Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 00:02

Jes, ja zo typisch hoe ze soms aan wondjes komen. We hebben eigenlijk niks ''gevaarlijks'' ergens of iets uitsteken, maar mijn man denkt ook dat ze zichzelf heeft geraakt met opstaan misschien. Of toch met gek doen bij de boomstammetjes. Heel af en toe liggen die door de war. Ze hoeven er niet overheen, het is ene keus, maar met gek doen, kunnen ze weleens overal overheen gaan.

Mentjuh, oei, dat is echt minder. Hopelijk valt het mee.

Azmay, dat is ook niet fijn. Lastige situatie ook, maar het moet wel schoon. Kan je niet een waterspuit meenemen? Dan kan je van een afstandje spuiten misschien?

Onze merrie heb ik dus gister een stukje opgedroogde huid weggeknipt en rest gewassen met hibiscrub. Die trekt dan de hele tijd naar achter en opzij, alsof ze gaat uithalen, maar doet ze niet. Althans, niet als ik gewoon rustig blijf en er niet op in ga. Ga ik er strijd over aan, krijg ik hem wel van d'r, maar niet omdat ze uit wil halen.

Vanmorgen was haar been netjes toen mn man er was. Eind van de middag waren we samen en was het toch weer iets dikker en warmer. Toch gewoon gekoeld, want wond is schoon en ze loopt er goed op. Maar daarin vertrouw ik haar niet 100%. Zij is echt type; ik ren nog een rondje met een gebroken been...Bij wijze van.

Gister hield zowaar de verhuurder haar even vast. Vandaag hield mijn man haar vast. Het is RA en ik laat hem dan RV oppakken, zodat ze niet snel RA op kan tillen.

Ik laat het nu open, omdat been ook wat diker en warmer is, maar normaal had ik zilverspray en pleister spray wat we overal wel op deden. Maar zolang niet gebruikt, dat we nu dus niks hadden. Ga toch maar de EHBO spullen aanvullen. Koop snel wat ik nodig heb of net nodig heb gehad, maar mis een en ander.

ML heeft mijn beide ruintjes gereden. Eerst mn ruin van 20 die het gewoon leuk doet en daarna dus mn ruin van 21 die er eigenlijk al niet meer had moeten zijn. Ik durf er niet goed meer op, maar hij wil graag wat doen en bewegen is echt goed voor hem.
Het is altijd mn maatje geweest en heb d egekste dingen met hem gedaan, maar ben bang vanwege zijn oude blessures, dus op die manier mn vertrouwen kwijt. Ik zie echt dat ie goed loopt, maar kan de knop niet omzetten nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:42

Superpony: Mo heeft ook een periode van die onverklaarbare wondjes gehad, op haar kogels. Nog steeds geen idee waar die vandaan kwamen en nu (klopt af) is het alweer een maand geleden dat ze er zaten.

Thanks Amanda, voor het compliment, we zijn ook erg blij met de sfeer die er hangt.
Veel sterkte met de afspraak voor Jac deze week. Ik duim echt dat het meevalt, superpeerd!

Azmay: ik zou andere keuzes maken in dit geval dus ik hou me even buiten het advies geven :+
Ik ben soms gewoon een miepert en zou hier niet te lang mee aanklooien.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 13:06

Ze liet zich fantastisch behandelen *\o/*
Goed kunnen schrobben met betadine en daarna zalf erop, knippen was wel lastig omdat ze haar been in de lucht liet hangen. Blijkt een serieus gat te zijn, zeg maar zo groot als het kootje van mijn wijsvinger pakweg. Past er ook gewoon in :x

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 13:30

Robijntjah, ook lekker altijd....

Ze hebben weleens kleinere wondjes, maar meestal minimaal. Zij is wel van het gek doen, dus er zal wel iets zijn gebeurt.

Zag haar net opstaan en deed ze super vlot en raakt zichzelf niet. Stomme leeftijd ook....Al sinds ze bij ons (terug ) is, hangt het een beetje boven ons hoofd en dat moeten we echt loslaten, want ze is super fit en doet het gewoon goed.

Vandaag zag het er ook goed uit. Ga straks nog terug en ben benieuwd, GIster morgen vond mn man dr been ook dunner en niet warm, maar gisteravond was dat wel zo. Aangezien ze 24/7 rondlopen, zou er niet echt verschil moeten zijn tussen overdag of avond etc.

Azmay, wat fijn!! Niet fijn dat het zo diep is, maar beestje weet dus dat je komt helpen.

Die merrie van ons doet dat ook als ik was met hibiscrub. Dan strekt ze haar been naar achter en opzij. Blijft gewoon zo een tijdje in de lucht hangen. De verhuurder die haar eerste keer vasthield, maar verteld dat ze niet aan het trappen is :)

Er staat nog steeds een lekker windje. Voor de warmte uit met de honden gelopen, maar zag op nieuws dat er vanaf morgen wel flinke buien komen.......Hebben regen nodig, maar waarom altijd weer zo overdreven gelijk??

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 16:53

Azmay 'fijn' dat je haar hebt kunnen behandelen. Voor de veearts is het te laat om te hechten, nu hopen dat het netjes heelt, maar met die vliegen is het misschien handig een luchtig verbandje erom te doen zodat vliegen geen eitjes kunnen leggen en maden kunnen ontstaan?

SP: fijn dat het been er weer beter uitziet!

En regen! Ja ik hoop er niet vaak op, maar mijn pas ingezaaide land snakt naar een beetje water en ik heb geen water mogelijkheden om te sproeien... Mijn bak ziet er ook uit als een duin landschap.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 16:55

Doe mij ook maar een paar buien hoor, wat een droogte weer

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 17:03

Jes schreef:
Karin_deB schreef:
Wat een heeeeeeeerlijk weer!
Ik baal wel dat ik niet kan rijden nu haha.

Iemand eentje te leen voor de zomer :')

Ja hoor, hier eentje staan, moet je hem wel op komen halen ;)

Hier moet het draad opnieuw gedaan worden -O-
Denk dat de koeien van de buurman erdoor zijn gegaan (hij heeft nog steeds niet afgezet aan zijn kant) maar hij zal vast zeggen dat het wild was.

Hier geschoren paarden dus geen gedoe met verharen gelukkig :=

Jammer dat je zo uit de richting woont -O-

Een paar buien zijn hier ook welkom!

Ik heb ze zaterdag een stuk van de zomerwei gegeven. Zielsgelukkige paarden haha.

Jewels been is helaas wel dikker geworden -O-
Heb nog een stuk van de paddock afgezet en kijk deze week aan anders weer de DA bellen..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 17:30

Mer1980 schreef:
Azmay 'fijn' dat je haar hebt kunnen behandelen. Voor de veearts is het te laat om te hechten, nu hopen dat het netjes heelt, maar met die vliegen is het misschien handig een luchtig verbandje erom te doen zodat vliegen geen eitjes kunnen leggen en maden kunnen ontstaan?

SP: fijn dat het been er weer beter uitziet!

En regen! Ja ik hoop er niet vaak op, maar mijn pas ingezaaide land snakt naar een beetje water en ik heb geen water mogelijkheden om te sproeien... Mijn bak ziet er ook uit als een duin landschap.

Hechten ging al niet, is een geknapte ontsteking. Paardje heeft CPL denk ik en loopt toch al een beetje te sukkelen met zweren en andere ellende de laatste weken.
Verbandje erom blijft niet zitten met dat gestamp, heb nu veerust gespoten..

Regen zou bijzonder fijn zijn, al moet ik zeggen dat de wei nu niet kapot gelopen word en dat heeft ook wel wat :Y)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 18:49

:wave: ik zat even in de meeleesstand, druk druk.
Volgende week op vakantie dus moest er voor zorgen dat de weide in orde was, zodat m'n ouders niet zoveel met hooi hoeven te slepen.
Omdat de benzine grondboor het niet doet, alles met de hand moeten doen.
Het waren 'maar' 30 palen maar toch veel werk met die enorm droge grond.
Vandaag de laatste 5 er in gezet.
1x lint en 2x koord.
Van de week gesproeid, dus hopelijk vermaken de paardjes zich er een week mee.
Het is echt enorm droog. Vreselijk.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 19:06

Balen van het been van Jewel Karin...

Wilde vanavond weer rijden, heb er door gedoe met de kids en de vakantie al een week niet opgezeten. Gooit de jongste net de ranjafles op mijn voet. Zo'n metalige. En nu kan ik dus niet lopen laat staan rijden |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 19:36

Even een snelle zwaai hier, ik zit ook in de meeleesstand. Druk gehad op het werk met Pasen en het mooie weer. Gisteravond lekker aan de BBQ, daarna de paarden voeren. Heeft mijn merrie ineens een mega dikke uier en 40 graden koorts. Direct de dierenarts gebeld, antibiotica en ontstekingsremmer er in. Gelukkig was ze vanmorgen al een stuk beter, veel alerter en de koorts al flink gezakt. Geen grapjes dit :=

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 20:33

Jemig wat een hoop zieke en gewonde diertjes, beterschap allemaal

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 01:09

Hier is regen ook echt nodig. Het bos is echt heel sneu, de bomen staan echt te kraken......Ga bijna geloven dat ze gevoel hebben en echt vergaan van de dorst.

Karin, wat rot zeg. Hoe loopt ie erop?

ClaudiaHS, goed bezig! Lekker kleurtje gekregen gelijk?

Maartje, dat meen je niet? dat kan zeer doen ook....Beterschap.

Jitske, was ze gestoken ofzo? Fijn dat het al beter gaat.

Azmay, dat is ook zo. Ik zei vd week tegen mn zoon ook; In de winter is alles drek en nu is alles stoffig, het is nooit goed....

Mijn man heeft een sproeiding gemaakt voor de bak, dus die had ik vanmiddag aangezet. Als ik hem in het midden zet, mis ik alleen de 2 korte zijdes een stukje zeg maar.
Daarna wilde ik ze samen laten stappen, omdat mn ene ruin echt beweging nodig heeft. Leek me zo een goed plan dat ze dan allemaal even rustig stappen. Ik gooi ze vaker samen los en gaat altijd goed.

De merrie ging gewoon ( zoals altijd dus ) vreselijk tekeer. Ze heeft dus geen last van dr been.........Had hem niet zien aankomen en maar laten gaan. De 3 kerels doen dan niet eens echt mee.
Heb haar been daarna nog wel schoongemaakt en tijdje gekoeld.

Ik ben benieuwd naar de buien die komen.......Het is nu zo lekker even, maar las dat morgen na een hele warme dag er flinke buien komen. Nou kan ik goed tegen regen, maar onweer is niet mijn ding, ggrrr

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 06:53

Even regen is niet erg alleen heel het weer ziet er enorm triest uit. Dinsdag een bewolkt zonnetje de rest tot volgende week vrijdag staat op regen wind en onweer... dat hoeft dan ook weer niet.
Word weer niet rijden, helaas kan ik pas rijden als de kleine Meid op bed ligt dus als t net dan regent (en het is vaak eind van de dag) ben ik gelijk klaar, zo jammer!
“Vroeger” haha kon het nog altijd we ergens tussendoor gepland worden of gewoon in de binnenbak maar helaas (al wil ik niet meer ruilen hoor :D)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 08:21

Regen is zo nodig! Ook voor de boeren en akkerbouw. Vorig jaar hadden we nog een natte winter gehad voor de droogte, dit jaar is er ook in de winter bijna geen regen gevallen.

Sterkte aan iedereen die de paarden in de lappenmand heeft zitten. Gelukkig hier alles in orde, die Shetlanders hier hebben niet snel ergens last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 08:31

Ik zwaai ook even snel.

Sterkte voor alle zieke dieren!

Ik hoop echt op flink wat water...… Het is hier werkelijk gort en gortdroog. Voor zover ik de weersverwachting voor mijn regio bekijk ([***]), komen er hooguit een paar buien -O- . Volgens mij valt het voor de rest van het land toch ook wel mee? Het wordt wisselvallig met wat flinke buien.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 08:45

Ik ben al 2x nat geworden vanmorgen *\o/* Nu hopen dat het ook even door gaat zetten en iets meer regen dan gespetter wordt. Ik ben momenteel blij met ieder spatje dat valt :+

Voet doet nog goed zeer. Vannacht dacht ik echt dat hij gebroken was zo zeer. Lopen ging echt niet (en dat mocht ik met dank aan de kinderen wel een aantal keer testen). Nu gaat lopen wel redelijk gelukkig

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 08:55

Hier eindelijk een paar dagen droog! Alles groeit als een gek met ons natte weer hier... gras word al mooi groen! (Is nieuw gezaaid achter de bak).
Afbeelding

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 08:55

[***] schreef:
Ik zwaai ook even snel.

Sterkte voor alle zieke dieren!

Ik hoop echt op flink wat water...… Het is hier werkelijk gort en gortdroog. Voor zover ik de weersverwachting voor mijn regio bekijk (Kop van Noord Holland), komen er hooguit een paar buien -O- . Volgens mij valt het voor de rest van het land toch ook wel mee? Het wordt wisselvallig met wat flinke buien.

om 19 uur 31 mm voorspeld......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 09:07

Oooh laat maar komen die regen, Mo begint weer een beetje te hoesten van alle stof.

Gisteren weer met Aurelia gewerkt:

Afbeelding

Afbeelding

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 09:40

Mijn buienradar geeft vanaf 20u regen tot 00.30 ongeveer.
Zal mij benieuwen.
Gaat het natuurlijk in 1 x weer keihard, zodat al m'n graszaad wegspoeld.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 09:42

Au Maartje! :(:)

Balen van je merrie Jitske :(:)

@superpony, ze loopt er gewoon normaal op, belast ook normaal.

Vanmorgen ging ze een sprintje trekken en een slidingstop maken toen ik de shet aan het longeren was -:(-
Zelfs op de kleinste stukken krijgt ze het voor elkaar.

Hier kurkdroog....

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 09:50

Hier heeft het ook al geregend.
En nog trouwens.
Het gras staat ook sinds 2 dagen in het zaad dus heb een strookje afgezet zodat ze iedere dag een uurtje of anderhalf mogen wennen aan t gras!
Altijd heerlijk paarden weer in het gras!
Zelfs het graas geluid heb ik gemist merk ik :o

Leuk Jolijn!! Al lekker aan de gang, ze is knap!
Ik zou wel je zadel even naar achter leggen die ligt op de schouder nu.
Bij Kenny schuift ook alles snel naar voren, heel vervelend! De 10e pasconsult ben benieuwd. Denk dat het me daarom opvalt nu sorry.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 10:34

Viel mij ook wat op dat ie tijdens het echt bewegen wat schoof, boom is ook (nog) wat te wijd inderdaad.

Tegen de tijd dat ik (of iemand anders) er op gaat zien we wel weer verder.

Hier nog geen regen te zien :(

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 10:36

Robijntjah schreef:
Viel mij ook wat op dat ie tijdens het echt bewegen wat schoof, boom is ook (nog) wat te wijd inderdaad.

Tegen de tijd dat ik (of iemand anders) er op gaat zien we wel weer verder.

Hier nog geen regen te zien :(

Zodra ze meer spieren kweekt zal het vast minder worden met schuiven.

Hier drupt het iets nu.
Maar dat mag geen regen heten.