Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kristelhans

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 06:49

Ik ga ook nooit uit bed voor de paarden. Tegen een uur of 4 vanmorgen was er wel zo'n enorme klap boven ons huis dat ik even twijfelde of ik uit het raam naar de stal zou gaan kijken maar niet gedaan. Vervolgens geterroriseerd door een mug.. :') Dus nu heul moe en moet echt de hele dag gefocust zijn op mijn werk dus dat wordt leuk!

En wat een water weer he.. ik ga zo voeren maar ik zag net in de schemering al dat alles weer blank staat.. :( Misschien voor het eerst ooit sinds we hier wonen de paarden maar even binnen laten. Mijn merrie wordt geschoren vandaag en die moet dan droog zijn. :') En in de paddock tot aan de enkels in het water is ook net niks. Mijn vriend moet ze dan straks maar buiten zetten, of naar het achterste land, dat is aardig 'droog' met zulk weer of op de paddock die ook altijd redelijk snel droogt. Dat is wel fijn van een vent die thuis werkt en de paarden ook leuk vindt. <3

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 06:53

Mallootje schreef:
Even tussendoor.. Vannacht is ons schuilhok gaan vliegen :( tijdens een heel hevig onweer is het dak eraf gegaan en 2 wanden ingestort.. Gelukkig waren de paarden niet thuis, die zijn gisteren naar hun vakantie adres gegaan. Wij vertrekken vannacht op vakantie en hebben dus de hele dag schade geruimd.. Balen om zo de vakantie te starten! Ik probeer een dezer dagen even bij te lezen onder de Turkse zon ;)

Oh wat schrikken! Gelukkig is het goed afgelopen. Fijne vakantie!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 06:53

Enige reden om ze op te sluiten in de paddock is omdat de baan dan beter blijft.Binnen een paar uur is al het water dan weg en kunnen ze er weer op.
Anders trappen ze op een deel de toplaag in elkaar en duurt het dagen voordat het droog is.

Hier zal nu ook wel aardig blank staan...hoost nog steeds dus ik denk dat hun ontbijt iets later wordt,zou zo droog worden.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 06:55

Voor de mensen die onze chickies wilden zien; het is net een bandfoto he? :')

Afbeelding

V.l.n.r. Ria, Svetlana en Beppie. *\o/*

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 06:59

Kippies! <3

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 07:05

@Tinky, wat heerlijk dat je baan zo snel droog is! Ons land is vooraan heel nat, daarom hebben we daar de bak/paddock gemaakt (opgehoogd etc) maar met dit weer is het eigenlijk niet te doen...als je je land een beetje heel wilt houden dan. Ik heb een ruin die een 'slider' is.. :') Iedereen kent het slag wel denk ik.. extreem onbenullig hard galopperen en dan in een soort van 'reining-stop' lekker mega sporen in de wei maken, en dan ook niet 1 keer... hahaha :') Dus als de wei nat is mag hij er niet op.. Ik denk dan, je bent een fjord, ga eens vreten of zo maar hij heeft echt de dikste lol. Een wonder dat hij nog (op een schiefel en een wondje na) nog nooit een blessure heeft gehad.. *klopt af*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 07:15

Ik lees al even mee, maar mag ik mij ook melden, als ik ze wel aan huis heb staan, maar het niet van mijzelf is? ( ik huur huisje en alles op een boerderij en doe wel alles zelf, maar heb de luxe dat als er iets kapot gaat het gefixt word voor mij).

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 07:28

Hee wij 'kennen' elkaar al! :) Heerlijk geregeld dus!

Nah, en dan kom je buiten en bereid je je voor op een zwembad en valt de paddock hartstikke mee.. wel wat plasjes maar we hebben nooit wegzakblubber daar.. zo raar.. helemaal geen dure toestanden, alleen zand met wat leem en een halve meter opgehoogd en bol aangelegd en die bak is gewoon bijna altijd goed. :') Dus de paarden buiten ontbijt gegeven en dan moet mijn vriend maar even beslissen of ie ze naar de 'verste' weide wil brengen vanmiddag of dat ze een hooidagje hebben. Een balansdagje noem ik dat. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 07:57

Hai! Ja is stiekem wel heel relaxed ja. Ik heb het jaren met een hark en accu boor gedaan (bij wijze van) op een eigen landje, maar als er nu wat moet gebeuren zijn er gewoon machines die het zware werk voor me doen, ik had het niet beter kunnen treffen gewoon.
Bij mij gaan ze vandaag maar in de rijbak, want stukjes land zijn nu toch wel aardig verzopen...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 08:04

Jullie hebben allemaal slecht weer gehad dan vannacht? Bij mij is alles nog droog.

Als jullie zouden moeten kiezen tussen de paarden nog een dikke 4 weken 8 uur per dag op het gras of elke dag 2-3-4 uurtjes naargelang het past (of als het vanavond bijvoorbeeld onweert ook wel eens een dag helemaal niet) wat zouden jullie dan doen?

Andor en Buddy konden echt met gemak 8 uur per dag op de weide en dan kom ik echt 2 maanden toe met het gras maar met die Arabier er nog bij is een 1 van mijn landjes op 2 keer 8 uur al bijna afgevreten. Ik vind het echt vervelend.
Ik vind op de paddock met hooi staan niet zo slecht maar hooi kost me uiteraard ook een pak meer geld dan dat ik ze op het gras kan zetten en om ze de mindere uurtjes per dag op het gras te zetten moet ik nog een keer extra op en neer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 08:23

Ik vind dat moeilijk oordelen, want die 2 van mij worden dik van lucht (en ja door gebrek aan beweging door ziekte), dus ik heb nu 2 mini stukjes met gras, op het ene stukje mogen ze s'ochtends 2 uurtjes grazen en het andere stukje is voor de verdere dag met hooi, want dat is nagenoeg kaal. Dus zon balansdag kan bij die van mij ook echt geen kwaad en hooi kost het mij toch wel het hele jaar rond...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 09:05

Kristel...ik zit hier op zandgrond.Nog niet zo lang geleden heeft mijn vriend de baan gefreesd en laatst ook weer gesleept.Alles zakt goed weg en ik mag afwateren richting mijn boerman,dat is ook wel mijn redding hoor...anders ziet het er al snel zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Dit is van 2 jaar geleden...

Nu loopt het over via een diepe kuil zo richting maïsland.Daar zit nu een geul langs mijn hekwerk door gebruik van een nieuwe ploeg.Maïs heeft geen last van het water en het zakt snel de bodem in :j

Ohjajoh :wave:

Yontheke...als je het op kunt brengen zou ik zo lang mogelijk met het gras doen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 09:10

Hier is ook geen druppel regen gevallen.. Nu zou het vanavond beginnen.. ben benieuwd.
Wij hebben hier en daar ook een gootje naar de gracht en voorlopig is dat voldoende.

Hier is het ook alles of niets op het gras. Als ik ze er in de ochtend opzet, kan ik ze ook pas na het werk terug binnen halen.
Ik wissel wat af. Soms een hele dag en soms een paar uurtjes na het werk.
Ik denk dat ik in jou plaats zou kiezen voor 4weken 8uur. Moet je zelf niet extra over en weer. En de kans is groot dat het in oktober toch zulk slecht weer is dat je de weide amper kan gebruiken ivm kapot lopen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 09:12

Goedemorgen! Jullie zijn hard gegaan de afgelopen dagen.

DD handig zonnescherm voor je ramen :D

Spatter, fijn dat het beter gaat en je weer wat meer zelf kan doen!

Nts19 wat een leuk stel zo, fijn dat het allemaal goed gaat.

Mallootje dat is balen zeg.... Fijne vakantie!

Tinky haha ja ik doe dat ook wel eens :+ Dat ik bijvoorbeeld nog even naar stal ren om dekens op te doen als ik zie dat er slecht weer aan komt.
Mooi zwembad heb je daar, gelukkig kan je dat nu dan voorkomen.

Kristelhans leuke chickies!

Als er hier trouwens mensen zijn die hanen en/of kippen willen, mijn tante vangt gedumpte dieren op dus is altijd op zoek naar goede plekjes voor hanen en kippen.

Jeeeeeetje wat een weer vannacht! Het ging bij ons wel heftig te keer. Veel onweer en veeeel water gevallen! Ik had gisteravond een beetje getwijfeld of ik ze op stal zou zetten maar met onweer heb ik ze eigenlijk liever niet opgesloten staan, ben zo bang voor brand. Vannacht een keer vanuit het raam gekeken toen het heel hard ging, paardjes stonden voor de schuilstal... Normaal gaan ze wel onder het afdak met regen dus best apart dat ze nu buiten stonden terwijl het met bakken uit de lucht kwam. Misschien dat ze het toch ook niet prettig vinden met onweer binnen te staan?? Gelukkig hadden ze dekentjes op en was vanmorgen alles ok met ze :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 09:20

Tinky dat staat zo wel lekker blank zeg. Gelukkig kan je het water nu kwijt.

Wij hebben ook een soort van "kuil" in de paddock dat ook erg lang een plas blijft. Helaas kleigrond dus bijna geen doorlaatbaarheid en snel modder. In de winter is het bij ons echt even behelpen in de natte maanden. Dan kunnen ze eigenlijk niet meer echt rondlopen maar aangezien ik niets aan mijn bodem mag veranderen heb ik weinig opties. Ik mag helemaal niets.

We hebben wel een hele lieve paardenbuurman waarvan zijn middelste weide (die inderdaad ook grenst aan mijn natte paddock) niet veel waard is in de winter en hij die niet gebruikt en ik door middel van een geul mijn water uit die plas naar hem mag laten stromen. Hij heeft dan wel echt een vijver in zijn weide. Zitten ook kikkers in soms :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 09:27

@Kristelhans: Leuke kippies :)

@mallootje: jammer van de schuur, maar gelukkig niemand gewond.

@tinky: dat is een flink plas water :oo
Hier staan er momenteel ook wel flinke plassen, maar ze kunnen er nog omheen lopen om droog bij het hooi te komen.
Ik heb ze juist wel binnen gezet vanwege de regen en het onweer. En we krijgen vanmiddag nog zoiets als ik het weer mag geloven.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 10:12

Hier staan we nogsteeds te springen om een beetje water, als het goed is valt er vandaag een beetje maar volgens de vooruitzichten is het daarna gewoon weeer 2 weken droog.
Het gras dat opeens omhoog kwam na de laatste buitjes gaat ook weer hard.
Voor de wei is het hopeloos weer deze zomer.

In andere maanden kan het water juist weer een groot probleem zijn :D het is nog niet zo simpel.

Het is idd wel lekker dat je het naar de buurman kan laten lopen yon, ik denk dat ik meteen de politie op de stoep heb staan als ik dat hier doe.
Maar gelukkig heeft hij er een greppel gegraven waar ik ons water uiteraard wel in loos :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 10:31

Hier staat alles blank. Wat een water! -O- En dan de komende dagen nog veel meer regen. De paarden hebben zwemles op de kleigrond (alles gaat kapot) en dit zou zomer moeten zijn.... *diepe zucht*

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 10:39

Gratis aqua-trainer :P

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 10:48

_Lorette_ schreef:
Hier staat alles blank. Wat een water! -O- En dan de komende dagen nog veel meer regen. De paarden hebben zwemles op de kleigrond (alles gaat kapot) en dit zou zomer moeten zijn.... *diepe zucht*

Stuur maar een beetje hierheen.

Als hier 200mm valt is het nog de volgende dag al niet meer te zien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 10:52

Alles loopt bij jullie toch de heuvel af :)

Ik ben benieuwd hoelang de plassen bij mij er over doen om in de grond te zakken, alhoewel met dit klamme weer het nodige ook wel zal verdampen.

@lorette: hoe is het nu in de stalgang met die regen ??

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 10:57

Als elke normale buitenstal. Nat in het midden en droog richting stal/overstek. Op 1 plek was het richting de stalwand gelopen, maar er komt niets in de stallen. Met vegen iets minder makkelijk, maar het voordeel is dat ik geen last heb van 'aanveegstof', wat je in een binnenstal wel hebt.

Wel de wereld aan naaktslakken :roll:
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 31-08-15 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 10:58

Lorette, weet jij zo, maarmee jouw stallen zijn dichtgekit?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 10:59

Dat heb ik wel op de factuur staan, denk ik! Kan thuis even voor je kijken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 11:00

@lorette: Slakken ja, daar heb ik er vanochtend ook een paar uit de kruiwagen verwijderd. :D Overigens heb ik ze zowel mét of zénder huis tegenwoordig :)