Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 30587
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 18:42

vanaf de 26e geeft hij hier droog aan. Maar dat is nog zo ver weg.

belle_boef

Berichten: 10782
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-21 18:59

Maartje_M schreef:
Hier geeft de radar nog geen 2 dagen droog achter elkaar aan voor de komende 2 weken… dus ik vermoed zomaar dat mijn 2e snede helemaal naar de boer gaat :=



Hier net zo. Had hoop op volgende week. Leek eerst droog te worden maar voorspelling nu is slechts 4/5 droge dagen. Temperatuur is ook weer naar beneden. Ik ga het wel opvoeren in steookbegrazing

xXutopiaXx

Berichten: 10045
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:59

Wat een gekke zomer hè :=

Hier hadden we zondag een paard met een flinke slokdarmverstopping... ze eet nu mondjesmaat, en het liefst gewoon gras.. maar drinken vertikt ze gewoon.... jullie hier ervaring mee, en/of enig idee? Ze drinkt 2L op een dag ongeveer.. met lange tanden..

Oh en! Dat heb ik hier nog helemaal niet laten zien geloof ik :=
We hebben stallen!! En sinds gisteren ook een grote stap gezet in het plaatsen van de buiten-staldeuren!! <3

Voor nu nog 4 stallen, maar we moesten ze eerst 'even' plaatsen om te meten hoe groot de voorwand voor de stal links moest worden.. :P

Afbeelding

Hierbij ook de poetsplaats geplaatst :):) Twee naast elkaar, wat een verwennerij! :+:

Afbeelding

En de buitendeuren :D Moeten we nog bevestigen en afwerken, maar de gaten in de muur slijpen was al werk zat _O-

Afbeelding

Door mijn oude cross-instructeur een mooi crossparcours voor bij ons op het erf ontworpen! :D

Afbeelding

En van de week ook al uitgeprobeerd! :D Wat crosshindernisjes gebouwd en zo alle hindernissen neergezet :D

Afbeelding

Afbeelding

DuoPenotti

Berichten: 30587
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:02

Die stallen zien er fijn uit!

Slokdarmverstopping gelukkig geen ervaring mee.

En je eigen crossparcours, wat stoer

neetoch
Berichten: 1034
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:05

Mis bij jou ook al de gouden knoppen XutiopaXX...

Is het wel 150% zeker dat de slokdarmverstopping helemaal weg is? Klinkt namelijk alsof er misschien toch nog wat vast zit...

MarloesHJ

Berichten: 2500
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:06

Utopia, begint er mooi uit te zien al dat harde werk!
Met slokdarmverstopping hier ook geen ervaring mee (gelukkig)

carika
Berichten: 1612
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:07

misschien toch pijnstillers overwegen voor de slokdarmverstopping? Als er beschadigingen zijn aan de slokdarm kan dat heel pijnlijk zijn. Maar dat zou ik ook alleen in overleg met een dierenarts aandurfen.

xXutopiaXx

Berichten: 10045
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:08

Dankjulliewel <3
En ja, de verstopping is weg... volgens de DA wel, ze heeft er ook letterlijk 7L ingegoten via de slang toen ie nog via de neus in de slokdarm zat.. maar dat was zondag.. sindsdien dus amper gedronken.. en ze heeft inmiddels wel bij elkaar flink wat gegeten, je kan natuurlijk best wat opstapelen in die slokdarm (want de verstopping zat vlak voor de maag), maar ze heeft verder ook geen snot/slijm meer uit de neus, hoest niet meer enz... :?

En pijnstilling krijgt ze ook nog steeds dagelijks inderdaad :j

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:14

Mooie stallen idd.
Als ze wel hooi eet, maar niet wil drinken is dat op zich vreemd, want het hooi zou bij een beschadiging net zoveel pijn moeten doen als water. Maar ze móet wel echt meer gaan drinken, want 2 ltr per dag is véél te weinig!!
Buiten beschadiging aan de slokdarm bestaat ook het gevaar van longontsteking als er echt iets de verkeerde pijp in is geschoten.

Heel toevallig had Boon het een paar dagen terug ook (nat gras), maar met flink masseren is dat los geschoten en lijkt ze er verder geen last van te hebben.

rover_
Berichten: 1391
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:22

Ziet er mooi uit Utopia!

Hoeveel gras eet ze? Zit ook vocht in. Toen paard hier had, wilde hij alleen lauw water drinken. Probeer anders wat hele dunne slobber

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:35

Utopia dat is schrikken, anders bietenpulp proberen? Is fijn voor pijnlijke slokdarm en zit meteen aantal liter water in? Overigens wel super mooie stallen!

DuoPenotti

Berichten: 30587
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 18:07

Vandaag eindelijk eens gereden met de Sprenger die ik lang geleden besteld had.
Maatje 15,5 :o
En anders wil ze nog wel even klooien in het begin met het bit, gewoon met lange teugel met instappen al.
Maar ze heeft vandaag helemaal niet geklooit. Liep ook erg fijn naar de hand. Hopelijk blijft dat zo maar heb er een fijn gevoel bij :j

xXutopiaXx

Berichten: 10045
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 23:05

Ze heeft er gelukkig geen longontsteking aan overgehouden, ben sinds zondag d'r temperatuur in de gaten aan het houden en ze heeft wat AB gehad. En ze krijgt geen hooi meer hoor, met haar slechte gebit durf ik dit nu écht niet meer aan... ze staat nu op de wei, heeft echt al goed gegeten van het gras en nu geen verstoppingssymptomen meer *\o/* Maar nog steeds niet écht drinken, blijft bij een paar liter per dag.. maar inderdaad: wel vochtig gras, én we voeren haar 3x per dag verse slobber (geweekte merriebrok) met flink veel water.. de gewone slobber moest ze niet :? En pulp heeft vastgezeten in d'r keel, dus durf ik ook nog ff niet :') Terwijl het waarschijnlijk een prop hooi is geweest, waar de pulp op is blijven liggen... Afijn.... 't is aardig puzzelen zo...

Oh en lauw water ook al geprobeerd.. schone waterbak, emmer hoog/laag.. :') Misschien nog even kijken met appelsap erin :P

En dankjulliewel ook weer :D Ik ben al zo aan het genieten van de poetsplaats.. bijna elke avond sta ik er wel iemand z'n manen/staart te wassen/vlechten :D :+: Dat het donker wordt, of waait, maakt niets meer uit :D

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 23:26

Heerlijke plek natas, ik heb er ook van genoten vorige week <3

Arme wilg :(:)

Hier vanavond de bak gesleept voor ik ging rijden en alvast de kabel voor verlichting naar achteren gesleept.

Lynn_Nikita

Berichten: 25587
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 07:47

Ziet er ontzettend mooi uit Utopia

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 08:58

Wij hebben toestemming om onze bak aan te gaan leggen en om de inloopstal te realiseren. Dus nu begint het uitdenken hoe we alles precies in willen richten. Ik vind vooral de stal lastig.

Totale ruimte is 5,44 X 8,43. Ik had bedacht de eerste 3 meter enkel overkapping (geheel open zijkanten), en de overige 5,5 X 5,5 dan echt stal met dichte wanden en 2 openingen?

Maar hoe groot dienen de openingen te zijn? Voor 2 max. 3 paarden

Er ligt beton, welke bedekking kunnen we daarop beste toepassen (onderhoudsvriendelijk / beperkt opslag voor strooisel)?

Hele ruwe schets so far:

Afbeelding

Aan de stal grenzend komt de bak/paddock en daarachter paden naar de weide.

De stal grenst aan een grote loods en er komt een verbinding tussen die gebouwen. In de loods komt namelijk mijn poetsplaats en de opslag van voer.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 21:08

Jeeeej Maikel heeft vandaag nog een stuk track gekeerd voor we zondag weer veeeeeeel regen krijgen :+

Verder deze week de grote pension klanten wissel :')
En dan is het wel weer even goed zo haha!

Karin_deB

Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 23:03

Hier komt de regen momenteel met bakken uit de lucht.
De merries verkozen binnen staan over hooi eten dus dat zegt nogal wat :oo

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 13:10

Hier is ook wel echt veel gevallen weer maarrrrr we kunnen droog rond! Yes!

Verder druk geweest met de zadelkamer voor donderdag onze nieuwe klant komt. Ik ben blij
Afbeelding

Cirkel ingezaaid want dat wordt een extra weitje.
Afbeelding

Onze heerlijk gelegen bak van de week Afbeelding

manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 14:57

Oooh ik loop schandalig ver achter. Paar weken amper online geweest.
Bijna 3 weken geleden nieuw paard erbij, maar dat gaat nog wat moeizaam met mijn merrie, dus best wat gedoe. Ga proberen alles bij te lezen :=

Lynn_Nikita

Berichten: 25587
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 14:58

Wat voor iets heb je gekocht Manzano?

manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 14:59

Lynn_Nikita schreef:
Wat voor iets heb je gekocht Manzano?

NRPS merrie (maar eigenlijk vol arabier) van 10. Kan nog bijna niks, dus projectje.
Alleen ze is panisch voor koeien ben ik nu achter en laten die nou net in de wei naast ons lopen. Dus hoop gedoe :=

xXutopiaXx

Berichten: 10045
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 13:15

Misschien eens een cutting clinic proberen? Mijn Quarter was ook panisch voor koeien := Maar is nu volledig van z'n angst af :D

Britta31

Berichten: 13243
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:24

Afbeelding
Mijn nieuwe aankoop.Een elektrische kruiwagen en zelf zijwielen eraan gemaakt.Super blij mee.Echt een aanrader.Niet meer duwen en beuren.Alleen wat zwaarder met leeg gooien.En deze was niet super duur.Ik wilde toch even deze tip geven.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:31

Van de Hornbach ??
Ziet er uit als een handig ding.