Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:55

wij hebben het in de tuin en daar loopt het goed weg, waar wil je het voor gebruiken?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:56

Ik heb wel doek onder het zand in mijn bak liggen maar dat is dikker/stugger dan gewoon worteldoek, wel met de eigenschap goed water door te laten. En dat doet het :)

Overigens, als je van plan bent doek te gaan gebruiken in een paddock of bak is het wel raadzaam het doek uit 1 geheel te hebben of anders in ieder geval zo groot mogelijke stukken zodat het goed blijft liggen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:57

Voor in de paddock :j ja had al bedacht dat het beter uit één stuk kon zijn. Dus water loopt wel goed weg, fijn!

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 17:00

Water loopt idd goed weg. Maar voor in een paddock lijkt iets dikkere kwaliteit me wel raadzaam.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 18:37

Hier ook stro als buikvlies die niet vet maakt.

Grrr buurman Had een boom gesnoeid..ging mis en is op mijn draad gevallen..compleet uitgerekt natuurlijk.

Boom op mijn net ingezaaide gras gevallen en stuk gezaagd...jammer joh

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:03

Had hij de boom niet gezekerd dan?Handig... :+ Weer zooi extra werk op niks af en je was er toch al zo blij mee.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:06

Nee gewoon bruut snoeien en gaan met die banaan...

Ik Had het buiten draad vd paddock al los gehaald. Zou hij wel even doen zei ie. Nou dacht ik niet.
Ik was de binnenkant vergeten ( pp in mini) en hij is zonder na te denken begonnen..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:09

Gut...respect voor andermans spullen ver te zoeken dus.Gaat hij de schade wel vergoeden?
Die uitgerekte draad kun je in principe wel afschrijven,kans bestaat dat alle metaaldraad binnenin kapot is.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:23

Hij zou het maken zei die..ik ben benieuwd of ie de boel gaat vervangen. Ik heb nog niet gekeken hoe erg de schade aan de draad was maar overall wel een meter opgerekt dus die zal wel stuk zijn.

Nou is het niet zo erg omdat het een middenstuk is. Als het de buiten draden geweest warenwet het minder leuk...

Maar het gaat om het idee..Hij Had zelf ff de boel nog los kunnen leggen. Dan was er niks gebeurt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:26

Een beetje voorzichtig zijn en nadenken waar de boel neerkomt had ook gescheeld,klinkt er lomp en onnadenkend.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:30

Dat vooral...gewoon dom..

Maar Enfin. Paddock is nu ff niet bruikbaar omdat er geen draad omheen zit.

Hoe goed werkt stroomdraad nog als het wat groen uitslaat?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:35

Minder, maar met een testertje weet je hoeveel er nog door gaat :)
Balen van je gras en draden...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:46

Er hoeft nog maar een binnendraad contact te maken...ik zou het getroffen deel gewoon vervangen.Het is een permanente afzetting,geen risico nemen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:17

Oh balen, is niet heel verstandig van de buurman. Zo'n metertje is idd wel handig om te kijken of het nog genoeg doorgeeft.
Wij moeten nog steeds bij de buurman langs om verschillende struiken te snoeien, aangezien die helemaal door zijn draad tegen onze weidedraad zitten en er zit toch ook heel wat plaats tussen.

Beetje afhankelijk van het weer, maar ik denk dat wij stilaan gaan beginnen aan het opnieuw inzaaien van de weide.
Moeten alleen nog beslissen waar we de paddock gaan leggen, wilde die eerste tegen de kant van de buren leggen maar die hun honden doen niks anders dan totaal onverwachts tegen de draad opvliegen. Er zit ook zo'n zichtdoek tegen, dus de paarden zien ze niet aankomen. Dus ze schrikken uiteraard.
Heel irritant. Ze blijven ook blaffen. Dus gaan de paddock maar ergens anders leggen.

Dit weekend werken we de paddockjes en stallen verder af. Ook het stuk wei naast het huis krijgt palen en draad. Daar staat wel mooi goed gras, dus kunnen we ze toch elke dag een aantal uurtjes laten grazen voor zolang het een beetje droog blijft. Want dat stuk is het meest natte.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:36

Lekkere plannen voor het weekend dus kirr!
Wij gaan dit weekend de tuin omploegen en dan inzaaien... Hebben de paarden geen profijt van maar wij wel haha!

Wat balen Tinky. Niet handig van je buurman.
Onze buurman is wel lief. Hij heeft nu nog van die grote balen stro. Maar als het bevalt dan maakt hij volgend jaar voor ons kleine baaltjes <3

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:36

Dan zou bij ons ook moeten gebeuren. Maar de honden doen het toch allemaal terug kapot.. Dus ik laat het voorlopig zo.
Als het 'tuinhuis' afgebroken is dan kijken we wel verder.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:23

karev buurman schade laten betalen hoor!

wij zagen ook wel eens een boom om, soms gaan ze dood, nogal oud bos bij ons.
Laatst moesten er een paar om vlak langs de grens van ons perceel dus dat was goed inzagen en ik heb bijgeduwd met de macks.
Gingen keurig om in ons perceel.
Nog geen kwartier later stond de buurman op zijn erf(woont er niet bij) en kon alleen maar constateren dat zijn hekwerk geen schade had.
Iemand met een beetje verstand krijgt iedere boom netjes op zijn plek.

Vandaag voor het eerst zelf de kipjes, schapen en kalkoenen gevoerd *\o/*
Kan alleen zonder krukken want ik moet voerscheppen vasthouden.
Aan het eind wel gemerkt dat mijn schoeisel anders moet dus nu aangepast en weer uitproberen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:53

hoi allemaal,
ik meld me even hier,
alvast sorry als het al ergens staat maar 355 pagina's door lezen is gewoon echt teveel :+

ik ben opzoek naar info over mest in de (gft) kliko 240l.
ik heb 2 A pony's die op vlas staan waarvan ik de mest kwijt moet.
voorheen redde ik het makkelijk om 1 mest hoop te maken en 1 keer per 7 maanden te laten weghalen alleen wil ik gaan proberen het in een kliko te doen zodat er weinig (eventuele) stank overlast is.

zijn er mensen die dit ook doen?
zo ja,mag dit gewoon zonder gezeur te krijgen?(rotterdam)
zou ik aan 1 kliko van 240l per week genoeg hebben?

ze lopen op een paddock met staldeuren 24/7 open,mn hengst is heel schoon op zn stal,poept alleen buiten maar van mn jaarling nog geen idee.
het is natuurlijk een kwestie van proberen maar ik dacht misschien zijn er zat die al wel de ervaring hebben :o

Deb100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:09

@cinniz123 Wij huren een mestcontainer (zo'n metalen rolcontainer van 1600 liter) bij de Fourages handel in de buurt. Ik heb ook eerst gedacht aan de mest in de gft kliko maar dat mag hier (omgeving Amsterdam) niet. Ik heb ook 2 pony's staan, welsh en fjord, en elke 3 a 4 weken moet de container geleegd worden. De pony's staan hier ook op vlas en zandpaddock.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat je aan 1 kliko per week genoeg hebt. Je moet immers ook eens in de zoveel tijd de pislaag uit de stal verwijderen... en vlas wordt na verloop van tijd, zeker als het een aantal dagen geregend heeft, best smerig.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:50

spatter schreef:
Lorette prachtige stallen!

Ik kan de paarden in stal helaas niet zien vanaf het huis maar aan de andere kant hebben we dus ook geen last van vliegen of strontlucht bij het huis.

Als we alles gaan veranderen , komen de stallen nog verder van het huis te staan maar dan krijgen ze er wel een paddockje bij en kunnen ze dag en nacht naar buiten.
Overdag gaan ze natuurlijk gewoon naar buiten bij elkaar.

Ik loop sinds eregisteren weer kleine stukjes zonder krukken *\o/*
brace heb ik aan de kant gedonderd, liep voor geen meter omdat hij zeker 3 cm of meer hoger was en ik last kreeg van mijn heup.
Mijn voet eerst verschillende dagen gebandageert om de zwellingen weg te krijgen en toen de olifantenpoot weer veranderde in mijn voet steeds meer oefeningen gedaan.
Eregister voor het eerst een paar stevige schoenen uit de kast gehaald, goed aangesnoerd en daar schuivel ik nu kleine stukjes mee rond.
Mijn gescheurde enkelband was enorm geeriteerd door dat gips dus dat gaf de zwellingen en nu dat redelijk tot rust is maar spieren en pezen trainen en hopen dat het bot ook wat aangroeid.
[ [url=m/3cmbau.jpg]Afbeelding[/url] ]
iemand opperde al dat het wel pipi langkous schoenen leken :')

Om het compleet te maken een oranje en groene kous....... _/-\o_

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:59

@cinniz123: ik heb het een tijdje gedaan, maar één kliko was lang niet voldoende voor mijn 2 e'tjes.
Verder blijkt dat een (te) volle kontainer niet geleegd wordt; ik heb meermalen briefjes op de kontainer aangetroffen dat ie te zwaar was beladen en dat ie een volgende keer niet meer geleegd zou worden.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:59

De groene kliko wordt hier. Eens in de twee weken geleegd , qua inhoud red je dat met de mest van twee pony s niet . En mest afvoeren gewoon bij een boer met goede afspraak , of bij een moestuinen complex aanbieden ?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:08

Thanx!
Ja nu wordt het eens in de 7mnd opgehaald door een boertje maar uhm ik gooide het gewoon op een hoop dus dat is afwachten wanneer ik een boete krijg.

Die grote rolcontainers had ik ook al contact overgehad maar dat gaat hem niet worden.huur is 90€ en per leging 60€
Opzich is dat niet erg alleen staat het dan dus ook weer langer en....het grootste probleem hij moet een hol op over zachte grond wat niet betegeld is.dat gaat dus nooit lukken. _O-

Daarom dacht ik dus aan de kliko's.
Mocht ik het niet redden met 1 of 2 kan ik ze eventueel op de trailer rijden en naar de boer rijden.
Maar goed ik ken mezelf en heb daar niet elke week de tijd voor.

Overigens heb ik afgelopen winter geen 1 keer mn stal hoeven leeg te maken voor pis plekken.
En heb over die 7 maanden 15 pakken vlas verbruikt.en mn stal was gewoon schoon en droog.
dat was voor 2 shetjes nu een jaarling erbij ipv 1 vd shetjes

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:19

Heb je niet de mogelijkheid van een 'echte' mestput en die te laten legen door een loonwerker ??
Dat is vaak in aanleg duurder (mijne koste 1200 euro), maar het legen is dan wel stukken goedkoper (ik betaal 2x per jaar 75 euro).

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 15:49

Bij sommige gemeenten is het verboden om paardenmest in de kliko te gooien. Rotterdam of dort geloof ik ook.