer meer opties voor mijn kerels *\o/*
Ga het overwegen om te vragen of ik volgend jaar niet 1 klein stukje grasland vast kan huren in de periode dat ze er staan. Is dan wel duurder per maand maar dan heb ik wel meer ruimte... en minder blub :)

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 11:21

Hier normaal van 7 tot 4buiten doordeweeks, in het weekend rond 10 tot 4.
Dus min 6uur.
Zelfs gisteren stond het hier veel te regenen en veel wind, dus ze wouden al op tijd naar buiten.
Maar toen gingen ze 2uur naar binnen, dus nog 7uur.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 11:23

Hier lopen ze van 12 tot 17 op de wei. Weer of geen weer.
Straks iets vroeger naar binnen als te donker wordt.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:07

Varekaj schreef:
Woensdag was het erg mooi weer en hebben ze allemaal hun beweging gehad buiten. 3 op de paddock en eentje ben ik een mooie herfstwandeling mee gaan doen. Rit zelf duurde ongeveer 2u en dan nog even transport dus denk 3,5u in totaal maar bon, alles is beter dan in een box staan.
Gisteren was het rampweer dus zijn ze binnen gebleven. Alleen met uitmesten even uurtje in de buitenbak, met deken. Man man man wat konden die 2 chagrijnig kijken zeg, kont tegen de wind in en oren plat naar achter het rotweer trotseren. Heb ik ze dus geen plezier mee gedaan.

Vandaag is het droger maar ze blijven ook binnen. Er staat een flinke wind en wil de paddock even de kans geven om ook wat op te drogen. er komt dit weekend weer erg veel regen aan en als ze alles omwoelen kan het niet zo goed weg. Dus om overstroming te vermijden...

Wel goed nieuws gehad! Stalbaas heeft de buurman aangesproken die een redelijk stuk land heeft grenzen aan het domein. Hij gebruikt het erg weinig en wil naar volgend jaar toe het eventueel wel verhuren. Ik blij, dat is dan ook weer meer opties voor mijn kerels *\o/*
Ga het overwegen om te vragen of ik volgend jaar niet 1 klein stukje grasland vast kan huren in de periode dat ze er staan. Is dan wel duurder per maand maar dan heb ik wel meer ruimte... en minder blub :)

Even een vraag tussendoor.
Zag staan dat je ook een hengst had en dat dat problemen opleverde kwa buitenzetten ivm grenzen aan merrie weides rtc etc .
Is hij dan nog om een noodzakelijke reden hengst of niet.
Ik heb zelf ook 2 jengsten staan,eerst 3 maar heb er eentje pas gecastereerd.
Maar ze staan hier lekker buiten dus geen probleem.
Zelfs naast de merrie ook want afrastering is aangepast voor ze.
En anders kan hoj niet met een andere ruin samen lopen??

Sorry voor evt spelfouten maar ik en typen op de mobiel gaat niet goed amen.

Mendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:11

bij ons staan de paarden en pony's overdag buiten.
's nachts staan de pony op stal, maar hebben de paarden de mogelijkheid om vanuit hun stal de buitenbak in te lopen, deze hebben wij dan met draden afgesloten zodat ze allebei hun eigen helft hebben.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:13

Bij ons op stal gaan ze voor 9 uur naar buiten en rond 5 uur weer naar binnen. Weer of geen weer. Ook met sneeuw enz. komen ze gewoon buiten. Wel iets korter dan normaal.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:16

Hier gaan ze rond 9 uur naar buiten tot 5 uur.
Het is ook een aanwensel hoor, haal de paarden een paar keer naar binnen omdat het regent/slecht weer is en geef ze hooi en de link is al snel bij ze gelegd!
Ze staan hier met regen ook buiten, dikke deken op, blijven ze heerlijk warm en droog onder, ze hebben nog meer dan genoeg gras dus ze vermaken zich prima hier!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:20

Momenteel gaat die van mij van 08.00 tot 17.00 op de wei, 's avonds en 's nachts op stal.

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:26

Ik heb mijn paard ook in de randstad staan, maar heb godzijdank wel de luxe dat hij er heerlijk elke dag gewoon uit komt. Hij staat altijd voor 9 uur op het land en gaat naar binnen als het donker word. Heel veel gras staat er niet meer, maar hij krijgt voldoende hooi buiten en vermaakt zich prima. Het land waar hij op staat loopt lichtjes af richting het fietspad, hierdoor is het land wel vochtig maar bijna nooit helemaal zijknat. Mocht het nou écht zo zijn dat het 3 dagen lang geregend heeft en het land wél erg nat is, dan gaan ze een halve dag naar buiten in de bak, die altijd droog is.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:10

Bij normale omstandigheden gaan de paarden bij ons ook elke dag naar buiten. Bij mooi weer nog een paar uurtjes in de wei, bij slechter weer in de paddock in groepjes van 2 of 3.
Helaas is het de afgelopen dagen nog niet gestopt met regenen en zijn we voorlopig aangewezen op zelf stappen of eventjes los in de paddock, maar geen uren aan een stuk. Ik hoop dat het snel weer wat droger wordt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 15:23

@Kyrkelover: Hij is nog hengst omdat het voorlopig echt nog geen problemen oplevert. Hij kan wel naast merries ook al weet hij dat hij hengst is maar er zit domweg niet altijd stroom op de draden en dan neem ik dat risico liever niet. Alles is omheind met 1m70 hoog groene draad met daarbij stroomdraad, alleen de ingang aan de buitenbak is veel lager, maar 1m en bestaat uit alleen 3 stroomdraden. Kan hij mits een simpele hups makkelijk over en dan zit hij zo aan de stallen of zelfs toegangsweg voor de merriepaddocks. Als er stroom opzit blijft hij ver uit de buurt maar ik neem liever geen risico :)
De paddock die ik gebruik is wel overal hoog genoeg en er zijn er nog, maar die gebruiken de stalbazen voor hun eigen paarden.

Verder is hij echt top qua karakter en erg nuchter in de omgang. Heb er altijd mijn aandacht bij, dat wel en dat moet ook.

En goh, hij heeft toch wel mooie afstamming en lijkt de goeie kop erop te hebben om de sport in te gaan. Zolang hij zich zo blijft gedragen mag hij alles houden en ga ik hem zo uitbrengen (of laten uitbrengen). Is er interesse dan ga ik bekijken om hem voor te brengen voor een keuring door ervaren mensen. Is er geen interesse, matige prestaties of vermoeden van problemen door zijn hengst zijn dat gevaar kan opleveren, dan gaat de boel er gelijk af. Het is dus niet voor de mooi of omdat het leuk is, maar echt met oog op de sport en eventuele andere mogelijkheden.

En als laatste: zelfs de DA raadt castratie af voorlopig omdat hij nu al redelijk "sloom" en erg meewerkend is. Hij geeft ook aan ervan te profiteren zolang het kan omdat castratie kan zorgen dat zijn coolheid in het hoofd teveel gaat overwegen en het eigenlijk een lamme zak wordt... Hij is ook erg onderdanig naar andere paarden toe, ook naar merries. Sowieso heb ik begeleiding genoeg van ervaren mensen en kan ik 'm ook prima hengst houden met genoeg loopruimte en vriendjes :)

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 15:49

minimaal 1 a 2 uur, en daarnaast nog onder het zadel.. als de wei droog genoeg is staat ze 3 a 4 uur in de wei.. Als de paddock vaker vrij is staat ze vaker in de paddock.. Liefst zo lang mogelijk

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 17:37

Vandaag niet langer dan een uur jammergenoeg.. -O-
Er is hier zoveel regen gevallen, het is 1 zwembad. De bak lag ook vol plassen
Maar het was voor een uurtje wel te doen. Baal er echt van.

Heb ter compensatie maar de Hartog bak in haar stal gezet, heeft ze iig onbeperkt
Ruwvoer vandaag en morgen.

Visagesuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:35

Mijn paarden gingen in het weideseizoen van 8 uur smorgens tot 7 uur savonds naar buiten, nu het weideseizoen is afgelopen staan ze op stal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:06

Ik heb de paddock maar max. 4u/dag meer voor mezelf. Er is nog een pensionklant bijgekomen met ook een hengst, dus die krijgt dezelfde paddock ter beschikking. Ze dachten hem eerst ook zo'n grote graspaddock te geven tot ik opmerkte dat 2 pensionpaarden niet naast elkaar kunnen (eentje vliegt door elke draad om de ander te molsteren, stroom of niet) en dat de merriehouders dan ook niet even blij zouden zijn dat er een hengst naast hun dames buiten stond. Er is stroomdraad maarja, een hengst die al gedekt heeft weet natuurlijk hoe het werkt en ik begrijp die meiden ook goed als ze dat risico liever niet willen nemen...

Gelukkig lijkt de eigenaar een leuke kerel die open staat voor flexibiliteit op dat vlak, dus als ik 'm eens zie kunnen we vast wel wat afspreken :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:44

Hier zijn de weides nog redelijk goed, enkel de plekken vanvoor aan de poorten zijn modderig omdat ze daar vaak lopen.
Ze gaan hier om 11-12u naar binnen en rond 7 terug naar buiten. Dus ze staan hooguit 8u binnen, normaal wel 24u.