[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 22:51

Lekker bezig geweest.
Heerlijk ook dit weer dat nodigt ook echt uit om weer aan de slag te gaan.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 20:54

monsera schreef:
Lekker bezig geweest.
Heerlijk ook dit weer dat nodigt ook echt uit om weer aan de slag te gaan.

Nou zeg dat wel!!! Wat een fantastisch weekend was het zeg, wat een weertje. Onze wei is eindelijk aan het drogen. Ik denk dat we di of woe kunnen beginnen met beluchten en kalken etc. Te laat voor t mooie maar het was echt te nat.

We hebben dit weekend gebruikt om allemaal klussen af te maken. We moesten nog steeds een stuk van de wilgen zetten in de haag. Beetje laat maar beter laat dan nooit he? :D En gaten dicht gegooid en gevlakt etc waar de bouwvakkers hadden gelopen, gegraven en steigers neergezet. De helft van mijn bosaardbeitjes is vermorzeld in het geweld... :(:) Maar kruiden ingezaaid, veel zonnebloem ingezaaid (van Daihyo gekregen!) en nog wat plantjes bijgekocht om de borders te fatsoeneren. Over een maand zie je hopelijk niks meer van de ravage. :Y)

Verder heb ik zowaar met de paarden gewerkt. Dat komt er meestal niet van maar mijn plan (en dat gaat al 2 weken best goed) is om 6x per week iets te doen, de ene dag de een, de andere dag de ander. Voelt goed om t op te pakken.

Oh en het voeren is weer zo fijn nu ze gewoon op stal kunnen! Echt easypeasy! :D Zelfs de 2 jarige begint te wennen. Die vond in het begin zijn box maar eng. Dat kent hij ook nog niet echt. Maar dagelijks voer krijgen daar helpt enorm. :+

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 20:56

Oh en nog een vraagje: ik weet dat Daihyo onlangs naar een workshop passive physio/pp verrijking is geweest. Ik wil ook graag naar zo'n dag toe met mijn wederhelft, om hem wat meer mee te nemen in wat ik allemaal verzin. Hebben jullie tips? Die waar Daihyo geweest is (Femke D) is voorlopig niet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 21:11

Nee ik ben bij Ukies Paddock Paradise geweest. Iets dichterbij :+
Het liefst zou ik Tamara hierheen halen voor een workshop/lezing, maar geen idee of hier genoeg animo voor is.
Ze geeft zelf ook een hele dag cursus: https://www.equinestudies.nl/product/cu ... ve-physio/

Het was inderdaad fantastisch weer. De paarden hadden hier een paar keer per dag de kolder in de kop. Met de kleine Ximo voorop _O-

Wij hebben de nieuwe hooibak opgehaald. Met dakje. Hoe luxe 8-)
Hij moet alleen nog uit de trailer, dat ding is zwaar :=. En dan nog behandeld worden, want het is onbehandeld grenen. Iemand tips waar ik dat het best mee kan doen dat diervriendelijk is bij geknaag? Er komt wel een antiknaagstrip op, maar niet overal.

Zonnebloemen moet ik ook nog zaaien. Ik hoop deze week de woestenij van de bloemenstrook van vorig jaar met de bosmaaier te maaien. Het groeit tegen het lint aan, dus lekt veel weg. Maar daar wil ik weer wat nieuwe zonnebloemen zaaien. En op nog wel meer plekken. Ziet er altijd zo leuk uit, zonnebloemen <3

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 21:28

[code][/code]
Daihyo schreef:
Het liefst zou ik Tamara hierheen halen voor een workshop/lezing, maar geen idee of hier genoeg animo voor is.
Ze geeft zelf ook een hele dag cursus: https://www.equinestudies.nl/product/cu ... ve-physio/

Het was inderdaad fantastisch weer. De paarden hadden hier een paar keer per dag de kolder in de kop. Met de kleine Ximo voorop _O-
[ Video ]

Hij moet alleen nog uit de trailer, dat ding is zwaar :=. En dan nog behandeld worden, want het is onbehandeld grenen. Iemand tips waar ik dat het best mee kan doen dat diervriendelijk is bij geknaag? Er komt wel een antiknaagstrip op, maar niet overal.

Zonnebloemen moet ik ook nog zaaien. Ik hoop deze week de woestenij van de bloemenstrook van vorig jaar met de bosmaaier te maaien. Het groeit tegen het lint aan, dus lekt veel weg. Maar daar wil ik weer wat nieuwe zonnebloemen zaaien. En op nog wel meer plekken. Ziet er altijd zo leuk uit, zonnebloemen <3

Lijnzaad olie?

Heerlijk dat geren over de tracks. Weet je waar je het allemaal voor doet

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 21:39

Ir111 schreef:
Oh en nog een vraagje: ik weet dat Daihyo onlangs naar een workshop passive physio/pp verrijking is geweest. Ik wil ook graag naar zo'n dag toe met mijn wederhelft, om hem wat meer mee te nemen in wat ik allemaal verzin. Hebben jullie tips? Die waar Daihyo geweest is (Femke D) is voorlopig niet.

Ik ben met mijn wederhelft (om dezelfde reden haha) bij Laura van Paard&Landschap geweest. Ze focust meer op het Equi Habitat concept dan enkel passieve physio, maar voor mij is het equi habitat concept de basis en daar in wil ik dan de passieve physio etc toevoegen. Ik vond het heel waardevol, maar ligt er denk ook aan waar je in het proces staat. Zij zit overigens in Winssum als ik het goed heb :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 22:14

Daihyo schreef:

Oh ja, ik denk steeds dat Femke daarbij hoort maar dat is een ander.

Paard en Landschap had ik ook gevonden. :j

Wij hebben nu de basis liggen, de track, stal, paddock, bomen aanplant, hagen etc. Ik heb eigenlijk nog info nodig over bult en poel en verder slimmigheidjes voor passieve fysio. Ik wil inspiratie en voor mijn wederhelft achtergrond info zodat hij mee is in het project zeg maar.

edit: wij hebben een paard met astma staan, dat maakt wel dat ik hooi hoog (hoger) hangen spannend vind, dat wordt nadrukkelijk afgeraden door de DA namelijk.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 23:00

Hooi hoog hangen zou ik dan zeker niet doen nee, doen wij hier ook zo min mogelijk. Meestal hangen we takken, snacks en hier en daar een liksteen hoog op. Likstenen ook weer niet te hoog, want dat is best intensief voor ze.

Over 3 weken is er een open dag bij Marloes, volgens mij is Laura daar ook. Zo niet dan is er een week later geloof ik een open dag bij Laura zelf. Ze zitten redelijk bij elkaar in de buurt :)
Er zijn ook wat standhouders aanwezig dus daar kun je ook informatie inwinnen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 07:25

Wat ik interessant vond aan deze lezing was de wetenschappelijke benadering aan de hand van dissecties en gedegen onderzoek. Waarom passive physio goed is voor het lijf, waar het op gebaseerd is en dat het meer is dan alleen je hooi hoog ophangen. De workshop duurde 4 uur, waarvan alleen het laatste half uur een rondje over het terrein was om het in de praktijk te zien.
Dat maakte de workshop zo waardevol, dat het juist niet alleen maar praktijk is, maar juist het hele onderzoek er achter en hoe je dat dan goed toepast in de praktijk.
En dat een hooinetje helemaal niet boven het hoofd hoeft te hangen bijvoorbeeld, maar boven kniehoogte ook al goed kan zijn. En dan heb je veel minder risico bij een astmapatient.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 07:57

Ik heb een aantal "perkjes" met daarin rozen, fruit en andere struiken/ boen. Nu groeit er al behoorlijk wat gras tussendoor. Halen jullie dat weg, Gooi je er houtsnippers overheen, laat je dat wild meegroeien, zaai je er bloemen tussendoor? Er staat een stroomdraadje omheen aangezien het allemaal jonge aanplant is dus de paarden kunnen het gras en onkruid er niet weg eten

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 08:07

Om jonge aanplant leg ik altijd wat oud of geknoeid hooi, maar meer om de grond te beschermen tegen uitdroging. Als er kale grond is dan zaai ik wel wat in, maar puur omdat ik altijd teveel zaad heb van vanalles :=
Als er eenmaal gras groeit laat ik dat gewoon lekker gaan.
Afbeelding
De hazen liggen daar ook graag tussen en lang gras beschermt ook tegen uitdroging.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 09:04

Ik doe hetzelfde en als het te erg wordt, dan ga ik er een keer met de bosmaaier overheen, maar maai het dan niet te kort.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 10:55

Het ligt een beetje aan de aanplant. Soms heb ik zulk klein spul dat het echt niet zou overleven tussen hoog gras en distels. Dus die specifieke planten probeer ik meer vrij te houden door handmatig gras weg te snijden met een gras sikkel. Dat gras of een restant hooi leg ik dan plat om de plant heen om nieuwe groei te verminderen en verdamping van de bodem te voorkomen.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 11:16

Dat dilemma had ik ook en vorig jaar leek een geplante haag compleet verdwenen in het hoge gras. Leek ook niet aangeslagen. Gelukkig is nu bijna de hele haag groen en alles toch wel gegroeid, dus laat het dit jaar maar gewoon weer gaan ;)

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 13:20

Ik heb er vorig jaar houtsnippers op gegooid. Paar weken geleden heb ik er verse paardenmest overheden gedaan.

Dat is blijkbaar niet zo'n beste keus geweest.
Alle stammetjes gelijk weer vrij gemaakt van mest. Dol niet dat ze wegrotten.

Dat zal wel gaan composteren en dan uiteindelijk wel weer goede bemesting worden.

Ik heb ze voor een heg te ver uit elkaar staan. Als het dicht genoeg op elkaar staat dan komt er geen zonlicht op de grond en zal er een stuk minder groeien.

Mijn plantjes staan nu 2 jaar en 1 jaar. Mss volgend jaar het gras maar laten gaan en er meer planten tussen gaan zetten.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 12:09

Iemand nog een idee wat voor palen te gebruiken langs en deels in de poel?
Ik dacht zelf onbehandeld kastanje maar ik weet niet hoelang het duurt voordat het gaat rotten..
Als het 2 of 3 jaar redelijk goed blijft staan ben ik tevreden.

Het is voor een lage takkenwal om een deel van de poel af te zetten voor de paarden.

Heb al aan dikke takken gedacht om in de grond te zetten, maar de enige die ik ter beschikking heb zijn wilg (maar dan heb ik in nog time een bos := ) en vogelkers.
Aangezien die laatste giftig is durf ik het niet aan, geen idee wat dat met de waterkwaliteit doet voor de paarden.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 19:41

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 19:46

SafeHaven schreef:
Ik dacht zelf onbehandeld kastanje maar ik weet niet hoelang het duurt voordat het gaat rotten..

Het is voor een lage takkenwal om een deel van de poel af te zetten voor de paarden.

Heb al aan dikke takken gedacht om in de grond te zetten, maar de enige die ik ter beschikking heb zijn wilg (maar dan heb ik in nog time een bos := ) en vogelkers.
Aangezien die laatste giftig is durf ik het niet aan, geen idee wat dat met de waterkwaliteit doet voor de paarden.

Heb hier wilg deels naast/in sloot.
Doen het goed, groeit goed maar gaat niet woekeren ofzo hoor, dus je krijgt geen bos. Ik vind het een prima oplossing!
Vogelkers zou ik ook niet doen nee

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 20:08

Daihyo schreef:

[ Video ]

Ik ben ook benieuwd naar hout beschermen tegen knagen. Ze zeggen dat als je de hoeken beschermd met aluminium hoekprofielen dat ze dan wss niet beginnen met knagen.. Maar geen ervaring mee nog

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 20:11

SafeHaven schreef:

Kastanje palen van 10/12cm moeten wel 3 jaar houden hoor.

Nieuwsgierig: waarom hoeft t maar 3 jaar te staan?

@Blaze1994, dankjewel!

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 20:32

Ir111 schreef:
Omdat we hier allemaal dezelfde dingen gebruiken zet ik ze hier ook even neer. Wie weet heeft iemand er belang bij. :)

Omgeving Eerbeek. Ik ben lekker aan het ruimen na de verbouwing. Onze grote weidesleep mag definitief weg, afmeting 220 breed x 145. VP 100 euro
[ [url=m/LIm8ME.jpg]Afbeelding[/url] ]

Topstang, 3x gebruik, nieuw iets van 30 euro, mag voor 15 weg.
[ [url=m/DLY5QU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vraag van een leek :=.. Kan ik hier ook de bak met slepen? Hoe zwaar is hij? Ze slepen hier de bak niet zo vaak en wil eigenlijk m'n paard leren de bak met mij te slepen. Mag de tractor niet gebruiken

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 20:33

Je kunt de bak er mee slepen (wij slepen de track ermee). Hij is echter al verkocht. :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 08:51

Voor wie het leuk vindt, mijn blog over passive physiostaat online: https://www.equinemarkt.nl/blog/868-pas ... or-paarden
Maar wil je echt de ins en outs, dan is een workshop of lezing ban Tamara Dorresteijn nog steeds een aanrader. Mocht er genoeg interesse zijn, wil ik deze best organiseren.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 09:57

Daihyo schreef:
Voor wie het leuk vindt, mijn blog over passive physiostaat online: https://www.equinemarkt.nl/blog/868-pas ... or-paarden
Maar wil je echt de ins en outs, dan is een workshop of lezing ban Tamara Dorresteijn nog steeds een aanrader. Mocht er genoeg interesse zijn, wil ik deze best organiseren.

Leuk , fijn te lezen stuk daihyo

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 11:58

Leuk stuk om te lezen.