Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:50

@nts19: ziet er fijn uit!
@kristelhans: die namen van de kippen zijn geweldig :')

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:51

Haha, ja erg he.. en ze zijn hartstikke tam, komen op schoot en zijn vreselijk bemoeizuchtig.. als je kippen hebt snap je opeens veel meer uitdrukkingen:
- Als de kippen ergens bij zijn. (wijdbeens rennend als ze een deur open horen gaan, en ze gaan HARD).
- Haantje de voorste (al hebben wij geen haan)
- Kippig zijn (soms zijn ze echt zo dom...)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 11:09

Ik heb jaren kippen gehad en ze zijn geweldig... alleen dat broedse waar ze moeilijk vanaf te helpen zijn en altijd in je hooi schijten vond ik maar niks. Dus nu geniet ik van de kippen van de buren :D
De laatste kip die ik gehad heb was een ontsnapper van een buurboer bij de nachtelijke ruiming. Het beest zag er niet uit met zijn kale nek en kont en bijna geen snavel (weggebrand). Maar zij bleek ook zeer aanhankelijk; wist precies wanneer wij zaten te ontbijten en klopte dan op de schuifpui of als we buiten zaten koffie te drinken kwam ze op schoot of op de leuning van je stoel zitten.
Slapen deed ze bij mijn paard op stal onder de voerbak. Daar maakte ze haar eigen nestje van houtkrullen. Ze had een goed oog voor roofvogels en trok op racesnelheid een sprintje onder de heg of de stal in.
Zo heeft Kloek nog een paar jaar van de vrijheid mogen genieten :)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 11:20

Ah wat een lief verhaal van Kloek! Hier gaan ze 's nachts in een hok (binnen en buitenverblijf) en die doen we dicht voor de vossen etc. Tot nu toe nog geen slachtoffers. Iedere ochtend als ik de paarden ga voeren dan doe ik het hok weer open en dan rennen ze of naar de stal om de keutels te inspecteren, of naar de mesthoop om te graven (ze hebben echt een obsessie met stront en vlas) of naar de achterdeur omdat daar een ton staat met 'kippensnoep' (graan etc).

Als ik te lang bij de paarden bezig ben dan worden de dames boos, dan tokken ze heel hard en beginnen te ijsberen voor het deurtje.. :') Trutjes. Deze zijn niet echt broeds, nog niks van gemerkt, het zijn Hollandse leghennen (als dat al een merk is) en ze leggen allemaal 1 ei per dag en soms 2. Soms een dagje 2 eieren ipv 3 en dan de dag erop een windei. Maar wat ik hoor van hun fokker (haha, de jongen bij wie we ons paardenvoer halen) is dat elke dag een ei leggen vrij zeldzaam. Ze hebben dan ook niks te klagen hier. We hebben ze met 19 weken opgehaald en een week of 3, 4 later begonnen ze met leggen en dat was in maart/april. Nog niet broeds geweest of ik merk het niet. :P

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 11:48

Brrrr kippen. Horrorbeesten :D

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 12:14

Ik kom even binnenvallen. Ik heb me een hele tijd geleden gemeld en vanaf toen ook mee gelezen.

Wij verhuren ons land. Ene helft weidegang en andere helft drie stallen die altijd open staan. Nu word de helft van het land wat bij de stallen hoort netjes gemest, iedere dag is de wei weer netjes leeg.
De andere helft is echter in twee maanden niks mee gebeurd. Dat komt deels door miscommunicatie en deels door tijdgebrek.
Nu ben ik begonnen met mesten maar met twee flinke paarden die er op lopen kost dat zo gigantisch veel tijd en energie dat ik even hier wil polsen wat te doen.

Er staan inmiddels plukken op plekken waar ze vaak poepen waar ze niet meer eten. Ik probeer nu de mest die niet in plukken ligt weg te halen zodat er niet meer slechte plekken ontstaan.

Wat is jullie advies om de wei weer in orde te krijgen? Kalken staat in ieder geval voor dit najaar op de planning omdat er jarenlang geen onderhoud is geweest. Ook inzaaien zou eens moeten maar twijfel over wanneer dat dan moet gebeuren....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 12:20

@gamova: ook al haal je de mest weg dan nog blijven het altijd vaste poepplekken en zul je daar het hoge gras met een bosmaaier weg moeten halen anders is het helemaal waardeloos mestrapen.
Wil je goed/gericht iets aan de wei doen dan moet je haast wel een grondmonster nemen anders kun je precies het verkeerde doen.
Inzaaien/doorzaaien kun je eigenlijk het hele jaar door doen, maar met warmer weer en geregeld regen groeit het het beste :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 12:24

Wij hebben nog nooit een grondmonster laten nemen... Maar dan heb je een goede boer nodig die iets van grond en de omgeving kent om goed raad te geven.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 12:43

Gamova...slepen en met de bloter eroverheen...dat is het minste werk.
Kalk zou je eventueel kunnen doen... en dan land laten rusten.Je kunt met kalken ook tegelijk doorzaaien.

Als je minder werk wilt met mest ruimen is het het meest eenvoudig om lijnbegrazing te doen.Kort gras is overzichtelijk en de mest haal je eenvoudig weg.

Kipjuhs <3

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 12:49

Maar met strookbegrazing eten ze het gras zo kort af dat je veel meer kans hebt op onkruid. Als ik dat doe, staat mijn land bomvol.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 12:52

En de stukken vóór de strookbegrazing wordt zo hoog dat het vertrapt wordt tegen de tijd dat ze daar aan toe zijn.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 13:02

Ik vind het ook fijner werken met aparte landjes maken en ze steeds over zetten. Maar soms haalt het gras me in en dan kan ik niet anders dan strookbegrazing toepassen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 13:04

Ik heb nu met Ripley erbij ook aan strookbegrazing gedaan omdat ze snachts op het land stonden en anders binnen de 2 dagen een landje hadden afgegeten en ik dus op 2 weken geen gras meer had. Maar door de strookbegrazing heb ik nu weer boterbloemen en andere troep staan op sommige plekken.

Nu gaan ze slechts 2 uurtjes of 3 uurtjes per dag op het gras maar dat betekent voor mij een derde keer per dag op een neer rijden en dat is eigenlijk ook niet echt de bedoeling.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 13:53

Ook met strookbegrazing moet je zorgen dat de boel niet tekort wordt afgegrazen.Dat kan betekenen dat de strook groter moet of het aantal graasuren beperkt.
Het is niet de bedoeling dat ze het tot op de wortel afknagen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:20

Tegen het eind van september hoop ik eigenlijk de paarden over te kunnen zetten naar de andere wei zodat de wei hier thuis nog een beetje kan bijtrekken nadat ik de hoge plekken gemaaid en daarna de mest verspreid heb.
Een deel van de mest zal wel op een hoop gaan voor de groentetuin, maar de rest sleep ik wel.
Ik heb in 2 jaar tijd eigenlijk nog nooit een hoop mest weggehaald maar hier eten ze ook gewoon tussen de mest door.
De hoge plekken zijn ook meer riet achtig gras maar daar eten ze niet heel veel van want dat is vrij stug.

Als het "gras" (want dat staat al een paar jaar) op de andere wei weer op is dan komen de paarden weer terug naar huis zodat we ze in de winter weer in de gaten kunnen houden.
Wederom voorspellen de boeren weer een koude winter, maar vorig jaar bleek dat uiteindelijk ook mee te vallen, dus we zullen het zien.

Maar de andere wei is ongeveer een uur wandelen (paarden brengen we aan de hand) dus zet ze ook niet zo vaak over :)

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:02

DubbelDun schreef:
Ik heb jaren kippen gehad en ze zijn geweldig... alleen dat broedse waar ze moeilijk vanaf te helpen zijn en altijd in je hooi schijten vond ik maar niks. Dus nu geniet ik van de kippen van de buren :D
De laatste kip die ik gehad heb was een ontsnapper van een buurboer bij de nachtelijke ruiming. Het beest zag er niet uit met zijn kale nek en kont en bijna geen snavel (weggebrand). Maar zij bleek ook zeer aanhankelijk; wist precies wanneer wij zaten te ontbijten en klopte dan op de schuifpui of als we buiten zaten koffie te drinken kwam ze op schoot of op de leuning van je stoel zitten.
Slapen deed ze bij mijn paard op stal onder de voerbak. Daar maakte ze haar eigen nestje van houtkrullen. Ze had een goed oog voor roofvogels en trok op racesnelheid een sprintje onder de heg of de stal in.
Zo heeft Kloek nog een paar jaar van de vrijheid mogen genieten :)

Ik mis vaak de " like" knop. :)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 21:05

Even tussendoor.. Vannacht is ons schuilhok gaan vliegen :( tijdens een heel hevig onweer is het dak eraf gegaan en 2 wanden ingestort.. Gelukkig waren de paarden niet thuis, die zijn gisteren naar hun vakantie adres gegaan. Wij vertrekken vannacht op vakantie en hebben dus de hele dag schade geruimd.. Balen om zo de vakantie te starten! Ik probeer een dezer dagen even bij te lezen onder de Turkse zon ;)

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 21:11

Mallootje, fijne vakantie en succes met je schuilstal

En ik ben ook wel heel benieuwd naar svetlana de kip

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 21:45

Mallootje, balen zeg dat je vakantie zo begint. Maar fijne vakantie.

Vandaag heel de dag met de paardjes wel gerommeld. Begin de middag de wei gedaan en vanavond nog een keer leeg gehaald. Shetlanders beginnen gelukkig te wennen aan me wat wel erg fijn is. Maar man o man wat is het lekker om de deur naar buiten op te doen en je paard zien staan. Heerlijk!

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 22:36

Bedankt voor het advies. Bodemonderzoek is iets waar we later wel in willen investeren maar voor nu weten we al dat er gekalkt moet worden en ingezaaid.

Vandaag gelijk de bloter er overheen gehaald en van de week maar eens met de sleep aan de slag.

Ben heel benieuwd hoe alles er morgen bij ligt na alle regen die er weer gaat vallen!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 01:24

Mallootje...dat is balen zeg -O- Gelukkig alleen materiële schade maar vrolijk wordt je er niet van :n

Ik kon niet slapen...blijven draaien dus er maar even uitgegaan.Kijk op buienradar en zag meteen waarom ik niet kon slapen. :+ Jongens maar weer opgesloten in de paddock...komt een flink schip met zure appelen aan :x

Rennen jullie ook wel eens midden in de nacht in je pyjama naar de paarden om nog wat (onzinnigs) te doen?? :P

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 03:45

Ik heb net nog gevoerd en water gegeven. Maar dat telt vast niet want ik kom dan van mn werk, dan check ik vaak nog wel even. Ik heb wel het afgelopen jaar al drie keer moeten waken bij mn merrie. Eerste keer was gevolgen van zware koliek, week lang ben ik om de 3 uur eruit geweest (de eerste dagen nog vaker), de tweede keer slokdarmverstopping, gelukkig maar een nacht. En de laatste keer voor de geboorte. Twee weken lang half gaar heen en weer gesjouwd tussen tentje langs de wei en mn bed. Wist ik eindelijk zeker dat het die nacht kwam, slaap ik in de tent, wordt ik pas wakker als het erachter ligt en moeke op staat :+ Ach, geeft niet, het was de zesde. Maar slechts bij een geboorte is iemand aanwezig geweest, dat was vorig jaar bij de enige nakomeling die ik heb gehouden (en inmiddels ook het laatste paard is wat hier ooit weg zal gaan, maar beter gewoon helemaal niet), haar heb ik zelf uit t vlies gehaald :+: Toen overigens maar 3 nachten in n tentje geslapen.

Fijn dat je weer mobieler bent spatter!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 04:41

Ik ben ook wel eens ,dacht ik, voor een onweersbui aan, ze binnen gaan halen. ..gevolg. ..midden in die bui op de wei staat met pony's die niet vooruit willen omdat ze vol tegen de wind in moeten en liefst omdraaien met de kont in dr wind..nooit meer dus.

Nadeel is dan dat je snacht's wakker wordt omdat het regent en je afvraagt of ze niet koud zijn en of ze de bui overleven...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 06:23

karev schreef:
Ik ben ook wel eens ,dacht ik, voor een onweersbui aan, ze binnen gaan halen. ..gevolg. ..midden in die bui op de wei staat met pony's die niet vooruit willen omdat ze vol tegen de wind in moeten en liefst omdraaien met de kont in dr wind..nooit meer dus.

_O- Hihi..ja das tikje lastig als de wind van de verkeerde kant komt...

Ik heb gewoon licht aangedaan en iets in de bak gegooid...duurde niet zo lang :D

Citaat:
Nadeel is dan dat je snacht's wakker wordt omdat het regent en je afvraagt of ze niet koud zijn en of ze de bui overleven...

:+ Ja...liefst een parapluutje ophouden zodat ze droog staan...dat je zelf wegspoelt is dan weer niet zo erg :P

Caily....maar dan is ook wel weer fijn dat ze niet ergens staan waar je niet bij kan en zo'n veulen eruit ploppen inderdaad liefst als je net even wegbent :roll:
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 31-08-15 06:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 06:25

Mijn paarden staan 15km verderop dus nee daar ren ik niet in mijn pyjama heen :Y)

De enige keren waarvoor ik snachts over en weer gereden ben is een ziek paard die ik wel graag om de 3 à 4 uur wilde controleren. Met noodweer staan de paarden vaak super rustig en is er in de ochtend nooit iets aan de hand dus daar maak ik me niet druk meer in. Ze kunnen onder het afdak en in de stal als ze willen.