Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MDWStables

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 09:13

Wat een schatje!

Ik ga eens kijken of ik via MP een boiler op de kop kan tikken. 50 of 80 liter.

Stal staat. Nou de inrichting nog. Leidingwerk etc.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 09:50

Komt zo wel heel wat bij kijken.
En liever vooraf goed bedenken, zodat het gelijk goed is.

Stella_Fara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 10:20

Pff, Fara mankt linksvoor, ik vrees terug een hoefzweer. Ze heeft ook lichte mok door het verschrikkelijk natte weer van de laatste tijd, maar dat zijn maar enkele wondjes dus ik kan me niet inbeelden dat die mok naar binnen gegaan is. Eerder een kneuzing door het bevroren maanlandschap die is gaan zweren, vermoed ik. Vanmiddag komt de dierenarts. Niet evident met dit weer, vind ik, wassen met isobetadine voor de mok of sodabadjes geven voor de zweer.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:21

bruintje123 schreef:
Ik heb de cydectin nooit gebruikt dus weet geen verschil.
Maar wel de tecktonic en hier helpt het.
Nadeel het is wel knal knal blauw.
De eerste dagen is het echt fel zichtbaar op wit, dan word het langzaamaan vager

Ik doe het overigens met een spuitje in de sokken, niet over de rug.

Ik heb de tectonik aangekregen, moet ik het er gewoon indruppelen of moet ik het met mijn handen verdelen over de sokken? Moeten de hele sokken blauw of is het genoeg als het er 'in zit' zeg maar?
Zoals bij die pipetjes, dat het zichzelf verdeelt.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:21

Stella_Fara schreef:
Pff, Fara mankt linksvoor, ik vrees terug een hoefzweer. Ze heeft ook lichte mok door het verschrikkelijk natte weer van de laatste tijd, maar dat zijn maar enkele wondjes dus ik kan me niet inbeelden dat die mok naar binnen gegaan is. Eerder een kneuzing door het bevroren maanlandschap die is gaan zweren, vermoed ik. Vanmiddag komt de dierenarts. Niet evident met dit weer, vind ik, wassen met isobetadine voor de mok of sodabadjes geven voor de zweer.

En als je eerst laat baden in soda en daarna wast met betadine?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 12:42

Ik druk de spuit door de haren heen op de huid zodat het daar ook echt komt. En ik verdeel dan zelf inderdaad niets want het loopt toch wel wat naar beneden.

Heb net zomaar een flinke snee in mijn pink opgelopen door het ijs uit de bakken buiten te halen.
Op dat moment voelde ik wel wat maar niet echt. Door de kou denk ik.
Nu binnen zijn mijn handen op aan het warmen en begint het te kloppen.
Moet niet gekker worden "gewond" raken door dat stomme ijs.
Ik wil lente! Lekker zonnetje en 20 graden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 12:49

Kreeg het ijs net niet eens kapot :oo
Na 3 emmers heet water erover per kuip kon ik het er eindelijk uit hakken was alsnog 2 cm dik.

Zal dadelijk wel weer op de regen vloeken maar dit ben ik ook wel beu inmiddels :')

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 12:50

Ik heb de eerste offertes voor gaashekwerk binnen (paddock en wei). Het is goed dat ik zat :=
Nu toch maar ook wat houten omheiningen offertes voor alleen de wei opvragen.

Mn zusje appte dat de shet het koud had dus die staat nu onder 500grams :')

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 12:58

Hier ook na eerst heet water er over gegooid te hebben.

Gaas is wel erg fijn.
Wij hebben dat ook om het weiland staan. En ondanks de grote investering hebben wij al vaak gezegd dubbel en dwars waard.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:02

Ja gaas is zeker fijn het is alleen een huurwei. Dus dan is de investering wel heel groot.
Om de paddock komt zoiezo wel gaas.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:03

Bij een huur wei zou ik de investering ook niet doen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:09

Het is wel bij mn buren en die doen niks met het stuk. Ik verwacht geen problemen en we gaan een onbepaalde huurtijd aan.
Maar goed je weet dat er altijd iets kan gebeuren en dat kan varieren van het werkt tot niet tot iemand die gaat verhuizen oid.
Het is alleen dat gaas mij een prettiger gevoel geeft vanwege de uitbrekende shet.
En ik hoopte stiekem dat het per strekkende meter goedkoper werd naarmate je meer afnam haha.
Maar goed de eerste offertes voor houten omheining zijn weg. In principe zou alleen de onderste laag van hout moeten zijn (dan wel in combinatie met gaas tot aan de grond) en de bovenste 2/3 lagen kunnen gewoon lint zijn.
En ik ga zoiezo ook uitrekenen wat het zou kosten als we zelf planken/palen kopen en een grondboor huren.
Als dat veel scheelt trommel ik wel een groep mensen op en plan wat dagen in.
Het gaat om ongeveer 3000m2 dus dat moet te doen zijn.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:54

Wat voor gaas neem je dan? Ala heras of Schapengaas?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 14:03

Wat maakt dat gaas om
Je weiland fijn is?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 14:29

A la heras. Fijn omdat ik zeker weet dat de shet daar niet door uitbreekt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 14:36

Sheet die bij buurvrouw logeert kroop er onderdoor... Moest via mijn omheining en een met bomen volgegroeide greppel weer terug gehaald. Hebben eerst moeten snoeien wantdezelfde weg terug lukt natuurlijk niet...

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 14:46

Hier ook een stukje heras, houdt de paarden prima op hun plaats.....maar mooi is het niet. We hebben er groen doek tegenaan gemaakt omdat een deel ook onze tuin is. Maar nu is het helemaal lelijk -O-

Ik ben me maar eens aan het verdiepen in voer. Ik gaf altijd havens natural balace meusli en basisbrok en tussen de middag senior priores. Maar vooral in de havens zit toch best veel suiker dus ik wil nu overstappen naar vitalbix want daar zit veel weiniger suiker in. Zijn hier toevallig nog mensen die dit voeren? (het is een stuk duurder dan mijn huidige voer.....). Ik zag dat er ook al wel een topic over loopt maar jullie "ken' ik een beetje :o
Het is zoooo megakoud hier (overal vermoed ik :D) Maar, na zondag gaat het de goede kant op!. Zo nu raprap naar het oudergesprek van zoonlief!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 14:47

Vitalbix vond ik op zich erg fijn maar is nog redelijk duur omdat je behoorlijk wat moet voeren.
Heb Marstall Force gehad maar dat at Diva niet droog en nu heb ik Pavo Vital en dat bevalt eigenlijk heel goed. Hoe je oom maar 70g oid van te geven elke dag en ze eten het super.

Die 2 dozen kunnen echt niet tegen suiker en amper tegen lucerne dus ik heb wat af gespeurd :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 14:56

Ik vind strak gespannen heras dan wel mooi.
Wij vinden het fijn omdat het geen onderhoud nodig heeft.
Zowel de paarden als de honden binnen houd.
We hebben lint om de weides tussendoor te scheiden en daar toch al eens gehad dat het door de wind of ijzel kapot is geknapt,maar bij dat heras blijft alles heel. Dus geen zorgen dat de paarden ineens op straat staan. Blijft ook goed zichtbaar in de sneeuw of mist.
Dus wij hebben geen spijt :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 15:28

Op de huurweilanden hebben we schapengaas aan de buitenkant en stroomlint aan de binnenkant.
Waarom? Om zoveel mogelijk buiten de wei te houden en de rest erin. Mocht de stroom het een keer niet doen. Voelt voor mij fijner.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 15:35

Ik geef Vitalbix DC en beloon met metazoa snaxx. Bevalt eigenlijk wel goed :) Heb in het verleden ook PavoVitalComplet gevoerd, maar die vond ik erg hoog in ijzer. Nu schijnt dat in de nieuwe PavoVital een stuk beter te zijn, misschien weer eens opnieuw gaan vergelijken. Zag gisteren dat Subli ook mineralenbikkels heeft, dat wist ik volgens mij niet eens. Ik voer ook Subli Ponybrok, dus wel aantrekkelijk eenvoudig om over te stappen. Maar eerst vergelijken. De Vitalbix bezorgen ze gratis aan huis, dus dat is ook lekker makkelijk.

Ik huur mijn accommodatie, dus hier geen (dure) hekwerken. Gelukkig wel goed ontzag voor stroom.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 15:50

Ik heb een hele voer zoektocht gehad en ben nu weer gewoon terug bij pavo :+
18+ voor mijn oudje en sport muesli voor Walter ivm gunstige waarden voor zijn spieren...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 15:59

Hier krijgen ze beide Subli. Bikkels en senior priores.

Afbeelding
Ik heb de kat binnen gehaald met de kou. Hij lijkt het wel prima te vinden.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:31

Vitalbix beviel mij niet. Het deed echt helemaal niks voor de paarden. Ze bleven zoals ze waren op het goedkope voer van Marstall. Het is bij mij meer voor de leuk omdat ons jonkie nog groeibrokken krijgt en de rest voor het idee een kwart schepje. Omdat ik niks merkte ben ik weer terug gegaan naar de goedkopere brok.

Ah Mauw is tevreden :D

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:00

Ik heb toevallig van de week voeradvies opgevraagd voor Vitalbix en krijg hem net binnen. Ik moet mijn sobere, gevoelige pony aardig wat voeren:
Mijn advies voor Jewel is:

Dagelijks 260 gram Daily Complete – de eerste 8 weken een verhoogde dosering van 350 gram Daily Complete om evt. tekorten aan te vullen. Vitalbix Daily Complete is een geconcentreerde brok vol essentiële voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen, vetzuren & aminozuren. Dankzij het lage zetmeel- (2,7%) en suikergehalte (3,0%) kan Vitalbix Daily Complete helpen om gezondheidsproblemen te voorkomen en is Vitalbix Daily Complete een verantwoorde keuze voor paarden met verteringsproblemen en stofwisselingsproblemen. Meng dit de eerste 2 weken 50/50 met je huidig rantsoen zodat Jewel aan de smaak kan wennen en de darmflora de tijd krijgt zich aan te passen.

Voor spieropbouw is, naast goede training, het belangrijk voldoende eiwitten te voeren. Dit halen ze veelal uit het ruwvoer en een goede eiwitbron is bijvoorbeeld luzerne. Start met dagelijks 3 voerscheppen (1 standaard liter voerschep is ca 200 gram) en indien nodig kun je het opbouwen tot 5 voerscheppen per dag. Vitalbix Pure Lucerne+ is een pure luzerne van hoogwaardige kwaliteit met 3% lijnzaadolie, zonder melasse of andere toevoegingen. Het bevat zowel de grovere luzerne stengels als het fijnere voedingsrijke luzerne blad. Vitalbix Pure Lucerne+ bevat een relatief hoog eiwitgehalte met hoogwaardige aminozuren die goed door het lichaam worden opgenomen. Deze aminozuren zijn essentieel voor vele processen in het lichaam en zijn onder andere belangrijk voor de opbouw en het behoud van spiermassa, een goede weerstand, een gezonde huid en sterke hoeven.

Wij adviseren om bij beperkte weidegang zoals in de wintermaanden altijd wat Vitalbix Linseed oil + Vitamin E bij te voeren voor extra omega-3 vetzuren. Deze zijn voldoende aanwezig in vers gras maar gaan grotendeels verloren zodra gras wordt gedroogd tot hooi. Deze vetzuren zijn o.a. belangrijk voor de weerstand maar hebben tevens een ontstekingsremmende werking. 1-2 pompjes per dag zijn voldoende, start met 1 pompje voor een geleidelijke overgang (1 pompje is 30 ml).