[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:00

Safiera schreef:
pmarena schreef:
Leuk ding, maar niet echt slow, en het hooi kruimelt er natuurlijk aan alle kanten uit en komt op de grond terecht...

En ik heb het vermoeden dat het ding niet op zijn plek blijft staan, én dat het lawaai maakt met dat ijzer op ijzer.
Die haybar met rek ziet er dan beter uit, al zou ik eerder voor een net gaan. Gaat nog wat langzamer, en kun je op de plaats waar je je hooi opslaat al vullen. Hoef je niet meer met een kruiwagen los hooi de stal in.

ziet er handig uit, alleen prijzig is als je er 4 moet hebben zoals mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:01

Hier is een probleempje opgedoken ..
Ik heb van die grote netten (die van die vriendin van pmarena), zijn supernetten, heel sterk, nog steeds geen (noemenswaardige) schade, ondanks de varkens die ermee omgaan (en pmarena kan dit weten, heb in het begin een filmpje gemaakt, zo schrok ervan :') ). Maar mijn ophanging is iets minder stevig -O-

Het ziet er dus zo uit:
Afbeelding

Ik heb bij de laatste nieuwe netten de onderste al weggelaten, dan zwiept het net wel meer, maar die ik eerst had hangen waren al snel stuk.
Maar .. nu trekken ze de bovenste ook gewoon uit de muur }:0 En niet zomaar uit de muur, neen, het ijzertje breekt .. dus niet de isolator zelf, maar hetgeen waar hij mee in de muur zit, waardoor er dus een stuk in de muur achterblijft.

Ik kan wel nieuwe gaan inschroeven (moet er wel nog gaan halen), maarja, als dat zo blijft doorgaan heb ik een gatenmuur, en ik denk niet dat de eigenaars daar zo happy mee gaan zijn := Zijn er misschien andere oplossingen? Mensen met soortgelijke ervaringen (zal wel niet :+ )?

Help? :')

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:06

Zulke aan de muur en dan met karabijnhaken vastklikken?

Afbeelding

Isolatoren zijn niet zo stevig, gelukkig maar, want als het draad niet breekt bij problemen is het fijn als de isolator dat wel doet.

Anoniem

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:16

Is waar natuurlijk :j
Heb aan die dingen inderdaad ook zitten denken, al is dat meteen een hele constructie .. moet sowieso vragen of dat wel mag. Maar ik denk dat er weinig andere optie zijn.. en voordeel is dat het net zich dan ook niet meer bovenaan kan vastzetten, nu kan ik elke dag dat net lospuzzelen :Y) :+

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:40

Ik had het zelfde probleem , [***] :')

Ik heb het opgelost met slotbouten (8mm, zwaar geschut) met ogen. Weet niet of jij ook aan de achterkant aan je muur kunt? De bouten zitten bij mij gewoon door de balken heen.

Ik wilde perse geen dingen die konden rammelen, dus heb mijn net met touw van de action aan de bouten gebonden. Had het eerst ook met isolatoren vast zitten, maar die braken, gingen los en de balken van de stal kwamen zelfs los :=

Nu de stal ook met extra grote schroeven verstevigd. En, echt waar, het gaat al een paar weken goed! De isolatoren hebben het nog geen week uitgehouden. Ik heb ook nogal *ahum* felle pony's :')
Ze pakken het net ook gewoon vast en trekken er aan als het niet snel genoeg gaat.

Ik kan wel een paar foto's maken morgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:45

Mag wel hoor :j Ben blij dat ik niet de enige ben trouwens :Y)
Kan in principe wel aan de achterkant aan de muur .. of ja, daar zijn nog stallen tegen gebouwd, weet nu niet hoe breed dat eigenlijk is .. En sowieso zal het dan beschermd moeten kunnen worden, niet dat de paarden in de naast/achtergelegen stallen zich openhalen aan mijn bouten :+

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:48

Met slotbouten kunnen ze zich niet open halen, dat is een gladde bolle dop aan de achterkant :)
Bovenaan om het net los te kunnen maken heb ik wel een haak, die is wat minder afgerond.

Ik maak wel een paar foto's :D
Maar bij jou zou rammelen (evt. geluidsoverlast) dus geen probleem zijn? Ik moest mijn vorige hooikisten om die reden wegdoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:50

Goh, ik denk het in principe niet .. Er staan alleen maar paarden .. en er is bos .. :+ De eerste buren zitten helemaal aan de andere kant van het terrein, dan zijn het alleen de mensen van de pensionstal zelf, maar mijn pony's staan in een "uithoekje" dus zoveel volk moet daar niet komen. Zou me niet kunnen voorstellen dat er iemand zich aan geluid zou storen ... Als ik van die ringen zou nemen zou dat ook geluid maken natuurlijk ... (maar ik ga het voor de zekerheid wel nog navragen voordat ik verbouwingswerken ga uitvoeren :Y) :)) ).

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:44

Ik heb op 6 punten nl beide zijkanten 3 mega schroeven met oog in de muur zitten . En dan karabijn haken aan mn net . Werkt al zeker 2 mnd perfect . De bovenkant heb ik niet vast . Doe hem wel dicht door er een halster touw door te rijgen . Zie nl die grote paarden van mij vanaf boven gaan eten en dan met hun koppen vast zitten ...
Fraai net ook die hier afgebeeld staan . Waar haal je die .
Heb mn huidige hier op bokt gekocht zgan

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:49

kun je van de netten van Epplejeck (die slowfeedernetten van 11,95) ook een hooikussen maken?
dus 2 op elkaar vast maken zeg maar?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 10:04

original: ik heb ze gehad, maar ik vond dat ze het hooi er veel te snel doorheen trokken.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 10:07

Ik heb de mijne besteld op http://heunetzshop.de/
Perfecte service, goede netten. Zowel de netten met knopen (4x4) als knooploos (3x3) :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 11:42

mmm zag gisteren dat ik een gaatje heb in 1 van mijn EJ netten. hoe gaan hun met garantie om? Moet zeggen dat ze er op zich best rustig mee omgaan eigenlijk, en nu 1 draadje geknapt is en er dus een gat zit. Denk dat ik wel bij elkaar kan knopen met ander touw maar hoop niet dat dat op meer plekken gaat gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:37

Zinzi_jewel schreef:
Ik heb op 6 punten nl beide zijkanten 3 mega schroeven met oog in de muur zitten . En dan karabijn haken aan mn net . Werkt al zeker 2 mnd perfect . De bovenkant heb ik niet vast . Doe hem wel dicht door er een halster touw door te rijgen . Zie nl die grote paarden van mij vanaf boven gaan eten en dan met hun koppen vast zitten ...
Fraai net ook die hier afgebeeld staan . Waar haal je die .
Heb mn huidige hier op bokt gekocht zgan

Dus gewoon een schroef met een (metalen) oog eraan bedoel je? Moet ik eens naar kijken, dat is dan hetzelfde principe als dat plaatje van eerder, maar dan met minder gaten, is misschien wat interessanter...

Je bedoelt mijn netten? Die heb ik via Petra laten maken.
http://www.bokt.nl/markt/ad/70051/slowf ... ijdte-3-cm

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 13:11

Mac schreef:
original: ik heb ze gehad, maar ik vond dat ze het hooi er veel te snel doorheen trokken.

Okee dank je!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 13:22

Heb hier nu sinds twee weken in een open stal in de hoek een tuinzak vastgemaakt. Daar doe ik nu elke dag de hooinetten in. Paard eet dan wat meer in natuurlijke houding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 13:27

Ok, ik snap er niks van :')
Maar als ik het goed zie is het dus gewoon een bout met een ring aan? Die wat Zinzi_jewel ook zegt?
En de ring is dicht toch hé? Niet zoals een isolator dat het een stukje open is?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 13:36

[***] schreef:
Ok, ik snap er niks van :')
Maar als ik het goed zie is het dus gewoon een bout met een ring aan? Die wat Zinzi_jewel ook zegt?
En de ring is dicht toch hé? Niet zoals een isolator dat het een stukje open is?

Haha je snapt het wel! :D
Klopt precies wat je zegt. En dan zit er aan de achterkant een ronde platte dop. Dat zijn slotbouten :)

Wat je verder nog ziet aan de achterkant is de bevestiging van de haak. Er zit een grote haak midden bovenaan, en een kleiner haakje daar weer boven. Zo kan ik het net makkelijk openmaken, open laten staan en vullen.

Ik heb een net met een flap over de bovenkant ;) Heel handig.

edit: er zitten nu wel grote gaten in de balken trouwens. 8mm is een flink gat :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 13:39

Haha ok, maar ik bedoelde heel die touwtjes en die extra haak bovenaan enzo, maar nu snap ik dat wel :Y) (en die touwtjes heb je toch gewoon ipv een musketon dacht ik?).

Ja, moet natuurlijk wel even checken of dat mag := Maarja, beter 1x goed gemaakt dan 100 gaten omdat mijn isolatoren steeds afbreken :+

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 13:42

Ja, touwtjes heb ik ipv musketon, omdat touwtjes geen lawaai kunnen maken :D

Die haak is dus om 'm open te kunnen maken ja. En inderdaad, isloatoren zijn eigenlijk niet bedoeld voor het ophangen van netten. Verbaas me er over dat het bij veel mensen goed gaat :=

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 14:45

[***] schreef:
Haha ok, maar ik bedoelde heel die touwtjes en die extra haak bovenaan enzo, maar nu snap ik dat wel :Y) (en die touwtjes heb je toch gewoon ipv een musketon dacht ik?).

Ja, moet natuurlijk wel even checken of dat mag := Maarja, beter 1x goed gemaakt dan 100 gaten omdat mijn isolatoren steeds afbreken :+

Google eens op schommelhaak (bij afbeeldingen), dan zul je heel veel soorten zien. Je hebt ze in schroefdraad en metrisch, de metrische zijn echter wel met moeren. Je hebt varianten met een karabijnhaak waar een kunststof ring inzit tegen het geluid van metaal op metaal. Je hebt ze ook met open haak die je met een kunststof 'plaatje' kunt afsluiten (deze vind ik persoonlijk erg fijn), zoals deze (ook verkrijgbaar in metrisch draad overigens):
Afbeelding

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:18

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:37

Locanda schreef:
Ik heb bij de kringloopwinkel een kinderbedje gehaald (15 e.)
Onderkant dicht gemaakt (en verzwaard) met stoeptegels
Hooinet door de spijlen geven, en daar prop ik het voer onder

Werkt super!

geven = geweven trouwens ;) er morst wel een klein beetje, maar m'n naarling sloopt hem niet :)
voor de mensen die niet graag zelf timmeren :D echt een aanrader! foto'tje:
Afbeelding
ze eten in een zo natuurlijk mogelijke graashouding :j

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:58

maar dit bedje gaat makkelijk stuk (wel een grappig idee)