[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 20:37

Hoe groot zijn je rubberen matten? Ik zag laatst iemand die matten van 1m2 om een paal had liggen. Super handig gedaan. Ik heb 50x50cm matten, die zijn daar eigenlijk te klein voor. Die verschuiven. Qua maat is dat op zich al prima. Ik denk dat ik ook roosters wil, maar weet nog niet hoe. Op zich heb je aan een paar roosters genoeg. Of misschien wel stenen tegels. Die zijn zwaarder.
Hier morsen ze niet meer dan een meter van de paal zeg maar. Ik laat nu het oude hooi liggen, zodat ze daar vanaf eten, zonder zand. Maar ideaal is het niet. Onder alle andere plekken heb ik rubberen matten liggen, maar dat wil op de 1 of andere manier bij de paal niet :+

Ir111

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 20:54

Rubber matten zijn wisselend van formaat. Ik denk wel dat ik een paar van 1m2 heb liggen (ik moet nog opruimen, de matten liggen door de verbouwing nog overal en nergens). Ik heb 2m2 aan paddockroosters over, die kan ik ook gebruiken. Nog maar eens nachtje over slapen.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 21:33

20% boven kniehoogte houden wij niet alleen maar aan met hooi, stof en kleine hooideeltjes kunnen dan voor irritatie in de luchtwegen zorgen. We hebben wel wat hooi hoger hangen, maar we gebruiken daar liever takken enzo voor.

Die hooitas lijkt me wel ideaal! Wij zijn geen fan van slowfeeden (voor onze paarden dan he), dus hebben wel wat meer verspilling. Opzich niet super erg want we gooien dat wel op de moestuin of tussen de struiken := maar die tas lijkt me een mooie tussenoplossing!

De fruitboompalen van 8cm kunnen een hoop hebben (of ze moeten wel heul erg oud zijn), zijn ze wat kleiner dan wordt het idd spannend.

Maar mensen ff serieus:

Afbeelding

Waarom staan de ingezaaide bloemen nog niet in bloei??? Duurt laaaaaaaang

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 21:56

Herkenbaar. Dit is mijn bloemenstrookje met karton. Ging heel goed, maar nu met de koude nachten staat het even stil. Ik heb goede hoop dat het na wat regen morgen en dan volgende week zon weer als een speer gaat :j

Afbeelding

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 22:48

Oke ben dus niet de enige die elke dag heel hoopvol langs de zaaistrookjes loopt.

Ik heb via MP een hay play bal opgehaald maar vind de gaten te groot voor de mini’s en hun hoefjes om de bal los te geven. Wil hem dus ophangen. Zie regelmatig van die ballen aan buis constructie tussen 2 palen. Wie heeft dat? En hoe praktisch is dat met vullen?
Of iemand anders nog leuke ideeën om zo’n bal veilig op te hangen?

https://www.instagram.com/reel/CrjWEGxI ... MyMTA2M2Y=
Lekker race over de track, zo gaan ze hier elke dag wel een paar keer rond. Zo leuk om te zien <3

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 23:48

Bal in een bak leggen? Evt in het midden van de bak een touw bevestigen en daar de bak aan, zodat ze ‘m er niet uit kunnen slingeren?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 02:30

Wat een heerlijke activiteit hier!

Ik heb 2 hoge netten aan de bomen hangen. Is gedaan met schommel haken. In 1 boom zat die haak al, in de andere boom heb ik dat zelf gedaan. Ik heb daarnaast 2 plekken half-hoog en 7 lage netten. Samen is dit 33 % - 50% van mijn daagse voeten. De andere 50% - 66% verdeel ik over 4 palletboxen. Ik vind namelijk de hooinetten qua eet houding ook niet ideaal. Hayplay heb ik weg gedaan, doodeng dat ze daar in vast komen te zitten.

Heeft een van jullie een bloesemboom staan? Die wil ik heel graag, maar stekken blijkt haast onmogelijk. Een grote kopen kost nogal wat, misschien dat ik voor een kleinere ga.

Ik sta trouwens nog steeds op het plekje van de boerderij die verkocht is. Het bleek een kwestie van wennen en communiceren, maar nu is het wel leuk dat er meer “leven” is rondom het erf, ook meer vrijheid voor dingen die ik graag wil :o

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 06:22

Ethelate schreef:
Zie regelmatig van die ballen aan buis constructie tussen 2 palen. Wie heeft dat? En hoe praktisch is dat met vullen?

Lekker race over de track, zo gaan ze hier elke dag wel een paar keer rond. Zo leuk om te zien <3

Ik zag je filmpje op insta voorbij komen, echt zo heerlijk om te zien <3 prachtige plek is het toch ook! En zo herkenbaar;
Ik om 16.30uur "ik ga nog even snel half uurtje naar buiten hoor, ben vergeten om - (vul hier iets in naar keuze)"
"Ben je dit keer wel optijd terug om te eten???"
"Ja ja....."

- het moment waarop de paarden besluiten allerlei geweldige capriolen uit te halen -

"HET IS 19UUR WIJ GAAN ETEN HOOR"
"Oeps.. sorry... ja.. kom eraan.." _O-

Even denken, die hooibal. Twijfel er ook al een tijdje over maar geen idee hoe ik dat leuk/handig kan ophangen idd. Dacht laatst gewoon aan een ring aan een paal :=
Dus sorry hier geen inspiratie voor..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 07:04

Steigerbuizen? Hier ligt hij nog wel op de grond. Maar zodra de hooibak er staat, wil ik ‘m eigenlijk op de steigerbuizen hebben waar nu een net aan hangt.

Weten jullie of koningskaars giftig is? Ik heb hier een aantal rozetten staan en die zijn wel mooi om mijn mesthoop wat te gaan maskeren. Maar dan moeten ze wel veilig zijn, want dat kan in het bereik van de paarden komen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 07:05

Caily schreef:
Wat een heerlijke activiteit hier!

Ik heb 2 hoge netten aan de bomen hangen. Is gedaan met schommel haken. In 1 boom zat die haak al, in de andere boom heb ik dat zelf gedaan. Ik heb daarnaast 2 plekken half-hoog en 7 lage netten. Samen is dit 33 % - 50% van mijn daagse voeten. De andere 50% - 66% verdeel ik over 4 palletboxen. Ik vind namelijk de hooinetten qua eet houding ook niet ideaal. Hayplay heb ik weg gedaan, doodeng dat ze daar in vast komen te zitten.

Heeft een van jullie een bloesemboom staan? Die wil ik heel graag, maar stekken blijkt haast onmogelijk. Een grote kopen kost nogal wat, misschien dat ik voor een kleinere ga.

Ik sta trouwens nog steeds op het plekje van de boerderij die verkocht is. Het bleek een kwestie van wennen en communiceren, maar nu is het wel leuk dat er meer “leven” is rondom het erf, ook meer vrijheid voor dingen die ik graag wil :o

Wij hebben kersen en appelboom? Maar zoek je wat om op te halen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 07:06

Intratuin heeft nu de fruitbomen in de aanbieding zag ik. Misschien is dat nog wat?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 07:11

Ethelate schreef:
Oke ben dus niet de enige die elke dag heel hoopvol langs de zaaistrookjes loopt.

Ik heb via MP een hay play bal opgehaald maar vind de gaten te groot voor de mini’s en hun hoefjes om de bal los te geven. Wil hem dus ophangen. Zie regelmatig van die ballen aan buis constructie tussen 2 palen. Wie heeft dat? En hoe praktisch is dat met vullen?

Dat zijn heerlijke beelden is uitmesten indd niet erg!

Hier mochten ze gisteren even op de weide toen de mesthoop werd leeg gehaald. Hopelijk dat we straks in mei weer kunnen opbouwen we merken dat ze echt behoefte hebben om te grazen.

Ik kopie en paste even uit het slowfeeder topic voor degene die een palletbak met frame gebruiken.

Tip van de dag voor mensen die een palletbak met frame gebruiken en nog problemen hebben met het vastmaken. We hebben een verbinding van beneden naar boven. Wanneer ik touw gebruik is er 1 paard (de mijne :+) die het frame nog steeds iets verplaatst dat er aan de zijkant meer ruimte komt om te eten.

Dus we hadden van die stevige elastieken gekocht, maar die gingen om de haverklap kapot.

Nu hadden we een doos vol oude fietsbanden staan, gewoon gratis van de fietsenwinkel. Bij ons is een halve fietsband precies genoeg, zit wat rek in dus houdt de boel goed op spanning en plaats. Eerste indruk/ervaring is goed geen idee nog hoe lang ze mee gaan. Maar als ze kapot gaan kan je dus een berg gratis ophalen bij de fietsenwinkel, althans wij.

Onder in de bak zit die dicht geknoopt (anders klemt de knoop ik het net)

Afbeelding

De fietsbanden hebben we gehaald om te gebruiken om de bomen aan een paal vast te zetten werkt het ook heel goed voor!

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 07:19

Oh wat handig! Ook voor de boompalen idd!
Ik gebruik kapotte boombanden ook als buffer op de plekken waar een boom of struik op de erfgrens tegen de stroomdraad aan komt, daar zijn deze ook ideaal voor denk ik.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 07:21

Heel handig!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 07:27

SafeHaven schreef:
Oh wat handig! Ook voor de boompalen idd!
Ik gebruik kapotte boombanden ook als buffer op de plekken waar een boom of struik op de erfgrens tegen de stroomdraad aan komt, daar zijn deze ook ideaal voor denk ik.

Ik had gegoogled of er een (goedkoop) alternatief was voor vast zetten aan boompalen en kwam dit als tip tegen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 10:01

https://nl.surveymonkey.com/r/paardennatuur
Deze vragenlijst is ook wel iets voor jullie.

"Met dit onderzoek willen we samen met paardeneigenaren in kaart gaan brengen hoe biodivers paardenerven zijn. Aan de hand van de data ontwikkelen we vervolgens een eenvoudig meet- en monitorinstrument. Zo kunnen we laten zien hoe de paardensector kan bijdragen aan het verbeteren van de Nederlandse biodiversiteit."

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 10:40

Leuk, gedaan!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 11:05

Leuk ingevuld!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 13:24

Leuk gedaan maar ik mis de optie voor halve cijfers, zeker bij de oppervlakte, dat kon pas. Anaf 1 hectare, daardoor vallen er veel af.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 13:33

Ik heb gewoon 0.5 in kunnen vullen. Je moet wel een punt gebruiken ipv een komma.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 13:40

Omdat we hier allemaal dezelfde dingen gebruiken zet ik ze hier ook even neer. Wie weet heeft iemand er belang bij. :)

Omgeving Eerbeek. Ik ben lekker aan het ruimen na de verbouwing. Onze grote weidesleep mag definitief weg, afmeting 220 breed x 145. VP 100 euro
Afbeelding

Topstang, 3x gebruik, nieuw iets van 30 euro, mag voor 15 weg.
Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 14:32

pol013 schreef:
https://nl.surveymonkey.com/r/paardennatuur
Deze vragenlijst is ook wel iets voor jullie.

"Met dit onderzoek willen we samen met paardeneigenaren in kaart gaan brengen hoe biodivers paardenerven zijn. Aan de hand van de data ontwikkelen we vervolgens een eenvoudig meet- en monitorinstrument. Zo kunnen we laten zien hoe de paardensector kan bijdragen aan het verbeteren van de Nederlandse biodiversiteit."

Ingevuld. Leuk onderzoek

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 16:40

Hé allemaal,

Al enige tijd volg ik dit topic en ik heb heel veel pagina's terug gelezen en vooral veel mooie foto's bekeken. Daardoor super veel inspiratie opgedaan, want: sinds vorig jaar mei staan de paarden bij ons aan huis en wat een heerlijk rijk gevoel is dat! En ik heb allerlei plannen voor het aanleggen van leuke snackhoekjes, passieve pshysio oefeningen, etc, etc.

Nu las ik in de laatste pagina's dat het werd aangeraden om het gras te maaien nadat de paarden er op geweest zijn, om ze dan eventueel later nog een keer erop te doen. Ik dacht dat ik o.a. bij Harmke van Horse&Habitat had gezien dat zij de weides verder helemaal niet maait, ook niet voordat het de winter in gaat. Hoe zien jullie dit? Waarom zou je wel maaien? En waarom zou je het niet maaien, maar gewoon weer terug laten groeien zonder te maaien?

Vanaf het moment dat het gras uitgebloeid is gaan de paarden hier op het gras. Dus ze moeten nu nog even wachten.

En ik zal binnen ook even wat foto's plaatsen, want geniet zelf altijd erg van de foto's van andermans plekje!

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 17:47

Leuk, ben benieuwd naar de foto's!

Wij maaien de wei langs de weg alleen als we het netjes willen hebben eigenlijk _O-

Zoals bijv de stukken waar ze veel mesten of het gras wat ze niet lusten wordt langer dan de rest, en dat is nou net iets wat je niet in zaad wil hebben. Of misschien wel, als je zoals wij een slowfeeder wei wil met hogere stukken gras waar zich weer beestjes (hazen, fazanten, jonge vogels, insecten) in kunnen verstoppen.

Hangt ook af van je maaier, maait ie het af of in stukken of mulch etc etc.
Hoeveel weide en hoeveel paarden heb je, wat voor onderhoud doe je er verder aan, heb je plantjes die je er verder niet in wilt enzovoort.

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 21:21

Dankjewel @SafeHaven voor je reactie mbt het maaien. Ik hoef geen picobello grasmat maar wil vooral veel variatie, kruiden, en ook niet erg als het hier en daar langer is dan het ander en voor meer diertjes kan zorgen.

Edit: ik denk dat maaien niet nodig is voorlopig :p

Ik heb alvast een klein voorproefje. Dit is de plattegrond die ik gemaakt had. Meerdere keren het een en ander in veranderd, aangepast en opnieuw getekend, maar je ziet zo ook de vorm van het land. Er is een bakje van ongeveer 30*17, eventueel uit te breiden naar 30*23 door de track erbij te pakken. Verder komt er een middenpad (is deze zomer nog een extra weitje), 1 kleine wei en 1 grote wei die we weer in meerdere kleine weitjes verdelen met prikpaaltjes.
Afbeelding

Dit was vanmorgen. Je ziet rechts de track en dan naar links het tijdelijke draad met prikaaltjes en de nieuwe houten palen die als vaste omheining gaan dienen.
Afbeelding

Hier kijk je langs de schuilstal de wei in. Ook nog met tijdelijk lint, prikpaaltjes en nieuwe vaste palen.
Afbeelding

En dan: vandaag de hele dag bezig geweest met m'n pa met het maken van de nieuwe vaste omheining en dan vooral het cord, alle isolatoren, verbindingen, poorten, etc! En: zo blij met hoe het er nu uit ziet! Weg met dat tijdelijke lint wat ook van ellende aan elkaar vast geknoopt zat. Echt heel blij hiermee!

Zal ook nog eens wat meer foto's maken, want dat was ik alweer vergeten :)
Afbeelding