Paard op stal wel zo zielig??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: Paard op stal wel zo zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:02

Dat zou maar zo eens van mijn ex-baas kunnen zijn.

Maar met 2.5 komen ze allemaal terug. Degenen die nog niet voldoen en te jeugdig zijn gaan nog een jaar terug en de rest gaat in training. De paarden die in training gaan gaan vanaf dat moment 2x per dag in de molen, 1x per dag in training en in de wei/paddock tijd afhankelijk van de overige paarden en het weer (weides). :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:16

Lusitana schreef:
Dat heb ik ook op verschillende manieren gezegd, alleen valt bij mij goed verzorgen niet automatisch onder 24/7 buitenhouden.

Ik zeg ook niet dat dat bij mij automatisch 24/7 buiten is.

Achteraf gezien, zie ik dat je het zo kunt lezen, maar ik bedoel dus afgekeurde paarden die voor recreatiepaard nog door moeten ploeteren.
Een paard wordt niet voor niets afgekeurd. Vroeger werd een paard dat door de verzekering werd afgekeurd ook gewoon verplicht geutaniseerd/naar de slacht gebracht. Op een gegeven moment is men begonnen met terugkopen. Dit heeft een hele handel teweeg gebracht die gewoon niet zou mogen bestaan. Een ding is als je je afgekeurde sportpaard gewoon bij je houdt (hoewel ik toch de grens trek bij lijden), een ander als het de handel in gaat als recreatie paard! Ik bedoel niet gezonde paarden die recreatief gebruikt worden. Sorry voor dit misverstand.
Afgekeurd voor de sport is niet per definitie dat het paard pijn heeft of iets dergelijks. Ik ben het met je eens dat sommige paarden niet meer de handel in mogen, puur uit oogpunt van dierenwelzijn. Er zijn genoeg eigenaren die wat dat betreft hun verantwoording niet nemen. Een van mijn paarden wordt ingeslapen als ik haar morgen niet mee kan betalen.

Nogmaals het zou het paardenbestand goed verminderen en een hoop leed laten verdwijnen. Een paard dat is afgekeurd heeft een ongemak, heeft pijn. Het gaat niet over niet met pensioen laten gaan van paarden, maar over met pensioen laten gaan van LIJDENDE paarden. Ik kan me niet voorstellen dat een mens met hart voor paarden daar voor is en zelf wil je dat ook niet, begrijp ik.
Het over een kam scheren is dus meer een gevolg van hoe je dingen leest dan wat ik werkelijk bedoel, en wellicht is het een een gevolg van slecht neerzetten wat ik bedoel.
Over die arrogantie, dat hoor ik wel vaker. Ik hoop dat ik kan duidelijk maken dat ik hier niet zit om een mening door te drukken of mensen een lesje te leren, maar om gewoon info te geven waar mensen op kunnen reageren, op welke manier dan ook. Maar ik besef dat zelfs het neerzetten van die zin, bij bepaalde mensen als vanzelf als arrogantie overkomt. Of wellicht komt het omdat ik even de ervaring erbij haalde, maar dat is alleen om duidelijk te maken dat ik mijn standpunten niet in een dag gevormd heb, niet uit 1 boekje heb of van 1 leermeester.
Ervaring op bokt zegt me nooit zoveel om eerlijk te zijn, dus daar lees ik eerder over heen, dan dat ik daar over struikel. Er zijn veel paarden en je komt ze ook op bokt tegen die peesproblemen hebben of andere dingen onder de leden en die dan als gezelsschapspaard worden aangeboden. Ik vind dat niet kunnen, hou ze zelf of laat ze gaan. Als je dat bedoeld ben ik het met je eens. Leven mag ook geen lijden worden, ben ik ook met je eens.We hebben hier ook een afgekeurd paard, moet je niet zwaar mee dressuren, dan gaat ie stuk, maar kan je geweldige buitenritten mee maken, beestje heeft nergens last van, hij heeft alleen aanpassing van de ruiter nodig.

Ik wil graag nog even wat noemen waar misschien niet genoeg bij wordt stilgestaan, maar een paard kan meer last hebben van desinteresse van de mens, dan van de huisvesting op zich. Paarden kunnen kwijnen, omdat ze aan mensen hechten. Er zijn mensen die beweren dat dit hechten slecht is of onnatuurlijk, maar in een wereld waarin paarden opgroeien tussen mensen en samenwerken met mensen is het niet meer dan logisch, lijkt mij.
Er zijn verhalen bekend van paarden die niet presteren als een bepaalde groom niet mee gaat...
In dit verband kan ik ook zeggen dat in de tijd dat ik groom was van de stalpaarden hier, die paarden allemaal rustiger en meewerkender waren als voorheen en daarna, tot er een nieuwe groom kwam. De paarden hebben dus aanwijsbaar baat bij dat stuk aandacht voor de rest van de dag, het heeft invloed op hun totale gedrag. Dit soort ervaringen zijn me meer waard dan meningen.

Tuurlijk hebben mensen invloed op het paard, maar wederom heeft dat imo niet zoveel met huisvesting te maken. Het voorbeeld over de groom ook niet. Mijn paarden stonden vroeger op een andere stal. Bij mensen die mijn paarden als 'ínkomen' zagen en ook niet bijster vriendelijk tegen ze waren. Ik had enorm drukke en gespannen paarden, zowel in de wei als op stal. Ik ben naar een andere stal verhuisd en daar gaat alles in rust en kalmte, mijn ene paard heeft een ommezwaai van 180 graden gemaakt, zo relaxed. Dus wat dat betreft hebben mensen wel met huisvesting te maken. Maar mijn paarden zijn onderling altijd nog meer onder de paarden dan onder de mens. Met wie ze het meeste tijd doorbrengen, daar kun je als baas heel wat aan doen.

In dat verband wil ik een klein voorbeeldje noemen wat instelling betreft die paarden erg kan beinvloeden.
Paard is bang voor een situatie.
Ruiter 1 laat het paard kijken, en stelt het gerust. Paard merkt dat er verder niks angstigs met hem gebeurt en besluit er langs te gaan en wordt beloond. Dit is een positieve bevestiging. Paard zal voortaan angstige dingen met meer vertrouwen benaderen.
Ruiter 2 slaat het paard. Paard verbind het slaan met het enge, is uiteindelijk banger van de ruiter dan van het enge en gaat erlangs en krijgt al of niet beloning, maar dit maakt niet uit op de voor hem bevestiging dat het enge HEM pijn voortbrengt. De volgende keer gaat hij een enge situatie met dubbele angst tegemoed. Het is bang voor de situatie en voor wat de ruiter gaat doen. Dat is negatieve bevestiging. Het zijn dat soort situaties waar probleemgedrag vooral uit voorkomt. Het niet vertrouwen van de mensen die met hem omgaan. Niet het feit dat het paard op stal slaapt of in een wei.
Overigens is het voor de ruiter niet eens altijd duidelijk dat hij negatieve bevestging geeft als dingen uiteindelijk succesvol (lijken te)verlopen en een raadsel waarom het paard een volgende keer zo opspeelt en paard gaat door voor "dwars" . (Een en ander is natuurlijk voor allerlei situaties toepasbaar).

Persoonlijk reageer ik als ruiter een, behalve dat ik mijn paard niet gerust stel. Dan bevestig ik dat daar iets engs is. Ik doe niets, ik ga gewoon staan, laat hem maar ontdekken. Ook met een angstig paard, stel ik niet gerust, bevestig je gedrag alleen maar.
Ik wil ook nog even wat kwijt over aangeleerd gedrag. Dit wordt vaak genoemd als het om binnenhalen van paarden gaat.
Dezelfde Catita, toevallig, heeft een winter zonder andere schuilmogelijkheid dan andere paarden en bomen doorgebracht en dit leverde haar rainscald regenschurft/ rainrot op. Sindsdien kwam ze zelf binnen bij regen toen ze die mogelijkheid had. Aangeleerd gedrag, of simpelweg de ervaring dat een nat pak haar vervelende dingen met haar huid deed?
Paarden gaan ook naar binnen wanneer daar wordt gevoerd, als het op is gaan ze vaak ook weer naar buiten als je ze hun gang laat gaan.

Mijn moeder was verbaasd over het feit dat de pony die ik aan huis heb, een goede weersvoorspeller bleek te zijn. Voordat het gaat regenen, kwomt hij binnen, of weigert hij naar buiten te gaan (ik heb hem 'snachts binnen om diverse redenen).100% accuraat. Aangeleerd gedrag, of ervaring dat droog staan lekkerder is dan in de regen, en weten wanneer die regen komt?
Waarom zou een paard niet gewoon kiezen voor comfort?
Er zijn ook genoeg situaties waarin paarden de ene keer kiezen voor comfort en de andere keer voor hun spel.

Ik wil ook even wat zeggen over de in het wild gehouden oerponies hier. (Dichter bij de natuur kan het niet).
Hierbij is gebleken dat als je ze langer dan 3 jaar na hun geboorte in de kudde laat, ze nooit zo "tam" worden of op mensen gericht als eentje die voor die tijd uit de kudde is gehaald. En ook, dat hoe jonger je ze eruit haalt, hoe makkelijker de opvoeding is, maar dat is logica en gaat op voor alle jonge dieren. Hoe vroeger je begint, hoe makkelijker resultaat. Ze hebben nu eenmaal een periode in hun jeugd waarin ze totaal zijn ingesteld op leren. Maar de driejarigen laten zich gemakkelijk inrijden en zeten zich enorm in met werk.
Maar nu komt het: Het maakt totaal niet uit of de dieren verder in het land of op stal gehouden worden. Zelfs de ponies die dus "uit het wild" komen, passen zich totaal aan, al zouden sommigen dat "erbij neerleggen" en "het opgeven" noemen. Deze ponies worden gemakkelijk gezond tot 40 jaar oud buiten of binnen. Dus waar kan men dan daar uit concluderen dat op stal houden op zich altijd slecht zou zijn?

Er wordt snel de schuld gegeven aan op stal houden, terwijl oorzaken elders kunnen liggen. Op stal houden wordt soms als zielig gezien (met name door mensen die er zelf niet aan moeten denken om in zo'n ruimte te moeten staan, maar een paard heeft niet dezelfde behoeften en hersenactiviteit als een mens) terwijl de paarden het zelf niet als verschrikkelijk hoeven te ervaren.

In dit opzicht wil ik ook even het eerder genoemde (al of niet betere) uitzicht in het weiland noemen. Een paard geeft niet om zijn uitzicht zoals een mens dat doet. Het zicht is het minst belangrijke zintuig! Ze krijgen de info die ze belangrijk vinden via reuk, gehoor en tast binnen. Ze leven in een andere wereld dan wij die zo op zicht ingesteld zijn. Op stal kunnen ze in de meeste gevallen gewoon van die belangrijke zintuigen op aan.

Bij het "zielige" wordt vaak ook graag gewezen naar paarden die de stal (haast) niet uitkomen en dus feitelijk ook emotioneel verwaarloosd worden, precies zoals zielige toestanden bij weidepaarden tegen weidegang wordt gebruikt. Maar nogmaals, dat heeft niet met de huisvesting te maken, maar weer met die desinteresse van de mens (eigenaar/verzorger) waar het paard feitelijk veel meer onder lijdt! Een paard dat opgewekt en eerlijk tegemoed wordt getreden zal gelukkiger zijn dan een paard dat met veel negativiteit benaderd wordt en oneerlijk behandeld. Ongeacht waar het gehuisvest is. Als een paard de kont toe keert in de stal of zich niet laten pakken in de wei, is dat meestal een teken dat er iets mis is met hoe je het benaderd en/of wat je er mee doet als je het eenmaal in handen hebt. Soms niet eens de schuld van huidige eigenaar maar oudere ervaringen.

Heel vaak zijn problemen te herleiden naar iets heel anders dan de huisvesting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:17

Chaos schreef:
Dat zou maar zo eens van mijn ex-baas kunnen zijn.

Maar met 2.5 komen ze allemaal terug. Degenen die nog niet voldoen en te jeugdig zijn gaan nog een jaar terug en de rest gaat in training. De paarden die in training gaan gaan vanaf dat moment 2x per dag in de molen, 1x per dag in training en in de wei/paddock tijd afhankelijk van de overige paarden en het weer (weides). :P

Het is heel ver weg van stal eindeloos iig :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:18

Hij heeft door heel NL 100en hectares land haha. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:21

Volgens mij is dit van een plaatselijke stal aldaar.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:21

Doet er verder ook niet toe. :P Hahaha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:28

montoya schreef:
ik denk dat dit een discussie is van oneindig:S
een ieder doet het op zijn of haar manier .
ik zou mijn paard geen 24 uur op de wei willen hebben .
maar hij moet van mij wel +/_4 uur vrije beweging hebben .
en ik ben het er zekers mee eens dat als je je paard in pension hebt er drukker mee bent als 24/7 op de wei .

Echt niet... Buiten de rest om ben ik minimaal anderhalf uur per dag bezig met poepscheppen, voeren en water brengen. En dan is mijn jaarling nog niet eens thuis. Tsja als ze 's nachts weer op stal komen dan wordt het 's ochtends weer drukker, maar ook in de wei heb je veel te doen hoor !!! Alleen breng je die tijd dan niet exclusief met je paard door maar met dom hard werken.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:58

Lovely schreef:
Tja en dan zijn er ook mensen met een paard in volpension die er elke dag 3 uur mee bezig zijn.

ja daar ben ik er dus ook 1 van ben er elke dag en zekers gemiddeld 3 uur mee bezig per dag

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:06

mirim schreef:
montoya schreef:
ik denk dat dit een discussie is van oneindig:S
een ieder doet het op zijn of haar manier .
ik zou mijn paard geen 24 uur op de wei willen hebben .
maar hij moet van mij wel +/_4 uur vrije beweging hebben .
en ik ben het er zekers mee eens dat als je je paard in pension hebt er drukker mee bent als 24/7 op de wei .

Ben ik totaal mee oneens :)
Natuurlijk als je je paard op de wei hebt en er niet naar omkijkt heb je het rustig. Maar zal een paard wat op de wei staat niet bereden worden? En hoeveel tijd denk je dat mestruimen kost? De bedrading en het hekwerk in orde houden?

ik heb het puur over het paard niet de bijkomende dingen maar wees eerlijk als je paard een hele dag op de wei loopt 24 uur en het je een x niet uit komt om er heen te gaan, dan denk je makkelijker van ach ga morgen wel weer
iemand in pension gaat gewoon elke dag als je gek bent met je paard .ik moet er niet aan denken dat ik een dag niet ga

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:12

Mindim, kun je verklaren waarom geruststellen bevestigen van iets engs is? Dit is off topic, maar ik denk dat ook hier meer een verkeerd lezen dan een oneens zijn is.
Ik stel zelf niet gerust vanuit een gevoel van het is eng, maar vanuit het optimisme "kom op, doe niet zo raar, er gebeurt toch niks" .
Daarbij is het gerusstellen ook niet zo zeer voor het paard, maar om de ruiter te laten onstpannen en in een goede "mindset " te hebben, want dat is belangrijk.
Dat kan prima zonder geruststellen, maar geruststellen is echt niet hetzelfde als belonen voor gedrag.
Als je geruststelt, denkt het paard heus niet de volgende keer:"Nou daar moet ik maar niet langs anders wordt ik gerustgeteld..."
Maar wat ik zeg, dat is een andere discussie, maar wel al weer een voorbeeld hoe ideeen kunnen verschillen door verschillende invalshoeken van denken.

Citaat:
Tuurlijk hebben mensen invloed op het paard, maar wederom heeft dat imo niet zoveel met huisvesting te maken. Het voorbeeld over de groom ook niet. Mijn paarden stonden vroeger op een andere stal. Bij mensen die mijn paarden als 'ínkomen' zagen en ook niet bijster vriendelijk tegen ze waren. Ik had enorm drukke en gespannen paarden, zowel in de wei als op stal. Ik ben naar een andere stal verhuisd en daar gaat alles in rust en kalmte, mijn ene paard heeft een ommezwaai van 180 graden gemaakt, zo relaxed. Dus wat dat betreft hebben mensen wel met huisvesting te maken.

Dat is toch precies wat ik zeg? Dat het niet in de huisvesting op zich zit. Dat de mensen die met de paarden omgaan voor een groter deel verantwoordelijk zijn voor het "geluk" van een paard dan sommigen denken.

Er is een wetenschapper die beweerde, na onderszoek, dat paarden geen persoonlijkheid hebben "want ze doen allemaal de hele dag hetzelfde". Dat is gebrek aan observatievermogen en gebrek aan binding.
Zo neem ik ook geen genoegen met "alle paarden moeten 24/7 in de wei " of "paarden zijn zielig op stal" omdat ze in de natuur allemaal hetzelfde doen de hele dag ...
Ik kijk naar het individuele paard en luister naar hem/haar, omdat hij/zij daar meer aan heeft dan beweringen, hoe zogenaamd wetenschappelijk ze ook zijn.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:19

Lusitana schreef:
Er is een wetenschapper die beweerde, na onderszoek, dat paarden geen persoonlijkheid hebben "want ze doen allemaal de hele dag hetzelfde". Dat is gebrek aan observatievermogen en gebrek aan binding.
Zo neem ik ook geen genoegen met "alle paarden moeten 24/7 in de wei " of "paarden zijn zielig op stal" omdat ze in de natuur allemaal hetzelfde doen de hele dag ...
Ik kijk naar het individuele paard en luister naar hem/haar, omdat hij/zij daar meer aan heeft dan beweringen, hoe zogenaamd wetenschappelijk ze ook zijn.

Behalve dat ik het geheel met je eens ben en er bewondering voor heb dat je altijd jezelf zo mooi verwoord en ook zo veel moeite doet uit te leggen. :)

Maar van dikgedrukte breekt mijn klomp. Zoiets raars heb ik nog nooit gehoord. :+

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:25

Paardeneigenaren weten vaak ook niet zo goed wat ze willen tenzij ze zich echt ingelezen hebben in paarden, dan hebben ze een gegronde mening, welke dat ook is mag ieder zelf weten.

Maar veel paardeneigenaren weten niet meer wat goed en slecht is. De één zegt dit, de ander m,zegt dat. De wat simpelere paardenhouder ziet vaak door de bomen het bos niet meer. Veel mensen zijn erg zwart/wit. Ik ken er een heel aantal die bijv. ineens bitloos/dekenloos etc zijn gaan "doen" verhuizen van stal (die daat totaal niet op aansluit) en vervolgens het helemaal omgooien.

Ik ken zelfs mensen die een stal hebben verlaten waar paard te weinig buiten kwam, en die bij ons weg gingen omdat paard te veel buiten kwam. En bij ons staan ze gewoon 's nachts op stal..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:04

montoya schreef:
ik heb het puur over het paard niet de bijkomende dingen maar wees eerlijk als je paard een hele dag op de wei loopt 24 uur en het je een x niet uit komt om er heen te gaan, dan denk je makkelijker van ach ga morgen wel weer
iemand in pension gaat gewoon elke dag als je gek bent met je paard .ik moet er niet aan denken dat ik een dag niet ga

Weer zo'n kromme vergelijking :P

De persoon die niet elke dag naar zijn paard op de wei gaat , zou dat net zo makkelijk niet doen naar een dier dat op stal staat....

Ben jij iemand die je paard elke dag wil zien , dan doe je dat , of die nu op stal staat of in de wei.

Heeft wederom weer niks met de huisvesting an sich te maken , maar met de invulling ervan door de individuele eigenaar....

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:14

pmarena schreef:
montoya schreef:

Weer zo'n kromme vergelijking :P

De persoon die niet elke dag naar zijn paard op de wei gaat , zou dat net zo makkelijk niet doen naar een dier dat op stal staat....

Ben jij iemand die je paard elke dag wil zien , dan doe je dat , of die nu op stal staat of in de wei.

Heeft wederom weer niks met de huisvesting an sich te maken , maar met de invulling ervan door de individuele eigenaar....

oke prima in jouw ogen kromme vergelijking .
jij bent perfect zo te lezen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:17

Wat voor nut heeft die laatste opmerking nou weer :?

Je zegt het zelf al : iemand in pension gaat gewoon elke dag als diegene gek is met zijn paard.
Denk je serieus dat diezelfde persoon ineens niet meer dagelijks zou gaan als die zijn paard op de wei zou zetten :?

Dat "de wei" 1 of andere enge stof afscheidt waardoor mensen hun paard ineens laten verpieteren ofzo ?

De hoeveelheid uren dat een paard op de wei staat zegt NIETS over de verdere verzorging of omgang met het paard die de eigenaar geeft , het zijn gewoon flauwe aannames om maar te zeggen dat stal- of weidepaarden op een bepaalde manier verzorgd worden :)

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:27

net zo flauw zoals stalpaarden hier genoemd worden .
maar wees eerlijk als je paard op de wei staat is het toch makkelijker om te zeggen dat je geen tijd hebt het beessie krijgt zijn beweging wel .

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:36

montoya schreef:
maar wees eerlijk als je paard op de wei staat is het toch makkelijker om te zeggen dat je geen tijd hebt het beessie krijgt zijn beweging wel .

dat vind ik een hele foute instelling :j
ik kan al maanden niet rijden op mijn paard en hij staat overdag op de wei ,maar sta elke ochtend om 8.30 op stal om te poetsen en buiten te zetten en elke avond om 1900 weer om binnen te halen
niet dat het moet want ik sta all-in maar omdat het mijn paard is
ik denk niet eens zoals jij neerzet :n

en vind het verschrikkelijk om hem achter te laten als ik op vakantie ben,al word hij netjes verzorgt en krijgt hij aandacht.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:40

mirgino
ik zeg ook niet dat iedereen het doet . en ook ik ben al 8 jaar niet meer op vakantie geweest omdat ik mijn paardje niet aan een ander over laat. maar wil ze de korst niet geven die het wel doen . wou dat de meesten zo dachten hoe jij en ik en nog meer denken wat een kostbaar bezit een paard is .

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:48

ja, dat is makkelijker, maar wordt dat dier daar slechter van dan wanneer het baasje wel die dag was geweest maar dan terwijl die bijna de hele dag op stal staat?
Dat maakt toch ook verschil? Voor het paard in elk geval wel. En gelukkig voelen de meeste "baasjes" dat verschil ook wel waardoor ze trouw komen om hun stalpaard toch even los te kunnen laten in de paddock, ook al moeten ze daarvoor een uur in de rij staan, gaan ze er meer wandelen en trainen ze hun paard...
diegene die zijn paard de hele dag in de wei heeft lopen hoeft niet meer los te gooien, hoeft ook niet pers'e te wandelen of grazen aan de hand, blijft het trainen over...

Ik besteed heel veel tijd aan de verzorging van de paarden, maar trainen zit er niet echt in en poetsen doe ik nu echt niet elke dag.
Wel geef ik ze veel aandacht, aaien, kriebelen, goed bekijkn hoe ze er bij staan en lopen, voer ze meerdere keren per dag, laat ze in en uit de wei, paddock of stal (ja, heb nu tijdelijk 2 paarden voor de nacht op stal) zorg voor schoon water, schone stal, wei en paddock...

Paarden in opfok of natuurgebieden worden toch ook niet elke dag vertroeteld? Worden ze daar zoveel slechter van dan?

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:58

dat bedoel ik joyce denk dat jij het wat beter beschrijft dan ik

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 23:03

Als je je paard in de wei moet doen en op stal moet zetten, heb je dus geen echt "weidepaard" in de zuivere zin van het woord, maar een paard in een gecombineerd systeem. Deze wordt vaak buiten beschouwing gelaten in discussies, maar een vorm die veel gebruikt wordt. Dat kun je soms zelfs eigenlijk een stalpaard zien dat overdag in de wei mag, afhankelijk van de verdeling van de uren.... een paard dat 'savond om 8 uur de stal in gaat en 'smorgens om 8 uur er uit, is een paard in gecombineerd systeem. Minder dan 12 uren op de wei en je hebt eigenlijk al te maken met een stalpaard dat overdag in de wei mag. Dat bedoel ik dus met de variabelen binnen de term "stalpaard". Het is niet altijd meteen een paard dat niet zijn stal afkomt of alleen om bereden te worden... En zelfs daar zijn soms nog goede redenen voor te vinden (bepaalde blessures, post operatie etc) waardoor het toch echt beter is voor dat paard op dat moment.

Verder ging het niet zo zeer over of een eigenaar gek van zijn paard is of niet, maar om het feit dat een stalpaard totaal van je afhankelijk is wat beweging en hygiene betreft.

Uiteraard is een niet toegeweid persoon niet toegeweid, of dat voor zijn stalpaard is of voor zijn weidepaard. Maar dat heeft dus weer te maken met de instelling van de mens.

@chaos, dat is ook zo, eigenaren weten soms ook niet goed wat goed voor hun paard is en kunnen hun paarden niet altijd even goed interpreteren.
Daarom raad ik mensen die niet weten wat te doen vaak het gecombineerde systeem aan. Kun je niet zo heel snel mee de mist in tenzij je een paard heeft dat echt niet op stal kan, maar DAT merkt elke eigenaar snel genoeg, paarden kunnen dat goed duidelijk maken. :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 23:11

montoya schreef:

Wat een aanvallen toch telkens jegens PMarena. Ze komt op mij over als iemand die er goed over nagedacht heeft, er verstand van heeft en die zo aardig is alles steeds weer uit te leggen. Dat jullie het niet eens zijn/worden geeft toch helemaal niks? PMarena en ik houden onze paarden totaal verschillend, niet telkens zo in de aanval met zijn allen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 23:14

montoya schreef:
mirgino
ik zeg ook niet dat iedereen het doet . en ook ik ben al 8 jaar niet meer op vakantie geweest omdat ik mijn paardje niet aan een ander over laat. maar wil ze de korst niet geven die het wel doen . wou dat de meesten zo dachten hoe jij en ik en nog meer denken wat een kostbaar bezit een paard is .

Ik zou het heerlijk vinden weer op vakantie te gaan. Ik heb besloten jong op mezelf te gaan en dus te kiezen voor geen vakanties. Helemaal niet erg ook overigens, werken doe ik net zo lief.

Maar als ik op vakantie zóu kunnen zou ik me echt géén zorgen maken over mijn paarden. Die zijn in goede handen, kan er zo 10 opnoemen die ik er volledig mee vertrouw. Gelukkig heb ik dan mijn ouders die een bedrijf hebben. Maar ook onze pensionklanten gaan gerust meerdere keren per jaar op vakantie. In de meeste gevallen heeft paard dan ook vakantie.

Een goede pensionhouder, met of zonder stal 's nachts, controleert de paarden en de huisvesting DAGELIJKS! Je zou dus eigenlijk je paard moeten kunnen toevertrouwen. Zelfs de beste eigenaar is niet in zijn eentje de beste. Er zijn vast en zeker ook goede vervangers.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 23:19

Lusitana schreef:
Als je je paard in de wei moet doen en op stal moet zetten, heb je dus geen echt "weidepaard" in de zuivere zin van het woord, maar een paard in een gecombineerd systeem. Deze wordt vaak buiten beschouwing gelaten in discussies, maar een vorm die veel gebruikt wordt. Dat kun je soms zelfs eigenlijk een stalpaard zien dat overdag in de wei mag, afhankelijk van de verdeling van de uren.... een paard dat 'savond om 8 uur de stal in gaat en 'smorgens om 8 uur er uit, is een paard in gecombineerd systeem. Minder dan 12 uren op de wei en je hebt eigenlijk al te maken met een stalpaard dat overdag in de wei mag. Dat bedoel ik dus met de variabelen binnen de term "stalpaard". Het is niet altijd meteen een paard dat niet zijn stal afkomt of alleen om bereden te worden... En zelfs daar zijn soms nog goede redenen voor te vinden (bepaalde blessures, post operatie etc) waardoor het toch echt beter is voor dat paard op dat moment.

Verder ging het niet zo zeer over of een eigenaar gek van zijn paard is of niet, maar om het feit dat een stalpaard totaal van je afhankelijk is wat beweging en hygiene betreft.

Uiteraard is een niet toegeweid persoon niet toegeweid, of dat voor zijn stalpaard is of voor zijn weidepaard. Maar dat heeft dus weer te maken met de instelling van de mens.

@chaos, dat is ook zo, eigenaren weten soms ook niet goed wat goed voor hun paard is en kunnen hun paarden niet altijd even goed

interpreteren.

+:)+
Daarom raad ik mensen die niet weten wat te doen vaak het gecombineerde systeem aan. Kun je niet zo heel snel mee de mist in tenzij je een paard heeft dat echt niet op stal kan, maar DAT merkt elke eigenaar snel genoeg, paarden kunnen dat goed duidelijk maken. :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 23:19

Lusitana schreef:
@chaos, dat is ook zo, eigenaren weten soms ook niet goed wat goed voor hun paard is en kunnen hun paarden niet altijd even goed interpreteren.

Kan me alleen maar bij je aansluiten. We hebben ze gehad hoor, die al 100en keren verhuisd zijn. Gesleep van hot naar her, handen in het haar. Als ze dan uiteindelijk zien dat het paard tot rust komt met de huisvesting die we kunnen bieden geeft het vaak niet meer dat we geen solarium en stapmolen hebben. Onze luxe zijne en aantal hectare groen, goed gras. :))

Wij hebben als ik even van je post uit ga net geen gecombineerde stalling, al zou ik het wel zo willen noemen. Ga dat wel onthouden als ik weer een onzekere eigenaar op de stoep heb die niet weet wat te doen. Gecombineerde huisvesting snapt iedereen gok ik zo. :')

Daarbij: Als je mensen hebt die je paard kunt toevertrouwen wat betrefd hygiene (stal), gezondheid (paard) en evt beweging (afhankelijk van je wensen) is het heerlijk om eens in de zoveel tijd NIET naar je paard te gaan. Ik kan echt genieten van een dag geen stal en telefoon uit. Eens in het halfjaar stilte. Hahaha. Je paard mist je niet als die zijn eten krijgt. ;) Misschien overschatten sommige paardeneigenaren zichzelf ook wel een beetje!