Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 23:24

Zapje we hebben het aan laten leggen. Hier even een snelle schets, groen is wei, zwart de leidingen ondergronds, rood de aankoppel punten en blauw de pomp.

Afbeelding

De pomp staat binnen en net buiten is de put geloof 8-9 meter diep ongeveer.
We hebben een pedrollo jsw 3
Een zelf aanzuigende op krachtstroom welk nog net zonder vergunning mag.

Als je meer detail wilt weten roep maar!

Libera dat heb ik vaker gehoord inderdaad!
Toch blijft jac wintervacht loos, misschien zijn het zijn gene :D

Libera

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 00:31

Wat is de diameter van jouw leidingen? Dat speelt ook een rol in de uiteindelijke water druk! Wij leggen hopelijk deze zomer ons baksproei systeem aan

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 01:33

Mentjuh, onze Jac, ook quarter, ook hoor. Was wel zijn eerste winter zonder deken en hij heeft een mega dun velletje, maar ging goed.
Zijn moeder is 26 en staat al een paar jaar nu zonder deken en die maakt wel een mega vacht aan.

De nf en shet weer heel anders. Het gaat bij hun langzamer en ook ander soort haar, verharen anders....

Met 24/7 buiten, merk je het al snel als de langste dag weer is geweest. Vorig jaar was het lang warm en heb ik bij 2 dan wel hals geschoren. Maar verder niet meer. Het bevalt prima zo.

Het is alleen jammer dat ze vrijwel hele zomer met vliegendekens staan.

Heerlijk als je goed kan sproeien.

Ik weet nou niet of ik blij of boos op mezelf moet zijn, maar mn merrie van 26 liep 2 weken terug niet fijn en stond achter steeds op rust. Echt alles bekeken en gevoeld, maar vond echt niks. Ik dacht echt dat dit het begin was van wat meer probleempjes door leeftijd. Ze liep wel gewoon, dus heb haar een beetje zo gelaten.
Ze begon zelf weer volop mee te doen, dus ik dacht; mooier weer, ze voelt zich beter. Vond haar nog wel iets stijf draaien achter, maar er was verder nog steeds niks te zien aan haar benen, hoeven, heupen etc. Nergens een reactie.

Kom ik vanavond op stal, zie ik een plukje haar raar uitsteken, dus ik bekijk het en ze reageert gevoelig. Even gewassen met hibiscrub en een droog stukje weggeknipt, bleek ze toch een wond te hebben en nu wel een wat dikker en warmer been.
Ziet er nu netjes uit, dus morgen ochtend meteen weer kijken.

Heeft dus toch in het pak haar ergens een klein wondje gezeten, maar helemaal gemist. Aan de andere kant, nu is het schoon en netjes verder, dus toch blij dat ik misschien de oorzaak heb en het geen ouderdom is.

Snappen we nog niet hoe ze eraan gekomen is. Binnenkant been op de hoogte van spronggewricht.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 07:39

SP soms kunnen ze rare dingen doen.
Cascade paar maanden terug met gek doen op de wei ook zichzelf geraakt en nog een stukje hoger ook.
Nou kan die enorm bokken ben altijd blij dat ze dat onder het zadel niet doet.

Mijn oudje krijgt een vacht waar menig Shetlander jaloers op zal zijn := (is een warmbloed paard maar altijd al een enorme vacht gehad zonder deken)

Sproei systeem moet ik me ook nog in verdiepen.
De man van de ponyclub had het over sproeikoppen die 25m ver gaan. Met een bak van 50x30 zouden 2 sproeikoppen genoeg zijn dan.
Ik wil wel iets wat je handmatig aan en uit zet, we hebben al een puten een pomp dus hoeven enkel de leidingen te leggen met het aanleggen van de bak.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 08:25

Jes ik heb sproeikoppen op leidingshop.nl besteld. Die hebben veel keus. Onze sproeiers gaan volgens de omschrijving 15m maar doen in praktijk met onze pomp erachter 18 meter

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 08:35

Jaa goeie hoe zat dat ook al weer, eerste stuk tot aan de splitsing naar de andere wei 50, dan naar 40, hij komt ook overal met 40 uit de grond. Slang er aan zijn we nog aan het puzzelen tussen 25 en 19. Steeds nauwer om druk op te bouwen. We willen zo veel mogelijk mogelijk water, iig een goede balans daartussen.
De diameter van de sproeiers is 30m. Ze doen wel meer als dat lijkt.
Totale lengte van de buizen is ong 150 meter denk ik.
Momenteel 3 sproeiers per keer omdat we nog bij moeten kopen haha!

Vrijdag komt de dierenarts voor Jac :(
Hij speelt al een tijdje wat minder maargoed dat kan, niet voor niks al met pensioen.
Nou liep hij laatst iets niet helemaal zuiver.
Nagekeken kon niks vinden maar nu n week later loopt hij nog niet zuiver.. het is een taaie en laat pas heel laat wat zien. Als hij ligt en opstaat wel overduidelijk kreupel en wil ook niet meer met de rest spelen...
maak me wel een beetje zorgen...

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 10:10

Superpony, Jolly heeft nog zwarte sokjes, ik heb de benen tot halverwege zijn koten geschoren. En hij heeft nog een klein sikje, ik ben een klein stukje onder zijn onderlip vergeten :+

Mentjuh sterkte alvast voor vrijdag, hopelijk is het niks ernstigs.

Hier sinds vorig jaar ook een put met pomp voor grondwater, en sinds vorige week een sector sproeier. Nu hebben we er nog 1 op aangesloten maar we willen er 2 op hebben. Ik heb geen bak of zandpaddock, ik sproei alleen gazon en als het nog droger wordt ook het stukje weiland.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 10:22

Mentjuh, succes bij de arts
Ik ben druk druk met de woning,, nou nee, de tuin, lees wel bij maar reageer erg weinig

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 11:01

mentjuh schreef:
Vrijdag komt de dierenarts voor Jac :(
Hij speelt al een tijdje wat minder maargoed dat kan, niet voor niks al met pensioen.
Nou liep hij laatst iets niet helemaal zuiver.
Nagekeken kon niks vinden maar nu n week later loopt hij nog niet zuiver.. het is een taaie en laat pas heel laat wat zien. Als hij ligt en opstaat wel overduidelijk kreupel en wil ook niet meer met de rest spelen...
maak me wel een beetje zorgen...

Dat klinkt niet fijn... sterkte alvast.. :*

Verder leuk om te zien dat iedereen zo lekker bezig is buiten :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 12:10

Diva is kort in haar vacht gebleven door de dekens lijkt het.

Heb een medisch vraagje als jullie het goed vinden. Baas van het paard is op vakantie en voor ze weg ging had ze een wondje maar net kwam ik kijken en is het een smerige pus plek vol vliegen.
Spoiler:
Afbeelding

Ze liet zich wonderbaarlijk daar een goede dot zwarte zalf smeren dus ik hoop dat ik er wat mee mag de komende dagen. Ze staat op de wei en heb daar geen toegang tot stromend water en echt handelbaar is ze vaak ook niet.
Wat zouden jullie hier mee doen?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 12:11

Haren eraf , water van huis uit meenemen en flink schoonmaken. Zo krijg je maden

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 12:27

Ik zou scheren, schoonmaken en groene leem erop tegen de vliegen

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 12:28

Lynn_Nikita schreef:
Haren eraf , water van huis uit meenemen en flink schoonmaken. Zo krijg je maden

Maden zag ik inderdaad ook al aan komen, dierenarts vond dat ze vanzelf moest genezen toen hij er voor het weekend was.

Proberen haren te knippen, pus eraf schrobben en dan betadine oid erop?
Leek mij ook een goede, maar gezien ze durft te bijten en trappen ben ik het liefst zo kort mogelijk bezig. Moet het nu ook alleen doen want de oppas van het huis heeft eigenlijk geen ervaring met paarden :o

belle_boef schreef:
Ik zou scheren, schoonmaken en groene leem erop tegen de vliegen

Scheren gaat zeker niet lukken, groene leem kan ik wel zoeken.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 13:03

Inderdaad haar eromheen zo kort mogelijk, goed scrubben en er iets op.
Als de oppas het durft een stuk huid in de hals laten vastpakken (echt stevig vastpakken) of een oor aan de basis stevig vastpakken en een stukje draaien/naar beneden halen (sorry weet niet goed hoe het uit te leggen) doen we op de kliniek ook dan laten ze het over het algemeen beter toe.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 13:09

Jes schreef:
Als de oppas het durft een stuk huid in de hals laten vastpakken (echt stevig vastpakken) of een oor aan de basis stevig vastpakken en een stukje draaien/naar beneden halen (sorry weet niet goed hoe het uit te leggen) doen we op de kliniek ook dan laten ze het over het algemeen beter toe.

Ben al blij dat ik haar toestemming krijg om een halster om te doen of haar hoofd vast te pakken op het moment, als ik die 800kg onbeleefde bok probeer pijn te doen eindig ik zeker het ziekenhuis :=

Praam hebben ze niet daar, maar heb ik zelf ook nooit gebruikt dus begin ik niet aan.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 17:31

Oei dat ziet er naar uit Azmay. Kan he vriend niet helpen? Die heeft misschien al iets vaker een paard van dichtbij gezien dan de oppas?

Wij zijn terug van een weekeindje camping in de Ardennen. Heerlijk weer maar we baalden beide stiekem wel een beetje dat we nu niks thuis konden doen :') oppas is alleen beetje vergeten te sproeien in de kas, dus hoop dat ik de plantjes van mijn vader nog kan redden :=

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 17:41

Maartje_M schreef:
Oei dat ziet er naar uit Azmay. Kan he vriend niet helpen? Die heeft misschien al iets vaker een paard van dichtbij gezien dan de oppas?

Wij zijn terug van een weekeindje camping in de Ardennen. Heerlijk weer maar we baalden beide stiekem wel een beetje dat we nu niks thuis konden doen :') oppas is alleen beetje vergeten te sproeien in de kas, dus hoop dat ik de plantjes van mijn vader nog kan redden :=

Manlief gaat weer gewoon werken morgen dus daar heb ik niet zo heel veel aan. Wil ook niemand het gevaar aan doen eigenlijk, het is een flink trekpaard en ze bijt en schopt goed raak als je even niet op let. Voelde me vandaag niet onveilig maar heb liever niet dat er iemand in de weg kan gaan staan.
Heb een emmertje met spul voor morgenochtend klaar staan, zometeen een schaar er bij gooien en dan morgen op hoop van zege aan de gang.

Oei dat is onhandig, geen water met dit weer {:}

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:22

Jes schreef:

de motor noemen wij die laatste. paardje wil motorrijden, en dan ook geluiden erbij maken va vroemmmmm vroemmmmmm

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:25

Ik ben net weer bij het huis verder gegaan, nadat de poort van het konijnenhok in de beton is gezet en moest drogen ben ik aan de jungle verder gegaan Maar goed ook want er liggen dus schuttingen deuren met glas enz gedumpt. Morgen gaan de bewoners de laatste puin weghalen, mag dat meteen mee. Ik had dat anders nooit gezien bij de eindbezichtiging.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:26

Azmay hoever woon jij van Maastricht of Landgraaf af? Ik morgen morgenvroeg mijn zoon daar afzetten en dan door naar de Craenebroek.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 20:04

Lynn_Nikita schreef:
Azmay hoever woon jij van Maastricht of Landgraaf af? Ik morgen morgenvroeg mijn zoon daar afzetten en dan door naar de Craenebroek.

Een best eind, zit ten noorden van Brunssum :')
Maar ik kijk het het me af gaat morgen, heb de tijd :=

Ondertussen vraag ik me af hoe lang het gaat duren voordat Diva haar mest stabiel blijft. Ze krijgt nu nog steeds platte mest als ze langer dan een uur op de wei staat maar herstelt heel snel, staat nu 2x 2 uur en buiten de slappe mest om lijkt ze dat heel goed te doen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 20:05

Azmay schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Een best eind, zit ten noorden van Brunssum :')
Maar ik kijk het het me af gaat morgen, heb de tijd :=

Ondertussen vraag ik me af hoe lang het gaat duren voordat Diva haar mest stabiel blijft. Ze krijgt nu nog steeds platte mest als ze langer dan een uur op de wei staat maar herstelt heel snel, staat nu 2x 2 uur en buiten de slappe mest om lijkt ze dat heel goed te doen.

Kom ik doorheen als ik naar huis rij of niet?
Als ik moet vasthouden of moet schoonmaken en jij vasthouden zeg je het maar. Ik heb evt ook een praam

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 20:10

Lynn_Nikita schreef:
Kom ik doorheen als ik naar huis rij of niet?
Als ik moet vasthouden of moet schoonmaken en jij vasthouden zeg je het maar. Ik heb evt ook een praam

Zou nog wel eens kunnen, durf eigenlijk alleen zo geen vreemde mee te nemen. Eigenaresse van het gebeuren is op vakantie maar de zorgboerderij draait gewoon door met de oppas, weet niet of ze het me aan dank af nemen als ik iemand mee neem nu ik er zo over denk. Lopen ook deelnemers rond en dergelijke.

Denk dat ik het in de wei probeer en anders met de oppas probeer haar in de hoefstal te krijgen, die hebben ze ook nog staan.
Maar bedankt voor het aanbod :j

Mocht er iemand nog op zoek zijn naar een pony trouwens, vriendin van me heeft een Welsh te koop (zie onderschrift) :Y)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 20:17

Dat begrijp ik, maar ik zou dat wel snel schoonmaken en je kan pas zien hoe die wond is als je de haren weghaalt. Is zij wel al ingelicht?
Als er een hoefstal is, dan kan ze geen kant uit toch? Geen muzzle daar die je om kan doen zodat die niet kan bijten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 20:26

Lynn_Nikita schreef:
Dat begrijp ik, maar ik zou dat wel snel schoonmaken en je kan pas zien hoe die wond is als je de haren weghaalt. Is zij wel al ingelicht?
Als er een hoefstal is, dan kan ze geen kant uit toch? Geen muzzle daar die je om kan doen zodat die niet kan bijten

Als ze eenmaal in de hoefstal staat zal het goed gaan ja, maar of ik haar er op krijg met de oppas is wel de vraag. Vanmorgen ging het erg goed in de wei dus morgen hopelijk ook.

Het wondje was er al voor het weekend, de dierenarts is er zelfs geweest toen en die vond het niets spannends. Eigenaresse weet nu dat het erger is geworden en de oppas is heel blij dat ik er wat aan wil doen.
Ik kijk morgen of het gewoon lukt zonder gekke toeren, zou wel een teken zijn dat ik toch wel iets bereikt heb met mijn training O:)