Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:38

Wij hebben met onze mest echt geluk, loonwerker is die gewoon gratis komen halen. Was voorraad van een jaar of twee, dus was echt een grote kar vol. We moesten de kar wel zelf vullen, eerst met goede moed met ons tweetjes met de riek beginnen scheppen, maar toen na een uur de buurman passeerde en zij dat we zijn kraan wel mochten gebruiken, hebben we daar toch dankbaar gebruik van gemaakt :D .
En diezelfde loonwerker levert ons hooi ook gratis (als we natuurlijk wel een voorraadje in een keer pakken, vorige keer hadden we 15 kleine pakken voordroog), we moeten hem dus zeker te vriend houden :)

Janine, gefeliciteerd!

Spatter, Tika is geweldig, die foto is prachtig <3

Leuk Dynamiek!

Bnet

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:28

Anke, het is een moeilijke periode voor je zo te horen :(:) Sterkte!

Janine gefeliciteerd!

Onze eigen mest zorgt onze schoonvader voor, die rijdt het uit over eigen land. Bij mijn bijrijdpaarden hebben ze wel een mestkarretje (nou ja, wat er nog van over is, het rijdt nog net). En die moet toch wel elke week leeg tegenwoordig... Gelukkig hoeven ze maar naar de schapenboer naast hun te rijden en help ik (of de andere bijrijder) mee, maar ik zou zelf wel iets anders zoeken denk ik.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:33

Proficiat Janine!

Onze mest verspreiden we terug over de weiland en een deel gaat in het bos achter ons (dat laatste een beetje illegaal vrees ik :o ) is wel pure mest.

Monmaster: jij hebt echt zo'n mooie plekje! Vooral dat grote stuk verharding steekt mijn ogen uit :P

Weten jullie nog de foto's die ik laatst gepost had van het huis met weiland op een helling? Zo, wat een teleurstelling zeg -O- we zijn al een week vanalles rond het huisje aan het uitzoeken, vooral qua vergunningen en wat mogelijk is voor de paarden. Net aan de telefoon met de gemeente, het hele perceel van 3 hectare is natuurgebied, dus mogen we zelfs geen schuilstalletje zetten.... (er staan er al drie verspreid over perceel, maar die staan er dus illegaal). Ook stuk betegelen ofzo mag niet.

Weet niet goed wat te doen nu. Mijn vriend is gek op het huis. Maar met drie hectare grond waar je niks op mag........ dan is het in de winter gewoon terug miserie. Geen leuk stalletje met automatische waterbak en verlichting. Ik neig nu naar "nee" -O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:43

@solleke: bij twijfel niet doen... heel simpel, ook al gaat het aan je hart.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:47

DubbelDun schreef:
@solleke: bij twijfel niet doen... heel simpel, ook al gaat het aan je hart.

Precies dit.

Bij een natuurgebied heb je ook totaal geen zicht op eventuele 'mazen' waarin je wel het een en ander zou mogen. En zonder schuilstal op dat gehele perceel zou ik toch niet zien zitten...
Je mag niet betegelen, maar waarschijnlijk mag je ook niet zomaar een paddock maken als je dat zou willen. De regels zijn echt streng wat dat betreft.

Ik zou het zelf dan toch voorbij laten gaan, denk ik. Bij twijfel moet je het sowieso niet doen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:49

Solleke...idd bij twijfel niet doen.Je gaat een hoop tijd en geld investeren en als je nu al dingen tegenkomt die je zullen opbreken... :n Er zijn nog wel andere plekjes hoor,lekker verder zoeken.

Voordat wij dit vonden,had ik ook een heel mooi object gevonden,prachtig werkelijk.Ruimte voor de paarden,in het bos...alleen die drukke weg die er naast lag was voor ons onoverkomelijk. NEXT!!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:50

Ik zou het ook niet doen hoor Solleke. Het is niet iets wat je zomaar weer weg kan doen als het toch tegenvalt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:52

Tinky12 schreef:
Wendy... :) Dank je maar er is een heel groot verschil...ik ben niet depressief en geen Burn out.Mijn geest is sterk en ik ben stonteigenwijs (mijn beste én slechste eigenschap :+ )

Ook hak ik al langer met dit bijltje...morgen is een twijfel-achtige jubileum en ben ik exact 8 jaar ziek.Heb pittige "gevechten" gehad met instellingen en artsen.Je wordt er strijdlustig van,ik heb het geluk dat ik hierdoor nooit in een depressie ben geraakt

Aanvaard gewoon een compliment!
Natuurlijk zijn jullie situaties verschillend, maar waar het mij om ging is dat jij duidelijk verantwoordelijkheid neemt voor je eigen leven :D
Zo, ik ga snel weer aan het werk.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:55

Solleke, dan zou ik het ook niet doen. Als je nu al zo hard twijfelt, is de kans dat je er spijt van krijgt te groot. En dan is de beslissing niet zo maar terug te draaien hé. Hopelijk komt er snel iets beters op jullie pad!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:59

Jullie hebben waarschijnlijk gelijk -O-

Het is toch wel een vrije unieke kans hier... huis volledig gerenoveerd, drie hectare grond én een goede ligging. Meeste heeft of geen grond erbij, of wel grond, maar huis staat op instorten (dus klap geld voor renovatie erbij), of het ligt echt in the middle of knowhere. We zitten in de duurste provincie :\ centraal gelegen is voor ons jammer genoeg heel belangrijk omdat we vaak van job wisselen en hiervoor heel het land doorcrossen.

Daarom leek dit zo ideaal. Er staan wel drie schuilstallen op hoor, maar goed, als iemand je verklikt mag je ze afbreken.

We zitten nu met de paarden op twee hectare natuurgebied. We willen hier net weg, omdat ik niks kan verharden of een beter stalgebouw neerzetten. Het lijkt nogal stom om de huidige situatie in te wisselen voor een vergelijkbare situatie, en dan weer op dezelfde problemen te stuiten (al is dit perceel wel 1000 x droger dan ons huidige)

Baal baal baal -O-

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:09

solleke dan niet doen, krijg je alleen maar spijt van

Ik ben niet eigenwijs maar eigen wijs, dat is een groot verschil en ik denk dat er hier een hoop in het topic zitten die precies zo zijn.

Ze zeggen wel eens dat je milder wordt als je ouder wordt maar bij mij werkt dat systeem helaas nog niet.
Kan me zo irriteren aan mensen die ergens geen moeite in steken .
Ben nu bijna klaar met mijn opleiding voor masseur en een deel van mijn mede kandidaten heeft eigenlijk in de zomervakantie van 2015 , de handdoek in de ring gegooid.
Fanatiek op de lessen maar thuis niets oefenen en ook niet of nauwelijks met elkaar oefenen.
Hebben tig excuses waarom maar uiteindelijk komt het er op neer dat ze er nog niet zoveel van bakken.
Verder heb ik persoonlijk moeite met het feit dat een aantal behoorlijk roken(lees iedere pause naar buiten vliegen voor een peuk), dat kan ik niet rijmen met vervolgens mensen masseren.
Als niet roker stink je dan gewoon.
Zo'n ongemotiveerde groep, die er bij de theorie uitleg maar wat bijhangt, trickert iets bij mij waardoor ik zelf meer naar voren treedt, ik probeer mensen er bij te betrekken maar dat wordt dan weer niet gewaardeerd :o
Ik wil echt niet zeggen dat ik zo goed ben maar ik steek er in ieder geval wel moeite in.
Ik vermoed ook dat onze groep(14 mensen) eigenlijk te groot is om een fijne stemming te creeren, nu zijn het een paar kleine groepjes en er zijn er ook tijdens de cursus nog bijgekomen die eerder waren afgehaakt vanwege allerlei persoonlijke redenen.
Lessen hebben we niet meer en de opleiding is door ziekte van onze lesgeefster op de laatste dag, dus vervanger, ook heel raar geeindigd. Om die reden zijn een aantal niet eens op komen dagen, wilde geen vervanger.
Examens worden niet allemaal op dezelfde dag afgenomen, ook weer vanwege die grote groep dus een feestje voor de uitreiking van diploma's komt er ook niet.
Al met al een raar einde van een jaaropleiding, wat begon met een gezellige gemotiveerde groep en eindigt in een rommeltje.
Nouja, moest het effe kwijt :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:11

@spatter: maar het belangrijkste is dat je straks een papiertje hebt :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:14

Wendy schreef:
Aanvaard gewoon een compliment!
Natuurlijk zijn jullie situaties verschillend, maar waar het mij om ging is dat jij duidelijk verantwoordelijkheid neemt voor je eigen leven :D
Zo, ik ga snel weer aan het werk.

Hmja...moeilijk punt bij mij hoor :x :D

Solleke...er zijn meerdere manieren om een woning neer te zetten,al eens aan préfab gedacht?Is een stuk goedkoper en van neerzetten tot intrekken...weekje of 2.Geen bouwput van een jaar :P
Wij wonen in een (zoals ze dat met een duur woord noemen) chalet.Oftewel een woonwagen,ze zijn er in alle mogelijke vormen en afmetingen.Kan naar geheel eigen ontwerp :)

Wel even informeren of het op die locatie is toegestaan.

Wat DD zegt Spatter ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:19

Ja, klopt wel hoor, dat is ook zo maar toch.

Verbaas me er zelf ook wel over dat ik me iedere keer uit de tent laat lokken.
Neem me iedere keer voor er ook bij te gaan zitten als een domme dokus en gewoon de les aan te horen, maar ik kan het niet.
Halverwege wordt ik toch weer fanatiek .
Nouja, twijffel nu of ik nog een vervolg cursus daar wil doen.
Wil eigenlijk nog verder studeren voor stoelmasseur maar vrees dat ik tegen dezelfde problemen ga aanlopen. :\

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:21

Oh, als ik het geld had gooide ik dit huis helemaal plat en bouwde ik een houten huis ala Zweden.
Heb niks met stenen, hout is veel prettiger :j

Heb wel een mooie massief eikenvloer gekocht voor mijn praktijk ruimte :):)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:24

hout is zo vreselijk gehorig, en kwa onderhoud ook veel werk

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:25

Een huis is gehorig door de manier waarop het gebouwd is ;)
Voordeel van hout is dat je overal makkelijk iets op kunt hangen :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:27

Nee hoor, hoeft helemaal niet.
Ik heb in een rijtjeshuis gewoond met allemaal houten woningen en onze piano stond tegen de buitenmuur, buren hoorden er niks van, dubbele spouwmuur.

Verder zou het een vrijstaande woning zijn en blijf ik over met mijn man dus veel herrie zal er niet meer zijn.

Hout is veel warmer, voelt veel prettiger aan.
Steen is een koud product.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:27

Tinky: 'k zou dat nog wel zien zitten (al vind ik huizen met een geschiedenis aan, dus oude huizen, fantastisch!) maar mijn vriend niet... hij vindt het al helemaal niet leuk dat de paarden ons zo beperken in keuze van een huis, hij zou ook best in een stad kunnen wonen. Vrees dat hij ook helemaal niet blij gaat zijn dat dit huis aan onze neus voorbij gaat, het huis zelf is namelijk wel erg onze smaak...

Op zo'n moment zijn paarden aan huis toch wel lastig, je bent zo beperkt in keuze..... :(

spatter: lastig is dat, ken het wel, bij de natuurgidscursus is ook de helft afgevallen.. Ach, je bent er vooral voor jezelf, toch? :) maar het heeft wel invloed op de sfeer en de groep.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:33

Even binnenvallen. Solleke, normaal gezien is het wet dat je wel een schuilstal mag zetten. In hout, max 20m2 en 1 zijde volledig open. Per stuk grond dat je hebt. Dus is je perceel van 3 hectare eigenlijk 3 aparte stukken van 1 hectare mag je op die stukken elk een schuilstal zetten. Ook in natuurgebied.
Ik zit ook in beschermd natuurgebied en zelfs binnen een raamperimeter dat nog eens binnen een decreet etc valt.
Ik mag ook gewoon een stal zetten die aan bovenstaande normen voldoet. Ik zou dus echt nog eens informeren.

Als er al schuilstallen staan.. Tuurlijk altijd risico dat je ze moet afbreken maar ik zou dat dan wel durven als je bij het huis of op de bouwgrond wel mogelijkheid hebt tot iets anders.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:35

Yontheke schreef:
Even binnenvallen. Solleke, normaal gezien is het wet dat je wel een schuilstal mag zetten. In hout, max 20m2 en 1 zijde volledig open. Per stuk grond dat je hebt. Dus is je perceel van 3 hectare eigenlijk 3 aparte stukken van 1 hectare mag je op die stukken elk een schuilstal zetten. Ook in natuurgebied.
Ik zit ook in beschermd natuurgebied en zelfs binnen een raamperimeter dat nog eens binnen een decreet etc valt.
Ik mag ook gewoon een stal zetten die aan bovenstaande normen voldoet. Ik zou dus echt nog eens informeren.

Als er al schuilstallen staan.. Tuurlijk altijd risico dat je ze moet afbreken maar ik zou dat dan wel durven als je bij het huis of op de bouwgrond wel mogelijkheid hebt tot iets anders.

Er is geen bouwgrond helaas, huis staat ook op natuurgebied dus illegaal, maar is gebouwd in 1919 en daarom automatisch vergund. Mag echter niet uitgebreid, verbouwd,... oid worden. Dus kan ook geen stal aan het huis vast neerzetten (of 'k bouw de bestaande garage om :P )

Ja, dat dacht ik dus ook van die schuilstallen. Heb het echt expliciet zo gevraagd aan de gemeente. Maar ze zeiden dat het echt niet kon.

Eerlijk, wil ik ook niet meer 'enkel een schuilstal'. Dat hebben we nu en is afzien in de winter. Jij zal het zeker snappen, gezien je in dezelfde situatie zit op jouw stuk :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:38

Bij de gemeente moet je vaak niet zijn voor dit soort dingen die l*llen maar wat in de ruimte, weten vaak zelf de helft van de regels niet, echt hopeloos wat dat betreft.

Yontheke heeft wel degelijk gelijk wat betreft de wet, dat is landelijk en komen zij ook niet onderuit.
Als je de garage niet wil verbouwen wordt het inderdaad een moeilijk verhaal.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:43

De gemeente weet er meestal maar weinig van.
Wij kregen een bundeltje mee die je ook online kan vinden en moesten daar dan maar contact mee opnemen.

Dus over die schuilstallen zou ik me niet teveel zorgen maken. Maar geen verhardingen, geen dichte stallen, geen buitenbak, geen gedraineerde paddock, geen stro/hooi opslag en geen mogelijkheid om zoiets vergund te doen... dan lijkt het me niet ideaal voor wat jij wil...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:58

spatter schreef:
Nee hoor, hoeft helemaal niet.
Ik heb in een rijtjeshuis gewoond met allemaal houten woningen en onze piano stond tegen de buitenmuur, buren hoorden er niks van, dubbele spouwmuur.

Verder zou het een vrijstaande woning zijn en blijf ik over met mijn man dus veel herrie zal er niet meer zijn.

Hout is veel warmer, voelt veel prettiger aan.
Steen is een koud product.

bedoel ook meer het kraken als er iemand op de trap- of bovenverdieping loopt.

dat is mijn ervaring in eider geval

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:00

Ik denk ook dat Yontheke gewoon gelijk heeft hoor :D maar zoals Kirrr zegt, in de situatie van enkel een schuilstal zitten we nu... en daar wil 'k juist vanaf :P wil echt op z'n minst een flink stuk verharding en een gedraineerde paddock, voor de wintermaanden...

Triest eigenlijk dat de gemeente zo'n fout advies geeft. Bij wie kan je dan nog wel terecht?

Nu werk ik zelf voor een natuurorganisatie, dus als ze moeilijk willen doen qua vergunningen voor in natuurgebied, dan kunnen ze wel érg moeilijk gaan doen...