Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:49

Die van mij krijgen gewoon flink hooi bijgevoerd hoor! Juist om warm te blijven. Het zijn twee beren en mogen smiddags in de weide.
Er staat niet veel op, maar ze ‘eten’ er continue van.
Als ik dan met een mand hooi aan kom kn de wei, stormen ze op dat hooi af.
Teken dat ze dus echt die extra hooi nodig hebben.
2x brok is te weinig!

Daan voert ‘s ochtends tussen 05:00 en 06:00.
Dan ik rond 09:00 / 10:00
12:00/13:00
Rond 15:00 gaan ze in de wei.
Mik ergens tussen 16:00/17:00 hooi in de weide.
20:00/21:00 terug naar de paddock en weer flink hooi.
23:00/24:00 hooi voor de nacht en dat is ook aardig wat.

Tijden verschillen ligt er o.a aan hoelaat Daan eerste portie doet voor hij naar het werk gaat. Soms ook al om 04:00, dan schuif ik alles een beetje op gedurende de dag.
Maar krijgen ook als ze in de wei staan gewoon hun hooi alsof ze op de paddock staan.

Edit. Ze gaan bewust later in de wei op dit moment ivm suikers.

En hond heb ik in hok gelaten. Misschien woensdag wel naar binnen.
Laatst bijgewerkt door Chasey op 26-02-18 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:52

Ik ken heel veel stallen waar ze de hele dag zonder eten staan, lijkt me niet gezond.

Ik zet ze nu juist in de ochtend op de wei ivm suikers Chasey, dacht dat het juist op bouwde in de zon en je dus beter na de nacht erop kon zetten.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:59

Idifix schreef:
Een vraagje mijn merrie is Arabisch typje dus geen echte beer beer sinds vorige week ook in de rui.

Ze staan hele dag buiten maar daar is geen gras. Nu met sneeuw en temperatuur zou ze koud hebben ? De boer wil geen hooi bijvoeren ook niet in de avond als ze op stal komen. Het is dus gewoon 2x per dag brok n dat is het. En als ze koud zou hebben hoe merk ik dat ?

Ik mag toch hopen dat jouw paard ook hooi krijgt anders zal ik toch heel snel wegwezen daar. :n

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:06

De hele dag zonder eten? Dat lijkt me ook helemaal niks.

Heb verschillende tijden voor Nick en Bliksem geprobeerd. Dit lijkt voor hen nu het beste te werken :)
En straks in de lente en zomer zullen het weer andere tijden zijn.
En als het nu bijvoorbeeld bewolkt zou zijn, grauw en grijs dan mik ik ze gelijk 's ochtends in de weide.
Ik kijk dus een beetje per dag aan hoe laat en wanneer ik ze in de wei zet.
Laatst bijgewerkt door Chasey op 26-02-18 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:06

Ze komen uiteindelijk aan huis maar heb nog niet alles wat ik moet hebben daar heb nog geen stal Enzo..

Ja ik ga ze dadelijk toch wat hooi geven en de ruif vullen voor vanavond. Vind het ook niet kunnen hoor ja normaal krijgen ze enkel hooi als ze op stal blijven maar da heeft onlangs nog gezegt dat ze weinig structuur hebben ..

Ahja de ene dag binnen met hooi dan als het beter weer is weer buiten zonder iets enzoverder..

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:16

Ik heb ook geen vaste structuur voor binnen/buiten zetten. Is elke dag weer anders. Nu moet ik er wel bij zeggen dat die van mij nooit op stal staan, die staan - als ze niet in de weide staan - in de paddock met inloop stal.
Maar wel zorg ik er voor dat ze verspreid over de dag hooi hebben. Of ze nou in de (kale)wei of paddock staan.
24/7 hooi heb ik ook geprobeerd, maar dat werkt niet voor de Haflinger. De shet heeft dat wel :) Die stopt namelijk nog wel een keer met eten. :=

Maar een hele dag geen eten dat is eigenlijk best wel slecht! En sneu, want paarden willen eigenlijk gewoon de hele dag wat te knabbelen hebben.
En krijgt jouw paard ook geen hooi voordat ie naar buiten wordt gedaan? :wow:
Vooral nu met de kou geef ik ze juist een plukje meer.
Ik voer de hond en de kat ook net iets extra's dan normaal. Kachel moet aan blijven.

Keutelboerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:34

Dit weekend de leidingen van de automatische drinkbakken voorzien van een verwarmingslint en nieuwe buisisolatie. Deze nacht ging het hier tot -6 en nog geen vervroren drinkbakken. Heb wel voor alle zekerheid de achterdeuren (we hebben een doorloopstal) toegedaan omdat deze noordgericht zijn.

Komende dagen wordt het nog kouder, hopelijk blijven we ijsvrij!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:48

Ik wil het liefst onbeperkt hooi voeren maar ik merk dat Amel (haflinger >;) ) ook gewoon doorvreet.
Ik heb geen mogelijkheid om ze apart te voeren overdag terwijl Melle echt niet dik is helaas.
Ik heb ze gisteren en eergisteren snachts op stal gehad.
Melle krijgt 3 grote plakken in zn hooinet en dat is smorgens niet op.
Amel krijgt dat ook maar die heeft geen sprietje meer over smorgens :roll:
Summer krijgt 1 plak waar ze de helft van opeet ongeveer.
Dus eigenlijk vreet Amel gewoon teveel

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:58

Idifix schreef:
Ze komen uiteindelijk aan huis maar heb nog niet alles wat ik moet hebben daar heb nog geen stal Enzo..

Ja ik ga ze dadelijk toch wat hooi geven en de ruif vullen voor vanavond. Vind het ook niet kunnen hoor ja normaal krijgen ze enkel hooi als ze op stal blijven maar da heeft onlangs nog gezegt dat ze weinig structuur hebben ..

Ahja de ene dag binnen met hooi dan als het beter weer is weer buiten zonder iets enzoverder..

Ik begrijp het hopelijk verkeerd... Als je paard buiten komt dan heeft het buiten geen eten en op stal krijgen ze dan ook niets. Alleen als ze de hele dag binnen staan. Wat doe je op zo'n stal? Daar blijf je toch niet? Mag hopen datje weet hoe paarden gehouden moeten worden. Ik kan om dit soort dingen echt kwaad worden! Is het onkunde? Je zit hier op bokt en dan nog niet weten hoe je een paard moet houden?

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:07

Zammie schreef:
Idifix schreef:

Ik begrijp het hopelijk verkeerd... Als je paard buiten komt dan heeft het buiten geen eten en op stal krijgen ze dan ook niets. Alleen als ze de hele dag binnen staan. Wat doe je op zo'n stal? Daar blijf je toch niet? Mag hopen datje weet hoe paarden gehouden moeten worden. Ik kan om dit soort dingen echt kwaad worden! Is het onkunde? Je zit hier op bokt en dan nog niet weten hoe je een paard moet houden?

Pardon, ik denk dat jij mij idd verkeerd begrijpt. Ik sta momenteel op pension stal nog en ja daar zijn regels waar ik jammer genoeg niet zelf voor kies.

Ze krijgen s avonds en s ochtend brok maar dat is zoals ik hier boven als je goed leest ik zelf al aangaf dat ik het ook niet ok vind.maar je moet het wel lezen dan wat ik schrijf.

Daarom zeg ik ook hierboven dat ik toch hooi ga bijgeven of het nu mag of niet.
Er is echt geen reden om zo aanvallend te doen als ik dat normaal vond allemaal was ik hier niet.

@chasey ja je hebt geen vaste structuur mss qua tijden maar als ik het hoor is het toch dagelijks dat ze hooi krijgen. En dat bedoel ik met structuur niet de ene dag niks en de andere dag alles.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:10

Wat krijgt je paard dan aan ruwvoer?

Als buiten de wei kaal is of ze op de paddock staan en op stal alleen twee keer brok?

Het Stro wat in de stal ligt?
Bij te weinig structuur.. bedoeld de dierenarts dan misschien te weinig structuurrijk ruwvoer? In de winter bevat het gras te weinig structuur en vezels. Daar blijft de interne kachel niet op branden. En brok houdt ze ook niet warm.
Ze moeten juist vezelrijk hooi eten. Als de darmen dat verteren produceert dat warmte.

Niet gek dat je arabiertje het koud heeft. Heb je dan wel een (warmere) deken op gedaan? Dat spaart energie om warm te blijven.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:12

Zammie zegt niets verkeerd hoor.
Niet nu alleen met dit koude weer hebben ze ruwvoer nodig maar altijd.
Op zo'n stal blijf je toch nog geen dag staan?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:14

Pardon? Zammie heeft helemaal gelijk! Kan pension wezen, jouw paard, jouw verantwoordelijkheid. Een betere stal opzoeken lijkt me niet zo heel lastig en in dit geval al snel gevonden.

De buurman hier ontdooit waterbakken met de föhn, niet eens zon raar idee, wilde die even meegeven hier :)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:14

[/quote]
Ik begrijp het hopelijk verkeerd... Als je paard buiten komt dan heeft het buiten geen eten en op stal krijgen ze dan ook niets. Alleen als ze de hele dag binnen staan. Wat doe je op zo'n stal? Daar blijf je toch niet? Mag hopen datje weet hoe paarden gehouden moeten worden. Ik kan om dit soort dingen echt kwaad worden! Is het onkunde? Je zit hier op bokt en dan nog niet weten hoe je een paard moet houden?[/quote]

Pardon, ik denk dat jij mij idd verkeerd begrijpt. Ik sta momenteel op pension stal nog en ja daar zijn regels waar ik jammer genoeg niet zelf voor kies.

Ze krijgen s avonds en s ochtend brok maar dat is zoals ik hier boven als je goed leest ik zelf al aangaf dat ik het ook niet ok vind.maar je moet het wel lezen dan wat ik schrijf.

Daarom zeg ik ook hierboven dat ik toch hooi ga bijgeven of het nu mag of niet.
Er is echt geen reden om zo aanvallend te doen als ik dat normaal vond allemaal was ik hier niet.

@chasey ja je hebt geen vaste structuur mss qua tijden maar als ik het hoor is het toch dagelijks dat ze hooi krijgen. En dat bedoel ik met structuur niet de ene dag niks en de andere dag alles.[/quote]

Sorry, gaat wat mis met quoten...

Tja, jij kiest ervoor om je paard hier te stallen. Paard heeft geen keuze, dus ja, ik spreek jou erop aan!
Laatst bijgewerkt door Zammie op 26-02-18 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:15

Ik vind het wel sneu klinken, ze moeten hooi kunnen eten om warm te blijven.. Geen hooi overdag en 's avonds ook geen hooi? Echt niet? Ik vind dat een heel vreemd stalbeleid. Ik bedoel het niet aanvallend! Zonder hooi lijkt me idd te koud.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:17

Wanneer krijgen ze dan hooi? En hoe veel?

Jij hebt wel keuze waar je je paard neer zet. En als het hooi nu niet gegeven wordt en je mag het niet pakken voor je paard dan zul je zelf moeten zorgen dat je ergens hooi in koopt en zelf bij voert.

En dan ook zelf een andere stal zoeken met beter voerbeleid en je paard verhuizen.

Je zou verwachten dat een boer bij voldoende gras/ weidegang in elk geval voor de nacht wat hooi bij voert op stal.

Gebeurd dat niet dan kun je altijd daarover in gesprek gaan als klanten. Wellicht moet je bijbetalen.

Of je kont er achter dat jullie onoverkomelijke verschillen in ideeën over verzorging van paarden hebben... Dan is verhuizen de beste optie.

Voerbeleid is meestal 1 van de belangrijkste dingen die je vraagt als je een stal gaat zoeken.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:19

Ik zeg niet dat ze koud heeft.

Een andere stal vinden is nu geen optie. Maar ik kwam hier advies vragen en krijg verwijten. Jullie weten niet hoe hard ik mijn best doe op welke pensionstalling is het perfect. En ja dit is niet ok maar ik zeg toch dat ik zelf hooi ga bijvoeren.

Nee met geen structuur bedoelde hij dat het de ene dag alles is en de andere dag niks .. dus de ene dag binnen en hooi en de andere dag buiten en geen hooi.

Beter is gewoon elke dag je portie hooi te hebben.

En ik ga akkoord met alles wat jullie zeggen maar aub een beetje krediet. Als hij terug is van vakantie ga ik hem er ook over aanspreken.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:22

Idefix, Ooh structuur qua voeren bedoel je. Ja dat heb ik hier idd wel. Althans, niet stipt. Maar wel met regelmaat :) Voordeel is dat ik ze zie vanuit de woonkamer. En ik gelijk in actie kan komen als er wat gevoerd/gedaan moet worden.
Ik voer wat vaker kleine porties aan de haf. Zo krijg ie niet te veel, maar ook niet te weinig.

Gewoon voor je paardje op komen hoor en bijvoeren als je daar de mogelijkheid voor hebt!

ClaudiaHS, Haflingers Vreetlingers........ :roll: :=
Maar even zonder gekheid. Ik moet echt heel goed in de gaten houden wat Nick eet. Krijgt hij te veel dan groeit ie dicht, krijgt hij te weinig, dan wordt hij echt chagrijnig en valt hij gelijk in. Best lastig! Maar volgens mij heb ik hem nu aardig goed! Hij is ook lekker vrolijk.
Laatst bijgewerkt door Chasey op 26-02-18 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:23

Hoe zo kun je geen andere stal vinden?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:26

Ik vind het behoorlijk paard-onterend hoe er (niet) voor het dier gezorgd worden. Daar heb ik eigenlijk simpelweg geen krediet voor. Zou mn paard nog liever verkopen dan in zulke omstandigheden te houden. Maar ik vraag me echt af in welk gat je woont dat een andere stalling geen optie is. Of is dat financieel, dan kom je jezelf nog hard tegen als je ze bij huis wilt....

Ojee, dat belooft wat voor de Haflinger :+

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:30

Woensdag komt de paardentandarts. Wel weer op de koudste dag van de week geloof ik.
Hopelijk gaat het wel gewoon door, want het is wel hard nodig.
Daan nog maar even lief aankijken of hij 1 kant van de stal wil dichtmaken, zodat het er niet zo doorheen waait als we daar bezig zijn.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:42

bruintje123 schreef:
Hoe zo kun je geen andere stal vinden?

Andere stal hier in de buurt ja ik vind er wel hoor. Maar ik die nu zelf hooi zal bijgeven en paardje komt elke dag buiten met vriendjes. Of andere stal met hooi gegeven vanuit stal maar nooit geen vriendjes of weide zien. Welke keus verlies je dan .. ik kan ze niet ergens zitten waar ze niet buiten gaan dan is ze niet zichzelf meer.

Onterend vind ik overdreven hoor sorry. Verder is ze nog nooit niks tekort gekomen ik doe alles voor haar. En dat ga ik nu ook doen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:45

Dus meer keuzes bestaan er niet?
ER bestaan bij jou nergens stallen die en normaal hooi voeren en buiten hebben staan overdag?
Het is alleen maar of of?

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:57

Ik weet er momenteel geen nee. Maar zal wel zien dat ik nu hooi voldoende bijvoer.

Zoals chasey het doet ja dat zou fijn zijn. Zo zou ik het ook graag gaan doen eens ze thuis is.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:10

Idifix schreef:
Een vraagje mijn merrie is Arabisch typje dus geen echte beer beer sinds vorige week ook in de rui.

Ze staan hele dag buiten maar daar is geen gras. Nu met sneeuw en temperatuur zou ze koud hebben ? De boer wil geen hooi bijvoeren ook niet in de avond als ze op stal komen. Het is dus gewoon 2x per dag brok n dat is het. En als ze koud zou hebben hoe merk ik dat ?

Dat is echt ongezond! Niet alleen vor de kou, maar hier krijgt hij ook op den duur darmklachten van en daarmee allerlei andere problemen (mok, mijt, eczeem of weet ik veel wat) dus of de boer harder aanpakken, of zelf hooi gaan regelen of je paard ergens anders stallen.