Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia96

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:10

Echt amazing Utopia. Het lijkt in de verste verten niet 20-40-plus-een-beetje haha.

Hier hebben we een grasdilemma. Het advies is om de paarden er pas volgend voorjaar op te laten (met Pinksteren ingezaaid en 6/7 keer gemaaid). En het niet langer dan 8-10 cm de winter in te laten gaan.

Het zwaait me inmiddels tegemoet want ik zei tegen mijn man dat er niet meer gemaaid moest worden zodat de paarden straks wat te eten hebben als ze 14-11 thuis komen.

Maar nu is het maar zeer de vraag of het slim is om ze erop te laten. Zucht.

Heb vooralsnog voor dit weekend de zero-turn maaier gereserveerd, omdat die zo licht is. En het is best wat nattig het en der.

Hebben jullie allemaal een jaar gewacht voor de paarden toegang kregen tot de nieuw ingezaaide wei?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:13

Ik heb mijn weitje in het voorjaar gezaaid en na 3x maaien toen het 10 cm hoog was heb ik ze er op gelaten. Niet te kort laten afgrazen, de kans gegeven weer bij te trekken en dan weer even er op.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat als die van mij gras zien dat de koppen omlaag gaan en niet meer omhoog komen tot ik ze er af stuur. Dus er wordt niet op geklooid e.d. :)

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:15

Prachtig die bak en paddocks Utopia!

Hier gelukkig geen uitbrekers. Had t verwacht van mn jonkie maar ook als de stroom er niet op staat blijft ze netjes binnen de draadjes.

Ik kan je daar geen advies over geven Olympia. Weet wel mensen die geen jaar hebben gewacht.

Hier bezig met grote bestelling los slowfeedernet om zelf hooinetten op maat te maken. Heerlijk om straks voor 1 a 2 weken te kunnen vullen en dan enkel elke dag/om de dag wat op te hangen!

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:16

Hier ook in het voorjaar gemaaid, en omdat het een akker daarvoor was kwam er naast gras ook veel onkruid omhoog. Een keer laten bloten vanwege het onkruid en een paar weken later op advies van de loonwerker de paarden erop gezet. Is nu een paar jaar later een hele mei. Denk dat ze ergens rond juli/aug erop zijn gegaan.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:17

Wij hebben ook wat stukken met netten, volgens mij een mengsel tussen worteldoek, windbreekgaas en zo’n soort boombescherming. En stukken afdekzeil. Het heeft allemaal z’n voor- en nadelen; worteldoek kun je vegen en houdt ook gras tegen, windbreekgaas en bomendoek gaat gras doorheen (voordeel en nadeel tegelijk), maar is niet te vegen. Afdekzeil veegt fantastisch, maar laat geen water door, dus dat moet je een beetje op afschot leggen (of gaten erin prikken).

DD, ik hoorde bij ons gisteren nog eikeltjes op de grond ploffen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:33

Ik heb hier ook al gezien dat er weer een aantal eikels op een kaal stuk doek liggen, dus de paarden hebben pech; ze mogen er nog niet op.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-20 20:10

Olympia96 schreef:
Echt amazing Utopia. Het lijkt in de verste verten niet 20-40-plus-een-beetje haha.

Hier hebben we een grasdilemma. Het advies is om de paarden er pas volgend voorjaar op te laten (met Pinksteren ingezaaid en 6/7 keer gemaaid). En het niet langer dan 8-10 cm de winter in te laten gaan.

Het zwaait me inmiddels tegemoet want ik zei tegen mijn man dat er niet meer gemaaid moest worden zodat de paarden straks wat te eten hebben als ze 14-11 thuis komen.

Maar nu is het maar zeer de vraag of het slim is om ze erop te laten. Zucht.

Heb vooralsnog voor dit weekend de zero-turn maaier gereserveerd, omdat die zo licht is. En het is best wat nattig het en der.

Hebben jullie allemaal een jaar gewacht voor de paarden toegang kregen tot de nieuw ingezaaide wei?

Ik heb ze er na slechts enkele maanden op gedaan maar dat heeft lang geduurd voordat het een mooie mat werd. Moest ook veel bijzaaien doordat het toch stuk Is gegaan

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 20:18

Oeh snap dat het aanlokkelijk is om ze er toch op te zetten! Maar geloof gezien hoe laat het al in het jaar is dat ik toch tot het voorjaar zou wachten. Zo jammer als al het harde werk toc weer deels teniet wordt gedaan!

Hier vandaag eigenlijk de tijdelijke omkisting van de schuilstal klaar en kon ze er dus eindelijk toegang tot geven *\o/* . Vooral mijn merrie helemaal in haar nopjes haha!

Afbeelding

Afbeelding

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 20:22

Chasey, normaliter duurt het max. 20 dagen na de opdracht voordat het kadaster komt.. volgens mij wachten jullie toch al langer?

Anders zelf even het kadaster bellen?

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 20:30

Wij hebben een jaar geleden ingezaaid en ze hebben er nog steeds niet op gestaan :') En dat gaat ook (denk ik..) tot het voorjaar niet gebeuren.. we hebben er zóveel tijd, geld en energie in gestoken, dat ik echt 100% wil dat 't gras de begrazing van de paarden aan kan. De grond was hier volledig uitgeput, dus we hebben er hard voor moeten werken om überhaupt er iets op te laten groeien :') Toen we hier kwamen, waren er zelfs hele stukken waar niet eens onkruid groeide _O- Dus dat het nu zo mooi groen is, wil ik graag zo lang mogelijk zo houden.. dat betekent niet te snel die paarden erop, want dan eten ze 't weer helemaal kaal en kapot, kan ik weer opnieuw beginnen :P

Ziet er echt super uit Marlies!! Heerlijk die matten :))

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 20:44

Een jaar? :oo
Ik heb vorig jaar in november gezaaid en toen zijn ze er geloof ik in mei op gegaan, wist eigenlijk niet dat je langer hoort te wachten := dit jaar in september opnieuw gezaaid, maar vind het wel sneu als ik tot september zou moeten wachten :o

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 20:47

Nja.... had zo een paar plukjes gras eruit getrokken, en ze waren echt nog helemaal niet geworteld... Dus dan maar wachten :P Anders trekken ze alles eruit :')

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 20:56

Duurt idd meer dan een jaar voordat een weide echt klaar is voor paarden :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 22:41

Goed kort houden (cm of 6) , dan groeien de wortels sneller breder.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 00:40

Voor al die mensen die nu enthousiast hun grond willen keren, kijk even het bestemmingsplan na. Veel bestemmingsplannen verbieden het woelen en keren van grond namelijk. Altijd handig om te weten hoe de vork in de steel zit.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 07:57

Ik zou het ook niet zomaar doen, op het vorige adres hebben we het aangevraagd, ook het graven van de vijver.
We hebben ook vrij lang gewacht met de paarden op het nieuwe stuk te zetten. Speciaal stevig paardengras gezaaid, beviel heel goed! Dat type gras gaan we hier weer nemen, weet alleen ff niet hoe het heet.

Marlies, mooie ruime inloopstal!

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 08:45

DD wat super slim dat net voor die eikels! dat ga ik volgend jaar ook doen!
En ik wilde idd ook opmerken dat ik van mijn vader de hobby archeoloog heb geleerd dat je echt niet zomaar in t witte zand mag graven zonder in principe bodemonderzoek te doen ;) ik dacht serieus dat dat helemaal niet meer gedaan werd
Qua wei heb ik er een paar maanden schapen op gehad en na driekwart jaar de paarden erop. Maar idd de mat moet nog steeds echt 'sluiten'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 09:03

Mooie stal Marlies! Blije paarden :D .

Ik heb geen ervaring met opnieuw inzaaien. Ons land was ook zwaar verwaarloosd toen wij het kochten, maar met goed kalken, bemesten en 2x per jaar maaien is het flink opgeknapt.

We denken erover om het volgend jaar gewoon wat bij te zaaien, maar twijfel of ik dan voor een paardenmengsel ga of gewoon Engels raai. Onze boeren buurman adviseert raaigras omdat we er 2x van hooien.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 09:11

Toen onze paddock werd aangelegd hebben ze de afgegraven (klei)grond op de aangrenzende wei verspreid. Die kale plekken hebben we ingezaaid met speciaal paardengraszaad.

En dat zijn nu net de plekken waar de paarden het gras laten staan. Die plakkaten zijn nu dus, 3 jaar later, nog steeds duidelijk zichtbaar; het graas staat daar onaangevreten een ruime meter hoog en kan ik steeds namaaien als ik de paarden verweid...

De rest van de wei hebben we verder niet zo veel aangedaan, behalve kalken en onze eigen mesthoop op uitrijden. Daarvoor is er waarschijnlijk jaren geen onderhoud aan gedaan. Dát gras eten ze veel liever...

Wat een mooie schuilstal, MarliesR! Begrijp ik nu dat je nog niet klaar bent? wel een super leuke drinkbak :)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:06

Wil je Nick lenen? Die vreet ALLES! :')

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:31

Stal is mooi geworden Marlies, gaan de paardjes vast veel plezier van hebben.

Hier vorig jaar september ingezaaid met speciaal paardengras en kruiden. Had een ongewenst onkruid er tussen (blaartrekkende boterbloem) daardoor er niet op gehad. Als goed is, ben ik daar volgend jaar vanaf omdat we het vroeg gemaaid hebben de eerste keer en afgevoerd is, zodat niet uit kon zaaien.
Het is nu echt lang, zou eigenlijk toch nog x gemaaid moeten worden maar wordt waarschijnlijk schapen erop. En dan in mei voorste stuk de paarden erop (niet te kort laten eten en wisselen), na half juni de rest maaien en dan na aangroeien daar ook evt op. Of dat deel nog x laten maaien.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:09

bodemonderzoek :roll: als er iets is wat ik nooit meer wil doen zolang het niet verplicht is, is het dat. Wat een schijnvertoning was dat 8)7 kost bakken met geld, en de grond wordt ergens in een geluidswal langs de snelweg gedumpt en 'gesaneerd' verklaard. en dan heb ik het nog niet eens gehad over de het onderzoek zelf |o
een klic melding is volgens mij wel overal verplicht als je meer dan een meter afgraaft als ik het me goed herinner.

hebben jullie nog tips voor (natuurlijk) bemesten dan? bij ons is er ook jaren niets aan de grond gedaan; omdat het bij ons nog een keer geegaliseerd moet worden nadat de container weg is, heb ik het stuk wat nu wel bruikbaar is ook gewoon ingezaaid zonder er verder iets mee te doen. was om diezelfde reden ook eigenlijk van plan ze komend jaar er gewoon weer op te laten, en pas als de woonunit weg is het hele stuk opnieuw te egaliseren, in te zaaien en dan pas echt een poging te doen er fatsoenlijk weiland van te maken.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:24

Ik heb op het nieuw in te zaaien stuk bodemmonsters laten nemen en onderzoeken. Op basis hiervan veel info gekregen ver de staat van de bodem en wat qua bemesting aansluit .

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:33

rover_ schreef:
Ik heb op het nieuw in te zaaien stuk bodemmonsters laten nemen en onderzoeken. Op basis hiervan veel info gekregen ver de staat van de bodem en wat qua bemesting aansluit .

Zo hebben wij het ook gedaan inderdaad..
Hebben er nu laatst 25ton compost over uit laten rijden.

Volgens de loonwerker was bij ons geen klic-melding nodig.... dus daar zijn we dan maar vanuit gegaan _O- en uiteraard gekeken of het qua bestemming mocht :P

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:59

Wij moesten ook een bodemonderzoek laten doen, voor het veranderden van het bestemmingplan hier. Het stelt echt werkelijk geen reet voor, maar het kost duizenden euro's!!!!
En er moesten 5 belachelijk grote gaten geboord worden in het beton. Echt mooi hoor... maar niet heus. En er was niks aan de hand.
En ze moesten ook nog eens twee keer komen, want ze waren iets vergeten. Doei geld.