Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:29

hihi, ze krijgen hier strookbegrazing, dus elke keer een beetje van dat langere gras erbij. Het korte malse gras heeft natuurlijk wel de voorkeur, maar daar worden ze zo snel dik en opgeblazen van, dat ik dat probeer te beperken. Wat overblijft maai ik af met onze zelfrijdende grasmaaier op benzine. Dat gaat redelijk zolang het niet hele grote dikke pollen lang gras zijn. Dan rijd je het namelijk alsnog plat in de hoogste stand (7cm)

Mijn man is heel handig met auto's, maar krijg hem gewoon niet zover dat hij zich ook gaat verdiepen in tractoren :P Hij vindt de paarden gewoon mijn ding en houdt zich er het liefst verre van. Voor elk iets wat ik wil moet ik het bij wijze van spreken in tienvoud inleveren en dan komt er een heel bureaucratisch proces van wikken en wegen, prioriteiten stellen en begrotingen maken O:)
Gelukkig wil hij meestal wel helpen met bepaalde zware of technische klussen en heeft hij samen met een vriend een baksleep voor me in elkaar gelast die ik achter de auto kan hangen. Maar het is allemaal duidelijk niet zijn hobby :P
Wij doen echt veel dingen gewoon met de hand.
Dus dan probeer je zelf de dingen zo goed en zo kwaad als het kan op te lossen.

Mestuitrijden en verspreiden over het (mais)land hebben we het laatste jaar bijvoorbeeld ook zelf gedaan omdat er ineens een fortuin gevraagd werd door de hobbyboer die dat eerst deed. Van 75 euro werd het bijna 200 euro en dat 2x per jaar dan kan ik beter ophouden met pension aanbieden :P dus toen deden we het maar zelf samen met de pensiongasten met karretje achter de 4x4, en maar scheppen... Kost je 2 dagdelen en dan kun je er weer een paar maanden tegenaan...
Balen persen doen we rond, want we hebben geen trekker of shovel met vork of klem, en nu kunnen we ze nog rollen. Vorig jaar hebben we met 4x4 en pallet zelf 9 balen van het land gesleept. Dit jaar hadden we er 34 in 1x en hebben we het door de loonwerker laten doen met balenklem en grote kar. Nu staan ze mooi opgestapeld en hopelijk krijgen we ze er zonder problemen weer af als we ze nodig hebben ;)
Maar goed, de machines zullen er echt wel komen op den duur ;) Eerst de stallen en garage en het erf klaar en dan komt er ruimte voor steeds meer speeltjes :D

zal hem eens voorstellen de bosmaaier in te ruilen voor de vrouwvriendelijke versie ;) Tot nu toe deed een vriendin het af en toe met de hare (die is ook wat kleiner), maar haar paard is verkocht vanwege tijdgebrek, dus haar hulp ben ik nu ook kwijt.

Overigens had zij er ook een hekel aan en deed maar korte stukjes per keer omdat het zo trilde. Heb jij daar geen last van HIT2009?

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:08

Ik heet gewoon Thereze hoor Joyce, al vind ik HIT2009 ook wel stoer :D

De bosmaaier trilt wel iets, maar door ik een draagvest aanheb (daar hangt hij in) en er een steunroller onderzit is het eigenlijk gasgeven en heen en weer maaien. Gezellig met mijn MP3 speler op en daar overheen gehoor bescherming is het geen straf om bij droog weer even een hoekje land mee te nemen. Ik maai er eigenlijk alles mee :D

Mestpollen maaien we kortaf, we hebben geen bloter. Maaien, schudden doen we zelf en het in riggels draaien en in balen persen het loonbedrijf. Die halen de balen ook van het land en brengen deze in de loods, daar is een all-inclusive prijs voor.

Belachelijk dat die hobby boer van 75 euro ineens 200 gaat berekenen. Hij zal wel gedacht hebben, kijken of ik ze een poot kan uitdraaien. Dat geld is snel verdiend in 2 dagdelen zelf werken. Rijd je de mest over eigen land uit of niet? Bij ons wordt alles afgevoerd.

Hoe doet men dat bij een paddock paradise dat bemesten, niet handig voor grote machines lijkt mij.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:23

@ Thereze ;)
Het eerste voorjaar hebben we alles over eigen land uitgereden, het tweede en derde najaar/winter alleen een beetje over het deel wat in het voorjaar gemaaid zou worden en verder de afgelopen winter en voorjaar over het maisland tegenover ons huis. We hebben hem net ook weer geleegd. Nu over onze tuin die aangelegd en opgehoogd moest worden. De mest ligt nu onder zo'n 130 kuub aarde...
Ik hoop dat we het deze herfst/winter/voorjaar weer over het maisland mogen brengen maar dat liet de boer afhangen van hoe zijn mais het er op doet ;)

Als het niet meer mag dan gaat het weer over het hooiland. Dan heb je minder kans op wormbesmetting. De paarden zijn al erg lang wormvrij dankzij consequent uitmesten van alles en het zou zonde zijn als dat mis gaat door de eigen mest te verspreiden waar ze moeten grazen.

Wij gebruiken zaagsel in de schuilstal en hennepstrooisel of vlas in de stallen en veel pure mest. Dat vinden mestophaalbedrijven meestal niet zo aantrekkelijk. De ligging en grootte van de mestbak is niet geschikt voor die grote mestophaalbedrijven. Die ligt namelijk helemaal aan de bak achter de bosrand. een loonbedrijf die via het land rijdt en met klein mobielkraantje de mest eruit schept kan wel. Maar nu kost het niets en als dank voor de hulp kom ik de pensionklanten tegemoet met een aardigheidje. Vorig jaar heb ik de vitaminekorrel betaald bijvoorbeeld. Ze vonden het niet nodig, maar waardeerden het wel. Iedereen blij, al denk je als je die bult stront ziet "waar begin ik aan" Als je eenmaal aan het scheppen bent en er begint een gat in te komen, dan schiet het daarna ineens heel erg op en achteraf valt het dan weer mee hoeveel tijd en moeite het gekost heeft. Gratis fitness bedenk je dan achteraf :P
We moeten alleen wel onze mestplaat vergroten, want we hebben nu wat ruimte te kort. Zou fijn zijn als je hoogstens 1x per jaar hoeft uit te rijden en dan is het wel de moeite waard iemand met kraan of schuif/hefbakje en mestwagen te laten komen. Als onze mestplaats groter zou zijn wilde de boer van het maisland het ook wel met zijn kraan weg komen halen, maar zoals hij nu was kon hij er niet uit de voeten.

Dat van die kosten voelde voor mij inderdaad zo...
Hij wilde bij klusjes en weideonderhoudsdingen steeds vooraf geen vaste prijs geven of uurprijs, dat kwam wel zei hij dan, en achteraf kwam hij dan met onverwacht hoge bedragen. Niet leuk. Maar goed, nu hebben we een andere boer die voor ons maait in ruil voor de mestrechten en hoeven we na het maaien ook niet meer de helft af te staan. Ineens heb ik gras over! Hopen dat ik deze samenwerking goed kan houden. Is wel een echte Fries ;)

Zo, zal nu maar even gaan helpen pad leggen van huis naar parkeerplaatsen...

b485

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:59

Hier ook iemand die regelmatig met de bosmaaier werkt. Ik heb niet de luxe van de vrouwvriendelijke versie.
Een paar keer per jaar ben ik er een ganse dag mee in de weer, en als je dan dat ding stil zet, trillen je handen idd. Maar zoals hierboven al gezegd: mp3 speler op en gaan met die banaan.

Ik gebruik de bosmaaier ook voor de netels en zuring om te maaien. En, om onder de draad het hoge gras weg te halen. Moet eerlijk toegeven dat dit laatste er dit jaar nog niet van gekomen is. Ik heb het heel druk, en heb het geluk van ponies te hebben die zelfs achter een draadje zonder stroom blijven staan. Zelfs al staat er aan de andere kant heerlijk hoog gras (en zijn het maar prikpaaltjes die ze hiervan weg houden)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:39

De zuring steek ik uit. Ik heb nu een proef lopen; aan de ene kant het ik er eerst round-up op gespoten en als dat is ingewerkt ga ik het uitsteken. De andere helft is zonder round-up uitgestoken. Kijken wat langer wegblijft :D

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:45

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:53

dat komt goed uit. We hebben net mega veel land gekocht met bos en wei. ik zat me al rot te piekeren hoe ik het zo kan maken dat ze ook echt gaan rondwalen en niet maar een beetje op 1 plek blijven hangen toppie!!

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:29

@ Joyce
Het is nog te overzien met jullie mest. Kan me voorstellen dat je er even tegenaan hikt maar als het weg gewerkt is is het ook weer klaar. Toch maar voor een lady`s maaier gaan :D Je tuin zal volgend voorjaar met zoveel mest eronder goed optrekken :D

Wij bemesten ons land dmv drijfmest en ons ruwemest wordt volledig afgevoerd en uitgereden over akkers. Met ca. doorlopend 54 paarden is dat een beste mesthoop. Dat moet wel machinaal gebeuren, preventief mestonderzoek heeft voor ons helaas niet veel zin omdat 85% van de paarden hier geregeld wisselt. Maar met een kleinere stal in de toekomst wel een idee.

@ Dubbeldun
Wat denk je zelf wat langer weg blijft :D

B458
Waarom denk je dat mijn man zo`n bosmaaier gekocht heeft :D Die is ook goed, maar niet gek. Wat hij niet leuk vind (alles wat anders is dan Auto`s en tractoren) is aan vrouwlief besteed.

Ik ga me even omkleden in een schoon tenue en 2 paarden klaar zetten. Krijg zodadelijk kopers.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:42

HT2009 schreef:
@ Dubbeldun
Wat denk je zelf wat langer weg blijft :D
Ik durf het niet te zeggen, ik dénk die gespoten is met round-up omdat daarvan de wortels het ook niet meer doen :D

Maar de tijd zal het leren :)

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:45

@Dubbeldun, ik denk dat ik het antwoord ook wel weet, maar ben toch benieuwd naar de praktijk.

@Kokopelli, ga je verhuizen dan?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:40

hier komt ook een boer drijfmest injecteren op verzoek. Dit jaar alleen in het voorjaar omdat ik teveel gras heb, vorig jaar zowel in het voorjaar als na het maaien.

@Kokopelli: Land en bos in Amerika? Of in Nederland :P
In Amerika is alles veel grootschaliger en ruimer opgezet op het platteland volgens mij... Dan kun je je hart ophalen met het opzetten van een paddock paradise!

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 16:01

Joyce, in Amerika is het idd veel makkelijker voor een PP. Ik ben er pas met vakantie geweest en heb er natuurlijk een tocht te paard gedaan. We zijn 4 u weg geweest en zijn slechts 1 keer een verharde weg overgestoken. Geen auto gezien of gehoord, door beekjes gereden, bergen beklommen. Gewoon super zalig

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:21

ja we gaan eindelijk dan toch onze droom achterna in Amerika. We hebben een loghome gekocht met 65 hectare :o

als alles echt helemaal rond is zal ik er echt een topic over schrijven het is eenhele onderneming dat emigreren dat kan ik je wel vertellen

Spirit en de honden gaan in ieder geval mee :D dat is voorwaarde nr 1

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 18:24

.............. :wow: ....65 hectare...... *doink*................

Ik hoop dat je paard komt als je hem roept :P

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:03

pmarena schreef:
:wow:

Ik hoop dat je paard komt als je hem roept

_O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:06

Ach ik heb een halve hectare en die van mij komen ook niet als ik roep :D

@Kokopelli : ik ben wel benieuwd naar je nieuwe stekkie :D

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:05

ben al aan het oefenen met zo'n honden fluitje galmt lekker door de heuvels hahah

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 08:48

@ kokopelli mag ik even nieuwsgierig zijn wat je daar voor de kost gaat doen (zelfde als hier?)
Ga je rond die 65h ook een pad aanleggen voor Spirit?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:28

kokopelli wanneer je advies nodig hebt ter plekke zijn wij vast wel bereid :D :+ even over te komen. :D

Ben erg benieuwd naar de foto's straks. Maar inderdaad hoeveel round up heb je dan nodig en hoelang doe je er met een bosmaaier dan over :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 13:30

Hihi , Kokopelli werd voor het laatst gezien in 1986 , toen ze even de wei ging bosmaaieren :P

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:41

zou het met wat technisch knutselwerk mogelijk zijn zelf een ruwvoerhek met rolluik op timer te maken? En vriendin die hier vandaag was dacht dat dat wel in elkaar te knutselen zou zijn en mijn vriend dacht dat er via internet wel timerprogrammaatjes te downloaden waren die werkten voor verlichting op tijd, en dat dat hetzelfde idee zou zijn als voor zo'n ruwvoermachine (niet helemaal, want stand 1 is naar beneden tot hij open is/of omhoog, en stand 2 moet hij weer omhoog/of omlaag tot hij weer dicht is voor een aantal uur...

Jullie ook technische mensen in de omgeving?
Ben alternatieven aan het zoeken voor de erg prijzige ruwvoermachines, waarbij ik wel grote hoeveelheden in 1 keer in de ruif kan zetten maar door bijvoorbeeld rolluiken af kan laten sluiten en dan zoveel keer per dag een bepaalde tijd open te zetten...

Morgen gaan we overigens bij een actiefstal kijken in Twente. sinds april in gebruik. Even kijken hoe zij het bewegingsprincipe (rondloop) en verschillende ondergronden hebben toegepast en natuurlijk hoe de roosters in de praktijk bevallen. Zit nog steeds te twijfelen of ik ze aan zal schaffen, maar nu voor eventueel een pad tussen oude en mogelijk nieuwe paddock. Voor een hele paddock van 400m2 vind ik het veel te duur, maar als we het gebruiken tussen beide paddocks heb ik maar zo'n 100m2 nodig voor een 2meter breed verstevigd pad. Die laatste meter breedte kan dan gewoon zand zijn. Meestal lopen ze toch over het stevigste deel en vlak langs de draad bij de bak.
Allemaal leuk die plannen, maar het wordt nu ook wel eens tijd voor actie! :P

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:50

He wat leuk in twente. ben benieuwd maak fotos. Wij zijn een hele tijd bezig geweest om zelf voermachine te maken. Alleen de techniek van de chip naar de computer en de software waren we al een tijd mee bezig en toen wilde ik niet meer :+

denk wel dat wanneer je het afsluit moet zorgen dat er geen paarden snuit of hoef tussen komt of hooi. Heb eens gezien in een tijdschrift dat ze gewoon overal hekken hadden wiens opening met een accu en een timer gingen. Misschien dus verscheiden ruwvoer stations die op bepaalde tijden het hek opengaat.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:58

Dubbeldun
Ik ga ook voor het spuiten. Wij hebben voorheen ons tepleuris gestoken en dat lukt je nooit 100% goed. Al moet ik zeggen dat ons weidemanagement in de loop der jaren sterk verbeterd is en we echt goede zoden hebben met weinig onkruid.

Kokopelli
Pracht huis hebben jullie in Noord Holland te koop. Waar in Amerika gaan jullie je straks vestigen? Een goede vriend van mijn man is vorig jaar December geeimigreerd naar Miami, ook een hele onderneming wat al behoorlijk wat jaartjes voorbereiding trof. Wel geen paarden man, wel een zakenman, veel succes toegewenst!

Joyce
Het is vast wel te realiseren, de stal waar wij op bezoek geweest zijn hadden ook van die geweldige dhz oplossingen. De paarden daar kregen bijv. automatisch krachtvoer wat afgekeken was van een varkensvoedersysteem. Mijn man is ook wel erg technisch, hij prutst graag met auto`s en oude machines. Zo hebben we een electrice stalveger die van oorsprong een handgrasmaaier was en ook de sproeiinstallatie voor onze buitenbak heeft hij zelf gemaakt op een pomp voor grondwater. En zo zijn er nog wel een aantal dingen.

pmarena
:D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:09

ht2009 had je geen foto's gemaakt van de hit stal die jij bezocht had????

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:10

Geniale ideetjes zie ik hier voorbij komen! Oooit heb ik zelf ook een wei die ik als PP kan inrichten :))