Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 17:19

Ik had altijd een zweep bij mij om omstanders op een afstand te houden ~~}> . Te dicht langs komende wielrenners enzo...

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 17:42

Oh ja dat heb ik in mijn tienerjaren ook gedaan. Vieze mannetjes uit de buurt houden die kikken op meisjes op paarden. 8)7 je moest wat de politie kon niks doen. Want hij had nooit echt wat gedaan. We hoefden niet bang voor hem te zijn zei de politie. Nou dat was ik wel.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 20:02

Kvulden, waarom twintig keer erop en eraf achter elkaar eigenlijk?

Erop is goed, kun je het toch bij laten?
Doe je ding, rijd een stukje en haal haar er weer af.

Als jij mij twintig keer de trap op en af liet lopen voor Jan Doedel, had ik daar de volgende keer misschien ook wel geen zin in :o

Verder leuke foto's gezien!

Nog vorderingen, Wendy?

En hoe is het bij Lynn thuis?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 20:27

Nou het is meer dat zij dat doet. Ik blijf gewoon bij de trailer staan haha. Ik heb haar alleen de eerste keer echt op de trailer gezet. En daarna zijn we gewoon bij de trailer gebleven, omdat ik haar wat meer aan de geluiden wilde laten wennen. Soms schrikt ze van de stang en dan krijg ik hem er dus niet achter, want dan is ze eral uit. Nu ging ze zelf steeds weer terug. Een teken dat ze het daar veilig vind toch? Morgen gaan ik het doen alsof ik weg ga. Ben benieuwd hoe het dan gaat.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 20:28

Shirley schreef:
Kvulden, waarom twintig keer erop en eraf achter elkaar eigenlijk?

Erop is goed, kun je het toch bij laten?
Doe je ding, rijd een stukje en haal haar er weer af.

Meerdere keren laden is m.i. alleen nuttig als je elke keer iets kunt verbeteren. Ik ben met iemand bezig geweest om haar 3 jarige te leren laden. Hij was als veulen naar de opfok vervoerd, en begin dit jaar van de opfok naar huis. Beide keren waren met een voorlader, dus vooruit erin, vooruit eruit. Nu moest hij naar de kliniek voor castratie, met een trailer zonder voorlader.
We zijn drie weken van te voren begonnen; grondwerk kent hij al, dus dat uitgebreid met een zeiltje ( :wow: ) en balkjes ( :wow: ). Die twee onderdelen waren al spannend genoeg; vooral dat je bij balkjes niet alleen vooruit eroverheen of ertussendoor kan, maar ook achteruit :)*

Paard liet dan ook gelijk zijn 'issue' zien: bij het laden (en dus ook bij balk en zeiltje) vergeet hij z'n achterbenen. Je kan hem een pas naar links of naar rechts vragen en hij beweegt keurig zijn voorbenen. Maar achterbenen >;)
Dus daar heeft de eigenaresse zelfstandig mee geoefend. Daarna zijn we gaan laden. Eerst tussenschot schuin, paard tot halverwege de klep (voorbenen erop), laten snuffelen en kijken, aanraken etc. Daarna weer eruit. Lekker kriebelen (tussen zijn kaaktakken is helemaal geweldig), rondje lopen en weer de trailer in: voorbenen tot binnen, achterbenen op de klep. Snuffelen, kijken, aaien, kriebelen, paard weer achteruit eraf (achterbenen >;) ). Weer erin, maar nu helemaal binnen. Weer snuffelen, kijken, aaien, kriebelen. Toen hij rustig stond (al heel snel eigenlijk), ben ik heen en weer gaan lopen: klep op, klep af; klep op, paard op z'n kont aaien, klep af; klep op, paard op z'n kont aaien, kloppen, klep af; klep op, aan het tussenschot frutsen en aan de achterstang rammelen, klep af.
Rondje lopen, paard erin. Gefröbel aan het tussenschot herhalen, daarna tussenschot optillen en naar paard toe bewegen. Op de helft tussen "schot open" en "schot dicht" neerzetten en weer rammelen aan de stang.
Paard er weer uit, sessie afgesloten.

De keer daarna: laatste stap herhalen. Daarna schot half dicht, paard erin, gefruts en gerammel herhalen, schot ook sluiten. Daarna laden met tussenschot zoals die hoort, frutsen en rammelen met achterstang-aan-de-andere-kant. Ook vooral veel paard aanraken en heen en weer wandelen en stampen op de klep, zodat hij leert dat "mens loopt weg na stang rammelen = niet: ik mag eruit, dus dikke doei" en er dan uit komt stormen.

De keer daarna: schot zoals die hoort, paard erin, stang erachter, tegen de stang botsen en weer naar voren, voorstang dicht, klep dicht.

Keer daarna is hij zonder problemen naar de kliniek gegaan en een paar dagen later weer zonder problemen terug.

Het uiteindelijke doel is dat de eigenaresse hem zelf (alleen) kan laden. Met mijn ruin had ik dat ook als doel. Heeft me een jaar gekost, maar van "laden zonder tussenschot, paard draaien, achterstang erin, paard draaien, voorstang erin" zijn we dus met een jaar naar "ik naast klep, touwtje over z'n hals, duwtje onderaan het halster, paard erin, achterstang dicht, ik via andere vakje naar voren, voorstang dicht en vastzetten" gegaan.

kvulden, heb je voorin de trailer een ring om je longeerlijn doorheen te doen? Dan kun je zelf naast de klep blijven en aan de achterstang prutsen (ik doe in het begin vaak alsof, dus wel geluid maken, maar geen daadwerkelijke actie). Als Marinka dan achteruit wil lopen, kun je haar met de longeerlijn tegenhouden (mits ze daar goed op reageert, uiteraard; bij mijn ruin was die longeerlijn deel van de weg naar zelfstandig laden).

Edit: wat je zegt over "zadel in de auto leggen en laden meer uit elkaar trekken"... ik zou het bij het oefenen juist expres achter elkaar doen. Als ze weer gewoon goed laadt, juist zadel en hoofdstel in de auto, dan paard halen en laden. Paard er weer uit, terug in de paddock en zadel weer naar je zadelkamer.
Laatst bijgewerkt door Hilary op 18-09-16 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 20:29

Heeft er iemand ervaring met rijbroeken van Horka ?

Kvulden ik heb de indruk dat je het graag alleen wilt kunnen met haar wat ik ook begrijp, maar is het niet handig dat er voorlopig nog iemand extra helpt ?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 20:45

Dat iemand me helpt is inderdaad handig. Maar er is bijna nooit iemand beschikbaar. Vandaar. Ik laat haar nu door naast de klep te staan. Maar zodra ze denkt dat er iets is gaat ze eruit. En dat lukt meestal niet om haar tegen te houden. Ze reageerd helaas erg fout op de longeerlijn voor bij de de stang. Als ze achteruit wil dan wel ze dat. Dan hou je haar niet tegen. Door de lijn raakt ze in paniek. En anders loopt ze er zo weer op. Ik ben dus nu vooral bezig met geluid. Rammelen ed. En veel aan haar zitten. Ik ga eerst kijken of het verschil maakt met het zadel. Als ik merk dat dat inderdaad zo is gaan we het zadel bij het laden betrekken. Het duurt niet lang meer voor ons weekend dus wil niet te veel tegelijk.

AshleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 20:48

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 09:06

Gekken houd je niet tegen helaas :n ik zou me zeker niet veilig voelen vanwege het feit dat de paarden aan huis staan, de kans is dan echt niet kleiner ofzo :n

@kvulden: in de nieuwe horseman stond nog een mooi artikel over trailerladen (wil hem wel voor je inscannen). Een van de tips daar was om gerust een keer of 3 per dag te oefenen. Liever 3 keer kort dan één keer lang. En ben je in de gelegenheid om te voeren vanuit de trailer?

Ik rijd eigenlijk altijd met zweep, want geen reactie op het been, betekent bij mij niet harder drijven, maar een tikje met de zweep :j

Die paardenmatrassen die we gisteren zagen waren mooie dingen! Degene waar we waren had ze nu zelf 2 jaar in gebruik, maar alles nog helemaal netjes gelukkig. Ook waar paarden met ijzers e.d. hadden gestaan. Maar ook waar bijvoorbeeld bevallingen hadden plaatsgevonden, heel simpel schoon te maken, geen geurtjes, niks. De prijs valt ook niet tegen, als ik alleen al vergelijk met de kosten van strooisel, dan hebben we de kosten er met een paar jaar uit (er van uitgaand dat mijn paarden maar de helft van het jaar strooisel verbruiken). En het uitmesten wordt echt zoveel makkelijker en sneller. Wij gaan er denk ik wel voor :)
Verder hebben we afgelopen weekend wat kleine klusjes gedaan (alsnog de hele dag druk hoor). Dingetjes als vloerplaten vast schroeven, stalraampjes in de verf zetten e.d.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 09:21

Hier geen matrassen maar wel rubberen tegels. Ben ik ook nog steeds super tevreden van.

Trailerladen heb ik ook jaren mee gesukkeld met mijn merrie, maar ondertussen heb ik een manier die bij zowat elke paarden werkt. Zowel in het aanleren als in het oplossen van problemen en je kan het helemaal alleen. Recent getest op een aantal paarden van kennissen en elke keer een succes in een paar sessies.
Wil dit later wel graag gaan uitbouwen. Maar dat is toekomstmuziek.

Gisteren eindelijk nog eens tijd gehad/genomen om een hoop klusjes af te werken. Zoals de omheining op het nieuw stuk wei en thuis nog wat zeilen vervangen door tochtdoek, staat wat ordelijker.
Een stal die nog vol met hooi en materiaal en rommel stak, leeggemaakt.
Er komt een paardje om terug door te rijden even bij mij staan voordat die terug de verkoop in kan.
Buurman gaat deze week mijn onkruidpaddock terug omvormen tot piste en dan kan ik terug starten. *\o/*

Bovenste foto is het stuk aan huis.
Onderste is het nieuw stuk wei in de straat. Inclusief BC die alles goed in het oog houdt. <3
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 09:47

trailerladen is vermoeiend niet te lang doorgaan inderdaad. Ik heb nu 1 keer iemand erbij gehaald om te kijken of ik het op de juiste manier deed of dat ik iets moest veranderen maar eigenlijk was het zonde van de les, was alleen een bevestiging op wat ik al deed.
Ik loop trailer in, druk, als paard naar voren komt druk weg. Enige wat ik zelf nog doe is een voerbak voorin, zodat hij mooi blijft staan als ik de trailer uitloop om de stang en klep dicht te doen.
ben wel 3 maanden mee bezig geweest.
Eerst alleen op de klep en achteruit eraf, erna erin, erna erin en langer blijven staan,
Daarna erin en geluiden maken, tegen kap kloppen , springen etc
Zonder trailer een bezemsteel achter billen, druk is naar voren
nu loopt hij erin met longeerlijn, hij volgt iets later pas loopt niet meteen mee,ik sta dan al voorin en hij komt naar mij toe, hij gaat eten ik loop via deurtje met touw in handen eruit en als hij naar achteren loopt komt er weer druk op het touw. Als hij dan rustig staat sluit in de stang en gaat de klep dicht, ik weer naar voren en zet hem vast.
nu 1 kort rondje gereden, morgen verder weg

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:41

Ziet er mooi uit, Kirr, wat een ruimte!

Ben je niet bang dat die matrassen gaan vervelen, Wendy?
Althans, de paarden dan ;)
Hier wordt namelijk graag aan het stro geknabbeld ondanks het onbeperkte hooi...
Zal wel enorm schelen in afval, dat geloof ik gelijk!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:52

Ze stonden hier op houtkrullen ;) Daar viel al niks aan te knabbelen :n dus ze moesten het doen met onbeperkt hooi, arme paarden :D
Sowieso wordt het een inloopstal, met altijd de toegang tot een verhard pad en een zandpaddock. Dus het is de vraag hoeveel ze er in de praktijk in zullen staan/liggen.Verder hebben ze dan in de winter overdag en zomers 24/7 toegang tot de weide via de paddock :)
De stal biedt dan vooral beschutting/schaduw, hooi en water :)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:54

Ashley121093 schreef:
http://www.ad.nl/den-haag/pony-aangeran ... ~a42d33eb/

Wat een gek. Heb ik geluk dat mijn pony's bij huis staan dan gebeurt het minder snel. Pffff

Heb je het filmpje ook gezien?

Ik heb het filmpje gezien maar ik zie echt geen aanranding hoor..
De plekken die de man in het filmpje masseert zijn accupunctuur plekken wat veel paarden fijn vinden.. het paard maakt ook geen schokkende bewegingen maar kriebelt een ander paard..

Ik vind het sneu voor die man om zo in het nieuws te komen terwijl die volgens mij niets verkeerd doet..
Ook ik masseer deze punten bij mijn paard.. sterker nog mijn paard draait zijn billen er speciaal voor naar mij.. en op t moment dat hij daar weer heel hevig in is weet ik dat het weer tijd is voor de osteopaat..
Mijn paard kan overigens ook hevig reageren met het masseren van die specifieke plekken.. soms schagt hij uit, soms gaat hij wiegen.. hij trekt er rare bekken bij en soms lijkt hij haast om te vallen.. maar door deze plekken te masseren help ik hem met het afvoeren van afvalstoffen en blijft hij beter in zijn vel zitten.. het ziet er idd wel stom uit.. maar ik zou het vreselijk vinden om als aanrander het nieuws in te gaan.. dus ik heb oprecht medelijden met de man in het filmpje en ik hoop dat er geen onterechte heksenjacht ontstaat..

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 11:03

Inderdaad.. ik had net hetzelfde idee bij het filmpje.
Man had voorheen blijkbaar ook al gezegd dat slootwater slecht was voor de dieren oid. Volgens mij gewoon een dierenliefhebber die het paard stond te kriebelen en is het in dit geval absoluut niet met slechte bedoelingen..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 11:05

Dan gaan die arme beestjes er niks op achteruit, Wendy ;)
Hier worden de inloopstallen graag benut, ook om te liggen!
Ben benieuwd :j

Nou hè, horsies5, je moet tegenwoordig zo oppassen...mensen kijken van de normaalste dingen al gek op, zoeken overal wat achter!
Oplettendheid is natuurlijk meer dan prima, maar geef iemand ook even een kans om eea uit te leggen, wie weet leer je er nog iets van -:)

(Je uiteraard algemeen bedoeld)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 11:17

Ja echt raar en vind het heel sneu voor die man die nu zo afgeschilderd wordt.. en de reacties op t filmpje gaan ook wel erg ver..
Denk dat die mensen ook niet in de gaten hebben wat opvoelen van de dierenarts precies betekent _O-

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 11:22

Waar zien jullie dat filmpje?
Zag bij het artikel alleen een foto?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 11:24

Tja je moet gewoon van andermans dieren afblijven. Dan kan zoiets je niet gebeuren.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 11:26

Daar heb je gelijk in, maar ook bij eigen dieren kijkt men raar op ;)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 11:27

Klopt ook fokfanaat... Maar misschien is de man wel iets simpeler in het denken en ziet hij hier dus geen probleem in.
Ik probeer altijd te creëren dat mensen niet zomaar aan mijn paarden kunnen vanop de openbare weg. Door een sluisje te maken aan de poorten en verder liefst een diepe gracht natuurlijk.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 11:31

Ik vind dat veel dingen overdreven worden, bij elk letsel wordt al over een beul geroepen en elke verdwijning is diefstal ( en 9 vd 10 keren blijkt t dier in de sloot te liggen)
Neemt niet weg dat meneer niet zomaar aan andere paarden moet komen, zou ik ook niet blij mee zijn

Hier is de merrie weer "verkracht" door de ruin. Zij is extreem vaak hengstig en dringt zich aan en mijne springt erop. ( alleen dit paard van de andere blijft hij af en zij laat het ook niet toe.
Nu zie je ook wat aan de achterkant en kan ik ook meteen dierenbeul roepen, t is dat ik weet dat ze dat doen en staan nu ook apart ( onhandig!! hoopte dat ze na half jaar zouden begrijpen om het niet te doen, maar elke maand onderhand is het raak en begint die slettebak weer)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 11:33

Ik denk ook dat driekwart van alle beul incidenten door de dieren zelf zijn veroorzaakt, schure aan iets scherps, trappen ed.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 11:35

Met krokodillen, Kirr ~~}>

Dat gebeurt hier ook, Lynn, maar daar vallen gelukkig geen gewonden bij :(:)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 11:41

De man staat overigens ook gewoon buiten het hek dus het paard kan zo weglopen als het wil..

Als ik wandelen ben ofzo en ik kom langs een wei dan geef ik het dier wat erin staat ook wel eens een aai.. tenminste als het dier mij opzoekt zeg maar..

Volgens mij zijn inderdaad veel dingen enorm opgeblazen.. paarden kunnen zichzelf en elkaar ook flink verwonden..