[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 11:02

We gaan wel de bosmaaier gebruiken. Moeten sowieso even een rondje langs de omheining doen, dus dan nemen we dat gelijk mee.
En er staan nog stokken van zonnebloemen van een meter of 2 hoog van vorig jaar :+
Dikke planten koolzaad.
Dat gaat een gewone maaier niet trekken :=
Het ziet er echt niet uit momenteel _O-

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 14:32

Haha ja herkenbaar! Bij ons kan de phacelia de concurrentie goed aan, daar stonden flinke bossen van in de 'boomgaard' van mn ouders. Misschien alleen phacelia en korenbloem zaaien dan? _O-

Daar frezen we wel altijd overigens. Werkt goed hoor, waarom denk je dat het daar bij jou niet werkt? Omdat het te lang is misschien?

Kon natuurlijk weer geen foto vinden van de stroken in volle glorie, dit was 16 oktober dus al behoorlijk op z'n retour:

Afbeelding

Het lijkt hier niet zo groot, maar de stroken (helemaal links zie je de andere) zijn 2m breed en 33m lang.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 16:23

Mooi die strook! Hier is hij wel smaller. 50-70cm ofzo. En dan 70 meter lang. Maar tussen draad aan weerszijden dus. Ene kant schriklint en de andere kant prikkeldraad. Dat maakt het lastig.
Vandaag de hooibak neergezet.
Afbeelding

Ik weet nog niet of ik ‘m hier laat staan, maar voor nu staat hij prima. Dan hoef ik niet meer in stal te voeren, ze smeren het hooi door het zand :+
Hij paste maar net in de trailer overigens.
Afbeelding

Trailer naar achteren gereden en ding met hulp uitgeladen. Ximo stond meteen met zijn neus in de trailer :+
Afbeelding

En daarna met lijnolie ingesmeerd. De paarden stonden op de wei, dat was niet voor niets. Helaas was Noura toch nieuwsgieriger dan dat ze trek in gras had :+
Afbeelding

En de bijen hebben gemetseld <3
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 15:13

Na 2,5 jaar is onze jonge haag zo ver dat ik er leuk van kan gaan knippen voor de paarden. Zo heerlijk om te zien dat plannen uitgroeien tot werkelijkheid.

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 15:24

Ooh leuk! En best ook snel. Heerlijk!

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 15:37

Malenka schreef:
Na 2,5 jaar is onze jonge haag zo ver dat ik er leuk van kan gaan knippen voor de paarden. Zo heerlijk om te zien dat plannen uitgroeien tot werkelijkheid.

[ [url=m/hLgj5M.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat leuk en ze vinden het ook heerlijk zo te zien!
Eer v je werk

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 15:43

Tof joh! Ik vond dat ook zo'n gaaf moment!

Onze haag staat nu 4 jaar en de Meidoorn gaat voor het eerst bloemen maken. Dat is ook een mijlpaal!

Ik heb een paardenschommel ergens vandaag gehaald. Hij heeft denk maan en staart eczeem want hij is kaal. :D Van mij krijgt hij mooie stekelmanen. Daarna wil ik er iets mee met de paarden (ruwvoer aanbieden) maar heb nog even geen helder idee. Iemand suggesties?

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 15:48

Oh die heb ik ook op FB zien staan. Zat ook al te bedenken of ik er iets mee kon _O-
Hij is de grootte van een autoband in het midden toch? Ringbout er in en netje in het midden hangen?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 16:04

Ik moest echt 5 keer kijken voor ik de tekst en het plaatje duidelijk had.
Ik vond het maar een raar martelwerktuig om te zien en dacht dat het woord paardenschommel een gekke typfouten was. :')
Het is wel een sneu paardje zo. Kan wel wat tlc gebruiken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 16:43

Hij (de paardenschommel geen typo :') ) gaat TLC krijgen, hij is ook wat groen uitgeslagen momenteel. :D Het is inderdaad gewoon een autoband, in 2 helften (de ring zeg maar), dat is niet handig. Maar iets ter grootte van een snacknetje erin zou leuk zijn. :j

Vandaag wat foto's van het groen gemaakt, uiteraard toen het ging regenen dus een beetje donker (toen de zon scheen waren we nog aan het klussen...).

Dit jaar wat dingen die de slakken normaal opeten in moestuinbakken gezet. Ben heel benieuwd hoe dat gaat worden.
Afbeelding

En zelf een aardbeienbak gemaakt van oude pallets. Ook zelf de plantjes opgekweekt van de aardbeienplant van vorig jaar. Er onder staat zoutstruik, colaplantjes en een bak met daslook.
Afbeelding

De paarden mogen vanaf nu weer op de wei, de grote jongens (die niet zo goed tegen het gras kunnen) vandaag een kwartier, de guppen een half uur. Zo ging het vorig jaar ook. Iedereen kent de routine dus er is geen gezeur als de grote jongens op kom halen. Zo fijn <3 We gaan nu rustig opbouwen, straks de grote jongens elke dag een uur en de guppen mogen zo lang ze willen, vorig jaar wilden ze na een paar uur eraf.
Afbeelding

En de haag, staat nu 4 jaar. We houden m qua hoogte erg in toom omdat ik graag wil dat hij vooral heel breed gaat worden. Hij staat nu op ongeveer 1 meter a 1.20 denk ik.
Afbeelding

Deze berk hebben we geplant deze winter. Was een kadootje, leuk he? :)
Afbeelding

Frits vraagt of hij iets aan zijn ogen heeft of dat jullie de Meidoornhaag ook niet zien... :+ Hij staat er wel, deze winter geplant. Hij loopt nog een stuk door de andere kant op. Dit is de haag ik die ik in de toekomst ga leggen.
Afbeelding

Hier de Meidoorn in bloei, 4 jaar oud.
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 16:46

Ooh die bakken zijn tof <3
Ik ga iets soortgelijks doen, maar dan met losse potten. Ik moet alleen nog even bedenken hoe om te voorkomen dat ze wegwaaien.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 17:02

De paarden vinden de haag inderdaad heerlijk. Meidoorn, rozen en zwarte els. Door en over het hek heen kunnen ze er wel al wat van knabbelen. Maar zo los op de grond was wel extra fijn.

Wat leuk dat jouw meidoorn nu bloeit Ir111. Dat ruikt ook zo lekker! Echt een mijlpaal. En die jonge berk is al prachtig. Hier vinden ze de berk ook erg lekker. Ze hebben twee van de drie goed getopt. := Dus die stonden duidelijk te dicht op de omheining.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 19:10

Ik wordt juist gek van de berk van de buurman, daar staan er 6 hele hoge en bij elke regen en windvlaag vliegen er takken uit en van die "rupsen"
Het hele perceel ligt er vol mee

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 19:29

Ik vind m mooi! En hij groeit snel dus snel snackjes voor de paarden en wie weet ooit haardhout voor ons. :)

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:02

Oh wij moeten dus nog 2 jaar wachten op bloemetjes inde meidoorns.

Ik vind ze ook geweldig die berken.
Wij hebben er nu 15 geplant.
Om echt boom te worden.

Ga ervoor volgend jaar in januari nog meer plaatsen maar dan in een heg. Dus dus die zullen niet heel hoog worden.

Leuk hoor dat ze er al aan kunnen snoepen. Zover zijn wij nog niet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:22

Wij hebben ook berken staan. Super snackje. Ik zie ze zelfs op de achterbenen staan. Ze staan midden in het perceel. Ideaal als windbrekers en schaduw.

Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:24

Prachtig, 15 berken! Er komt inderdaad wel veel rotzooi af dus ik wil ze niet té dicht bij het woonhuis hebben. Wacht even, plant jij ze ook in een heg? Dat ken ik niet.

We hebben achter op de weide 3 koningslindes geplant. Hadden we vorig jaar ook gedaan maar die zijn dood gegaan, deze gaan nu wel goed. Hopelijk over 20 jaar prachtige grote bomen.

Dit is onze 4e zomer hier en nu pas staat de basis enigszins. De winters ervoor hebben we als een gek van alles geplant. De haag stonden we te planten terwijl het huis nog maar nauwelijks bewoonbaar was. Maar de planten hadden voorrang vond ik, des te sneller zouden we er lol van hebben. En dat is ook zo. :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:57

Hier net zo hoor. Het eerste stukje haag stond ruim voor het slaan van de eerste paal van het huis. O:)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 21:07

Prioriteiten stellen he :))

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 22:59

Het zijn nu nog berkjes hoor. De meeste zo'n 1,5 meter nu.
Ik ga ook linde, iep en els in een heg zetten. Zag ik bij Femke Dolle.
Zij heeft er nog wilde roos, kornoelje en meidoorns bij. Maar wilde roos woekert mij te veel. Daar had ik 2 van om te proberen en die heb ik er beide het jaar erna weer uit gehaald ging toen overal al door en over heen. Dat trek ik niet haha.

Meidoorns heb ik nu 8 van en dat vind ik leuk genoeg met die stekels. Leuk voor de vogels.

En heel veel verschillende soorten wilgen ga ik volgend jaar planten. Ik dacht tot 2 weken terug nog dat dat allemaal bomen zijn, maar de meeste soorten zijn struiken.

Ik heb nu denk ik 25 meter haag.
En 2 bosjes waar zo'n 50 bomen en struikjes in staan.

Aankomende winter ga ik nog zo'n
200 meter haag aanplanten.
Dan kunnen ze straks echt snacken. Daar heb ik blijkbaar nu veel te weinig nog voor aangeplant. Dan snacken ze gelijk alles op.

Daar was ik ook steeds zo bang voor dus alles enorm goed achter de stroom nu. Maar als je meer als genoeg hebt dan is er meer als genoeg te snacken en zullen ze niet alles kaal vreten.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 23:05

In onze boerderij Europa vanavond werden de volkstuintjes ook opgebouwd op karton, met daar bovenop compost. Spitten was er verboden. Verbazingwekkend hoe goed alles er groeit.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:18

Gaat die meidoorn pas na 4 jaar bloeien! Meh dan moet ik nog even geduld hebben dus.....

Mooie plaatsjes allemaal hoor!

Bij onze haag lijken alleen de beuken de droogte van het vorige jaar niet overleefd te hebben. Die zijn nog allemaal bruin (vorige jaar ook al). Dus moeten we die waarschijnlijk gaan vervangen. De meeste andere soorten lijken het wel goed gedaan te hebben. Meidoorn en roos lijken de sterkste.

Ik zag op een foto hier paardenbloemen in de bol voorbij komen. Wij hebben er zo veel nu dat er complete gezins- fotoshoots voor onze wei gehouden worden door de mensen van het asielzoekers centrum. :Y) Wij zien een mogelijk te veel aanwezige plant/ onkruid. Zij zien het magische er van in. Lekker zo'n frisse blik :D

hannelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 11:17

pol013 schreef:
Gaat die meidoorn pas na 4 jaar bloeien! Meh dan moet ik nog even geduld hebben dus..... :D

Veel succes met het geduld hebben :+ ;)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 09:20

Zijn hier mensen die hun weiland laten maaien/schudden/baaltjes persen (onverpakt)? Zo ja wat betalen jullie daarvoor?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 09:49

hannelot schreef:
pol013 schreef:
Gaat die meidoorn pas na 4 jaar bloeien! Meh dan moet ik nog even geduld hebben dus..... :D

Veel succes met het geduld hebben :+ ;)

De eerste bloeit al :D
Mijn geduld werd dus heel snel beloond.

Ir111: nope. Alleen gewikkelde balen. En maaien en ruggen doet de boer bij ons gratis omdat hij zijn drijfmest bij ons kan uitrijden. Schudden doen we zelf.
Dus eigenlijk heb je helemaal niks aan dit stuk tekst :+