[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 22:43

Oh yes! Heerlijk dit! _O- _O- _O- _O-
Dank voor het delen. :')

monsera

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 22:47

Geweldig dit _O-

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 23:16

monsera schreef:
Hier veel plannen aanpakken dit jaar.
We hebben maar 2500m2 voor de paarden. Met advies enorm mooie plannen gemaakt voor veel meer keuzes en beweging in de wintermaanden.
We hebben nu 1 zandpad naar achter lopen naar de paddock/bak
Aan de andere kant ook een pad maar weken afsluiten per jaar omdat het spek gladde klei is. Daar komt dit jaar een zandpad. Volgende week gaan ze al uitgraven *\o/*

Naast de paddock heb ik een strook van 6 bij 40 meter. Daar heb ik 2 bosjes en een aparte stukje met een tamme kastanje. Daar een slingerpad door en omheen maar ook klei dus vieze voeten in de winter. Daar komt menggranulaat te liggen. Daar dan 4 extra eetplekken en een stuk haag eerst van 8 meter.
Later als we alle bramen hebben uitgeroeid nog eens 40 meter haag. Staan al wat wilgen die kunnen mooi blijven.

Tussen de paddock de 2 zandpaden ligt een stukje gras weide. Dat heb ik nodig om ze te laten wennen aan gras zodat ze zonder koliek naar de wei kunnen van vrienden van ons.

Dat is heilig voor mij, maar ik ga toch overstag en daar doorheen komt nog een paadje van boomschors met in het midden een breder stuk van zand met een eet plek en afslag naar het 1e zandpad. Het 2e gedeelte van dat paadje met menggranulaat en een heuvel/ bultje. Die komt weer uit in de paddock.
Dan nog naast beide zandpaden een haag.1 keer 80 meter en 1 keer 40 meter.

Wauw dat klinkt als heel veel op zo’n klein oppervlak. Kan me er slecht een voorstelling bij maken. Ik heb 3300m2 maar kan voor mijn idee
bij lange na niet kwijt wat jij allemaal hebt.
Heb je een plattegrond of een overzicht foto van Google maps?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 09:50

Ik was laatst bij Ukies Paradise. Dat is ook niet zo groot. Maar langgerekt. Dan kun je best nog veel met paden en weitjes.

Hier komt de rosa rugosa die we in november hebben aangeplant in bloei <3
Dat is snel!
Op 2 rode kornoeljes en twijfelachtige kornoelje na is alles aangeslagen wat ik geplant heb. Heel blij mee!

Afbeelding

Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 10:23

Ja, hier komt ie ook in bloei!

Heb jij vanmorgen vroeg door onze straat gelopen en muziek gemaakt Daihyo? :)ddd

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 10:36

Nee maar André wel :D
Hebben de paarden het overleefd?

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 11:15

Ben even benieuwd naar jullie ervaringen en misschien heeft iemand tips?
Onze vorige paarden hielden met strook begrazing alles mooi schoon, liepen terug naar pad of paddock om te mesten, dezen niet.....
Mesten zelfs in 60 cm nieuw strookje, best knap!
Als het toch niet werkt dan wil ik wel weitjes, schijnt ook beter te zijn?
Maar ik heb zo' n moeite met de mest uit hoge gras krijgen!
Vorig jaar geprobeerd zo schoon mogelijk, zelfs handmatig stukjes tussen gras rapen....
Dat gaat me dit jaar lichamelijk niet lukken helaas
Dus nu weet ik het even niet en staan de paarden niet op het gras. Hebben paar keer strookje naast de track gekregen , gewoon draad wat opschuiven
Maar zelfs daar in mesten dus de monsters
Hoe doen jullie dit?
Iemand ook slepen van de mest?
En hoe gaat dat, willen ze dat voortaan wel eten? Daar ben ik dus bang voor dat ze dan helemaal niks.meer eten....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 11:40

Op de vorige stal ruimden we de mest niet op in de weides. Deden we aan strookbegrazing en als de wei op was, dan gooide ik de sleep achter de zitmaaier en sleepte en maaide zo in 1x de wei. Ik had 4 weitjes en ze deden 1 maand van een wei. Dus tegen de tijd dat de 1e wei weer aan de beurt was, was het gras weer gegroeid en de mest ingeregend. Dat aten ze prima.

Nu heb ik kleine weitjes zonder strookbegrazing. Ik haal nu de mest er wel uit. Maar loop tegen hetzelfde aan, het fysiek onhandig om de hopen er uit te halen. Dit doe ik pas als de wei op is en ze naar de volgende gaan. Dan mest ik ze uit en maai het dan ook weer met de zitmaaier. Alles wat achtergebleven is verpulvert dan. Voor slepen heb ik te weinig ruimte om goed te kunnen draaien. En ook nu doe ik 1 maand van een weitje. Ik moet nog wachten of het gaat werken, want vorig jaar heb ik het nog niet echt uit kunnen testen. Mede door de droogte en ik heb het pas in juni in gebruik kunnen nemen. Dus dit is pas de 1e echte zomer dat ik het kan testen.
De winterwei is overigens wat groter. Die heb ik niet uitgemest, maar wel gewoon gemaaid en gesleept op de oude manier, maar die blijft voorlopig dicht, dus heeft de mest tijd zat om in te trekken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 13:03

Daihyo schreef:

We hebben het weer overleefd ja. Mijn jongste stond op de achterbenen en klom over de stalwanden heen van de stress. De rest ging redelijk. Ik ben in 2 uur tijd weer 5 jaar ouder geworden. Ik moet dit jaar echt een plan hebben want zo gaat het niet. :Y) Crisis wat een gedoe. Met O&N nooit last maar met hemelvaart... _O-

Zo jammer want het lijkt me zo leuk om ook bier te drinken bij de buren om 6 uur s morgens. :D Tenminste, er staat toch bier???

Ik ging net nog even plat en ik hoorde nog steeds in mijn hoofd de trom trrrrdduh trrrduh trrr trrr tutudu. :')

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 13:31

Hier beginnen ze ook te bloeien.

Vanmorgen een tekening gemaakt van mijn stukje voor en na.

Zo is het nu ongeveer dan he haha.

Afbeelding

Afbeelding

En zo gaat het ongeveer worden.

Afbeelding

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 13:54

Even wat plaatjes.

De rozebottels. Heb ook een aantal witte.

Afbeelding

Afbeelding

De kornoeljes gaan ook bloeien. Staan nu 2 jaar.

Afbeelding

De bessen zitten ook vol. Vorig jaar ook al.

Afbeelding

Blij verrast zag ik dat mijn 3 lijsterbessen ook bloeien die staan pas een jaar.

Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 16:42

Symke, langere smalle (30 cm) stroken geven wil nog wel eens helpen.
Qua uitmesten: combinatie tussen de mestboy en een metalen vork-met-veel-tandjes.

Overigens eet mijn ruin graag over het draadje, dus met lage prikpaaltjes maait hij alvast een strookje vooruit :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:48

Ik heb 12 weilandjes en geef ze na elke derde dag een nieuwe. Dan mest ik de de vorige uit met mestboy en eventueel harkje of handschoen. Beetje wat blijft liggen, droogt of regent wel weg. Ik heb nog 2 stukjes waar ze ook nog paar dagen op kunnen soms, dus al met al zeker 5 weken rust per weilandje.

Dit werkt voor mij, en voor duurzaamheid van de weides veel beter dan strookjes. Veel meer kruiden en variatie nu <3 Mijn weilandjes zijn 200-600m2. Dat is niet groot, ik heb 4 Tinkers die enorm gezellig zijn samen. Rennen doen ze maar op de track. Ze grazen 1-5 uur per dag momenteel. Langer durf ik nog niet. Waar ik in al die jaren never nooit problemen heb gehad met gras, nu ineens 2 die wat koliekerig lijken na te lang grazen.

In principe maai of spuit ik niet, af en toe wat mest, kalk of lava. Maar heb desondanks nu wel een boterbloem overschot. Overweeg daar wel wat voor te spuiten. Tegen principe, maar waar ik zuring, brandnetel en jkk goed onder controle kan houden, steekt de boterbloem gewoon dikke middelvinger op.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:53

monsera schreef:
Hier beginnen ze ook te bloeien.

Vanmorgen een tekening gemaakt van mijn stukje voor en na.

Zo is het nu ongeveer dan he haha.

[ [url=m/4MWjcX.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/To0UnW.jpg]Afbeelding[/url] ]

En zo gaat het ongeveer worden.

[ [url=m/Pjval4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat geeft idd goed een beeld bij je beschrijving :) niet groot, maar alles wat je nodig hebt is er. Leuk gemaakt met veel afwisseling!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:08

Mooi filmpje Caily! En fijn dat ze zo goed gaan samen. Dat is hier de uitdaging, mijn Arabier vindt de mini shet echt super om samen mee te rusten, staan lief samen op de track, maar tijdens eten moet die kleine echt heel ver weg blijven. En die kleine is dan zo’n hummeltje, die staat op een afstand te kijken hoe de andere 2 alles opvreten :(:) ik ga mijn weitjes splitsen met tijdelijke omheining, dan zijn het 10 delen, dan kan het (straks als het uitgebloeid is) telkens een week open en dan kan ik wel 2 openingen per wei hebben, dan is er hopelijk rust.
Ik mest het uit met zo’n mestvork met stalen pinnen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:13

Ir111 schreef:
Daihyo schreef:

We hebben het weer overleefd ja. Mijn jongste stond op de achterbenen en klom over de stalwanden heen van de stress. De rest ging redelijk. Ik ben in 2 uur tijd weer 5 jaar ouder geworden. Ik moet dit jaar echt een plan hebben want zo gaat het niet. :Y) Crisis wat een gedoe. Met O&N nooit last maar met hemelvaart... _O-

Zo jammer want het lijkt me zo leuk om ook bier te drinken bij de buren om 6 uur s morgens. :D Tenminste, er staat toch bier???

Ik ging net nog even plat en ik hoorde nog steeds in mijn hoofd de trom trrrrdduh trrrduh trrr trrr tutudu. :')

_O-
Er staat inderdaad bier ja :=
Ik moest wel aan je denken vanmorgen. Had je ze in de schuur opgesloten?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:34

Daihyo schreef:
Ir111 schreef:

_O-
Er staat inderdaad bier ja :=
Ik moest wel aan je denken vanmorgen. Had je ze in de schuur opgesloten?

Ja, die van ons in de stallen en de 2 jarige aan de hand voor de stallen. Alle deuren dicht van de schuur (is beter geluidsdicht dan de oude overigens). Maar alsnog was het een vet spektakel.

Voor de niet insiders: op hemelvaart komt het muziekcorps (heet dat zo Daihyo?) dauwtrappen. Om 5 uur s morgens start het feest vanuit het dorp en dan lopen ze een lus door het buitengebied weer terug het dorp in. Helaas loopt die lus langs ons huis en hebben ze een stop bij onze buren. Ze komen dus muziekmakend aan, spelen een deuntje voor het huis van de buren. Drinken bier (of koffie), spelen nog wat voor de buren en vertrekken dan weer.

Mijn paardenschatjes gaan niet zo goed op een muziekcorps voor hun schuur. Ik vind het eigenlijk heel erg leuk maar omdat mijn schatjes zo hysterisch zijn is voor mij de lol er toch ook snel af. :7

We hebben later op de dag nog wel wat klusjes gedaan (toen ik zelf ook weer zen was :Y) . Onder andere 2 lange palen (2 meter ongv) in 2 hoeken van de bak geplaatst. Daar ga ik af en toe de tassen met snoeiafval aanbieden. Of iets kleins te snacken. Zo gaan ze meer gebruik maken van de bak hoop ik.

De verbouwing van de schuur is te goed gelukt. :+ Ze hangen enorm in en rond de schuur. Ik voer dus maar even niet meer binnen en maak het buiten leuker/uitdagender zodat ze in beweging komen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 06:31

Ja de plaatselijke fanfare inderdaad :j
Ze hebben zelfs het landelijke nieuws gehaald met deze traditie :+
Zou het te trainen zijn voor de paarden?

Heb je nog snacknetjes nodig? Ik heb nog een voorraadje liggen :))

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 07:39

Kun je ze niet beter buiten laten, zodat ze kunnen zien waar de herrie vandaan komt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 09:09

Daihyo schreef:
Ja de plaatselijke fanfare inderdaad :j
Ze hebben zelfs het landelijke nieuws gehaald met deze traditie :+
Zou het te trainen zijn voor de paarden?

Heb je nog snacknetjes nodig? Ik heb nog een voorraadje liggen :))

Oh wat leuk (want ik vind het echt leuk deze traditie!! :)) ), heb je een linkje?

Ja! Ik heb 2 snacknetjes nodig inderdaad. Heb je verschillende kleuren? Zo ja welke? Dan wil ik volgende keer als ik je zie er 2 van je kopen.

En ja, we gaan trainen erop. Vera heeft een idee hoe dat kan. In eerste instantie met tonnen die heel veel lawaai maken. Misschien heb ik jou later ook nog nodig. :')

monsera schreef:
Kun je ze niet beter buiten laten, zodat ze kunnen zien waar de herrie vandaan komt.
Nee, dat durf ik echt niet aan. Ze gaan ontzettend aan de hol. Het risico dat er eentje onderuit gaat en in het draad komt vind ik veel te groot. Het zou wel helpen als ze iets stress kunnen afvloeien denk ik maar ik denk niet dat dat voordeel opweegt tegen het risico.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 09:27

Ik kom wel toeteren hoor :D
En als het nodig is kan ik nog wel een orkestje samenstellen ook.
Heb heb alleen zwarte netjes met 4,5x4c5 maas en beige met 3x3 maas. Maar als je kleur wilt kan ik wel variatie in de afwerking maken. Nu doe ik dat met paars of grijs.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 09:33

Zwarte graag met een paars randje? Maakt ook niet zoveel uit eigenlijk. :D

Ja gezellig, een privé orkestje in de wei! :)ddd :D Halen we straks weer de krant.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 09:45

Is goed. En nog wensen hoe groot? Standaard is 25x50cm, maar ervaring leert dat iets groter wel fijn is.
Of nou ja, voor die van mij zijn de kleintjes prima. Maar vullen is groter makkelijker en voor meer paarden ook. 50x50cm worden ze dan.

Ik kan het landelijke bericht niet meer vinden, maar deze is van Omroep Gelderland: https://www.gld.nl/nieuws/7941097/muzik ... t-dit-weer
Wij zaten gister in de auto en toen hoorden we het ook op Q-music zelfs :+

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 10:24

Leuk dat bericht, bekende gezichten!! Ziet er zo leuk uit en dan 50 mtr verder op hysterisch paarden in een schuurtje... :=

Doe maar 50x50

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 12:16

Ir111 schreef:
monsera schreef:
Nee, dat durf ik echt niet aan. Ze gaan ontzettend aan de hol. Het risico dat er eentje onderuit gaat en in het draad komt vind ik veel te groot. Het zou wel helpen als ze iets stress kunnen afvloeien denk ik maar ik denk niet dat dat voordeel opweegt tegen het risico.

Ik zou het eens testen met inderdaad een paar trommels en zo uitbouwen, als ze in de bijv de bak staan. Zeker als je oudere paarden wat rustiger blijven kan dat steun geven voor de jonkies.
Op stallen gestaan waar met o&n alles op stal moest, alles dicht enz. Dan was mijn Arabier al gestresst en met vuurwerk helemaal. Nu zet ik ze in de rijbak, lamp aan (met orkest natuurlijk niet nodig) en ja ze rennen, maar liever zo de stress kwijt kunnen dan opgefokt op stal. Hier hebben ze (lijken ze Iig) lichamelijk veel minder van te lijden.