Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 11:42

Bij m'n eigen paard Let ik trouwens ook op.. ben idd snel bang dat mensen verkeerde dingen denken..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 11:43

Heb het filmpje gekeken en vind dat hij wel heel erg aan de doos van die merrie loopt te prutten.
Maar daar lijdt zon merrie niet aan, zelfs penetratie niet, wat het nog steeds niet echt wenselijk maakt.

Licor

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 11:49

Ik dacht dat het een ruin was eigenlijk :+

Maar goed ik weet van mijn paard dus dat hij het ook fijn vind om daar gemasseerd te worden.. plekken naast de aanhechting van de staartwortel, onder de zitbeenknobbels en langs de bilspieren af..
Vooral de plek bij de zitbeenknobbels ziet er 'erger uit dan het is'.. maar door de staart en schaduw kun je het moeilijk goed zien.. en ruinen vinden het overigens vaker lekker om tussen/bij de billen gekrabbeld te worden

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 11:50

Shirley schreef:
Met krokodillen, Kirr ~~}>

Dat gebeurt hier ook, Lynn, maar daar vallen gelukkig geen gewonden bij :(:)

Laat jij het zo of zet jij ze apart?

Bij haar zie je wat kneuzing of wat is het? aan de achterkant. Niet heel erg maar je ziet wel dat hij erin is geweest Ook krijgt zij wat schaafplekken aan de zijkant van de rug daardoor ( door zijn geklim) en zet ik ze apart.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:24

Hier gebeurt t ook regelmatig dat mijn ruin op mijn merrie springt. Zolang er geen vreselijke schade is, laat ik ze lekker bij elkaar staan.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:03

Ze lopen gewoon bij elkaar, wordt vanzelf minder.
Heb er alleen de kleinere merries bij weggehaald om schade te voorkomen.
Alleen een "geslachtsloos" muilezeltje loopt er ook nog bij, daar kijkt hij niet naar om -O-
Andere ruinen kan hij ook niet verdragen, is hij ook nog teveel haantje voor.
En toch volledig gecastreerd op éénjarige leeftijd!
Hij is nu 18...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:53

Deze pas met 4 en voelt zich vaak nogal hengst
Mijn andere merrie laat het niet toe ( en hiervoor de a pony ook niet) dus het ligt ook echt wel aan welk paard bij hem loopt.
Merrie gaat ook gewoon klaarstaan voor hem, dus ben bang dat dit niet overgaat tussen die 2.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:54

Als ze het samen eens zijn?
Laat ze lekker ;)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:01

Ik heb nu de trailer achter de auto op de inrit staan. Ik heb vanmorgen even Marinka geladen. Ook met voer voorin. Zolang er voor is staat ze zodra het op is gaat ze achteruit. Ze laat zich dan ook niet tegenhouden. Druk op het halster zou buiten de trailer gelijk stop zeggen of voorwaarts gaan, maar als ze eenmaal een stap uit de trailer maakt dan gaat ze door. Ze ging er de eerste keer heel mooi in. Dus ik dacht ik pak mijn kans en doe de stang dicht. Dat lukte ook ze duwde even. Maar toen besloot ze dat ze zich misschien ook wel om kon draaien. Pffff voor dat ze dat zou doorzetten heb ik maar snel de stang weer los gemaakt en liep ze naar achteren. Er was geen paniek. Ik ben nu ook een paar keer met haar de trailer in gelopen. Maar dan stopt ze halve wege. Het duurt dan even en dan neemt ze wel voorzichtig een stapje meer. Als ze weet dat er nog brokken zijn dan komt ze verder. Als ze weet ze zijn op dan gaat ze niet verder. DE grote uitdaging licht dus in het feit dat ze moet blijven staan. Hoe houd ik haar nu tegen als ze er uit wil. Zaterdag lukte dat wel een paar keer. Maar vandaag niet. Ik heb het nu een halfuurtje gedaan denk ik. Klinkt misschien nog lang, maar heb haar ook gewoon halver wege de trailer gewoon laten staan. En dan vliegt de tijd. Ik doe het straks nog een keer en vanavond weer. Wel grappig Wendy dat jij dat nu net ook zo zegt. Ik had het net bedacht.
Kirrr ik ben wel benieuwd naar jou methode. Dus mensen als jullie nog tips hebben voor het stadium waar ik nu in zit graag.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:02

Shirley schreef:
Als ze het samen eens zijn?
Laat ze lekker ;)

Wil eigenaar paard niet, je krijgt pb

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:04

kvulden jou eigenlijke probleem is dat je je paard niet kan vast zetten en omdat je dat niet kunt is alleen laden heel lastig.

Ik loop met al mijn paarden gewoon samen mee de trailer op en zet ze vast en dus blijven ze staan want ze staan vast gebonden.
Dan kan ik er uit en naar achteren op de achterstang vast te zetten.

Als een paard gaat terug trekken aan je lijn en dus gaat hangen moet je dat probleem eerst oplossen anders blijft laden een probleem want je bent gewoon niet de baas, paard doet waar hij zelf zin in heeft inplaats van naar jou te luisteren.

Jouw paard laat wel op een erg duidelijke manier blijken dat hij/zij bepaald wat er gebeurd.
Heeft ze zin loopt ze er op , geen zin, dan niet.

Vaak komt bij moeilijkere dingewn zoals trailerladen naar boven waar de training is mis gegaan.
Dat trailer laden op zich is het probleem niet, wel het luisteren naar jou.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:10

Dat ben ik met je eens, maar dat is dan ook alleen echt op dit vlak. Ik heb nooit problemen met haar. Ik denk dat onze communicatie normaal heel duidelijk is. En ik kan van alles oefenen buiten de trailer, maar dan is er geen enkel probleem. Dus hoe doorbreek ik dit dan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:11

Spatter vastzetten doe ik ook niet. Ik neem wel longeerlijn mee naar achteren en hou zo druk erop.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:12

Paard leren laden terwijl je buiten staat en je paard moet ook gewoon blijven staan, zonder of met stang.
Nooit geen problemen met vastbinden of alleen zijn.
Een paard vastbinden en dan pas de stang is mooi, tot het mis gaan en je paard beslist achteruit te gaan en dan merkt dat dat niet kan.

Kvulden, zal morgen of woensdag je een pb sturen met wat beeldmateriaal.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:12

kvulden met een ander erbij lukt het laden wel? Anders eerst dat eens goed oefenen en dan pas alleen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:21

Dank je Kirrr

Ik kan haar dus wel in de trailer krijgen als ik er naast sta. Het probleem is vaak dat ik dan niet de tijd krijg om de stang erachter te doen.
Tot nu toe is het met z'n tweeën wel gelukt. Maar zoals ik al zei. Ik ben bijna altijd alleen. Dus kan dan ook niet oefenen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:33

en als je net als mij voerbak voorin hangt?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:35

Dan los je het probleem nog niet op..

Probleem is dat het paard zich niet veilig/rustig genoeg voelt om in de trailer te blijven staan.
Dat moet je gewoon oplossen. Je kan wel vanalles doen (zoals eten of een 2de persoon, longeerkoord eraan houden,...) dat het probleem even oplost, maar je gaat er steeds terug tegenaan lopen.

Korte gezegd moet je paard rust vinden in de trailer, alles buiten de trailer is werk en binnen de trailer is werk.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:41

Die van mij is echt niet bang of onzeker anders at hij ook niet.
Als ik niet voor bij hem sta denkt hij dat hij eruit mag en als ik het nu eerst zo aangeleerd krijg met wat voer en commando blij staan, of kommaar zo aanleer, kan ik het ook afbouwen, is nu zijn beloning om te blijven staan wat lekkers

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:09

Er is wat lekkers voorin. Maar zoals Kirrr zegt. Ik denk ook dat ze zich nog niet veilig genoeg voelt. Want ook met voer. Zoals vanmorgen doe ik dus de stang dicht en wil ze er toch uit.
En dat veilig voelen kan ik alleen bereiken door er maar zo vaak mogelijk in te gaan?

Ik ga nu weer even een keer proberen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:14

Misschien is hij niet bang of onzeker. Hoewel dat het toch een beetje klinkt als 'verlatingsangst', dat hij eruit wil als jij niet bij hem staat mi.
Maar sowieso hij ziet trailer niet als rustplaats, omdat je buiten de trailer niet gebruikt als werkplaats.

Ik werk graag met beloningen die ik altijd overal bij heb en niet dat het ineens paniek is als je het potje eten vergeten bent.
Wel gebruik ik voedsel om extra te benadrukken dat het goed is in de trailer, maar dat is pas als het paard de boodschap al begrepen heeft.

Maar iedereen mag uiteraard een andere methode hebben.
Risico van verder bouwen op een andere methode/manier is om snel terug te hervallen.
Terwijl als je helemaal opnieuw begint en een nieuwe weg bouwt, het veel makkelijker is om die aan te houden.
'Slecht' gedrag afleren kan niet. Je kan alleen nieuw goed gedrag aanleren.
Maar hervalt de leider, is het paard even snel terug in zijn oude manier.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:44

Oeh ik ben bang dat ik net wat voordeel heb gehad aan haar gevoelige hoeven :oo

De hoefsmid is vanmorgen geweest en ze staat nu toch wat gevoelig. Ik merkte het pas toen de de klep op ging. Ze is wel weer in de trailer geweest. Er uiteraard doe ik dan niet anders dan haar belonen. Ik heb ook niet de aandacht gevestigd op het voer voorin daar komt ze dan zelf wel achter. Het voordeel van haar hoeven was wel dat de vaart naar buiten veel rustiger ging waardoor ik dat kon onderbreken en ze halverwege de trailer weer stil stond en ze langzaam weer naar binnen kwam. We hebben zo ik denk een 10 minuten gestaan. Ik heb ook nog 2 zij planken die ik uit de trailer kan halen. Dat heb ik nu met 1 zijde gedaan. Zo kan ze meer naar buiten kijken. Ik weet alleen niet of dit tijdens het rijden ook kan of dat het te veel tocht.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:44

Weetje, mijn ruin deed ongeveer hetzelfde. Erin, tot 0,5 sec. tellen en hup snel er weer uit.

Oplossing bij hem was toch echt heel goed doordacht en door de juiste mensen met de juiste timing: twee lange lijnen aan de trailer, paard erin, wachten tot hij er uit komt zonder mijn aanwijzingen (ik leid hem), ik probeer hem tegen te houden (wat uiteraard niet werkt) en achter hem tikt degene met de lijnen hem precies op het goede moment met precies de juiste hoeveelheid druk aan.
Bij mijn ruin moet je niet te hard tikken, want dan springt hij door het dakluik naar buiten. Bij een appaloosa die ik een tijd geleden met sakvis heb geladen, moest ik hem juist een stevige pets verkopen omdat hij anders z'n middelvinger enigszins naar je op steekt.

Mijn ruin schrok zich een ongeluk en heeft dat zelf uitstormen nooit meer gedaan. Daarna zijn we gaan jojo'en. Voorbenen op de klep - pauze - achteruit; voorbenen binnen & achterbenen op de klep - pauze - achteruit; voorbenen binnen & achterbenen op de klep - pauze - achteruit tot voorbenen op de klep en dan hup, weer naar binnen, etc.
Ik typ we want dit moet je samen doen. Op het moment dat het paard niet voorwaarts gaat op de druk die de leidpersoon vraagt, moet de achterpersoon (met de lange lijnen) goed getimed het paard aantikken ter correctie. Soms is dat aantikken met gevoel 'vliegje', soms met gevoel 'olifant'.

Edit: het belangrijkste is dat je eerste met twee personen alle stappen moet bevestigen, net zo lang totdat de 2e persoon er voor spek en bonen bij staat. Daarna kun je het pas alleen.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 18:01

Zolang je het paard alleen wilt proberen te laden; laat het voer achterwege. Het paard moet erin lopen omdat jij haar die taak geeft en omdat het prettig is in de trailer. Niet omdat er brokjes in liggen. Want als de brokjes dan weer op zijn, dan gaat het paard logischerwijs weer naar buiten.
Ben je snel genoeg en doe je de achterstang dicht, dan lukt het de volgende keer echt niet meer. Want dan gaat het paard de geluiden van de achterstang herkennen en eerder naar achteren stormen.
Wil je belonen met voer? Doe dat dan als de achterstang én de klep dichtzitten. Leer het paard wachten op de beloning. Het paard moet die link gaan leggen, dat kost tijd.

Ik vind het wel gevaarlijk dat het paard kon en wilde omdraaien. Alsjeblieft, zorg dat dit niet meer gebeurt. Je maakt de problemen alleen maar groter.

Mijn grootste tip is toch; schakel hulp in. Dan kan je nog voor het weekendje weg met een keurige methode, goed leren laden. Vanaf internet kan je niet leren laden. Echt, het is niet zomaar 'iets'.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 19:20

Ik snap dat je het goed bedoeld Sakvis, maar ik geloof niet met alle zorg en tijd en de manier waarop dat een ander het voor me kan oplossen. Het is toch iets tussen mijn paard en mij. En uit eindelijk zal hun het ook wel lukken, maar ik geloof niet sneller. En dan moet ik het nog weer zelf doen. Ik heb ook vaak genoeg gehoord met hulp dat dan het echte probleem met jou en je paard niet opgelost is en je er weer alleen voor staat. En het draaien was niet echt gebeurd. Ik durfde echter niet naar voren te lopen en heb dus direct de stang weer losgemaakt. Het voelde als een stap te ver. Dus nu weer een paar passen terug.