Shirley schreef:Kvulden, waarom twintig keer erop en eraf achter elkaar eigenlijk?
Erop is goed, kun je het toch bij laten?
Doe je ding, rijd een stukje en haal haar er weer af.
Meerdere keren laden is m.i. alleen nuttig als je elke keer iets kunt verbeteren. Ik ben met iemand bezig geweest om haar 3 jarige te leren laden. Hij was als veulen naar de opfok vervoerd, en begin dit jaar van de opfok naar huis. Beide keren waren met een voorlader, dus vooruit erin, vooruit eruit. Nu moest hij naar de kliniek voor castratie, met een trailer zonder voorlader.
We zijn drie weken van te voren begonnen; grondwerk kent hij al, dus dat uitgebreid met een zeiltje (
) en balkjes (
). Die twee onderdelen waren al spannend genoeg; vooral dat je bij balkjes niet alleen vooruit eroverheen of ertussendoor kan, maar ook achteruit
Paard liet dan ook gelijk zijn 'issue' zien: bij het laden (en dus ook bij balk en zeiltje) vergeet hij z'n achterbenen. Je kan hem een pas naar links of naar rechts vragen en hij beweegt keurig zijn voorbenen. Maar achterbenen
Dus daar heeft de eigenaresse zelfstandig mee geoefend. Daarna zijn we gaan laden. Eerst tussenschot schuin, paard tot halverwege de klep (voorbenen erop), laten snuffelen en kijken, aanraken etc. Daarna weer eruit. Lekker kriebelen (tussen zijn kaaktakken is helemaal geweldig), rondje lopen en weer de trailer in: voorbenen tot binnen, achterbenen op de klep. Snuffelen, kijken, aaien, kriebelen, paard weer achteruit eraf (achterbenen
). Weer erin, maar nu helemaal binnen. Weer snuffelen, kijken, aaien, kriebelen. Toen hij rustig stond (al heel snel eigenlijk), ben ik heen en weer gaan lopen: klep op, klep af; klep op, paard op z'n kont aaien, klep af; klep op, paard op z'n kont aaien, kloppen, klep af; klep op, aan het tussenschot frutsen en aan de achterstang rammelen, klep af.
Rondje lopen, paard erin. Gefröbel aan het tussenschot herhalen, daarna tussenschot optillen en naar paard toe bewegen. Op de helft tussen "schot open" en "schot dicht" neerzetten en weer rammelen aan de stang.
Paard er weer uit, sessie afgesloten.
De keer daarna: laatste stap herhalen. Daarna schot half dicht, paard erin, gefruts en gerammel herhalen, schot ook sluiten. Daarna laden met tussenschot zoals die hoort, frutsen en rammelen met achterstang-aan-de-andere-kant. Ook vooral veel paard aanraken en heen en weer wandelen en stampen op de klep, zodat hij leert dat "mens loopt weg na stang rammelen = niet: ik mag eruit, dus dikke doei" en er dan uit komt stormen.
De keer daarna: schot zoals die hoort, paard erin, stang erachter, tegen de stang botsen en weer naar voren, voorstang dicht, klep dicht.
Keer daarna is hij zonder problemen naar de kliniek gegaan en een paar dagen later weer zonder problemen terug.
Het uiteindelijke doel is dat de eigenaresse hem zelf (alleen) kan laden. Met mijn ruin had ik dat ook als doel. Heeft me een jaar gekost, maar van "laden zonder tussenschot, paard draaien, achterstang erin, paard draaien, voorstang erin" zijn we dus met een jaar naar "ik naast klep, touwtje over z'n hals, duwtje onderaan het halster, paard erin, achterstang dicht, ik via andere vakje naar voren, voorstang dicht en vastzetten" gegaan.
kvulden, heb je voorin de trailer een ring om je longeerlijn doorheen te doen? Dan kun je zelf naast de klep blijven en aan de achterstang prutsen (ik doe in het begin vaak alsof, dus wel geluid maken, maar geen daadwerkelijke actie). Als Marinka dan achteruit wil lopen, kun je haar met de longeerlijn tegenhouden (mits ze daar goed op reageert, uiteraard; bij mijn ruin was die longeerlijn deel van de weg naar zelfstandig laden).
Edit: wat je zegt over "zadel in de auto leggen en laden meer uit elkaar trekken"... ik zou het bij het oefenen juist expres achter elkaar doen. Als ze weer gewoon goed laadt, juist zadel en hoofdstel in de auto, dan paard halen en laden. Paard er weer uit, terug in de paddock en zadel weer naar je zadelkamer.
Laatst bijgewerkt door Hilary op 18-09-16 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt