het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 15:25

Vandaag eindelijk weer wat lekkerder weer :D

Paardjes blij, er zat weer een zwaluw op stal. Heb nieuw hooi :) nu nog weekend!
Had 3 balen besteld en echt ideaal met dit ding zo
Afbeelding
Afbeelding

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-24 15:30

ohhh dat is een handig ding!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 15:31

Handig ding Marjan. Fijn dat er weer hooi is.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 15:31

joyce83 schreef:
ohhh dat is een handig ding!

Nou echt, bij ons kunnen ze anders niet binnen omdat de deur maar 220 hoog is. En met dit ding wel. Scheelt ook mooi want grote balen zijn voordeliger dan de kleine

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 15:52

Ideaal die balen zo Marjanb.

Ik zit in mijn shirt heerlijk in het zonnetje te bakken op een plekje uit de wind.

Net met de paarden wezen wandelen en we hebben 32 border randen a 38kg opgehaald.
Morgen het restant uit de trailer, de pap is op.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 17:03

Wat een handig ding Marjan. Wat is dat voor machine?
Ik heb ook liever grote balen. Scheelt een hoop gesjouw.

Het is vandaag nog wel fijn weer geworden met een zonnetje. Hopelijk droogt alles snel weer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 17:10

Een superhandig apparaat! En met die bandjes kan die ook door wat grover terrein.

@boemel: 38 kg/st is geen kattepis ;( , logisch dat de pap op is.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 17:52

Super handig Marjan!

Ik heb ook zo'n grote baal besteld. Maar bij mij moet hij in plakken naar binnen. Ik ben benieuwd hoe dat gaat.

Nilay was net even mijn grasmaaier in de binnentuin. Ik ben blij dat hij goed te sturen is. De tuin is zeer duidelijk niet aangelegd voor paarden. :=

Afbeelding
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 19:04

Handig, gras maaien en evt bemesten in 1 keer

Zo`n machine gebruikt een oud collega met uitmesten, is te smal om machinaal uit te mesten met een grotere machine. 1 keer per maand huurt hij iemand in die dan in 1 uur alles leeghaalt.

Dolce_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 19:43

Bij echten afslag erop richting Ommen staat een grote opfok. Een paard liep daar flink mank.
Ik kom er zelf niet uit de buurt, misschien iemand van hier die in die omgeving woont?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 19:49

Dolce_pony schreef:
Bij echten afslag erop richting Ommen staat een grote opfok. Een paard liep daar flink mank.
Ik kom er zelf niet uit de buurt, misschien iemand van hier die in die omgeving woont?

En wat zouden we met dit bericht moeten doen. Als je het signaleert kan je er beter zelf actie in ondernemen door te googlen naar opfokadressen in de buurt.

Dolce_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 20:12

belle_boef schreef:
Dolce_pony schreef:

En wat zouden we met dit bericht moeten doen. Als je het signaleert kan je er beter zelf actie in ondernemen door te googlen naar opfokadressen in de buurt.

Misschien omdat ik aan het autorijden was.
Bedankt hè dat ik het meld. Actie ondernemen dat ga ik nog wel doen, ik kom niet uit die omgeving….

Dolce_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 20:19

Dolce_pony schreef:

Nou inmiddels gebeld. Was bekend en morgen zou de dierenarts komen. Arm paard kon nauwelijks lopen en liep helemaal scheef.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 20:54

Malenka hier moet ik helaas met de zitmaaier rond en paarden mogen niet op t gazon _O-

Het is een giant skid steer deze hooi leverancier heeft er nu twee wagens mee rond rijden. Ze doen ook bundels hooi met kleine pakjes. Maar dit is goedkoper en was mooi qua analyse

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 21:29

Hier groeit het gras totaal niet. Ook niet in de wei. Gek dat het zo verschilt.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 21:33

Heb je wel bemest Manzano?

Hier groeit het harder dan dat het land droogt.
Dat houdt helaas in dat ik 3 miniweitjes redelijk droog heb en de rest belachelijk hoog en volgens onze paarden onsmakelijk wordt :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 21:37

boemel schreef:
Heb je wel bemest Manzano?

Hier groeit het harder dan dat het land droogt.
Dat houdt helaas in dat ik 3 miniweitjes redelijk droog heb en de rest belachelijk hoog en volgens onze paarden onsmakelijk wordt :D

Vorig jaar ja. In voorjaar mest , najaar compost. Nu nog niet. Waarschijnlijk komen ze volgende week. Maar vorig jaar ging het ook mega traag en laat.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 21:37

Hier groeit het ook behoorlijk. Helaas veel nat dus continue wat passen en meten waar ze staan. Hopelijk snel weer droger en dan wordt het weer makkelijker

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 21:42

Hier groeit het hard en redelijk droog. Ze gaan erop zonder gaten te veroorzaken.

Ik had gister en vandaag wedstrijd. Gisteren was slecht weer, veel onrust en Fiesta sloot zich volledig af. Die was niet meer bereikbaar dus ik ben afgestapt en ben niet gestart.
Vandaag was ze met losrijden echt fijn, maar in de ring blokkeerde ze weer wat. Ondanks dat wel 2 winstpunten. Het mooiste vond ik het commentaar dat ik in de storingen bleef rijden en het goed oploste.
Nu even rust. Genoeg indrukken om te verwerken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 21:48

Het is hier hartstikke droog.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 23:39

Ik heb ook een nieuwe hooileverancier. Jongste ruin bleef hoesten van het vorige hooi, zo stoffig. Er zaten halve weidepalen in, een halve eikenboom, zuring en de helft leek stro. Echt slechte kwaliteit. Paarden wel lekker afgevallen allebei maar ik ga echt geen gezondheidsproblemen in stand houden met dat stof en het hoesten. Dus opzoek gegaan naar een andere leverancier. Echt GIGANTISCHE balen van 2,70 lang. En echt zo heerlijk ruikend hooi. Paarden zijn er iets te dol op dus nu 4x per dag klein beetje voeren in plaats van 3x alles gewoon volstouwen.
Het vorige hooi gebruikte ik ook als bodembedekking, zo slecht was het.

En ik heb een elektrische kipper gekocht voor mestafvoer. 6 mei wordt ie gekeurd en dan kan ik ermee de weg op. Ook nog nieuwe auto die dat ding moet trekken. Meer power en geen turbo dus mn blok blijft langer goed hopelijk.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 07:24

Wat goed Belker, gefeliciteerd!

Ideaal Joyce!

Haha Malenka dat is ook een manier, lekker voor hem.

Hier groet het gras hard, maar het is ook erg nat helaas. Dus nog geen gras gehapt. Ze zakken er zo doorheen. De afgelopen 8 jaar nog nooit gebeurd dat ze er zo laat op gingen. Ene paard is gevoelig voor HBV dus mijn paard zou dan voorlopig alleen gaan naast de paddock. Ze is nogal van de vreugdesprongen dus maar uitstellen.

Jemig Hutch,,, wat een slecht hooi had je dan. Fijn dat je iemand anders gevonden hebt. Zit er een analyse bij? Vorig jaar was veel hooi heel hoog in suikers door de droogte en dat vinden ze nog eens extra lekker. goed dat je minimaliseert.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 07:46

Een kieper is zo fijn, ik heb dan geen electriche helaas maar alleen al het feit dat ik niet hoef te scheppen en ook hooi en stro kan laden en afkiepen is heerlijk. Saar ga je veel plezier van hebben

Belker jammer, maar alles is een leermoment. Goed dat je dag 2 verbetering had

geen gras hier, wel perkjes met struiken en bomen met veel gras, wat ik juist niet wil. Ik twijfel over houtsnippers maar dat wordt ook zo duur en vraag mij af of dat netjes blijft liggen.

Pony krijgt morgen laatste halve zakje bute, geen pulsatie meer dus het is erop of eronder of die goed blijft lopen nu.
ik had de verbetering tot nu toe niet eens verwacht dus ik blijft positief hopen

bah zo`n slecht hooi.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 07:48

@Malenka, braaf paard wel :D
@Belker, goed dat je gekozen hebt om dan niet te starten. Fijn dat de 2e dag al iets beter ging!

Ik moet ook weer uitstapje maken naar andere hooileverancier.
Ik ga vandaag de laatste 20 baaltjes halen bij mn vaste boertje en dan is het op en wachten op de nieuwe oogst.

Hier groeit mn wei ook matig. Maar z e hebben er lang opgestaan vanwege paddock verbouwing dus hij moet echt rusten.
Ik heb alleen iets doorgezaaid, niet bemest.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 07:55

Normaal heb ik 1 dag weekend, nu ivm koningsdag en vakantie van de kinderen 3 dagen op rij, wat een luxe
vanmiddag maar de muren verven bij mijn zoon. geen idee wat die kinderen doen maar ik heb gewoon stukken uit d emuur en voetstappen tot halverwege de muur. Zijn ze snachts spiderman of zo?

ook wil ik erg graag een extra afdakje, twijfel alleen over de maten. Overdag heb ik de stallen vaak dicht, ze gebruiken die als pis en poepplek alleen met regen willen ze graag droog staan. nu prokken ze zich met 3en onder de overstekken van de stallen en de merrie staat vaak bij een bosje naast de omheining wat nu helaas uitgdund word.
op die plek wil ik wat bouwen, achterwand worden die fruitboompalen waar ik ook de schuttingen van gemaakt heb, dak denk ik golfplaat? Ik heb nog een afdak bij de poetsplek met damwand en daar staan ze niet graag onder met regen.
3 x 6 of smaller en dan 7.5 x 2 of zo? Is alleen voor de regen, heb diverse boompjes nu, schaduwplekken zijn er ook steeds meer en snachts hebben ze hun stal. of moeten ze zich niet zo aanstellen en is weer een schuilplek te overdreven