Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 12:06

Ik moet eigenlijk eens uitvogelen naar welke richting mijn stal staat met het afdak en de deuropeningen. Heb erg weinig last van slagregen en sneeuw etc onder het afdak. Tenzij de windrichting echt een keer abominabel slecht staat.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:53

Super fijn dat het beter gaat Spatter! :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:57

Een oplossing zou nog kunnen zijn om gootjes voor je boxen langs te trekken, maar met gewapend beton is dat echt een van de laatste dingen waar je aan wilt denken want dat is echt geen fijn werkje.

Wat nog wel iets simpeler is, is met een sleuvenfrees (waarmee je normaal elektrabuis in een betonnen muur legt) een klein gootje trekken, maar deze maakt alleen 2 zaagsnedes en daar tussen moet je zelf weghakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:22

palousa_boy schreef:
Een oplossing zou nog kunnen zijn om gootjes voor je boxen langs te trekken, maar met gewapend beton is dat echt een van de laatste dingen waar je aan wilt denken want dat is echt geen fijn werkje.

Wat nog wel iets simpeler is, is met een sleuvenfrees (waarmee je normaal elektrabuis in een betonnen muur legt) een klein gootje trekken, maar deze maakt alleen 2 zaagsnedes en daar tussen moet je zelf weghakken.

Daar heb je helemaal gelijk in palousa! Ik vergat te vermelden dat wij vlak voor het beton ook zo'n gootje hebben laten leggen. Gelukkig kon dat gewoon in het gras......

Spatter fijn dat je schoenen aan kan en dat je heel voorzichtig weer een beetje kan bewegen *\o/*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:40

Gootjes hebben wel een afvoer nodig ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:40

DubbelDun schreef:
Gootjes hebben wel een afvoer nodig ;)

Ja, duh, denk je dat ik het rechtstreeks vanuit de gootjes mijn stal in laat lopen :D ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:50

Maar die moet je wel ergens naar toe kunnen laten lopen. Hier bij mij zijn er bijv. geen sloten, dus er moet altijd een (flinke) put gegraven worden, want het is verboden om het te lozen op de huisafvoer.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:55

Ik denk dat er bedoeld wordt om gewoon het regenwater d.m.v. die (vermoedelijk open) "gootjes" af te voeren naar een onverhard stuk terrein, waar het dan in de bodem kan infiltreren ;)
Laatst bijgewerkt door miezelke op 26-08-15 15:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:01

Ik vang net met mijn gootjes al het regenwater op om de paarden drinken te geven :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:03

wollen dekens lijken me ook prima en je hebt er minder afval van Lorette ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:15

DubbelDun schreef:
Maar die moet je wel ergens naar toe kunnen laten lopen. Hier bij mij zijn er bijv. geen sloten, dus er moet altijd een (flinke) put gegraven worden, want het is verboden om het te lozen op de huisafvoer.

Klopt :j . Ze komen bij mij uit op de greppel, net als de drainage van mijn paddock.

Een put graven zou inderdaad een optie zijn, daar zitten we straks nog even mee aan de voorkant van het huis. Als er nieuw asfalt ligt gaan we even kijken hoe met het water gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:16

miezelke schreef:
Ik denk dat er bedoeld wordt om gewoon het regenwater d.m.v. die "gootjes" af te voeren naar een onverhard stuk terrein, waar het dan in de bodem kan infiltreren ;)

Oh, ha, ha, dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik heb van die gootjes met rooster erover.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:01

Wauw Lorette, sjiek de friemel. Zou zeker in zo'n reclamefolder kunnen.
Mijn stal staat er al minimaal 36 jaar. Althans de paarden staan er al 36 jaar in. Daarvoor was het een oude varkensschuur. Als ik de lotto zou winnen zou de boel tegen de vlakte gaan en er een grote inloopstal komen waar ze alle 6 in en uit zouden kunnen lopen. Nu gaan de pensionners in de winter om 8 uur naar buiten en begin van de avond op stal.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:50

Hmmm nu baal ik wel. De buurman van mn ouders is de bomen cq struiken singel tussen zijn tuin en mijn bak aan het weg halen...Was zomers ideaal voor schaduw en s winters mooi een uit de wind plek...het staat deels op zijn grond en deels op "onze" grond maar mijn pa Had gezegd haal dr maar uit. Alleen een 3 of 4 bomen die te dik zijn om zonder kap vergunning te vellen, blijven staan...

Over een lengte van 45 meter is dat niet veel. Helaas...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:54

Balen...kun je niet overleggen om een deel te laten staan ivm de paarden?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:59

Nope. ..Ze hadden al overlegt..het is mijn huis natuurlijk niet en de meeste troep staat op zijn grond. Het is niet anders.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 21:12

Echt balen...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 22:26

karev was bij ons ook
eerst stond er bos, dat werd gekapt maar toen kwam er een haag, wij blij, nieuwe eigenaar trekt de haag eruit en zet een ijzeren hekwerk -O-

Ons hekwerk stond er ook al dus er zit nu zo'n kleine 50 cm tussen en nu hebben we winddoek aan ons hekwerk gemaakt, aan de buitenkant
Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:48

Tica ! <3
Sorry...even off-topic :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:36

Pandora2 schreef:
Tica ! <3
Sorry...even off-topic :D

Dat had ik ook hoor maar kon mij inhouden :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:39

Wat is de reden dat jullie stro bij voeren?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:41

kvulden schreef:
Wat is de reden dat jullie stro bij voeren?

Meer structuur en vezels als de rest van de voeding uit gras en rijk hooi bestaat of buikvulling om verveling tegen te gaan wanneer ze al het hooi al op hebben.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:00

Die van mij komen al aan als ze naar het gras van de buren krijgen :P Ze krijgen maar weinig hooi,ook omdat dit eigenlijk te rijk is voor ze.Om toch voldoende ruwe vezel binnen te krijgen geef ik ze stro bij.
Lekker wat te knabbelen de hele dag/nacht door...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:10

Hier idem als 2 bovenstaande posts :D Ik vind het echt een meerwaarde hebben, vooral voor paarden die snel te vet worden van hooi / gras. Heb hier ééntje staan die wil haar stro nogal eens door de stal woelen om er dan niks meer van op te vreten...vul ik gewoon een hooinet met stro, kan ze heel de nacht knabbelen zonder al te veel verspilling :Y)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:43

Voor de mensen met ervaring met worteldoek: loopt water er een beetje snel door? Of creeër je met hevige regenval een zwembad?