Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:30

Sneeuw en vorst zijn idd de dingen waar ik ook aan dacht, zéker omdat ze op de tussengang misschien niet verwachten dat ie glad kan zijn.
Overigens als het om het meekrijgen van het 'buiten' gaat had ik de stallen niet tegen over elkaar gezet, maar naast elkaar met een flinke oversteek of in L-vorm :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:31

Ja dat vind ik ook. Nu ik ze aan huis heb, vind ik het ook heerlijk. Ik heb 1 rij van de stallen die jij hebt. Als mijn paarden op stal staan kijken ze met een beetje moeite bij ons op de eettafel :D . Weet nog niet hoe het met vorst is inderdaad, maar een beetje op tijd strooien doet volgens mij wonderen.

Achterom

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:34

En hoe vaak is er nog echt sprake van sneeuw en vorst?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:36

Yontheke: wat een goed nieuws, fijn zeg! :)

Lorette: wauw prachtige stallen!

Ons gras is aan z'n laatste groeirondje bezig met het regenweer. Denk dat het eind september wel echt op is.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:37

DubbelDun schreef:
Sneeuw en vorst zijn idd de dingen waar ik ook aan dacht, zéker omdat ze op de tussengang misschien niet verwachten dat ie glad kan zijn.
Overigens als het om het meekrijgen van het 'buiten' gaat had ik de stallen niet tegen over elkaar gezet, maar naast elkaar met een flinke oversteek of in L-vorm :)

Dat was hier qua indeling alleen maar minder gunstig geweest. Dan zou de wind er vol op staan en/of ze zouden alleen tegen ons huis of de groensingel aankijken. Ze kijken nu precies uit op de stukken waar het meest te zien is. Ook zou dat qua indeling van de stallen en looproute minder gunstig zijn. Ik heb de afgelopen jaren al wel honderd mogelijkheden uitgetekend en deze opstelling leek toch altijd weer het gunstigst te zijn.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:45

Ligt de vloer op afschot eigenlijk? Als het net verkeerd ligt en je net pech hebt dan loop het water je boxen in en dat zou natuurlijk jammer zijn.

Ziet er verder erg netjes uit.

Boven de gang kun je ook nog een lichtdoorlatende koepel zetten als je bang bent dat het te donker gaat worden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:54

Mijn stallen staan met de opening op het Oosten en soms hangen de pegels aan de neuzen, maar dat is voor hier de beste plek wil ik er ook nog enig zicht op hebben.
De schuiltent staat op het Noorden en daar kan ik dus nooit in kijken (en daar staan ze net heel veel :D )
Het is dus idd maar net hoe de situatie is.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:55

Wat een mooie stallen Lorette. Ik ben inderdaad ook benieuwd of de open oversteek niet voor last gaat zorgen met sneeuw en ijzel.
Dat van die lichtdoorlatende koepel dat Palousa voorstelt, vind ik nog geen slecht idee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:01

Dat zie je vaker op stallen die in 1e instantie open waren :) Mooi licht, maar het kan er onder wel heet worden als de zon er vol op staat.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:02

Maar dat heb je met dakbedekking ook..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:04

Is toch anders :) Ga met heet weer maar eens in een glazen kas staan en dan onder een dicht dak...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:11

Afhankelijk van hoe dicht je bij dat dak zit kan de temperatuur behoorlijk oplopen.

Het hoeft ook geen helder glas te zijn, wat bij kassen juist wel moet.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:21

Lichtdoorlatend is na een week niet meer lichtdoorlatend onder de bomen, vrees ik.

palousa_boy schreef:
Ligt de vloer op afschot eigenlijk? Als het net verkeerd ligt en je net pech hebt dan loop het water je boxen in en dat zou natuurlijk jammer zijn.

Laatst met die absurde regenval (onze buurt was op het nieuws) zat er nog geen dakgoot aan en de stallen waren nog niet dicht gekit. Toen was het dweilen met de kraan open. := Al hielden de dakgoten van mijn huis het ook totaal niet, dus in die zin had het weinig uitgemaakt. Er stond echt 30 cm water, onze tuin was overstroomd, het was net een film. Met dakgoot en dichtgekit nergens last van. Is me ook nooit gebeurd met de rij die er al een jaar staat, ook niet met onze vorige stallen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:27

Hihi nou ik weet een stalletje daarbij hebben ze de vloer wel op afschot gelegd, maar geen rekening gehouden hebben met de regeninslag.

Bij veel regen loopt al het water dus door de boxen heen en kun je ze in de winter bijna elke dag leeghalen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:35

Oeps, daar wordt je ook niet vrolijk van.
Hier zijn de plassen van de paddock wel eens tot 40 cm van de stallen gekomen, maar nooit er in gelukkig.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:40

_Lorette_ schreef:
Valt mee door de extra daklaag die erop zit (onder de luifel wel sterke condensvorming). Maar voor de zekerheid is het hooi afgedekt. Gaat het mis, dan is het een wijze les. :P

Niet afgedekt met plastic hoop ik?... Daar krijg je juist schimmel van.

Hier de tip om af te dekken met een laag los geschud (oud) hooi. Daar trekt dan het vocht uit de balen (en de omgeving) in terwijl het goed kan doorademen en verdampen. Die bovenste laag kan dan stoffig worden of wat schimmel op komen, maar de pakken er onder blijven schoon en fris.
Ik heb schuin dak dus bij mij wil dt niet zo goed, maar bij rechthoekige stapels werkt dat echt heel goed!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:45

Nee, dekens. Ik zou er nog wel hooi overheen kunnen leggen.

http://www.hartvannederland.nl/wp-conte ... 00x394.jpg Zo was het. Ik mag hopen dat zulk weer een uitzondering is. Ik ben twee keer van onder het ene afdak naar het andere afdak gesprongen. Nog geen seconde in de open lucht, maar ik was helemaal doorweekt. Absurd. Ik had de paarden die dag zo hoog op het vlas gezet, dat ze droog op stal stonden, maar alles kon er weer uit! Jammer van al het schone vlas. Maar het was niet anders.

Omdat het weer steeds extremer wordt, ben ik wel aan het kijken hoe ik het voor de paarden nog beter kan maken in de winter. De afgelopen jaren hebben we geen of weinig vorst gehad, maar des te meer regen. Zo extreem nat. Ik ben heel jaloers op de mensen die een overdekte paddock hebben. Of een stuk binnenbak waar de paarden los kunnen. Dat leek me nou ideaal. Daarom trekken we dit jaar de luifel bij de paddock. In elk geval 10 x 4 meter overdekt (en beton als ondergrond).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:53

Lorette prachtige stallen!

Ik kan de paarden in stal helaas niet zien vanaf het huis maar aan de andere kant hebben we dus ook geen last van vliegen of strontlucht bij het huis.

Als we alles gaan veranderen , komen de stallen nog verder van het huis te staan maar dan krijgen ze er wel een paddockje bij en kunnen ze dag en nacht naar buiten.
Overdag gaan ze natuurlijk gewoon naar buiten bij elkaar.

Ik loop sinds eregisteren weer kleine stukjes zonder krukken *\o/*
brace heb ik aan de kant gedonderd, liep voor geen meter omdat hij zeker 3 cm of meer hoger was en ik last kreeg van mijn heup.
Mijn voet eerst verschillende dagen gebandageert om de zwellingen weg te krijgen en toen de olifantenpoot weer veranderde in mijn voet steeds meer oefeningen gedaan.
Eregister voor het eerst een paar stevige schoenen uit de kast gehaald, goed aangesnoerd en daar schuivel ik nu kleine stukjes mee rond.
Mijn gescheurde enkelband was enorm geeriteerd door dat gips dus dat gaf de zwellingen en nu dat redelijk tot rust is maar spieren en pezen trainen en hopen dat het bot ook wat aangroeid.
Afbeelding
iemand opperde al dat het wel pipi langkous schoenen leken :')

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:00

Ik vind ze juist stoer! Fijn dat je zo een beetje rond kunt schuifelen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:08

@spatter: kijk maar uit dat je de boel niet forceert !!

Overigens heb ik in mijn hooihok oude gordijnen over het hooi liggen, want ik heb elke kaar dat de buitenlaag van het hooi beschimmeld was puur door de vochtige lucht (terwijl het hooi zeker weten droog ligt opgeslagen).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:14

DD tja, ik zit er nu al bijna 3 maanden mee en als ik de artsen volg liep ik nu nog met een zwaar opgezwollen poot.
Die kijken alleen naar de breuk maar niet naar de enkelband.

Ik mocht er trouwens wel weer op staan van de arts, wel met brace, maar zoals het nu zit, is het ook stevig en ik loop alleen op vlakke ondergrond zonder krukken.
In het begin deed ik trouwens een bandage om en dan zo'n engelse beenkap er om heen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:18

Een breuk heeft gewoon tijd nodig en als je al slecht nieuw bot aanmaakt én er komt druk op te staan (dus beweging) dan hecht nieuw bot helemaal slecht.
Het bot en de enkelband werken elkaar helaas tegen in het genezingsproces.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:22

@spatter: tip van mijn moeder (die is herstellende van een tibia plateau breuk): loop rustig en gelijkmatig. Probeer beide benen gelijk te belasten, loop liever vaker kleine stukjes. Heb je een hometrainer? Want dat is een mooie manier om onbelast te trainen...

Paarden staan hier nog fijn dag en nacht op de wei. Dat wil ik graag nog een tijdje zo houden, gelukkig groeit het gras ook fijn door vooralsnog :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:31

wendy dank je voor het advies, dit is precies wat ik doe, voorzichtig met beleid kleine pasjes op vlakke ondergrond en anders met krukken en dit een paar keer per dag.
Verder gebruik ik inderdaad een hometrainer maar wil nu kijken of ik ook mijn fiets kan gebruiken en kleine rondjes om maken.

Dat bot genas niet met 7.5 week gips dus dat was ook de oplossing niet.
Werd gek van de zwellingen aan mijn voet en nu ik het zelf rustig opbouw gaat het al veel beter.
Gebruik ook geen pijnstilling of wat dan ook zodat ik het goed voel.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:33

Ziet er goed uit Lorette,kun je geen overkapping in het midden maken met kantelramen...of iets in die hoek?Kun je zomerdag de boel open zetten.
Of een overkapping op een kleine verhoging zodat je luchtstroming hebt,zomerdag kun je altijd schaduwdoek doen.Je hebt ze aan een rol/schuifsysteem zodat je ze makkelijk dicht/open kan trekken.

Spatter...lekker schoenen...droeg ik ook altijd :D inmiddels niet meer...heb schoenklompen.Niet modieus maar die kan ik eenvoudig aan/uit trekken aangezien ik niet lang in een normale zithouding kan zitten zonder pijn.Mijn benen moeten altijd hoog...makkelijk als je je schoenen dan uit kunt doen :)
Hopelijk gaat de boel nu goed herstellen.

Die slagregens zijn een groot probleem,nu staat mijn kapschuur wel voordelig maar ik heb wel een dekzeil aan de voorkant voor zon,harde wind en regen/sneeuw inslag.
Gelukkig niets in de stal maar echt een drama als de boel "schoon"spoelt :+