Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 09:24

Die van mij wilde ik scheiden maar de kleine vloog meteen door de draad er naartoe en heeft een rondje rennen gekost en wat gemiep (merries he) en toen was het helemaal goed.

Als ze de ruimte hebben zou ik ze gewoon bij elkaar zetten eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 09:25

Als ze genoeg ruimte hebben, gewoon bij elkaar zetten. Mocht het echt niet gaan kun je altijd nog een stukje maken waar de kleine apart kan staan. Hier ging het altijd prima, mini komt goed voor zichzelf op :')

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 09:31

Ik gooi ook altijd alles meteen bij elkaar.
Zorgde er dan voor dan ze de volledige ruimte hadden om te crossen en niemand in een hoekje gezet kon worden en dan redden ze zich wel.
Meestal wat gegil en gemep en dan is het klaar.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 09:36

Ik ben zelf altijd wat voorzichtiger met paarden bij elkaar zetten, maar dat komt ook doordat ik een huftertje erbij heb. Als ik er hier een kleine bij zou moeten zetten, zou ik zeker voor een 'vluchtdraadje' opteren, zodat de kleine altijd ergens kan staan waar de grote jongens niet kunnen komen.

@ Maximosa: je komt mij bekend voor van een ander topic. Had jij vroeger niet ook een draver?

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 09:38

Die heb ik nog steeds :j

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 09:39

Leuk! En nu dus lekker bij huis. Heerlijk hoor. :)

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 09:42

Ze zijn met zijn tweeën. Maar nog onbekend met elkaar. De kleine stond als gezelschap bij een D pony. Dieter stond in pension. Dit is nu voor het eerst dat ik de paardjes thuis heb. Dus wat onzeker nog over dit geheel. Stond voorheen op grote stal met opfok. Daar hielp ik wel met groepen op de weide te zetten dus weer hoe het gaat. Maar nu zijn ze van mezelf...

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 10:10

Bedankt voor de tips voor bestellen van de kuren!

Ik heb de pony er hier meteen bijgezet, maar zo dat zij apart kon gaan staan van de andere 2 (onder dr draad door). Mijn merrie heeft een paar dagen lopen bitchen bij het eten en toen was het goed

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 10:44

Ik heb ze ook ivm mijn merrie meestal een paar dagen gescheiden door een draadje en dan bij elkaar
Mijn ruin daarintegen kon ik ook bij de clinic gewoon met anderen samenzetten, even neuzen en klaar

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 11:13

Mijn paarden kenden elkaar van pension maar stonden daar niet echt samen (kleine man kon daar onder alle draden van de weides door). Hier had ik in het begin alleen een kleine paddock (8x15), dus daar wel met vluchtdraadje voor de kleine gewerkt omdat hij ook geen plek had om te vluchten anders. Nu zijn het de beste vriendjes en spelen ze echt heel leuk met elkaar. Voor de zekerheid nog steeds een vluchtdraad en meerdere voerplekken als ze op de paddock staan, maar eigenlijk is het niet meer nodig, want ze eten altijd hetzelfde net en spelen gewoon leuk met elkaar.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 11:21

Ze kenden elkaar hier ook alle drie nog niet. Mijn Fuchs en Frederiksborger merrie zijn ruim een maand eerder gekomen dan mijn Westfaal. Die heb ik ongeveer een dag of 4/5 naast elkaar gehad op de paddock en in de nacht naast elkaar op stal (even observeren of ze wel netjes binnen de lijntjes. De eerste keer samen op de wei gedaan, die is iets meer dan een halve hectare. Ging eigenlijk direct goed (scheelt dat de Fuchs zo nuchter is als ze er komen :D ). Vrij snel daarna ook gewoon lekker 24/7 buiten gelaten.

De Westfaal kwam een week of 6/7 later. Tegen die tijd had ik een track om het weiland. Begonnen met de andere twee op de paddock (dan zit de track nog tussen paddock en wei) zodat mijn Westfaal even rustig kon kijken waar hij nu weer was beland zonder teveel opgefokt te worden door mijn merrie. Toen hij rustig ging grazen de andere twee op de track gelaten zodat ze over de draad konden neuzen. Ook nu weer de eerste nachten de bups op stal gezet. Denk dat ze na 2 dagen al bij elkaar zijn gegaan (ook weer op de wei) omdat het gewoon heel goed ging en een paar dagen later met z'n allen gewoon op de track en ook vrij snel niet meer op stal 's nachts.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 11:43

[LZP] verbouwing nieuwe woning en paarden aan huis

Nog 2.5 week. ook maar een eigen topic gemaakt
ow ja, mijn man is om en de keuken komt achterin te liggen met uitzicht op de tuin, Een 2e toilet komt in de bijkeuken en wij gaan kijken of de nieuwe badkamer een apart toilet kan krijgen ipv op de badkamer als wordt dat puzzelen

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 11:53

Leuk om die foto's te zien! Jullie perceel lijkt wel wat op het onze. Wij hebben ook zo'n lang stuk naar achteren, maar doordat er een keer wat bijgekocht is, is het uiteindelijk een L-vorming perceel geworden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 12:02

Flew schreef:
Leuk om die foto's te zien! Jullie perceel lijkt wel wat op het onze. Wij hebben ook zo'n lang stuk naar achteren, maar doordat er een keer wat bijgekocht is, is het uiteindelijk een L-vorming perceel geworden.

die wens hebben wij ook, beide buren zijn al op leeftijd en 1 kant is zelf vrij verwilderd, eerste stuk zijn druivenstruiken, erna een half vergane tennisbaan en dan een bos. ik hoop dat wij ooit een deel ervan mogen en kunnen overkopen. Weiland is niet veel, nu heb ik een shet, een pre en een altijd te dikke nf dus teveel gras is ook niet nodig maar iets meer is altijd welkom. De nf leeft in geleende tijd dus op termijn zullen er alleen de pre en shet overblijven en dan is ruim 3000m2 niet teveel maar ook niet te onmogelijk

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 12:13

Thanks allemaal voor het meedenken, jullie hebben echt goede tips gegeven! :D :+:

Interessant ook allemaal om te lezen over de wormenkuren. Mijn DA geeft ze echt pas mee nadat ik mestballetjes heb gebracht.. vind het erg vervelend, dus misschien ook maar 's overwegen om ze in 't buitenland te bestellen!

Leuk Lynn_Nikita! Ga gelijk in je topic kijken :):)

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 12:49

Lynn_Nykita, zal straks eens je topic bekijken. Ben wel nieuwsgierig.

Hier haal ik ook mijn wormkuren uit Ierland. Bestel dan gelijk voor een jaar. Ideaal vind ik het.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 13:19

Maartje_M schreef:
Robijntjah schreef:
Ik bestel ze in het buitenland!

Waar als ik vragen mag?

Twijfel of ik het nu wil laten doen ivm nieuwe pony, maar ik heb geen idee welke meer van wie is en aangezien ze altijd buiten mesten heb je dus geheid mest die de grond geraakt heeft :=

https://www.equipetstores.com/ Hier bestel ik altijd.Als je boven de 100 euro besteld is verzenden gratis. Enige nadeel is je moet een visacard of mastercard hebben om te betalen. Het duurt ongv een week voor je het hebt.

Groetjes Bea

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 17:09

Hier de paarden meteen bij elkaar gezet. Mijn merrie en ruin waren meteen verliefd, zo fijn. Sowieso is mijn ruin super sociaal en mijn merrie eigenlijk ook, al kan die nog wel eens meppen. Eerste pensionpaard wat erbij kwam was meteen de baas van de kudde. Hebben de paarden direct geaccepteerd en nooit een seconde moeilijk over gedaan. Tweede pensionpaard erbij was iets lastiger. Eerste week is er flink gemept maar daarna was de rangorde bepaald. Het was wel winter en heb ze de eerste paar dagen op het gras gezet en ook veel hooi gevoerd. Ze konden dus wel weg.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 17:25

Fijn zeg dat het overal zo makkelijk gaat!
Was hier wel even anders.... de eerste x ging heel fout en toen stonden ze al een week of 2 met een draadje er tussen. Toen na weer een week samen met de tinker gezet dat ging goed en na 5 weken pas samen en dat ging toen eindelijk goed.
De eerste x joeg sjaak Kenny echt de wei uit, eerst continu ineen hoekje drijven en heel hard bijten terwijl er plek genoeg was maar sjaak te slim... uiteindelijk Kenny over/door de omheining (wat ik hem niet kwalijk nam!). Nu zijn ze onafscheidelijk en de dikste maatjes. Sjaak is ook wel een apart geval...

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 18:54

Rocky is een grote sukkel en vind alles best. Hij laat zich zelfs op de kop zitten door mini puck.
De enige die zeker 2 weken irritant bezig was, was Amel. Merrie dus.
Die heeft 2 weken lang random Puck zitten bijten. Soms dagen niet en soms zo ineens weer wel.
Rocky bijt Puck inmiddels wel terug, dat deed hij de eerste maanden niet.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 18:55

Hier ook alles vrij vlot samen meestal... ik zet ze altijd eerst met 1 ander paard een paar dagen, en dan met z’n tweeen terug de kudde in. Dan heeft een nieuw paard al vast een vriendje.

Met merries en veulen zet ik ze eerst naast elkaar en dan eerst de mini erbij, daarna de anderen 1 voor 1.

Ga je topic even bekijken Lyn Nikita! Altijd leuk die topics, ik volg er een aantal, goed voor inspiratie!

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 23:13

Ik heb je topic ook aangestipt LynNikita! Leuk altijd zo'n volgtopic

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 08:55

Lynn_Nikita schreef:
Ik woon aan de grens en kan ze daar halen en er zijn hier zelfs div winkels die ze vanachter de toonbank verkopen

ik ben bezig om een vloer van mijn loods te regelen, waarschijnlijk beton ipv platen. Wie heeft ook een schuur of loods en zelf de vloer laten plaatsen?
Ik wilde in eerste instantie platen maar nu hebben diverse bedrijven aangegeven dat een volledig betonnen vloer beter zou zijn omdat er ook een autobrug in komt te staan

Stallen komen op een ander stuk, deze lood sis eigenlijk een garage/ opslag

We hebben onze schuur volledig voorzien van een betonnen vloer. Helemaal glad muv de stallengedeelte. Daar hebben ze van die halve maantjes erin gefreesd zeg maar, zodat het daar niet glad is.
Vind persoonlijk een betonnen vloer fijner en praktischer dan platen. Gemakkelijk vegen, zo goed als vloeistofvrij etc.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 13:01

Hier moet et tzt ook nog beton in de schuur, hangard, stallen en garage :oo
Denk dat de hangard als laatste gaat, stallen als eerste en daartussen eerst de schuur en dan de garage.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 13:46

Wat vinden jullie van deze uitslag?
Afbeelding