Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 22:58

Ik heb er niet echt het paard naar om iemand zomaar naar buiten te laten gaan met hem. Hij is super fanatiek. Zeker als hij echt fit is. En hij heeft een nare peesblessure gehad een paar jaar terug. Daarna hebben we niet echt meer opgebouwd. Dus ik zou vreselijk bang zijn dat iemand het inzicht niet heeft en te veel vraagt.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 12:41

Graag jullie advies. Mijn paard is verhuisd naar een gebied met veel meer dazen en kan echt niet zonder vliegendeken buiten staan. Hij is zwart en gaat snel zweten onder een deken. Zijn er ook koele vliegendekens?

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 12:50

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 12:52

Niello schreef:
Graag jullie advies. Mijn paard is verhuisd naar een gebied met veel meer dazen en kan echt niet zonder vliegendeken buiten staan. Hij is zwart en gaat snel zweten onder een deken. Zijn er ook koele vliegendekens?

Neem een witte of zilverkleurige; die nemen het minste warmte op.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 13:40

Niello schreef:

Wat DF zegt idd.
En ik lees hier heel goede dingen over, wil het eigenlijk wel testen. Met een vijver en bos nabij hebben wij dazen en muggen.
Ellende.
Afbeelding

Wij krijgen het paard van mijn oud stalgenote in pension. Lage stalhuur in ruil voor twee dagen hulp. Ben heel blij met haar komst ook al vind ik een derde paard erbij wel spannend.
Maar minder spannend dan iemand op stal nemen die ik niet ken. Heb zulke aparte reacties gehad op mijn advertentie dat ik er bijna weer van af zag haha.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 13:42

DubbelFun schreef:
Niello schreef:

Dank je. Zit er nog verschil in stof of merk?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 13:48

@Olympia96: Tri-Tec is wel goed spul. Farnam heeft er nog eentje (Endure) en het is bij paarden wisselend of ze er wel of niet tegen kunnen. De Endure kreeg Boon dikke plakkaten van en de Tri-Tec gaat wel goed.

@niello: ik ben niet zo van de merken; vaak duur en bieden niet veel meer.
Persoonlijk hou ik van iets stuggere stofjes wat er losjes óp blijft liggen itt die hele dunne stof die de hele vorm van het lichaam volgt. De laatste is ook kwetsbaarder (haaltjes en gaten door schuren).

Ik heb in een grijs verleden eens een deken van Horseware gehad (een groene) die was van een dikke maasstof gemaakt a la stuggere vliegenmaskers. Dát was een fijne deken :)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 13:52

Niello schreef:
DubbelFun schreef:

Dank je. Zit er nog verschil in stof of merk?

Als ik jou was zou ik bij Premier Equine kijken. Ik ben bekend met de gewone dekens, maar als mijn huidige vliegendekens stuk zijn ga ik die bestellen. De kwaliteit is echt fantastisch van de gewone. En deze vliegendekens zien er kwalitatief ook echt goed uit vind ik.

Thanx DF ga de gok wagen voor mijn buitenrit ellende.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 13:57

https://www.equimatch.nl/highlander-plu ... combo.html
Ik heb hier deze opliggen, de vliegendeken, geen eczeemdeken.
De vliegendeken is iets dunner. Maar nog steeds warm dat wel.

Daarnaast hebben ze hier een goed geïsoleerde schuilstal met alle kanten dicht, alleen deuropeningen.
Met 1 open wand vliegen dazen nog naar binnen, bij een deur niet.

Sprays doe ik niet meer aan.
Met rijden ook een vliegendeken op.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 15:15

Olympia nadeel van een bekende is wel weer dat het vaak lastiger is om iemand aan te spreken als dat nodig is. Ik heb ook een bekende gehad die met meehelpen goedkoop stond en in het begin werkte ze ook goed mee maar ging na verloop van tijd toch de kantjes ervanaf lopen. Met mest ruimen niet het hele perceel aflopen, mest niet hoog opgooien, vegen maar half doen etc. Ik vond het lastiger om haar aan te spreken dan bij een onbekende

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 15:40

De mijne is nog hysterisch met haar boerka om in het bos. Elk jaar erger helaas en dan vooral aangaande de gewone muggen. Lees echt wel lovende dingen over die spray dus wil de gok nog 1 keer wagen haha, want dit is ook geen kijk
(Hoewel die sliertjes wel degelijk iets helpen!):
Afbeelding

Ja LN, ik snap wat je zegt en we moeten het gaan ondervinden. Blijft spannend ook al is het geen puber van 15 (eerder keer 3 haha). Hoewel ik echt hoop dat het slaagt. Want het valt me nog niet mee naast een werkweek van 43-50 uur (dat laatste als ik wat bij klus), de verzorging en huishouden ergens de tijd voor regelmatig rijden te vinden.

Stiefdochter kan de manege mentaliteit (een paard is om op te rijden en verder zijn het ‘rot’klusjes die helaas ook gedaan moeten worden) maar slecht kwijtraken (pubers :+ ). Draai dus voornamelijk alleen in de dagelijkse routine. Hopelijk gaat ook dat straks wat makkelijker en kan ik ook meer de bossen in.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 15:48

Olympia, waar heb je die vandaan? Die van mij heeft eigenlijk ook zo’n tapijtje nodig voor buiten, die komt overeind als er dazen op haar buik zitten.

Hier ook geen bijrijdster, lastig om iemand te vinden met dezelfde rijstijl waarbij ik niet bang ben dat hij/zij mijn paard in de prak rijdt :+ dan maar iets minder fanatiek trainen als ik minder tijd heb :Y)

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 15:55

Ik vind jullie heel stiekem best bad ass om in de dazen periode buiten te gaan rijden: Toen ik 10 jaar geleden vanuit H.v.Holland omgeving naar Zeeuws Vlaanderen verhuisde, was ik echt heel snel klaar met in de zomer buiten rijden. Vliegendekens, spray zelf in zebra ook het maakte allemaal niets uit met die 2 zwarten van mij en dan ik (waar het zweet ook binnen no time van af druipt), we werden echt gek met zijn 3tjes... Heb het toen al opgegeven als ik heel eerlijk ben.

De muggen trouwens ook dit jaar echt drama, die steken rustig door mijn kleding heen!
Ik heb voor Woods een vliegendeken van Horseware of Rambo (twijfel ineens, of is dat hetzelfde?) , ja die is stevig en dus met +30 graden niet grappig voor hem, maar die zit volledig onder de bulten op de onbedekte plekken, maar lijf en hals blijven altijd schoon van bulten, daar komt tenminste niks doorheen...

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 15:59

Ik heb er ook zo een met franjes, die is van Busse.
Net vergeten om te doen bij mn stapritje met de merrie. Die werd wel flink geplaagd.
De shet had nergens last van.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:03

Ik weet aardig waar de dazen meest zitten en die plekken mijd ik. Hier aan huis zie ik ze zelden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:05

Hier valt het mee met de dazen, op een open plek langs de akkers zijn er meer dan in het bos en met een uitrij vliegendeken zonder hals is het goed te doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:11

Ik rijd met buikflap! Ideaal.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:27

Wat voor buikflap robijntje? Ik rij nu zonder dekentje omdat het alleen om haar buik gaat. Het valt hier ook best mee met de dazen vind ik, maar mevrouw is het niet altijd met me eens :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:31

Ik rij gewoon niet :+ althans niet buiten, en nu dan nog even helemaal niet helaas

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 17:07

Hier ook redelijk veel dazen maar vooral achterlijk veel muggen. Helemaal gek worden we ervan.

Waar ik al een beetje bang voor was nadat de heren gisteren instant klikten, ik kan die nieuwste dus niet alleen in de wei (kleine snack wei in de grote wei, met draad afgezet, gelukkig stonden de palen niet zo stevig dus hij heeft die eruit getrokken) laten staan. Die knalt finaal door de draad heen. Hij had al lijnen op zijn benen staan die aan het helen waren maar ik weet nu dus waarom. We waren nog geen 10 meter verder...

Degene die we vorige week gehaald hebben, gaat heel druk doen als hij mee moet. Weet ook niet of ik daar dus veilig het terrein mee af kom als de rest /er eentje alleen achter blijft.

We gaan het vrijdag nog een keer proberen maar als hij dan weer zo achterlijk doet, gaat hij terug.

Ze kwamen er juist om mij meer rust in mijn kop te geven, niet nog meer kortsluiting :+

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 17:33

Kans is wel dat dat zo blijft met twee prairy, die van mij blijven ook niet rustig als ik er eentje weghaal, dan zet ik de ander op stal, terwijl de shet toen ik kwam best relaxt was als hij achterbleef. Zijn echt naar elkaar toe gegroeid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 17:37

Een oude buikflap van een voormalige eczeemdeken. Echt een aanrader.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 17:46

Hier ook blinde paniek als er een uit zicht is. Ook 2 heren.

Laatst was het zelf paniek omdat de jaarling op een stukje track (een rondje met in het midden wildbloemen) achter de bloemen stond, en mijn ruin hem niet kon zien. Resultaat was redelijk hilarisch… mijn zwarte in paniek de track op, roepend om zijn vriend die vervolgens heel braaf de andere kant op liep. Zo hebben ze 5 min elkaar “lopen zoeken”.

De kleine is wat relaxter. Ik kan de zwarte longeren zolang hij een beetje in het zicht blijft. Maar in de winter wordt de kleine gecastreerd en ik heb nu al besloten dat ze samen uit “logeren” gaan :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 18:06

De bonte e-pony gaat ook overal dwars door (incl knappende houten palen :roll: ) als hij alleen moet achter blijven. En dan waren ze bij ons meestal met 5! Maar van zodra er iemand van de groep weggaat, flipt hij helemaal. Kan het beest soms wel wurgen :o

Na een tijd zwakt dat gedrag wel een beetje af normaal gezien... hier geen dichte stallen maar wel een paddock met dubbele houten omheining en stroomdraad en dat houdt hem wel binnen in de paniekmomenten.

De bonte pony is trouwens de pony van mijn zus, mijn eigen paarden gaan heel vaak mee op stap op hun eentje of worden eens alleen ergens 'geparkeerd' en die zijn daar veel relaxter in. Bonte pony komt amper het erf af, dus dat gedrag blijft er wat in zitten.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 18:08

Ik zou nog een foto plaatsen van onze rail met windbreekgaas. De schroeven die in de haken zitten hebben wijneruit gehaald. Het gordijn schuift heel makkelijk op en neer. Op de hoeken hebben we het vastgezet met elastieken met zo'n plastic bol eraan. 'Houtje touwtje effect'.
Ook zag ik een vraag voorbij komen over hoogte verschil en regenwater wat de stallen inloopt. Wij hebben een flink hoogteverschil door een Es en hebben een goot geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door suffie op 04-08-21 18:17, in het totaal 3 keer bewerkt