Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 13:55

Karin_deB schreef:
Wat vinden jullie van deze uitslag?
[ [url=m/tAJqxF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Daar zou ik heel blij mee zijn :j

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 14:02

Ik heb geen idee waar het de uitslag van is _O-
Hooi of gras denk ik?

Ik moet vrijdag kiezen tussen een uitvaart of die afspraken met ondernemers en klusbedrijven bij onze nieuwe woning. Eigenlijk weet ik wat nodig is maar ik zit echt even in een discussie met mezelf.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 14:06

Sorry het is voordroog/hooi idd :')

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 14:07

Lijkt me prima hooi.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 15:02

Zou ik ook blij mee zijn :j

Betonvloer hebben wij zelf gelegd. Uiteraard beton laten leveren, maar het voorbereiden, uitvlakken etc hebben we zelf gedaan.

Lastige keuze Robijn, ligt er ook een beetje aan van wie de uitvaart is? En kan je vriend wel naar de afspraken?

Iemand verstand van luzerne die blonde ik kan helpen? [VS] Rumiluz lucerne

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 15:06

Maartje ik ga de site even lezen (in het Frans) maar weinig verstand van Luzerne verder.

Edit: In het Frans hebben ze het er over dat de 20kg balen ideaal zijn voor stallen maar verder wordt er niet over paarden gesproken.

Wel over "verbeterende" melk productie.
Denk dus dat ik het niet aan Cheeta zou voeren als ik jou was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 15:33

Vriend kan sowieso gaan maar wil het zelf ook wel graag nog eens zien.

Denk dat iedereen het snapt als ik niet kom maar ik vind het zelf wel een dusdanig heftig overlijden dat ik echt even in discussie met mezelf ben.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 15:40

Als ik je laatste post lees zou ik naar de uitvaart gaan Jolijn....

Vaak kunnen aannemers wel wat schuiven kwa tijd en anders goed met je vriend Doornemen wat je wensen zijn, al weet ik hoe ontsettend fijn het is om in de nieuwe woning te zijn, je kan er nog jaaaaaaren van genieten en de uitvaart kun je maar 1x mee maken... het zou enorm jammer zijn als je spijt krijgt als je niet gaat en het kan enorm helpen voor de verwerking...

Blijft lastig en volg vooral je gevoel.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 15:40

Robijntjah schreef:
Vriend kan sowieso gaan maar wil het zelf ook wel graag nog eens zien.

Denk dat iedereen het snapt als ik niet kom maar ik vind het zelf wel een dusdanig heftig overlijden dat ik echt even in discussie met mezelf ben.

Kan je niet eventjes naar de uitvaart en dan de rest ofzo?
Sterkte iig Y;(

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 15:42

Ik zou ook naar de uitvaart gaan en eventueel proberen de afspraak wat te schuiven. Sterkte

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 15:47

Lastig Robijntjah, is het ver van elkaar en de afspraak echt tegelijk?

Anders zou ik wel naar de uitvaart gaan. Als het heel heftig is en veel bekenden zijn, kom je daarna vast ook niet makkelijk weg. Wij hadden pas terug een uitvaart van iemand en daar heel veel oude bekenden. Uitvaart waren wel 800 mensen zoiets, dus duurde wel even ook allemaal. Maar het is goed dat we geweest zijn.

Maar qua afspraken zijn die met de ondernemer en klusbedrijven ook echt belangrijk. Je wil wel dat alles goed gaat. Dan zou ik die verzetten. Gewoon vertellen hoe en wat. Voor gesprekken komen ze vaak tussendoor of na werkzaamheden etc.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 15:54

Zo dames, wat gaan jullie weer razend snel.

Ik heb alles meegelezen, maar kom maar niet tot reageren. Laatste tijd super druk met het lange klussenlijstje wat we aan het afwerken zijn. Waarbij we wel merken dat het tijdens het klussen meer nieuwe klussen bijkomen dan dat we uiteindelijk kunnen afstrepen.....

Zag hierboven een uitslag van hooi/voordroog. Super netjes volgens mij, als je ze tenminste onbeperkt (of iets in die richting) wil voeren.

En het esdoornverhaal is nog steeds actueel. Ik heb zelf esdoorns staan (die niet gekapt mogen worden) en ook echt een explosie aan esdoornzaailingen in een gedeelte van de wei. Nu gemaaid, wacht tot het indroogt en dan haal ik het maaisel eraf. Wel een nieuwe ingeving: schapen schijnen niet gevoelig te zijn voor atypische myopathie (vandaag nagevraagd bij een schapendierenarts, die ging nog even een dubbel check doen). Dus de weide eerst door schapen laten afgrazen zou misschien nog een goede optie zijn.

En Robijntjah: als je twijfelt over naar de uitvaart gaan: gaan! Hoe graag je ook naar je nieuwe huis/aannemers wilt. In geval van uiterste nood afspraken proberen te verzetten, anders vertrouwen in je vriend (of goede instructies meegeven/opschrijven :D ). Ga je anders echt spijt van krijgen.

Voor de rest: dit weekend voor het eerst een weekendje weg geweest sinds we in dit huis wonen (half januari), omdat we een logee hebben die voor de paarden kon zorgen (loopt stage bij een dierartsenpraktijk, is zelf bijna afgestudeerd dierenarts). En het ergste wat had kunnen gebeuren is ook gebeurd: paarden ontsnapt. Echt een stomme fout (oppas had tijdens het laatste voerrondje staldeur een beetje open gelaten en was toen gaan vegen) en ook domme pech dat het gebeurde, want mijn ruin is normaal niet zo avontuurlijk aangelegd. Paarden (ruin en klein merrietje) hebben het gras in de omgeving een beetje verkend, waren niet in paniek ofzo maar lieten zich ook niet pakken :o . Toen oppas belde dat ze hulp nodig had is onze buurman gaan helpen, inmiddels was de overbuurman ook met de auto voorbijgereden en die had de andere buren in de polder ook 'geactiveerd'. Die zijn gewend aan ontsnappende koeien, dus er werd meteen uitgerukt: tractoren die wegen afzetten, mensen met zaklantaarn enzovoort. Waarna de buurvrouw (waar de paardjes regelmatig een worteltje van krijgen over de heg heen) zich liet zien en mijn ruin enthousiast op haar af kwam en zich liet vangen. Die was al lang blij dat hij weer naar zijn rustige stal kon waarschijnlijk :) . Merrietje volgde de ruin en alles was weer rustig (na een buurtborrel die blijkbaar volgt als er iets spannends is gebeurd). Ondertussen ging ik op ons vakantieadres zowat dood van de stress. Ik wist niet precies wat er aan de hand was (eerst leek het zo te zijn dat de paardjes alleen naar de 'grote wei' waren ontsnapt vanuit de postzegel waar ze een uurtje mogen grazen momenteel, pas later hadden we door dat ze echt in de wijde wereld liepen). Gelukkig was het al met al snel onder controle en hebben ze er niks van overgehouden (en geen schade veroorzaakt). En oppas heeft een wijze les geleerd: een staldeur doe je dicht als je er niet naast blijft staan :D .

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 16:00

Die esdoorns, geldt dat voor alle types? Wij hebben een Japanse in de tuin staan, niet in de buurt van de weide, maar sta daar wel altijd in de buurt als de smid Cheetah beslaat. Niet dat ie er dan van mag eten van mij, maar dat is dan wel iets om extra op te letten.

Poeh wat schrikken turtlelito! Kan me voorstellen dat jij aardig in de stress zat op een afstand. Ben wat dat betreft wel blij dat ze bij ons nooit weg kunnen als ze de stal uit zouden lopen, want wij hebben altijd alles afgesloten ivm hond en kinderen. Manlief is ook niet zo van deuren sluiten en ik laat ze zelf ook wel eens open staan :o

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-19 16:04

Nee geldt alleen voor de gewone esdoorn, Acer pseudoplatanus L.

Schapen hebben er inderdaad geen moeite mee. Ik heb vorig jaar ook eerst schapen over de wei heen gehad.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 16:08

Maartje_M schreef:
Die esdoorns, geldt dat voor alle types? Wij hebben een Japanse in de tuin staan, niet in de buurt van de weide, maar sta daar wel altijd in de buurt als de smid Cheetah beslaat. Niet dat ie er dan van mag eten van mij, maar dat is dan wel iets om extra op te letten.

Poeh wat schrikken turtlelito! Kan me voorstellen dat jij aardig in de stress zat op een afstand. Ben wat dat betreft wel blij dat ze bij ons nooit weg kunnen als ze de stal uit zouden lopen, want wij hebben altijd alles afgesloten ivm hond en kinderen. Manlief is ook niet zo van deuren sluiten en ik laat ze zelf ook wel eens open staan :o

Ja, ik denk ook al een tijdje aan een hek bij de oprit. Maar met staldeuren, een deur van de totale stal en een hek daar weer voor leek dat toch overbodig. Alleen niet als ze allemaal open staan natuurlijk :D . Zit nu toch weer over een toegangshek te twijfelen. Twijfel ligt dan vooral in het vertrouwen in onze discipline om dat hek steeds dicht te doen als we het erf oprijden.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 16:10

Hier moeten de hekken ook goed dicht vanwege de kinderen.
Voor nu is de toegang nog aan de voorkant van het huis maar wil die uiteindelijk aan de achterkant maken dan kan voor helemaal tuin worden en dan aan de achterzijde een hek met afstandsbediening, wel zo makkelijk als we met de trailer zijn.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 16:42

Schrikken turtelito!
Gelukkig goed afgelopen!

Hier net de DA op bezoek gehad voor Jewel.
Het is een flinke blessure van het checkligament. 80% kans op volledige genezing. Komende 8 weken opbouwschema aan de hand met stappen, dan weer echo en verder kijken.
Verder 2x per dag koelen en zorgen dat ze geen sprintjes kan trekken

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 16:55

Wat een schrik Turlelito. Gelukkig goed gegaan.
Jakkes Karin, dat is waardeloos. Sterkte.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 17:03

Jeetje turtelito, dat is echt schrikken.

Ik paste op een huis waar het oudste hondje 18 was en aan medicatie. Toen was ik al heel bang dat er iets zou gebeuren...Als oppas doe je vaak heel erg je best, dus heb wel met haar te doen.
En met jullie natuurlijk. Door de telefoon is gewoon waardeloos en je kan niks doen......
Enorm fijn dat het zo is afgelopen.

Karin, onwijs balen zeg! Als het lukt zou ik echt over de dag verdeelt stappen. Bij de 2e peesblessure van mn ruin, was paddock verkleind en hebben we eerst niet gestapt. Daar heeft ie in tegenstelling tot achter wel litteken weefsel aan overgehouden.
Bij achter heeft ie gewoon 24/7 vrij rondgelopen en 2x daags op steen gelopen. Maar die doet amper ooit gek.
En bij achter liep hij minder kreupel dan met voor in het begin.

Ik heb diezelfde ruin even aan de hand meegenomen bos in. Hij is eigenlijk allang opgegeven en had hem in najaar echt al laten inslapen, maar voor de zoveelste keer knapte hij op. Nu is het enige nadeel dat hij echt obese is, vanwege weinig bewegen en ze eten samen. We minderen al hooi, amar die anderen moeten wel wat hebben.

Zit er nu hard over te denken om er gewoon een zadel op te gooien weer en km's te maken. heb er nu 2x kort op gezeten in de bak, maar daar valt hij niet van af. We hebben ook niet veel te verliezen eigenlijk.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 17:11

Het advies was 2x per dag stappen maar dat gaat mij niet dagelijks lukken met de kinderen (zeker als het straks steeds meer uitbreiden is).
Verder mag ze ip wel in de uitloopstal met paddock en de wei maar gewoon proberen zoveel mogelijk ervoor te zorgen dat ze geen sprintjes trekt e.d.
Helemaal voorkomen gaat me niet lukken maar iig zo goed mogelijk dan maar.
Worst case scenario is dat ze niet meer bereden mag worden. Zou ik heel erg vinden maar zolang ze maar in leven kan blijven kom ik daar wel overheen :)

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 17:17

Dat was schrikken Turtelito!
In ieder geval zal het vast geen 2e keer gebeuren.....

Balen Karin -O-

Hier ging mijn vader vanmiddag de pony's op de wei zetten ivm het opbouwen van het gras.
Hoeft alleen maar graasmasker om bij de shet en het hek open.

Gaat om 15 uur de telefoon.
Ehhhhh... Zei mijn vader.... Ik moest zeker eerst het masker om en dan pas hek open :Y)
Ik heb er nog achteraan gerend maar ze bleef maar galopperen _O-
Je kon me echt opvegen, ik zag het helemaal voor me.

Uiteindelijk shet gelokt met brokjes. Kreeg ik deze foto. Die baalt overduidelijk dat ze erin getuind is:

Afbeelding

Edit: SP, ik zou er ook opklimmen geloof ik, obese is ook niet goed.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 17:59

Karin_deB schreef:
Het advies was 2x per dag stappen maar dat gaat mij niet dagelijks lukken met de kinderen (zeker als het straks steeds meer uitbreiden is).
Verder mag ze ip wel in de uitloopstal met paddock en de wei maar gewoon proberen zoveel mogelijk ervoor te zorgen dat ze geen sprintjes trekt e.d.
Helemaal voorkomen gaat me niet lukken maar iig zo goed mogelijk dan maar.
Worst case scenario is dat ze niet meer bereden mag worden. Zou ik heel erg vinden maar zolang ze maar in leven kan blijven kom ik daar wel overheen :)

Mijn ruin heb ik lang gezocht, overal aangeklopt en bleek aan beide achterbenen flinke pees bessure. Weinig hoop op herstel, maar liep niet heel rot.
Na een tijd kon ik hem weer rijden. Helaas was hij ir en steeds tegen hb aan, wat ups and downs gaf.

Toen we wat stapten in bos kreeg hij een peesblessure voor. Herstelde niet geweldig, dus geen hoop meer en ging daarna ook nog hoesten. Echt vaak op het punt gestaan, maar veeartsen waren niet zo negatief als ik gelijk.

Hij mocht gewoon blijven staan en je doet wat je kan. Hij liep gewoon weer rond, dus prima.

Vorig jaar liep hij niet meer en was echt down. Op de bute en gaan afspreken voor laatste trip......Begon hij toch weer gewoon te lopen.

Sindsdien loop hij wel goed, maar luchtwegen speelde wel steeds op en af. dan moet je toch bewegen en ga je afwegen.
Hij stond opeens ook veel op rust achter en hoorde raar geluidje, dus steeds weer contact, maar daarna zag ik hem weer rond rennen en heel goed in de groep liggen.

Momenteel gaat het goed, dus ga er maar weer op. Niet om per se te rijden, maar om te laten afvallen en wat km's te maken. Aan de hand doen we dat ook, maar rijdend kom je wat vlotter wat verder en hij kan het weer hebben.

Ik hoef er niet per se op te rijden ook, maar zo een rondje stappen gaat meestal wel goed. Grote kans dat ik er niet eens op ga zitten, maar hem aan de hand meeneem naast een ander paard. Dat doe ik ook veel.

ClauH, hahahahahaha

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 18:04

Clau hahahhahhahha _O-
Geniaal!!!

Sp kan je hem niet meenemen aan de fiets?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 18:09

ClaudiaHS schreef:
Clau hahahhahhahha _O-
Geniaal!!!

Sp kan je hem niet meenemen aan de fiets?

Ja, maar ik kom echt niet door het bos heen met de fiets. Heb een e-bike vanwege reuma en die is best zwaar.

Moet een stukje over fietspad langs de weg. Vandaag naar bos gelopen zo, maar men wat zijn mensen aso.........

Naast de andere ruin of merrie gaat wel goed hoor :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 20:30

De hooiuitslag zegt mij niks, kan er helaas niet mee helpen

Robijntje, ik wil ook alles zelf regelen voor het huis en bij zijn, maar een uitvaart is 1 keer en kun je niet meer overdoen. Wat de rest ook al aangaf, is later aanschuiven bij de gesprekken niet mogelijk?
Ontsnapte paarden, oei dat was voor de oppas ook hartstikke schrikken natuurlijk

Maartje, ik ben nu ook aan het kijken of dat voorbereiden niet zelf kan, was dat veel werk en waar haal je alle materialen vanaf? Uitgraven, rondom een bekisting maken, folie erin, enkele stoeptegels en dan van die bewapening toch?

Karin sterkte met paardje, 80 % is gelukkig wel nog vrij veel dus ik duim dat hij daartoe behoord

SP, als hij het leuk vind om te doen why not, de bossen in is minder belastend dan in de bak dus lekker doen