Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 11:06

Leuk is dat hè? Lekker spulletjes shoppen, beetje dromen over hoe alles eruit gaat zien. Hoop dat het lukt op de 28e.

Palletboxen had ik bij de pensionstal maar die heb ik achtergelaten. Vind ze zo oerlelijk..... Waren knalblauw.

Ben nu erg happy met mijn slowfeedtractorbanden.

Gisteren een grondmonster opgestuurd naar blgg. Ook een hooi monster. Erg benieuwd naar de analyse.

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 11:10

Ik zoek ook een 'bedekt' kleurtje, want ze zijn idd verre van fraai om naar te kijken.

Ben benieuwd wat er uit het grondmonster komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 11:14

DubbelDun schreef:
Ik zoek ook een 'bedekt' kleurtje, want ze zijn idd verre van fraai om naar te kijken.

Ben benieuwd wat er uit het grondmonster komt.

Wij eerlijk gezegd ook. Er is geruime tijd niets aan het land gedaan. Wij hebben er dit voorjaar voor het eerst in een jaar of 8 kunstmest geïnjecteerd. Onze huisboer adviseerde ook bodemonderzoek. Ben zooooo blij met die man.

Hij is buiten koeienboer ook adviseur voor anderen. Heeft landbouw universiteit gedaan en wij hebben al behoorlijk veel geleerd de laatste 8 maanden. En ook nog eens super aardig....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 11:16

Dat is idd handig om naast te wonen :) Niet alleen 'boerenwijsheid' maar ook nog wetenschappelijk onderlegd :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 11:19

DubbelDun schreef:
Dat is idd handig om naast te wonen :) Niet alleen 'boerenwijsheid' maar ook nog wetenschappelijk onderlegd :D

Ja en in sommige gevallen blijkt echt wat voor "Dummy's" wij zijn :o .

En het is fijn dat hij heeeel goed begrijpt dat wij ander gras voor onze paarden willen, dan hij voor zijn koeien.

Daar heb ik voorheen op de pension stal ook zoveel discussie over gehad. Was een oud koeienboer en die behandelde het gras als koeiengras.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 11:21

Ben benieuwd wat er uit komt. Uiteindelijk kon ik met het advies van BLCG niet veel, maar waren de uitslagen van het onderzoek vooral reden om verder te kijken en oplossingen te zoeken.
En gelukkig met het gewenste effect, de weides liggen er goed bij.

Vanmorgen met manlief samen met de trekker de cultivator opgehaald, ritje van een half uur met de trekker. Heb wel een beetje een houten kont nu. Straks de cultivator meteen aan het werk zetten in de bak :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 11:33

Wij zijn helaas ook dummy's op het gebied van grond en weide onderhoud en als je dan een weide koopt waar al jaren geen fatsoenlijk onderhoud aan is gebeurd is het in het begin dweilen mer de kraan open. Wij leren erg veel van de boer die mijn piste komt trekken en het hooi komt leveren. Echt nog boerenwijsheid zonder er een koeienweide van te maken. Wij hebben op 2 jaar van een wei bomvol troep z'n onkruid een nette grasweide kunnen maken met zijn hulp.

Je kan ook zoeken op palletboxen. Wij hebben dezelfde op mijn werk. Ik werk enkel met slowfeeders. Heb geen plek voor zo een bak.

Net voor de eerste keer met Andor gereden! Wat een held! Gewoon oppakken waar ik in mei gebleven was. Helemaal los en soepel. Paar oefeningetjes mee door gepakt. Hij liep heerlijk! Wat echt ongewoon is voor hem als hij lang heeft stilgestaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 12:53

@yontheke: teken dat ie echt goed in zijn vel zit nu. Het feit dat ie het graag doet is ook goed voor 'tussen zijn oortjes' :D

Ik heb echt alle mogelijke zoekwoorden al geprobeerd, maar er is gewoon niets binnen de straal die ik er voor wil rijden.

Omdat ik sinds de bomen op de hoek gekapt zijn best wel last heb van een erg warme woonkamer heb ik maar wat gefröbeld :D )
Het is de bedoeling dat er met mooie hardhouten palen en strakgespannen schaduw/windoek een soort van zomerveranda komt :)
Het scheelt binnen gewoon dik 10 graden als er geen zon op de ramen komt.

Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 13:57

DD dit zal in ieder geval schelen :j

Ik wil juist nog een stuk serre aan het huis om het huis warmer te krijgen, heb zo'n koud huis en het stuk serre aan de achterkant verwamd nu de keuken en onze slaapkamer heerlijk dus graag nog een stuk aan een ander stuk van het huis.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 14:11

Maar als de serre 'het huis verwarmd, dan kun je er met zonnig weer dus zelf niet in zitten :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 14:32

Nee, dat klopt, in de zomer is het er echt te warm maar in de lente en herfst is het er heerlijk toeven.
En verwamt het nog steeds het huis, zelfs in de winter geeft het een aangenamere temperatuur.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 15:10

Tikaaaaa.... <3

Ik las iets over gft-container...met 1 ga je het niet redden.Ik stort ze vol met 3 volle kruiwagens mest...alleen mest.Als je daar ook nog vlas bij denkt dan zit het nog sneller vol.
Hier (afkloppen) geen gelazer met legen maar 1 p/w is niet voldoende.Ik heb er overigens wel een 2e bij gekregen maar dat is eigenlijk alleen maar omdat ze de fabriek in Zwolle draaiende willen houden.Vandaar dat paardenmest hier ook is toegestaan.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:52

Oke Tinky ! Mooi toch dat paardenmest is toegestaan .
Dubbeldun ....advertentie zetten voor palletbox ?
Maarten leuk als je je meubels koopt , en de verhuizing je zo n flow geeft , waar ga je wonen ?
Lekker die adviseurs als buurman

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:08

Ik heb een palletbox *\o/* . Een mooie grijze met luchtgleufjes in zijkant en bodem. Dus mijn natte hooi kan ook mooi uitlekken zonder dat het een kledderboel in de box wordt.
En waar komt ie nou vandaan... gewoon bij de buren :D Die hadden er 3 staan met 2 paarden, dus ik ben het gewoon gaan vragen; 'nee' heb je 'ja' kun je krijgen tenslotte :D

Er zit zelfs al een rooster in. Weliswaar met 7 cm mazen, maar ik kijk wel hoe dat bevalt. Ik kan er altijd nog een net met kleine mazen overheen doen. Meteen een randje tuinslang er omheen gedaan en vastgezet met ductape. Hopelijk maakt ie nu ook niet al te veel herrie.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:13

Haha geinig...moeilijk doen om een bak te vinden, staat ie bij de buren! Beter

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:24

Wat een bof DD... :D

Meubels uitzoeken...wat een crime...ik heb er zo'n hekel aan he :P Wil winkel inlopen...aanwijzen en klaar :+

Ceesje...ja er staat een grote fabriek in Zwolle die groene energie maakt door compostering...die heeft wel "brandstof"nodig.Och...mazzeltje :D
Straks is de maïs er ook weer af...kan het mooi weer over het hek O:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:30

Hier is de mais al wel op hoogte, maar de kolven* zijn nog niet rijp en het moet nog bruin worden voor het er af gaat. (ik had kalven getypt :D )

Meubels zoeken is juist leuk, maar ik kijk altijd eerst op internet wat ik hebben wil en ga dan pas kijken in welke winkels ze dat hebben :D
Ikea doet het ook altijd goed :) Mijn huidige en vorige bank komen daar vandaan. Met de vorige heb ik 20 jaar gedaan én wegens een ongelukje en brand is die door de verzekering kompleet terug betaald :D
Hij staat nu boven als slaapbank voor loge's :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 06:18

Die maïs is hier al weken op hoogte,als je je omdraaide was het weer stiekum gegroeid :P Kolven (niet kalven := ) duurt altijd even...mijn boerman heeft mij verteld dat als je een korrel overdwars doorsnijd,75% uit zetmeel moet bestaan voordat je hem kunt oogsten.

Winkelen kan zo enorm uitputtend zijn,mijn huidige bank heeft ook poos geduurd voordat ik eindelijk mezelf zover had gekregen om op zoek je gaan naar een nieuwe.
Nu moet ik wel zeggen dat ik enorm gebonden zit aan de maat,weinig ruimte.

Moet eigenlijk een nieuwe hebben maar ook daar kijk ik weer enorm tegenop,bank moet je uitproberen om te zien of hij lekker zit.Winkel in-,winkel uit.Vond al weinig aan toen ik gezond was maar nu ik ziek ben is het echt een drama -O-

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 08:24

Hahaha Dubbeldun goed geregeld met je buren

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 09:43

Vandaag voor het eerst er een laag hooi in gedaan, kijken hoe het de meiden bevalt (en of ze het vinden :D )

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:13

Gisteren was een spannende dag, mijn lieve fjordenpony kwam naar huis en kreeg ook 2 nieuwe vriendinnetjes. Vrijdagavond heel de wei nog afgezet en een schrikdraadapparaat gekocht.
Eerst me fjord gehaald, eenmaal thuis was die echt super rustig! Hij stond nog even alleen maar had al wel zijn buurvrouwen gezien. Maar ging gewoon rustig eten. Wat een rust om me pony zo relax te zien. Toen zijn 2 vriendinnetjes aankwamen was die wel erg nieuwsgierig. We hebben ze bij elkaar gegooid en het ging meteen goed. Nynke de moeder van bloesem was wel beetje beschermend maar na een uur liepen nynke en falko samen de wei door met bloesem er achteraan.

Volgende week zaterdag komen ze de vloer regelen voor de stal. *\o/*
En nu even opzoek naar een slowfeeder , maar zag hier al het één en ander erover. Handig!

Falko nog alleen
Afbeelding
Falko Bloesem & Nynke, alsof ze al jaren bij elkaar staan. Zo lief.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:28

Dat ziet er fijn uit nts19!!! Wat een schatjes.

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:31

Ja vond ik ook. Gisteravond laat nog even langs geweest en ze stonden zo lief met z'n 3e te slapen in een hoekje. Heerlijk om te zien dat ze het zo fijn vinden thuis.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:44

Ik lees nog steeds trouw mee en wil ook steeds gezellig mee kletsen maar heb het soms zo druk dat ik eerst weer 3 pagina's moet bijlezen en dan moet ik weer poep scheppen of rijden. :') :+

Maar ik ga toch weer een poging doen!

Leuke fjord en shetjes en heerlijk aan huis dus nu! Lekker veel gras. :+
Bakken bij de buren gevonden, beter!
En een slimme buurboer is altijd handig! Wij hebben ook zoiets, boer weet mega veel en zijn vrouw werkte altijd voor LTO (heet dat zo? Landbouw en tuinbouw dinges). :')

Even een opfrisser wie ik ook alweer ben: Kristel, docente, 35, vriend, boerderij, 1 ha land, 2 fjorden, stallen, bak/paddock, naast het bos en inmiddels ook 3 kippen (Ria, Bep en Svetlana; don't ask :') ) en kat Jos. Even in a nutshell. :D
Laatst bijgewerkt door kristelhans op 30-08-15 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:47

Svetlana de kip _O- Geniaal

Heerlijk, nts19! :)