Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesHJ

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:06

Ik voer ook vitalbix dc, active+ en de mash en ben daar erg tevreden over. Paarden zien er super uit (krijg er zelfs complimentjes over). Ik geef geen luzerne bij ivm eiwitgevoelig paard en voor het andere paard vind ik het niet nodig.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:11

Ik voer momenteel alleen metazoa.
Ik voer het te kort om echt een oordeel te hebben.
Ze zijn alle te dik vandaar niets extra's aan krachtvoer.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:17

Wij zijn nog niet zo lang geleden overgeschakeld van Je Paard Gezond en Fit naar Marstall Force. De Shet twijfelen we over; die ging mest eten (maar is ook herstellende na ziekte). Bij de anderen merken we eigenlijk geen verschil.
Vorige week zijn we met 3 van de 4 naar Den Hoek geweest; bij meting met de lecher antenne bleek dat mijn merrie wel de Marstall blieft, maar de andere twee niet. Die staan nu op Cavalor Strucomix Original en Senior (want dat laatste hadden we nog en maken we nog op). Die kwamen goed uit de test bij allemaal, net als de Pavo Nature's Best (maar die was iets minder).

Metazoa overweeg ik niet eens; zit ijzer aan toegevoegd.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:35

Heb het even snel berekend, komt voor Jewel om en nabij neer op 44,- per maand

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 21:59

Karin, ik kreeg exact hetzelfde advies voor mijn fjordje ;-) Ik had alles eens aangeklikt en zou in één klap €79 lichter zijn.....en maar duimen dat ze het dan lusten. Proefpakket ga ik niet doen, want dan moet ik best een stuk rijden om alleen zo'n pakket op te halen. (levering hier zal wel niet gaan lukken helaas).

Marloes grappig dat jij ook vitalbix voert.....ik aap je wel bij heel veel dingen na ;-)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:06

Pfff...dat is niet niks.
Voeren naar behoefte en eigen inzicht.
Luzerne en grasmix gaan er hier altijd doorheen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:08

Toevallig zit er in het dorp waar mn schoonouders wonen een winkel die het verkoopt dus ik heb wat proefverpakkingen gehaald. Ben benieuwd.

Ik was vergeten aan te geven dat Jewel een schep pavo daily plus krijgt per dag en een scheut zonnebloemolie erover. Misschien had dat het luzerne advies en olie advies gescheeld haha.
De dosering Daily complete vind ik niet gek,die had ik ook zelf kunnen raden vanaf het voorschrift.
Ik 'moet' zoiezo iets anders want mn standaard merk is uit het assortiment gegaan. Heb nu een zak subli basis muesli als tussenoplossing omdat ik echt helemaal zonder zat.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:50

Ik kom weer ff binnen vallen. Ik voer ook laag in suiker en ik combineer ponybrok van subli met dieetmix van subli. Al jaren. Bevalt super goed en is ook betaalbaar. Pony met zomereczeem doet het er super op.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:54

Bij mij krijgen ze allebei Pavo 18 plus... nu mijn 34 jarige 1 1/3 over 2 beurten en de pony 1 schep. Pony krijgt nu merriebrok van subli maar ze eet veel liever 18 plus. In de zomer krijgen ze minder. Vooral de pony wordt vet.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 23:05

zoefie schreef:
Karin, ik kreeg exact hetzelfde advies voor mijn fjordje ;-) Ik had alles eens aangeklikt en zou in één klap €79 lichter zijn.....en maar duimen dat ze het dan lusten. Proefpakket ga ik niet doen, want dan moet ik best een stuk rijden om alleen zo'n pakket op te halen. (levering hier zal wel niet gaan lukken helaas).

Marloes grappig dat jij ook vitalbix voert.....ik aap je wel bij heel veel dingen na ;-)

Zou mij er niet druk om maken ;) als het werkt dan werkt het en als je wat anders kiest dan is dat ook helemaal prima :D maar mocht je hier in de buurt zijn en toch wat willen proberen dan kan je altijd langskomen, heb altijd de dc, active+ en mash staan. De luzerne heb ik niet maar dat was ook niet strikt noodzakelijk volgens vitalbix. Ik heb toendertijd wel heel persoonlijk advies gehad van ze, en toen ik na een aantal maanden mailde om nog even wat te overleggen heb ik ook nog een uitgebreide reactie(s) gekregen.

Maar €79 heb ik echt wel meer dan een dikke maand eten voor mijn twee paardjes. Zit gemiddeld rond de 55€ per maand voor die twee van mij, in elk geval altijd zo dat ik gratis verzenden heb :Y), hangt er een beetje vanaf welke combi van voersoorten ik moet bestellen. Maar de warmbloed krijgt wel flink wat meer dan mijn sobere IJslander.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 08:57

Kwa omheining staan ze hier straks ook achter schapengaas met een stroomdraadje maar voorlopig nog achter 2 schrikdraadjes.

Voer krijgen ze hier allemaal hetzelfde, onbeperkt hooi, vitaminebrokken en gras als dat groeit. Nu onze drachtige merrie wat vorderd krijgt die er binnenkort wel wat bij.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:27

Hé bedankt voor de reacties allemaal. Marloef bedankt voor het aanbod, maar ik ben vandaag toch maar naar de winkel gereden en heb alles van het voeradvies gekocht. Helaas was ik meer kwijt dan gedacht want er zit waarschijnlijk iets in mijn genen waardoor ik niet zo maar een paardenwinkel uit kan lopen. Ik zie altijd toch wel weer iets nuttigs/handigs/bruikbaars....In dit geval handschoenen, cowboy magic en het halve assortiment van Vitalbix :D Morgen maar eens testen of ze het eten 8-)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 00:05

Cowboy magic is ook erg fijn!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 00:08

Chester en Magic hadden een fijne middag op de wei

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de hele dag gezeuld met water

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 00:30

Mooi Anke!

Ik ben nu blij dat ik geen 20 paarden heb :')

Oké bij de jongveestal zijn aan 1 kant ook de leidingen bevroren dus die heb ik vanavond nog van nieuw water voorzien. Paarden hadden gewoon water. Niet bevroren.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 07:53

Volgende winter heb ik die ook niet meer.
Verzorgster heeft het erg druk op school waardoor ze de laatste tijd geregeld de hele week niet komt.
Zeker met dit weer is het erg zwaar om alleen te doen.
Dus we gaan vanaf het voorjaar in de downturn.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 09:29

Je hoeft iig niet meer naar de sportschool Anke!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 09:36

Sportschool hoef ik nu de paarden aan huis staan echt niet meer. Ben in een jaar 6 kilo kwijt. Ik sjouw wat af. Zijn toch wel wat meters dje je door de paarden extra loopt

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 10:01

Belle dat is een mooi resultaat van de paarden aan huis. Wij krijgen vandaag de sleutel van ons nieuwe stekje *\o/* en er mag bij mij ook best 6 kg af :D

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 10:12

Gefeliciteerd MizzMontana!

brr wat is het koud. De wind giert om ons huis heen, en alleen door het raam naar buiten kijken doet me de moed al in de schoenen zakken.. Maar goed de paarden moeten gevoerd worden en alle dieren moeten water. Nog heeel even doorbijten want het is bijna weer voorbij en dan gaan we weer de kwakkeltijd in, geen vorst in ieder geval.

Ik hoop komende week kalk te kunnen strooien. Dan is hopelijk de vorst wat uit de grond en er wordt regen verwacht, dus goed moment om hier mee te starten denk ik?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:24

Hier zou ik de hele wei kapot rijden als ik rondjes ga rijden met de trekker, het water kan slecht weg dus er staan veel plassen momenteel.
Stond vorige week ook al bijna vast met de trekker door de hoeveelheid modder bij de ruif. Deze week dus maar snel gebruik gemaakt van de bevroren grond, al moest ik nu weer uitkijken dat de trekker niet om ging door de diepe sporen.

Al plannen gemaakt Montana? Kilo's gaan hard als je druk bent met palen zetten enzo ;)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:31

Volgens mij blijft de vorst hier nog een weekje. Ik hoop het wel. Kunnen ze nog even op het gras. Er zal tot wel weer een regenperiode aankomen dus dan staan ze weer in de paddock.
Kalk strooien moet hier ook nog. En dan mest uitrijden.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:46

Anke die zien er inderdaad uit alsof ze het erg naar hun zin hebben. Ik ben eens benieuwd bij hoe veel je echt een omslagpunt merkt. Ik denk bijv. van 21 naar 20 dat je nog niets merkt. Naar welk aantal streef je?

Belle_boef nog een weekje vorst???? hoop het toch van niet :brr: maar ik geloof dat ze hier in het zuiden geen vorst melden overdag volgende week (is al een lichte vooruitgang). Maar nog ver ver ver weg van mijn favoriete 23 graden -O-

palousaboy, dat klinkt als een gewaagde actie met die trekker van jou door de wei :')

En....inkoppertje maar het is echt megakoud....bij nader inzien ben ik toch een watje en vermoed ik dat ik vandaag niet ga rijden.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:49

Ik vind t ook koud. Op zich gaat t wel als ik buiten aan het werk ben, maar heb weinig zin in andere dingen. Rijden sla ik ook over. Volgende week wel weer.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:52

Bij mij voorspellen ze zondag al 10 graden overdag (en regen) en 's nachts -1