[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 14:21

Bedankt. Ik ben er ook echt heel enthousiast over :j

Gister heerlijk bij de paarden ‘thuis’gewerkt. Is toch genieten zo!
Afbeelding

Vandaag een productieve dag gehad. Lekker met de paarden gewerkt/gespeeld.
Noura en de grote gele bal :))
Afbeelding

We hebben een nieuw zaaibed aangelegd met de kartonmethode. De andere slaat super aan, dus dat hebben we nog een keer herhaald. In dit zaaibed hebben we een rij esparcette, daarvoor een rij goudsbloem en daarvoor een rij met kamille en lavendel. Nu maar duimen dat het aanslaat.
Afbeelding

Oh en we hebben een bewoner in een van de insectenhotels. <3
Afbeelding

En ook heel mooi om te zien zijn de voeten van Ximo. Toen we vorig jaar verhuisden stond Ximo enorm slecht op de voeten. Hij was het jaar ervoor hoefbevangen geweest, had een trauma opgelopen van de smid en stond veel te lang op zijn voeten. Irene is gaan bekappen en dit goede bekappen + beter ruwvoer + meer lopen geeft dit resultaat in een half jaar.
Dit was de hoef in augustus
Afbeelding

Dit vandaag. De laatste rand oude hoef is aan het uitgroeien en daarboven komt een veel gezondere hoef tevoorschijn <3
Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 16:03

Wat kun je blij worden van zulke voetjes. Het is ook echt lekker buiten.

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 17:37

Supertof dat zaaibed! Gebruik je daarvoor onbedrukt karton? En hoe dik is dat karton?

En heerlijk die collage met genietende paarden!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 20:30

Ik heb onbedrukt karton gebruikt, dikte weet ik niet precies. Was een ikea verpakking. Zaaibedje gaat goed hier, al komen er toch ook paardenbloemen doorheen!? Hoe dan? :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 20:51

Onbedrukt inderdaad :j

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 21:13

En netjes stickers en plakband eraf peuteren, dat verteert niet zo goed.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 08:22

Ir111 schreef:
Ik heb onbedrukt karton gebruikt, dikte weet ik niet precies. Was een ikea verpakking. Zaaibedje gaat goed hier, al komen er toch ook paardenbloemen doorheen!? Hoe dan? :')

Wat voor grond heb je gebruikt? In zakken tuinaarde of potgrond kunnen zaadjes van paardenbloem zitten.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 08:34

Met zaaien op karton moet je wel veel water geven, niet vergeten hoor ;)
Wij leggen het karton altijd in de herfst en dan wat oud hooi erop om het op z'n plek en nat te houden, dan is het al een beetje verteerd in het voorjaar en wortelen de zaadjes er makkelijker doorheen en hoef je niet zo veel water te geven.
Afbeelding
Dit lag er al vanaf augustus dus zoals je ziet komen er hier en daar al grassprieten doorheen := maar als je dat in oktober ofzo doet heb je daar geen last van.

Klein laagje zand of compost erop en zaaien maar!

Wat een geweldige voetjes in zo'n relatief korte tijd zeg! Daar wordt je toch mega blij van **\O/**

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 08:44

Die voeten zijn wel echt flink vooruit gegaan!

Ik moet zeggen dat ze hier ook allemaal van die probleemloze voeten hebben. Ben helemaal niet perse tegen ijzers maar zou fijn zijn als ik ze helemaal niet nodig ga hebben.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 08:48

Safehaven: Dus eigenlijk heb je het gemulchd met het karton zeg maar? Ook wel interessant als voorbereiding. Maar dan is het karton toch al wel wat verteerd als je gaat zaaien? Krijgt het gras dan niet alsnog de overhand boven de bloemen?
Dit is ook wel interessant. Zeker als je even wat minder hebt of verspild hooi of stro dat je kwijt moet.

Ja die voeten zien er een stuk beter uit. Jim heeft gelukkig prima voeten. Noura is niet helemaal goed gegaan vanaf veulen zijnde, die is Irene nu ook aan het corrigeren. Zij had veel last van kneuzingen, dunne zool. Maar ook zij gaat enorm vooruit. De kneuzingen zijn er bijna uitgegroeid en ze kan zelfs weer goed over grind lopen. Ximo is pas een half jaar van mij, maar die laat wel het grootste verschil zien.
Mooi om te zien :j

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 09:02

Ja het is eigenlijk het gras onderdrukken zonder het bodemleven te verstoren en uiteindelijk wordt het idd een mulch. In dit geval lag het te lang en dan komt er hier en daar wat gras doorheen, maar ik verwacht geen problemen.

Je ziet wel echt het karton nog dus het is niet helemaal verteerd, maar wel los genoeg zodat de zaadjes goed kunnen wortelen en je minder water moet geven.

Ben zo ooit begonnen met het idee om dan in het voorjaar het karton weg te halen en dan te zaaien, maar dat werkte niet heel makkelijk en eigenlijk te lui voor _O-
Af en toe experimenteren we nog een beetje met wat anders maar door de jaren heen deze methode en opbouw eigenlijk als beste ervaren.

Het is geïnspireerd op een bekende methode voor de moestuin maar weet even niet meer hoe het heet. Dan gooi je ook het oude hooi in de herfst al neer, in het voorjaar hark je sleuven, inzaaien, weer toedekken, en in de herfst weer hooi erop etc.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 09:15

SafeHaven schreef:
Het is geïnspireerd op een bekende methode voor de moestuin maar weet even niet meer hoe het heet. Dan gooi je ook het oude hooi in de herfst al neer, in het voorjaar hark je sleuven, inzaaien, weer toedekken, en in de herfst weer hooi erop etc.

Ruth Stout, maar die gebruikt stro. Nadeel van hooi vind ik dat er graszaad in zit en je alsnog met plukken gras zit. Met stro heb je dat minder is mijn ervaring.

Ik heb inderdaad zakken tuinaarde gebruikt, dat was misschien niet het beste idee?

Hoe snel verteerd dat karton eigenlijk? Moet ik dat eind van het seizoen weghalen, nieuw karton neerleggen, stro erover en dan in t voorjaar stro weg en aarde erop? Of gelijk al aarde erop en dan stro?

De voetjes zijn een plezier om naar te kijken! :)

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 09:31

Klopt inderdaad, alleen vind ik hooi prettiger omdat het niet zo grof is en daardoor beter vocht vasthoudt. Ook is het gevarieerder en rijker qua samenstelling waardoor ik niet perse compost hoef te gebruiken maar een beetje zand ook volstaat (meeste bloemenzaden doen het beter op arme grond dan rijke compost). De graspollen vallen reuze mee tot nu toe omdat er zoveel bloemen groeien.

Voor een zaaibed dan, voor de moestuin is stro en compost misschien wel beter ja := daar heb je toch sneller last van gras en onkruid.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 09:37

Ik leg elke herfst/winter hooi erop en om het jaar nieuw karton met daarop hooi. Dan in het voorjaar zand of zand/aarde mengeling.

Ligt een beetje aan of je de uitgebloeide bloemen weghaalt, of je compost gebruikt ipv zand (met compost verteerd het karton sneller), of het in/langs je weide staat, wat voor bodem je hebt etc.
Is een beetje een kwestie van uitproberen.

Wij zitten op klei.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 09:44

Ah, ja wij zitten op grof zand met leem. Dat is van nature veel armer.

Ik denk dat ik dan voor de winter de uitgebloeide bloemen weghaal, stro erover en in t voorjaar eens kijken wat er gebeurd als ik het stro weghaal en opnieuw inzaai.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 10:10

Wij zitten op zand, dus dat is weer droger. Maar wel super interessant om dit in het najaar eens te proberen. Wel met stro inderdaad ivm graszaad. Goede ideeën om uit te proberen.

Ik gebruik overigens nu ook gewoon tuinaarde uit zak. Geen ramp als daar een paardenbloem doorheen komt, maar dat zit dus in de grond en niet per sé door je karton heen.

Ik worstel nog wel even met onze bloemenstrook. Die heb ik vorig jaar op 70 meter ingezaaid. Het grootste deel is opgekomen, uitgebloeid en we hebben het laten staan. Nu gaan we het maaien, maar het gras neemt weer de overhand. Vorig jaar hebben we gemaaid en gefreesd, er stond toen gras. Maar dat gras komt dus terug en frezen is niet genoeg ben ik bang. Maar 70m karton is ook wel een uitdaging. Iemand zei laatst: dan spit je het om. Maar 70m met spade spitten is wel heftig. En een minigraver gaat daar net wel/net niet tussen passen (nog geen meter breed met weerskanten draad). Plus wel weer kostbaar om te huren of laten doen. Iemand nog een andere optie?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 10:13

Draad een dagje opzij en paarden het laten maaien?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 10:18

Nee, dat gaat daar niet. Daar zit het permanente lint (zit rondom vast, dus dat kan niet daar open) en 2e omheining is prikkeldraad. Maar maaien is het probleem niet want de maaier past er wel tussen, maar zaaiklaar maken en zorgen dat het gras niet meer terug komt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 10:22

Dan is karton je beste optie. Even bij de supermarkt kijken bij boodschappen doen en verzamelen maar.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 10:27

Meelezer, maar met een tip voor karton, ga eens langs bij een fietsenwinkel waar de nieuwe fietsen in grote kartonnen dozen worden aangeleverd. Dan maak je snel wat meters met één doos.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 10:32

Dat is wel interessant. En qua bedekking dan misschien gecomposteerde paardenmest en stro ofzo.
Dit is prima voor het najaar, dus dan kan ik nu wat compost gaan maken. Nu voor het voorjaar moet ik gaan werken met tuinaarde ofzo. Wordt een kostbaar grapje voor 70 meter :+
Dan maai ik het nu gewoon en dan het najaar starten met karton en volgend voorjaar inzaaien ofzo.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 10:40

wij hebben dit met een border voor ons huis. Was eerste jaar soort van gefreesd. Mooi bloembed. Volgende jaar opnieuw ingezaaid, zoveel mogelijk nog gras uitgetrokken (was beduidend minder dan 70mtr) en klaar. Dat werd dus een soort gras oerwoud met hier en daar een kluster bloemen. Dit jaar met bosmaaier superkort gemaakt, karton erop, aarde en maar zien wat er van komt.

Ik zou nu met bosmaaier aan de gang en dan inderdaad karton erop. Slim idee van die fietsenmaker. Ik dacht gelijk aan Ikea, die heeft lange smalle stroken karton met weinig bedrukking. Ook relatief weinig plakband.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 10:43

Alleen als ik dat nu doe: wat gooi ik dan op het karton? Want ik heb nu niet genoeg compost.
Of ik ga het gewoon in delen doen. Alles maaien en dan nu 10 meter bloembed, volgende maand 10 meter, enz. Dan is het prijstechnisch behapbaar en kan ik gewoon tuingrond gebruiken. En dan kan ik delen al wel inzaaien.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 10:49

Ik wilde ook een stuk inzaaien wat nu in halve kuit hoogte aan gras staat :'). Karton geprobeerd maar gras is te lang daarvoor en had niks om erop te leggen. Ik laat het kort eten en dan ga ik proberen te om te spitten met de hand. Ga een groter stuk omspitten dan omzaaien zodat ik het gras kan "tegenhouden" hoopik dat is voor nu het plan maar de bovengenoemde plannen waren beter denk ik.. Nu een beetje te laat

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 10:54

Bij ons komen op veel plekken spontaan korenbloemen op tussen het gras rondom de plekken waar er er een speciaal zaaibed voor gemaakt hadden vorig jaar. Best forse planten al en in sommige zitten al knoppen. Die kunnen de concurrentie dus blijkbaar prima aan.
Benieuwd of andere bloemen dat ook kunnen. Of dat die meer ruimte nodig hebben.

Tip: wij hebben sinds kort een accu grasmaaier. Super handig om te hebben voor dit soort klusjes.
We hebben ook een bosmaaier. En hoewel die echt beter is in het grove werk, pak ik die toch niet zo snel. Dit ding gris ik snel even uit de schuur. Rij waar ik maar wil een rondje en klaar.
En daarnaast gebruik ik de handsikkel/zeis best vaak voor dit type klusjes. Kun je makkelijk enkele m2 mee maaien in korte tijd. Bijvoorbeeld rondom een boom. Of dat brandnetel bosje wat de wei ik probeert te kruipen.