Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:10

Ja weet het. Ga nu bijvoeren en hem zowiezo erover aanspreken als ik er voor moet bijbetalen is dat maar zo .. liever bijbetalen als niets. Het s daar waar ik bang voor ben kolieken en dergelijke ..

Mok en mijt dat wist ik zelfs niet dat dat daardoor kon ?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:44

Idifix schreef:
Ja weet het. Ga nu bijvoeren en hem zowiezo erover aanspreken als ik er voor moet bijbetalen is dat maar zo .. liever bijbetalen als niets. Het s daar waar ik bang voor ben kolieken en dergelijke ..

Mok en mijt dat wist ik zelfs niet dat dat daardoor kon ?

Mok en mijt zou ik me in de dit geval het minst druk om maken maar een paard wat structureel te weinig ruwvoer krijgt heeft enorm veel kans op koliek en maagzweren.
Hier staan ze maximaal eens een keer 3 uurtjes zonder ruwvoer en dat komt hier al zelden voor.
Ik weet niet of er meer paarden staan op jouw stal maar die andere mensen zouden zich dan ook maar eens af moeten vragen of dit wel de normale manier van doen is.
Pension waar ik eerst stond kregen ze smorgens en savonds een enorme berg hooi.
Swinters stonden ze dan wel op de paddock zonder hooi.
Maar in de winter werd er wel een 3e hooi-voerronde toegevoegd tussen de middag op stal.

Chasey heb net Amel even de deken afgedaan en ondanks dat ze echt veel vreet valt ze me mee qua hoe dik ze is haha.
Maar inderdaad zoals je zegt zit er geen stop op.
Vaak genoeg zie ik Melle en Summer lekker slapen in het zonnetje en Amel staat te vreten, altijd :')
Misschien heeft ze wel een snelle stofwissling _O-

Anke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:54

Valt me ook geregeld op in de winter .
Weien zijn kaal...geen gras. Dieren staan er de hele dag op.
Want baasjes willen ze vuiten hebben staan.
Juist nu eten ze echt wel 20% meer hooi.

Binnen met hooi of buiten zonder hooi.
Beiden is niet ideaal. Gelukkig dan dat ze aan huis gaan komen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:55

Ik heb hooikisten neergezet.
Ideaal.
Kunnen ze toch lekker genieten zo.

Vanochtend June en Sky op wei gezet:
Afbeelding

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:03

Heb nog een meisje op stal erover aangesproken maar kwam weinig reactie. Jammer genoeg de ander baasjes komen amper naar hun paard dusja . :(

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:18

Inderdaad ook nog kolieken en maagzweren. Ik heb 2 paarden staan met rotte darmen en daar kun je dus constant gelazer mee hebben. Rotte darmen zorgen voor lage weerstand zorgt voor allerlei kwaaltjes. En geen ruwvoer en wel krachtvoer is een mooie om rotte darmen mee te kweken. Maar inderdaad, maagzweren en kolieken liggen zeker ook op de loer.

Ik vind er niks mis mee om je paard buiten te hebben staan op een kale wei. Ze mogen van mij zelfs wel wat minder te eten (vooral bij dikkerts), want dat is een normale gang van zaken in de winter. Maar niks aan ruwvoer en lekker krachtvoer is natuurlijk een recept voor ellende.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:24

Is op de stallen hier in de buurt ook, oa een dure dressuur stal waar ze overdag lekker buiten staan
jammer alleen dat dat geen wei meer te noemen is maar een grote paddock en dar staan ze dan uren in zonder ruwvoer
natuurlijk wil zo`n paard dan graag naar binnen, dat heeft niks met kou te maken maar met honger

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:25

Je zou toch zeggen met de komst mt van internet iedereen beter moet weten.
30 jaar terug konden mensen zich nog verschuilen achter wist ik niet.
Maar tegenwoordig toch niet meer.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:28

nee het sneeuwt al de hele dag licht maar nu blijft hhet ook nog eens liggen neeeeeeeeee :brr: :brr: :brr: :brr:

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:30

Gatver gatver.
Ik zag dat er hier ook buitjes over gaan komen. Dat wil ik ook niet.
Geef me dan maar 10 graden met regen.
Beter dan vorst met sneeuw.

Carol10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:42

Ha, ik praat ook even mee. Ik heb toch liever dit dan regen hoor, wat een ellende die blubber! Het enige jammere is dat ik niet verder kan met het slaan van palen voor de wei. De paddock is al bijna klaar, nog een keer omscheppen, kan nu ook niet. De inloopstal is er al, de voederplaats staat alleen veel troep wat nog weg moet. En dan de weitjes nog. O ja en ook nog een mestvaal maken, hoe groot is die van jullie? Er komen 2 d-ponies.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:43

Met sneeuw word de blubber veel groter.
Ik heb nooit een natte wei of bak maar met sneeuw word het een grote zooi.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:53

hoevaak wil je hem legen carol en komt en ook stro bij of alleen puur mest?
ik heb 3.5 x 3.5 x 1.00 hoog en met alleen mest doe ik er een half jaar over met een shet een D en een paard. met stro in de stallen 2 / 3 maanden gok ik. vanaf ik er stro in heb leeg ik hem elke weer namelijk

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:53

Nee geen regen ;( Ik heb een hekel aan regen. Tegen de kou kun je jezelf aankleden maar die rotte regen. Bah. Paarden vinden dit ook veel beter.

Oef geen hooi.. Dat is een recept voor ongemakken. Hier gaat het nog sneller dan normaal. 5 dagen met 400 kg ipv een week. Vanochtend weer een nieuwe lading besteld. Bij zulk weer krijgen ze echt meer dan genoeg.

Ik ben heel het weekend lekker aan het klussen geweest buiten. Beetje jammer dat het 30? jaar oude schapengaas in de grond is gegroeid en omdat het bevroren was ik het er niet uit kreeg. Over 175 m. krammetjes uit palen halen heb ik ruim 3 uur gedaan. Er staat meer dan 2 km omheining :( Ga eens een poging doen met de slijptol. Het gaas knoop ik denk ik achter de trekker en gas geven maar. Heel mijn weiland naar de maan maar ik zie geen andere optie.. Leuk paarden aan huis :') :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:13

@idefix; haal je ze toch lekker naar huis? Geen stal en wel de hele dag buiten met meer dan genoeg ruwvoer, klinkt mij als een betere situatie in de oren dan wat er nu gebeurt.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:29

Selka schreef:
Nee geen regen ;( Ik heb een hekel aan regen. Tegen de kou kun je jezelf aankleden maar die rotte regen. Bah. Paarden vinden dit ook veel beter.

Oef geen hooi.. Dat is een recept voor ongemakken. Hier gaat het nog sneller dan normaal. 5 dagen met 400 kg ipv een week. Vanochtend weer een nieuwe lading besteld. Bij zulk weer krijgen ze echt meer dan genoeg.

Ik ben heel het weekend lekker aan het klussen geweest buiten. Beetje jammer dat het 30? jaar oude schapengaas in de grond is gegroeid en omdat het bevroren was ik het er niet uit kreeg. Over 175 m. krammetjes uit palen halen heb ik ruim 3 uur gedaan. Er staat meer dan 2 km omheining :( Ga eens een poging doen met de slijptol. Het gaas knoop ik denk ik achter de trekker en gas geven maar. Heel mijn weiland naar de maan maar ik zie geen andere optie.. Leuk paarden aan huis :') :')

Wauw dan ben je nog ff wel bezig idd! Jammer dat het vast niet zo makkelijk gaat als bij mensen anders had ik je een speciale tang van mn werk gegeven die we gebruiken om krammetjes te verwijderen haha.

Bij ons op stal gaat het ook stuk sneller met hooi nu, is bijna niet aan te slepen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:29

MiniMeLona schreef:
@idefix; haal je ze toch lekker naar huis? Geen stal en wel de hele dag buiten met meer dan genoeg ruwvoer, klinkt mij als een betere situatie in de oren dan wat er nu gebeurt.

Lijkt me ook geen slecht idee!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:42

idefix, hoelang staat ze al daar?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 18:09

Hier gaat het ruwvoer ook harder dan normaal. Normaal doe ik ongeveer 12 tot 14 dagen met 500 kg voordroog en een 25kg baaltje hooi per dag er nog bij met 3 groten en 4 kleintjes. Nu ben ik blij als ik 10 dagen haal. Ik voer onbeperkt ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 18:16

Ik heb na opbouwen nu overdag de wei open. Hier eten ze dus bizar genoeg veel minder ruwvoer. Doe 1,5 dag met een baaltje ipv 16 - 22 uur. In de uren dat de wei open is zijn ze vrij om ook ruwvoer te eten, maar schijnbaar is de behoefte er niet. Nu is de een een Tinker met veel haar en de ander een paard met een idioot dikke deken, dus wellicht ook niet zoveel last vd kou.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:09

Ik heb het idee dat ze hier ook minder eten hoor. Ze komen zelf uit zichzelf van het gras af.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:42

fokfanaat schreef:
idefix, hoelang staat ze al daar?

Al acht jaar.. maar heb het idee dat het nu pas zo erg is dit jaar. Andere jaren werd er precies makkelijker ruwvoer gegeven.

Ik heb nog alleen maar de omheining staan nog geen stal. Dus zonder stal vind ik dat geen optie wil wel dat ze op zijn minst kan schuilen. Plus ik moet nog een vriendje zoeken want onze haf hebben we in december moeten laten inslapen..

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:11

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:11

Karin, een mortiertang? Die gebruik ik nu alleen die dingen zitten super strak tegen de paal aan. Grrr... ;) hoe is het met de Shet?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:15

Op mn werk gebruil ik een agravetang, maar daar heb je niks aan als ik een mortiertang zie :')
Maar goed een hek is ook anders dan een mens :')

Gaat redelijk! Eten lijkt beter te gaan, ze blijft goed op gewicht. Zitten nu aan laatste dagen AB maar wond is nog niet dicht..
Volgende week weer overleggen.