[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:15

Stel je voor dat je niks te doen zou hebben :+

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:17

Haha ja die to do list, die bij elke klus die je afvinkt weer aangevuld wordt met Oja handig of toffe nieuwe ideeën..

Vanochtend een uur met fruit kweker aan de lijn gehangen, grote bestelling fruitbomen en struiken van aparte soorten gedaan. Aangezien ik toch echt te veel gras heb en te weinig paarden (en ja, te weinig tijd voor een 4e paard erbij) het pluktuin idee maar verder uitwerken in kaders langs de track.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 22:39

Grote stenen van 15/15/60 en 30 kg per stuk. Mensen gebruiken ze vaak om bloemenperkjes mee te maken. Dan stapelen ze de stenen met 2 of 3
laagjes.

Zoiets
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 07:03

Dat steeds aanvullen van ideeen ken ik, maar ik heb te weinig grond om alles te maken wat ik graag wil.

Ik wil ook mijn 2 snackweilandjes houden maar ben nu langs 1 zijde ook boompjes en struiken aan het plaatsen. Rondom vergroenen dan hou ik helaas echt geen gras meer over.
Vorige week 2 wilgen verplaatst maar ze hebben het moeilijk, ik hoop dat ze toch nog aanslaan.

Morgen komt mijn nieuwe stal. Ik krijg eigenlijk vrij onverwacht toch en pension ( met pensioen) erbij. Ik ken haar en ook al heb ik altijd gezegd pas een pension als mijn oude merrie er niet meer is, 1 juni komt ze toch al.
Dan heb ik wel 2 stallen en 1 grote open stal alles in zwart kunststof. Dit had in 4 jaar geleden al graag gewild maar met een compleet te verbouwen huis was dat financieel niet mogelijk. Nu ben ik dan wel extra blij dat het er eindelijk staat.
Na jaren van weilanden pachten, niet mogen bouwen en daardoor maar kleine bouwwerkjes stiekem plaatsen ben ik hier zo blij mee.
Z

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 10:40

Altijd leuk kleine verbeteringen toepassen .
Ik nu ook besloten 1 iets ruimere snack weide te halveren , nu eten ze hem nl in t midden erg kort en de kanten blijven staan.

Zag wel dat er wat boterbloem groeit dit jaar . Niet zo geweldig voor de paarden .

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 10:44

Hier laten ze het staan. Ik heb het op 1 wei ook veel staan. Als ze de wei kaal hebben, dan maai ik alles. En niet vergeten te kalken het najaar. Hier heeft lavameel op de andere weitjes goed geholpen. Daar staat bijna geen boterbloem meer.
Ik heb wel overal weer veel JKK. Ik steek het in fases uit om mijn lichaam een beetje te sparen. Vorig jaar 7 kruiwagens verwijderd deze periode. Ik hoop nu toch wel wat minder :+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 10:57

JKK stond m'n wei vol mee , 2 jaren terug
Toen alles uitgestoken
Ploegen , frezen, bemesten best veel, en dan opnieuw ingezaaid .
Nu winter paarden mest uit gereden met de hand , en dit voor jaar kunstmest.
Zal najaar dan idd eens goed kalken .
De JKK heb ik nu 3 rozetten van gevonden .
Die gaan er vandaag uit .
Maar heb een buurman met deel braakliggende tuin en die laat t maar groeien want mooie gele bloemen ...

Beetje dweilen met kraan open!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:29

De paarden hadden gisteren opeens in hun hoofd dat de haag gesnoeid moest worden. Ze waren heerlijk bezig en hebben vooral de meeste meidoorn goed getopt.

Foto is een screenshot van een video die ik maakte van het heggen-grazen.

Afbeelding

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:40

Heerlijk v ze dat haag snoeien!
Bij ons één merrie die dat vooral doet. Meidoorn nu juist niet want dat groeit over de draad, rest is vakkundig gekort, zelfs de zwarte bes die ze anders niet moeten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:49

Ik heb ook nog wel wensen, maar denk ook vaak dat ik blij moet zijn met wat we wel al hebben. Kreeg een herinnering dat het nog een kale bende was, dus het komt echt wel.
De meidoorn, sleedoorn en hondsroos slaan aan, maar het is allemaal nog wel dunnetjes. Dus kwestie van geduld voor het volle hagen zijn.

De liksteen bar vinden ze wel fijn zo, maar ipv groter maken, denk ik dat ik de andere smaken op andere plekken ga doen. Dus overal 3 likstenen bijv.

Wij hebben niet te brede paden, maar wel wat ruime plekken om te staan, liggen en rollen.

Ik wil heel graag een goede krab paal, maar ben zo bang dat de jonkies er lomp mee zijn en zich beschadigen. Wil 1 paal rechtop en dan 1 schuin er tegenaan. Die steek dan uit en kunnen ze over struikelen etc. Kom er maar niet uit waar zoiets handig staat.

Heb wel een dode boom waar ze normaal tegenaan schuren. Dara liggen nu stenen rondom om aan 1 kant te eten en andere kant is een smalle doorgang. Dan moet ik die eetplek maar weghalen misschien.

De shet merrie staat gewoon in een ibc vat en schuurt dan haar buik haar die nog niet eraf zijn.

Op de wei die ik al gebruikt heb staan nu 2 boterbloemen.

Alleen de achterste wei baal ik van. Die is altijd wat minder en staat nu veel hondsdraf opeens. Maar zie het overal, ook bij de buren en langs de kanten.
In de andere 2 weides wel veel minder.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 13:14

superpony schreef:
Ik wil heel graag een goede krab paal, maar ben zo bang dat de jonkies er lomp mee zijn en zich beschadigen. Wil 1 paal rechtop en dan 1 schuin er tegenaan. Die steek dan uit en kunnen ze over struikelen etc. Kom er maar niet uit waar zoiets handig staat.

Zo heb ik hem ook maar er is nog nooit 1 gestruikeld of iets wat erop leek.
2 bielzen 1 in de grond ( diep genoeg ) en 1 schuin naar beneden. Borstels matten en zo`n schuurmatjes eraan gemaakt en ze gebruiken elk onderdeel dagelijks. De 1 heeft een voorkeur voor de kokosmatten, de ander voor de bezems en zo kunnen ze kiezen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 13:38

Oke, heb je een plaatje?

Zit steeds op pinterest, maar vind die uitstekende paal echt een ding.

Ze schuren wel tegen die boom. Had eerst op de hoek van de schuur matten en die waren ook heel geliefd.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 13:57

Hier veel plannen aanpakken dit jaar.
We hebben maar 2500m2 voor de paarden. Met advies enorm mooie plannen gemaakt voor veel meer keuzes en beweging in de wintermaanden.
We hebben nu 1 zandpad naar achter lopen naar de paddock/bak
Aan de andere kant ook een pad maar weken afsluiten per jaar omdat het spek gladde klei is. Daar komt dit jaar een zandpad. Volgende week gaan ze al uitgraven *\o/*

Naast de paddock heb ik een strook van 6 bij 40 meter. Daar heb ik 2 bosjes en een aparte stukje met een tamme kastanje. Daar een slingerpad door en omheen maar ook klei dus vieze voeten in de winter. Daar komt menggranulaat te liggen. Daar dan 4 extra eetplekken en een stuk haag eerst van 8 meter.
Later als we alle bramen hebben uitgeroeid nog eens 40 meter haag. Staan al wat wilgen die kunnen mooi blijven.

Tussen de paddock de 2 zandpaden ligt een stukje gras weide. Dat heb ik nodig om ze te laten wennen aan gras zodat ze zonder koliek naar de wei kunnen van vrienden van ons.

Dat is heilig voor mij, maar ik ga toch overstag en daar doorheen komt nog een paadje van boomschors met in het midden een breder stuk van zand met een eet plek en afslag naar het 1e zandpad. Het 2e gedeelte van dat paadje met menggranulaat en een heuvel/ bultje. Die komt weer uit in de paddock.
Dan nog naast beide zandpaden een haag.1 keer 80 meter en 1 keer 40 meter.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:02

Dat klinkt heerlijk divers voor op een klein stuk (al is dat van ons nog kleiner). Wij moeten het vooral hebben van diversiteit in de beplanting en glooiing van het pad. Meer paden dan het rondje dat we nu hebben en uiteindelijk het pad naar de stal kunnen we niet kwijt.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:03

Deze staat op Pinterest

Afbeelding

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:05

Malenka jij hebt toch een vijver je zou nog een brug kunnen maken haha.

Maar jou stukje ziet er al prachtig uit. Ze kunnen er heerlijk browsen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 17:41

Dat vind ik een enorm leuk idee! Ik heb namelijk voor onszelf ook al gedacht over een brug/vlonder voor onszelf. Het lijkt me namelijk zo lekker om met mijn voeten in de vijver te bungelen. Ik zou alleen niet weten waar ik zou moeten beginnen om dat veilig te bouwen voor de paarden... Dan komt er mogelijk nogal wat gewicht op in 1 keer. 1000kilo ongeveer met die twee van mij.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:29

Afbeelding

superpony schreef:
Oke, heb je een plaatje?

Zit steeds op pinterest, maar vind die uitstekende paal echt een ding.

Ze schuren wel tegen die boom. Had eerst op de hoek van de schuur matten en die waren ook heel geliefd.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 20:41

Malenka schreef:
Dat vind ik een enorm leuk idee! Ik heb namelijk voor onszelf ook al gedacht over een brug/vlonder voor onszelf. Het lijkt me namelijk zo lekker om met mijn voeten in de vijver te bungelen. Ik zou alleen niet weten waar ik zou moeten beginnen om dat veilig te bouwen voor de paarden... Dan komt er mogelijk nogal wat gewicht op in 1 keer. 1000kilo ongeveer met die twee van mij.

Ik heb daar ook voor zitten kijken en als je zoekt op (tijdelijke) bruggen komen er best leuke dingen voorbij :D
Zoals deze: https://link.marktplaats.nl/m1959477058 ... nt=app_ios
Je moet vooral zorgen dat je aan beide kanten een stevige oplegging hebt.

Oja, als je ene Ine uit Ammerzode bericht stuurt (verkoopt meerdere bruggen) zet er een mannelijke naam bij, anders mag je alleen met je man/vriend komen :roll:
Laatst bijgewerkt door Ethelate op 17-05-23 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 20:42

Ja. Die fundering is wel een uitdaging.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 20:57

Is er iemand die weet of er niet woekerende en eetbare bamboe is?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 22:00

Alle bamboe is eetbaar voor zover ik weet.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 22:18

Ethelate schreef:
Oja, als je ene Ine uit Ammerzode bericht stuurt (verkoopt meerdere bruggen) zet er een mannelijke naam bij, anders mag je alleen met je man/vriend komen :roll:

Vertel! :') :Y)

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 22:34

Ir111 schreef:
Ethelate schreef:

Vertel! :') :Y)

Afbeelding

Toevallig ben ik bouwkundig ingenieur en weet mijn vriend echt net hoe hij een schroevendraaier vast moet houden (die vraag ik alleen als ik kracht te kort kom ;) )..

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 22:43

Hopeloos dat soort mensen.